استعدادیابی اردبیل

بهترین مرکز استعدادیابی اردبیل

امروزه استعدادیابی به صورت تخصصی در موسسات استعدادیابی در شهرهای مختلف کشورمان انجام می شود. ما در این مطلب قصد داریم بهترین مرکز استعدادیابی اردبیل را به شما معرفی کنیم. امیدواریم تا انتها با ما همراه باشید.

استعداد چیست؟

استعدادها مواهبی خدادادی هستند که باید قدر آنها را دانست. زیرا بزرگترین سرمایه وجودی هر کس به شمار می روند. اما به چه چیزی استعداد می گوییم؟

غالب افراد استعداد را با مفاهیمی مانند هوش، علاقه و یا مهارت اشتباه می گیرند. برای همین خوب است ابتدا با مفهوم استعداد آشنا شویم.

استعداد تعاریف متفاوتی دارد. برخی می گویند هر ویژگی ذاتی و خاصی که سبب می شود یک مهارت را با صرف انرژی و زمان کمتری یاد بگیریم استعداد است. یعنی استعداد ها توانایی های درونی افراد هستند که یادگیری را در زمینه ای برای آنها تسهیل می کنند.

وقتی شما در کاری استعداد دارید آن را سریعتر یاد می گیرید، غالبا به آن علاقه دارید و در آن پیشرفت خوب و چشمگیری دارید. مثلا اگر شما نقاشی را در 4 جلسه یاد میگیرید در حالیکه متوسط افراد آن را در 8 جلسه یاد میگیرند، می توان گفت شما در نقاشی استعداد دارید.

اهمیت استعداد و استعدادیابی

اما حالا که دانستیم استعداد چیست باید بدانیم وجود استعداد چه اهمیت دارد؟

خب همان طور که گفتیم داشتن استعداد در زمینه ای موجب می شود آن را سریعتر یاد بگیرید و انرژی کمتری صرف یادگیری و مهارت پیدا کردن در آن زمینه کنید. این امر موجب می شود شما با صرف انرژی و زمان کمتر به نتیجه دلخواه و موفقیت برسید.

در واقع استعدادها مسیر رسیدن به موفقیت را برای ما کوتاهتر و آسان تر می کنند. از این رو مهم است که بدانیم در چه چیزی استعداد داریم.

وقتی بدانیم استعداد ما در چه حوزه ای است به جای آنکه مدام پول صرف کلاس مختلف بکنیم تا مهارتی یاد بگیریم که بتوانیم از آن لذت ببریم و از طریق آن درآمد زایی کرده و موفق شویم، با کار کردن و تقویت مهارت های لازم در زمینه استعدادمان، خیلی راحت به موفقیت می رسیم.

استعدادیابی فرآیندی است که در آن با سنجش فرد در ابعاد گوناگون، تلاش می شود استعدادها و توانایی های بالقوه او شناسایی شود. و سپس در مسیر صحیح رشد و شکوفایی قرار بگیرد.

 بدیهی است هر چقدر زودتر فرد به شناخت کاملی از خود و استعدادهایش برسد، زودتر در مسیر درست زندگی قرار گرفته و احساس رضایت خواهد کرد.

پس استعدادیابی مزایایی دارد که به طور مختصر می توان آنها را بر شمرد:

  • صرفه جویی در زمان
  • صرفه جویی در پول و سرمایه
  • هدفمندی
  • کوتاه کردن و آسان کردن مسیر موفقیت
  • احساس رضایت بیشتر از زندگی

بهترین مرکز استعدادیابی اردبیل

 بهترین مرکز استعدادیابی اردبیل را در این قسمت از مقاله به شما معرفی خواهیم کرد. برای دیدن اطلاعات مرکز روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.

بهترین مرکز استعدادیابی اردبیل

بهترین مرکز استعداد یابی در اردبیل | از چه سنی می توان استعدادیابی کرد؟

بهترین مرکز استعدادیابی در اردبیل را در بالا معرفی کردیم و الان می خواهیم به سوالی متدوال در زمینه استعدادیابی پاسخ دهیم.

از چه سنی میتوان استعدادیابی کرد و بهترین سن برای اینکار کدام سن است؟

متخصصان این حوزه معتقدند هر چه سن کودک کمتر باشد برای استعدادیابی بهتر است. در واقع آنها می گویند بهترین سن استعدادیابی سنین پیش از دبستان یعنی بین 3 تا 6 سالگی است.

علت این امر آن است که تقریبا همه سیستم های آموزشی در همه کشورها اثر مستقیم بر روی علایق، یادگیری و خلاقیت فرد داشته و ممکن است استعدادهای او را سرکوب کرده یا با نادیده گرفتن آنها به کودک حس ناتوانی و عدم داشتن استعداد بدهند.

اما اگر فرزند شما دیگر در سن پیش دبستان نیست ،هیچ ایرادی ندارد. چرا که هنوز دیر نشده است. فاصله سنی بین ۳ تا ۱۵ سالگی نیز برای بررسی و کشف توانمندیهای کودکان و نوجوانان فاصله سنی مناسبی می باشد.

حتی در سنین بالاتر هم استعدادیابی در زمینه تحصیلی و شغلی انجام می شود. هدف استعدادیابی در سنین پایین تر کشف زودتر استعداد و پرورش آن و رسیدن زودتر به موفقیت است و اینطور نیست که نتوان در سنین بالا اینکار را انجام داد.

واقعیت این است که استعدادیابی برای هر کسی که احساس می کند سردرگم است یا هنوز در مسیری که باید قرار نگرفته و از جایی که هست راضی نیست می تواند راه گشا باشد.

در ادامه مطلب بهترین مرکز استعدادیابی اردبیل به چگونگی روند استعدادیابی خواهیم پرداخت.

استعدادیابی چگونه انجام می شود؟

همان طور که گفتیم استعدادیابی یعنی آنکه توانایی های بالقوه فرد را شناسایی کنیم. اما استعدادیابی معمولا یک پروسه و فرایند است و برای  انجام درست آن به زمان نیاز داریم. ممکن است کسی تا حدودی بداند چه استعدادی دارد اما برای درست پیش رفتن باز هم به استعدادیابی نیاز دارد.

مثلا کسی که می داند هوش موسیقی خوبی دارد ممکن است بخواهد نوازنده شود. در حالیکه ممکن است هوش بدنی- جنبشی مناسبی برای این کار نداشته باشد و در مسیری مثل آهنگ سازی موفق تر باشد تا نوازندگی.

در مراکز استعدادیابی غالبا فرد (کودک یا بزرگسال) از جنبه های گوناگونی مانند شخصیت، علایق، استعدادها، ارزش ها، نقاط قوت و …. مورد سنجش و بررسی قرار می گیرد.

تست های روان شناختی مختلف و حتی بررسی نورولوژیک و عصب شناختی فرد در برخی مراکز پیشرفته می تواند به شناخت بهتر فرد از خود بینجامد و او  مسیر درست تری را برای آینده تحصیلی-شغلی برگزیند.

برای پرورش یک استعداد چه باید کرد؟

پس از شناسایی استعداد روش های متعددی برای پرورش آن وجود دارد که یکی از این روش ها پرورش آن از طریق یادگیری مهارت های مرتبط با استعداد است.

مثلا اگر کودک شما استعداد نقاشی دارد با رفتن به کلاس نقاشی می تواند آن را پرورش دهد. اما خوب است در کنار کلاس نقاشی به کلاس های خلاقیت و دست ورزی هم برود. چرا که خلاقیت در استعدادهای هنری نقش بسزایی دارد.

پس پرورش استعداد ممکن است تنها محدود به یادگیری یک مهارت نباشد و لازم باشد در چندین زمینه فرد توانا باشد.  بگذارید مثال دیگری در این زمینه بزنم. کسی که استعداد خوانندگی دارد شاید لازم باشد علاوه بر کلاس آواز،  مهارت رقص را هم آموزش ببیند.

ما در مقاله ای به روشهای پرورش استعداد در کودکان اشاره کرده و به تفصیل درمورد آن بحث کرده ایم. اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید این مقاله را مطالعه کنید:

راههای پرورش استعداد کودکان

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی