بهترین مرکز استعدادیابی شیراز

بهترین مرکز استعدادیابی شیراز

امروزه بیشتر ما با اهمیت استعدادیابی و شناخت هر چه بیشتر خود برای رسیدن به موفقیت و رشد فردی آگاه هستیم. استعدادها سرمایه های وجودی هر فرد هستند که می تواند با سرمایه گذاری روی آنها و پرورششان هر چه زودتر به موفیت دست یابد. ما در این مطلب می خواهیم به شما عزیزان ساکن شیراز که به دنبال مرکز استعدادیابی برای خود یا فرزندتان هستید بهترین مرکز استعدادیابی شیراز را معرفی کنیم.

استعداد چیست؟

همه ما بارها این اصطلاح را شنیده ایم که فلانی خیلی با استعداد است یا آن دیگری بی استعداد است. اما خیلی از ما نمی دانیم استعداد چیست و غالبا آن را با مفاهیم دیگری چون هوش، مهارت، علاقه و … اشتباه می گیریم. استعداد در لغت یعنی :
آماده شدن. آمادگی کردن، آماده گشتن..مهیا شدن. آمادگی. ساخت. ساختن. قابلیت. گنجایش. ظرفیت. ذوق. قریحه. مزاج. تهیه و آمادگی کاری یا سفری کردن.

فرهنگ لغت عمید نیز استعداد را اینگونه معنی کرده‌ است: توانایی ذهنی و فطری برای انجام دادن یا فراگرفتن کاری.

اما خوب است بدانیم متخصصین این حوزه یعنی روانشناسان در مورد استعداد چه می گویند. آنها معتقدند استعداد یعنی پتانسیل یا توانایی برای درک و یادگیری سریع تر موضوعات.

برخی روانشناسان استعداد را به دو دسته تقسیم می کنند:

  • استعداد عام: مربوط به موقعیت های عام است. یعنی در زمینه های زیادی کاربرد دارد. مثل استعداد کلامی
  • استعداد خاص: مربوط به موقعیت های خاصی است. مثلا استعداد موسیقی

بهترین مرکز استعداد یابی شیراز | استعدادیابی چیست؟

پیش از معرفی بهترین مرکز استعدادیابی شیراز به مفهوم  استعدادیابی می پردازیم. برای آنکه بفهمیم استعدادیابی چیست بهتر است ابتدا تعریفی از آن ارائه دهیم.

استعداد یابی یعنی تلاش برای پیش بینی ظرفیت آینده عملکرد یک فرد. و فرآیندی که طی آن، آنچه که به عنوان استعداد درونی از زمان تولد در یک شخص وجود دارد، کشف شده و به یک استعداد درخشان تبدیل می شود.

 به بیانی دیگر، در هر فرد توانایی های بالقوه ای وجود دارد که ذاتی هستند. استعدادیابی یعنی ما این توانایی ها را پیدا کنیم، آن را وارد زمینه ای که آن توانایی در آن کارایی دارد کنیم و اجازه دهیم فرد در همان زمینه رشد کند و شکوفا شود و سر انجام منجر به توسعه فردی در شخص شود.

چه سنی برای استعدادیابی بهتر است؟

متخصصان این حوزه معتقدند هر چه سن کودک پایین تر باشد برای استعدادیابی مناسب تر است. در واقع آنها می گویند بهترین سن استعدادیابی سنین پیش از دبستان یعنی بین 3 تا 6 سالگی است. علت این امر آن است که تقریبا همه سیستم های آموزشی در همه کشورها اثر مستقیم بر روی علایق، یادگیری و خلاقیت فرد داشته و ممکن است استعدادهای او را سرکوب کرده یا با نادیده گرفتن آنها به کودک حس ناتوانی و عدم داشتن استعداد بدهند.

اما اگر فرزند شما دیگر در سن پیش دبستان نیست  نگران نباشید چرا که هنوز دیر نشده است. زیرا فاصله سنی بین ۳ تا ۱۵ سالگی نیز برای بررسی و کشف توانمندیهای کودکان و نوجوانان فاصله سنی مناسبی می باشد.

در ادامه به معرفی بهترین مرکز استعدادیابی شیراز خواهیم پرداخت.

بهترین مرکز استعدادیابی شیراز

در این قسمت ما بهترین مرکز استعدادیابی شیراز را به شما معرفی خواهیم کرد. برای دیدن جزئیات اطلاعات هر مرکز مانند آدرس و تلفن، روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.

 بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در شیراز| فواید استعدادیابی

  • از اتلاف وقت جلوگیری می کند

استعدادیابی باعث می‌شود افراد وقت خود را در زندگی تلف نکنند و از همان ابتدا سراغ کاری بروند که در آن بهتر هستند

  • از اتلاف انرژی جلوگیری می کند

وقتی فرد در کاری استعداد دارد آن را با صرف انرژی کمتری انجام می دهد. این امر هم باعث افزایش انگیزه فرد می شود و هم با صرفه جویی در مصرف انرژی فرد، باعث می شود او برای امور دیگر زندگی انرژی بیشتری داشته باشد.

  • از اتلاف سرمایه جلوگیری می کند

وقتی کسی استعداد خود را نمی شناسد ممکن است زمان و پول زیادی صرف کلاس های مختلف برای یادگیری مهارت هایی کند که در آن احساس خوبی ندارد. شناخت استعدادها موجب می شود او مستقیما مهارت هایی را یاد بگیرد که موجب موفقیتش می شود و به سراغ کاری می رود که برای او ارزش آفرین است. و به این ترتیب صرفه جویی قابل توجهی در پول و سرمایه های فرد خواهد داشت.

  • احتمال موفقیت بالا می رود

داشتن استعداد در زمینه ای موفقیت را تضمین نمی کند اما احتمال موفقیت را به میزان قابل توجهی بالا می برد. در واقع تلاش و پشتکار برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای لازم است اما  استعداد مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه خواهد کرد. به عبارت دیگر تلاشی که فرد در راه رسیدن به موفقیت در کاری می کند که در آن استعداد دارد بسیار کمتر از تلاشش در مسیری است که در آن استعداد ندارد.

  • حس رضایت از زندگی بالا می رود

در نهایت همه موارد بالا سبب می شود که فرد حس رضایت بیشتری در زندگی داشته و احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد.

در ادامه مقاله بهترین مرکز استعدادیابی شیراز به شما خواهیم گفت برای کشف استعداد های کودک شما به عنوان والدین چه کاری می توانید انجام دهید.

بهترین مرکز استعدادیابی شیرازَ

وظایف والدین در قبال استعدادیابی کودک

  • کودک را به دقت زیر نظر بگیرید

رفتار کودک را در طول روز و هر روز مشاهده کنید. مشاهده رفتار کودک به شما اطلاعات خوبی از علایق، بازیها، توانایی ها و نقاط ضعف و قوت او می دهند. به علامت ها و نشانه هایی که می بینید توجه کنید. وقتی کودکی ساعت ها به یک بازی می پردازد و از آن خسته نمی شود یعنی به آن علاقه و احتمالا در آن استعداد دارد.

  • کودک قرار نیست آنچه شما می خواهید باشد

برخی از والدین به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه کودک را در مسیری هدایت می کنند که ادامه دهنده راه آنها باشد. و یا تلاش می کنند کودک آرزوهایی که خودشان در زندگی به آن دست نیافته اند را برآورده کند. باید بدانید که کودک شما فردی خاص و منحصر به فرد است. او علایق، توانایی ها و مسیر و اهداف خودش را در زندگی خواهد داشت. به علایق و آرزوهای او احترام بگذارید و تلاش کنید در مسیری که دوست دارد حامی اش باشید.

  • برای کودک محیطی غنی فراهم کنید

هر استعدادی باید مجال بروز داشته باشد تا کشف شده و سپس شکوفا شود. هر چه محیطی که کودک در آن  وقت خود را سپری می کند غنی تر باشد احتمال اینکه استعدادهای خاص او دیده و شناسایی شود بیشتر است. مثلا کودکی که در محیط زندگی خود با ساز و موسیقی در تماس است بیشتر احتمال دارد که استعداد موسیقی خود را نمایش دهد

  • بگذارید کودک مرتکب اشتباه شود

اگر کودک شما اهمه کارها را بی‌نقص انجام دهد، هرگز برای کشف و گسترش یک استعداد خطر نخواهد کرد. پس اشتباهاتش را به وسیله ای برای کشف و تجربه تبدیل کنید و نه سرزنش و یا ضعف کودک.

برای مثال شاید فرزندتان اسباب‌بازی جدید خودش را خراب ‌کند برای این‌که متوجه بشود داخل آن اسباب‌بازی چیست. او را سرزنش یا دعوا نکنید و اجازه بدهید که استعدادهای خودش را کشف کند.

  • از متخصصان استعدادیابی کمک بگیرید

متخصصان استعدادیابی می توانند با استفاده از ابزارها و متد های علمی کودکان را ارزیابی کرده و توانایی ها، استعدادها و نقاط ضعف او را مشخص می نمایند. این واقعیت که شما در حال خواندن مقاله بهترین مرکز استعدادیابی شیراز هستید نشان می دهد به دنبال روشی علمی و تخصصی برای کشف استعدادهای فرزند خود هستید.

 باید بگوییم که تنها استفاده از برخی تست ها برای استعدادیابی کافی نیست و بهتر است کودک در محیطی تخصصی، در معرض محرک های گوناگون قرار گرفته و استعدادهای مختلف او بررسی و شناسایی شود. و البته بایدخاطر نشان کنیم استعدادیابی یک فرآیند زمان بر است و باید برای کشف استعدادهای کودک زمان مناسب صرف کرد.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی