استعداد موسیقی در کودکان

استعداد موسیقی در کودکان

همه والدین دوست دارند استعدادهای نهفته کودک خود را کشف کرده و آنها را شکوفا کنند. ما در سلسله مقالاتی سعی داریم به شما بگوییم چطور می توانید این استعدادها را سریع تر کشف کنید. در این مطلب به استعداد موسیقی در کودکان می پردازیم. خوب است پیش از مطالعه مطلب پیش رو درباره نقش و اهمیت استعدادیابی کودکان بیشتر بدانید. 

در ادامه می خواهیم تعدادی از نشانه ها که به شما می گوید فرزندتان استعداد موسیقی دارد را به شما معرفی کنیم.

  •  با حرکت دادن بدنش به موسیقی واکنش نشان می دهد

شاید عجیب باشد ولی یکی از نشانه های استعداد موسیقی در کودکان این است که با حرکات بدن خود به آن پاسخ می دهند. وقتی کودک در حال گوش کردن به موسیقی است به او نگاه کنید. بدنش را حرکت می دهد؟ آیا این حرکت با ضرباهنگ موسیقی هماهنگ است؟ آیا حرکاتشان از سیر آهنگین قطعه پیروی می کند؟ آیا کودک سبک و هیجان آن نوع موسیقی را تقلید می کند؟ جواب بله به پرسش های بالا می تواند نشانه استعداد موسیقی در کودکان باشد.

  • به صداهای خوب و بد پاسخ می دهد.

یکی از راههای شناخت سریع استعداد موسیقی در کودکان این است که اجراهای خوب و بد را به آنها نشان دهید. به خصوص اجرای گروهی که خارج از ریتم هستند. اکثر افراد با استعداد معمولی موسیقی نسبت به تُن بد صدا واکنشی ندارند اما افراد مستعد بلافاصله به اجراهای خارج ریتم واکنش نشان میدهند.

  • برای پیدا کردن آهنگ به دنیای پیرامونی با دقت گوش می کند

اگر آنها در محیط اطرافشان صداهای موسیقیایی پیدا می کنند احتمالا به صورت ذاتی هوش موسیقی دارند.

برای مثال:

– با مداد یا شی دیگر یه صورت ریتمیک روی میز می زند

–  صدای پرندگان یا زنگ ها را شنیده و تقلید می کند.

–  به صداهای پیرامونی جذب می شود.

– صداهای تصادفی ایجاد می کند تا صدای دیگری را به واسطه آن در محیط تقویت کند.

– صداهایی که می شود را تقلید و اکو می کند.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
  • ترانه ها و ملودی ها را به صورت یک کل یکپارچه می شنود.

 کودکان مستعد موسیقی به محض شنیدن نوت های اولیه یک آهنگ می توانند چندین آهنگ که اینگونه شروع می شوند را به شما معرفی کنند. این مهارتی است که باید به تدریج رشد کند اما افراد مستعد موسیقی در همان سنین کودکی آن را بروز می دهند.

استعداد موسیقی در کودکان
  •  تنها یا شنیدن موسیقی آن را می نوازد

یکی از  نشانه های استعداد موسیقی در کودکان این است که می توانند آهنگ هایی که قبلا تنها شنیده اند را به خوبی بنوازند. مثلا کودکی که ارف خود را برداشته و نت های آغازین آهنگ تولدت مبارک را می نوازد.

  • خطوط هارمونی را به راحتی پیدا می کند.

یکی از سخت ترین کارها در موسیقی نواختن و جدا کردن هارمونی است که یکی از عناصر موسیقی است که بیشترین تأثیر را از نظر احساسی دارد. برای نوازندگان حتی در سطح متوسطه یا دانشگاهی، شنیدن و انتخاب هارمونی برای آواز خواندن و پاسخ دادن به آن دشوار است. برای خوب شدن در این زمینه نیاز به تمرین هست. اگر کودک بتواند در سنین پایین تر با هارمونی قطعاتی را انتخاب کند و بخواند، ممکن است در موسیقی استعداد بیشتری داشته باشد

  •  افرادی که استعداد موسیقی دارند در خانواده وجود دارند

این چیزی نیست که شما در کودک ببینید بلکه باید در بقیه به دنبالش باشید. استعداد موسیقی ارتباط زیادی به ژنتیک دارد پس اگر در خانواده افرادی دارید که استعداد موسیقیایی دارند احتمال دارد کودک شما هم مستعد موسیقی باشد.

  •  می تواند روی موسیقی برای  مدت زیاد  متمرکز بماند

کودکان دامنه توجه محدودی دارند و بنابراین تمرکز کردن برای آنها دشوار است. اما کودکانی که استعداد موسیقی دارند موسیقی را به راحتی می فهمند، به آن توجه می کنند و از توجه کردن به قطعات موسیقی طولانی خسته نمی شوند.

آنها ممکن است ساعت های طولانی به نواختن و یادگیری موسیقی مشغول باشند و اصلا احساس خستگی نکنند.

  • از موسیقی لذت می برد

شاید مهم ترین نشانه برای استعداد موسیقی در کودکان پاسخ به این سوال باشد که آیا کودک از موسیقی لذت میبرد؟ شاید کودک شما در موسیقی توانا باشد اما به آن علاقه ای نداشته باشد و نخواهد با آن کار کند. اگر شما او را مجبور کنید مهم نیست چقدر استعداد موسیقی دارد، خیلی زود از موسیقی متنفر خواهد شد.

در انتها باید بگوییم شاید می پرسید کدام عامل در پیشرفت در موسیقی مهم تر است. استعداد یا در معرض محیط موسیقیایی قرار گرفتن. به احتمال زیاد هر دوی اینها. و اگر از خود می پرسید اگر کودکم استعداد موسیقی ندارد آیا نمی تواند در این زمینه موفق شود باید بگوییم که چرا! قطعا با تلاش هر کاری ممکن است. استعداد تنها زمان رسیدن به موفقیت را کوتاه تر خواهد کرد. پس در هر صورت ناامید نشوید و اگر کودکتان به موسیقی علاقه دارد در این مسیر حامی او باشید و به او بگویید با تلاش می تواند در این مسیر موفق شود.

لطفا امتیاز دهید

7 دیدگاه دربارهٔ «استعداد موسیقی در کودکان»

    1. نعیمه قمیان

      برای پرورش استعداد مهم هست که کودک در محیطی قرار بگیره که باعث رشدش بشه. و بله! رفتن به کلاس های موسیقی می تونه یکی از این راهها باشه.

    1. نعیمه قمیان

      سلام. بستگی به آموزشگاهی که می خواید بچه رو ببرید داره. اونهایی که تخصصی کار کودک می کنند از سنین 3-4 سالگی هم هنرجو می پذیرند.

  1. پسر من بعضی کارهاشو انجام میده و از کارتونهایی که توش موسیقی میزنن تقلید میکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی