آزمون سبک های کاری

آزمون سبک های کاری (work styles)

 سبک کاری هر فرد امری تعیین کننده در ترجیحات شغلی و کارایی او در محل کار هستند. به همین دلیل بررسی و ارزیابی آنها برای کارجو و کارفرما اهمیت دارد. ما در این مطلب قصد داریم آزمون سبک های کاری و آیتم های سنجش شده در آن را مرور کنیم.

سبک کار چیست؟

پیش از انکه به بررسی آزمون سبک های کاری بپردازیم باید بدانیم اساسا سبک کار چیست؟ سبک کاری مجموعه ای از صفات شخصیتی و رفتاری است که تعیین می کند شما چگونه برای انجام وظایف کاری خود برنامه ریزی کنید، روابط کاری خود را با دیگران تنظیم کنید و یا اینکه چگونه دوست دارید کارهایتان را انجام دهید.

آزمون سبک های کاری چیست؟

آزمون سبک های کاری، یکی از مجموعه آزمون‌هایی است که در نیکارو به منظورسنجش سازگاری شغلی فرد به کار گرفته شده است. این آزمون که بر مبنای مدل O*NET است که به شناسایی سبک کاری فرد می‌پردازد.

به‌منظور طراحی و توسعه داده‌های مربوط به سبک‌های کاری مناسب برای هر شغل، نتایج علمی مربوط به پنج طبقه‌بندی مهم و برجسته در خصوص ویژگی‌های شخصیتی بررسی شده است:

  1. مدل پنج عاملی شخصیت و کارایی شغلی (Five-Factor Model of personality and Performance in Jobs) ارائه ‌شده توسط گلدبرگ در سال 1990 و و بریک و مونت 1991.
  2. نظریه صفات شخصیت هوگان (هوگان و هوگان، ۱۹۹۲)
  3. ارزیابی تجارب سابقه و زندگی در پروژه A در ارتش آمریکا (Hough)
  4. پرسشنامه شخصیت شغلی (ساویل و هولدزورث، 1990)
  5. پرسشنامه تجزیه‌ وتحلیل کار Guion (1992) طراحی‌شده برای اندازه‌گیری نیازهای شخصیتی در مشاغل

همچنین نتایج پژوهش‌های همبستگی و تحلیل عوامل مؤثر بر ساختارهای شخصیتی  که توسط کاستا و مک کری در سال 1987 انجام شده نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

دسته‌بندی سبک‌های کاری متنج از پژوهش‌های فوق در قالب یک طبقه‌بندی شامل ۷ دسته اصلی و ۱۶ دسته زیرمجموعه ارائه شده است که در ادامه این مطلب قابل مشاهده است.

آزمون سبک های کاری چه کاربردهایی دارد؟

کارفرما: از آزمون سبک های کاری می توان به منظوراستخدام بهترین فرد برای شغل مورد نظر کارفرما استفاده کرد.

کارجو: فردی که به دنبال کاری متناسب با شخصیت و ویژگی های خود است می تواند با شناخت سبک کاری خود مناسب ترین شغل را برای خود انتخاب کند.

 هدایت شغلی: افرادی که در حیطه منابع انسانی و مشاوره شغلی فعالیت می کنند می توانند ازین آزمون به منظور راهنمایی بهتر مراجعان خود در زمینه هدایت شغلی استفاده کنند.

آزمون سبک های کاری

دسته بندی  سبک های کار در پرسشنامه سبک های کاری

دسته‌بندی سبک‌های کاری در مدل O*NET به شرح زیر است:

  • نتیجه‌گرایی

سبک کاری نتیجه گرایی با صفاتی مانند تلاشگری، پیگیر بودن و پیش قدم و مبتکر بودن مشخص می شود. این افراد اهدافی قابل دسترسی برای خود تعریف کرده و برای رسیدن به آنها به طور جدی تلاش می کنند. آنها در مواجهه با موانع بر اهداف خود پافشاری و سماجت می کنند و دوست دارند مسئولیت داشته و چالش ها را حل کنند.

  • تاثیر گذاری اجتماعی

این سبک  در آزمون سبک های کاری با صفت رهبری مشخص می شود. این افراد تمایل به مدیریت، بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها، ارائه نظرات و هدایت دیگران دارند.

  • گرایش به ارتباطات اجتماعی

این سبک کاری با صفاتی چون نوع دوستی، یاری گری و گروه محوری مشخص می شود. این افراد حساسیت زیادی نسبت به نیازها و احساسات دیگران و درک و همراهی متقابل در محیط دارند. آنها مهربان  و خوش اخلاق هستند و در محیط کار با دیگران همراهی و همکاری دارند. علاقه به کار گروهی و مشارکتی از دیگر ویژگی های این افراد است.

  • قدرت تطابق

این سبک کار در آزمون سبک های کاری با صفاتی سازگاری و انعطاف پذیری، خویشتن داری و مقاون بودن نمایان می شود. این افراد برای مشاغلی مناسبند که نیاز به تغییر و تنوع قابل ملاحظه ای دارد. این افراد قادر به حفظ آرامش، کنترل احساسات، کنترل خشم، و اجتناب از رفتار تهاجمی، حتی در شرایط بسیار دشوار بوده و انتقادپذیری خوبی دارند. تحمل فشار و برخورد مؤثر و توأم با آرامش در شرایط استرس بالا نیز از ویژگی های آنهاست.

  • وظیفه شناسی

وظیفه شناسی یکی دیگر دیگر از مواردی است که در آزمون سبک های کاری بررسی شده است. این سبک کاری با جزیی نگری، قابل اتکاء بودن و پایبندی به اصول مشخص می شود. توجه هم‌زمان به جزئیات و کلیات به‌منظور تکمیل وظایف، قابلیت اعتماد به افراد، مسئولیت‌پذیری، قابل‌اتکا بودن و پایبندی به تعهدات از ویژگی های بارز این افراد است. همچنین آنها افرادی راستگو و پایبند به اصول اخلاقی هستند.

  • استقلال‌طلبی        

افراد دارای سبک کاری استقلال طلب برای انجام کارهایی مناسبند که قدرت تصمیم‌گیری برای انجام مستقل کارها در آنها وجود دارد. هدایت دیگران بدون (یا با حداقل) نظارت و اتکا به خود برای انجام فعالیت‌ها از ویژگی های این افراد است.

  • هوشمندی عملیاتی

در آزمون سبک های کاری افرادی این سبک کاری را دارند که متفکر و تحلیل گر بوده و نیز نوآور و خلاق هستند. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و استفاده از منطق برای رسیدگی به مسائل و مشکلات و نیز داشتن خلاقیت و فکر باز برای پروراندن ایده‌های جدید و پاسخ به مشکلات مربوط به کار از ویژگی های دیگر افراد دارای این سبک کاری است.

تست سبک های کاری | سخن آخر

تست سبک های کاری یکی از آزمون هایی است که با شناخت بهتر ویژگی های شخصیتی شما در محل کار کمک می کند انتخاب صحیح تری در مورد شغل و محیط کاری خود داشته باشید و به همین دلیل در بسته های هدایت تحصیلی و شغلی نیکارو گنجانده شده اند. این آزمون در کنار سایر آزمون های موجود در این بسته ها می تواند شما را در شناخت بهتر خود و شغل متناسب با شما یاری نماید.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی