مسابقه استعدادیابی خوانندگی

یک راهنمای جامع برای موفقیت در مسابقه استعدادیابی خوانندگی

چطور می توان در یک مسابقه خوانندگی موفق شد؟

خوانندگی از دیرباز هنری پرطرفدار و مورد توجه بوده است تا حدی که می توان آن را یک صنعت پرطرفدار و پولساز دانست؛ در دهه های اخیر در ایران تب خوانندگی و شهرت و محبوبیت ناشی از آن، گریبانگیر گروه بیشتری از افراد شده است؛ همین مورد موجب برگزاری مسابقه های استعدادیابی خوانندگی متعددی شده است که هرکدام از آنها طرفداران و علاقمندان خود را جذب کرده اند و حتی در شبکه های ملی صدا و سیما نیز پخش شده اند. مسابقه های استعدادیابی خوانندگی مثل “عصر جدید” و “شب کوک” از شبکه سوم سیما و شبکه نسیم، از پربیننده ترین شبکه های ملی ایران هستند که در دهه های اخیر اقدام به ساخت مسابقه استعدادیابی خوانندگی کرده اند و استعدادهای خوانندگی جدیدی را معرفی کرده اند که هرکدام از آنها حالا در میان عموم مردم شناخته شده و محبوب هستند.

البته موفقیت در مسابقه استعدادیابی خوانندگی به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و فاکتورهای مختلفی در آن اثرگذار است که غفلت از هرکدام آنها می تواند باعث عقب افتادن شما از رقبایی شود که احتمالا مدت هاست موسیقی کار می کنند و حتما حداقل به اندازه شما اراده و انگیزه پیروز شدن دارند. قصد ما از این مقاله بیان پیشنهاداتی است که رعایت آنها می تواند شما را به برتریت و موفقیت در هر مسابقه استعدادیابی خوانندگی نزدیک تر کند.

مسابقه استعدادیابی خوانندگی شب کوک

حیاتی ترین نکات موفقیت در مسابقه استعدادیابی خوانندگی

نکاتی که در این جا مطرح می کنیم حیاتی ترین نکاتی هستند که رعایت آنها می تواند تضمین کننده موفقیت شما در یک مسابقه استعدادیابی خوانندگی باشد البته این نکات علاوه بر این که در یک مسابقه استعدادیابی می توانند به شما نسبت به دیگر رقبا برتریت ببخشند، در ادامه مسیر به عنوان یک خواننده شناخته شده نیز می توانند شما را همیشه در اوج نگه دارند پس از آنها ساده عبور نکنید و سعی کنید رعایت آنها را به یک عادت در زندگی روزمره خود تبدیل کنید.

1. صدای شما ساز شماست!

هرکسی در دنیای موسیقی، با ساز تخصصی خود کار می کند و علاوه بر اینکه برای تسلط بر آن زمان و هزینه زیادی صرف می کند، به خوبی از آن در برابر آسیب های فیزیکی مراقبت می کند چرا که حتی آسیب های کوچک و بی اهمیت به بدنه ساز نیز می توانند باعث شوند صدای آن متفاوت شود یا نواختن آن به مشکل بخورد.

برای یک خواننده نیز همین موضوع صدق می کند؛ ساز یک خواننده صدای اوست و هرگونه آسیب کوچک یا به ظاهر بی اهمیتی که روی صدای او تاثیر بگذارد می تواند کیفیت یا حتی ادامه کار او را با آسیب جدی رو به رو کند! به همین جهت اگر قصد دارید خوانندگی را به صورت جدی دنبال کنید، به هیچ عنوان نمی توانید اهمیت مراقبت از صدای خود را نادیده بگیرید.

چند پیشنهاد ساده برای مراقبت از صدا

  • گرم کردن مناسب صدا قبل از آواز
  • استراحت بین خواندن های طولانی
  • نوشیدن آب کافی ئر طول روز
  • هوای منزل را مرطوب نگه دارید
  • به صدای خود استراحت دهید
  • از مواد آسیب زننده به حنجره و سیستم تنفسی مانند سیگار بپرهیزید.
  • ساختار صدای خود را بشناسید و به جای فشار آوردن به گلو و تارهای صوتی خود، از دیافراگم آواز بخوانید.

البته به جز اینها پیشنهاد تخصصی تری نیز هستند که برای دانستن آنها بهتر است از متخصصین آواز و پزشکان مرتبط کمک بگیرید. البته برای دانستن سریع تر و بیشتر درباره  راه های سالم نگه داشتن صدای آواز خود، می توانید از مقاله انگلیسی زبان “7 نکته درمورد اینکه چگونه صدای آواز خود را سالم نگه دارید” کمک بگیرید.

2. مطمئن شوید که استعداد شرکت در یک مسابقه استعدادیابی خوانندگی را دارید.

شاید این مهمترین نکته باشد که قبل از ورود به یک مسابقه استعدادیابی خوانندگی، مطمئن شوید که برای آن آماده هستید یا حداقل استعداد انجام آن را دارید. گاهی افراد با توجه به توصیه اطرافیان اقدام به شرکت در چنین برنامه هایی می کنند اما با اولین اجرا در مقابل داوران مسابقه، با تمام نقاط ضعف خود در این حوزه آشنا رو به رو می شوند که این می تواند موجب از دست دادن اعتماد به نفس و در نهایت کناره گیری کلی آنها از فعالیت در حوزه موسیقی شود.

برای اینکه دچار این مشکلات نشوید بهتر است این مراحل را طی کنید:
  • قبل از هرچیزی بهتر است با شرکت در کارگاه های استعدادیابی و بهره مندی از یک فرآیند استعدادیابی علمی، مطمئن شوید که تمایلات و روحیات شما با این حوزه سازگاری دارد یا خیر. نتیجه تست های استعدادیابی معتبر می توانند به شما در انتخاب ساز مکمل آوازتان نیز کمک کنند و بتوانید با توجه به نتایج تست خود سازی را انتخاب کنید که بیشترین انطباق را با روحیات و توانایی های شما دارد و یادیگری آن برای شما راحت تر و سریع تر اتفاق می افتد. برای مثال سازهای سیمی به تمرکز و ظرافت بیشتر احتیاج دارند و سازهای کوبه ای به قدرت فیزیکی بیشتر. با استفاده از تست های استعدادیابی می توانید مناسب ترین ساز را انتخاب کنید که مکمل ساز اصلی شما یعنی قدرت خوانندگی شوند و بتوانید داوران را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار دهید.
  • پس از اینکه از استعدادهای و توانایی های خود آگاه شدید بسیار مهم است که در آن حوزه آموزش های معتبر دریافت کنید و از مربیان کاردرست مشورت بگیرید تا با تمرکز بر نقاط قوت خود در زمینه، ضعف ها و کمبودهای احتمالی را کمرنگ کنید یا حتی از بین ببرید.
    نیکارو می تواند به شما در انتخاب بهترین کلای های موسیقی در شهرهای مختلف کمک کند و بهترین های هر شهر را به شما معرفی کند تا انتخابی راحت تر و مطمئن تر داشته باشید. می توانید در این راستا از مقاله های “بهترین کلاس موسیقی مشهد” و “بهترین کلاس موسیقی تهران” استفاده کنید یا از طریق دکمه درخواست کلاس، شهر خود را انتخاب کنید.

تا دیر نشده کشفش کن!

استعدادسنجی معتبر بر پایه علوم شناختی
ویژه ۶ تا ۱۶ سال
*برای مشاوره رایگان فرم رو پر کنین*
اجرا زیر نظر نیکارو، از شرکت های
عضو پارک علم و فناوری خراسان رضوی
مسابقه استعدادیابی عصر جدید

3. مناسب ترین آهنگ را انتخاب کنید.

به ما اعتماد کنید؛ برای اینکه بهترین خودتان را در مسابقه استعدادیابی خوانندگی به نمایش بگذارید مهم ترین کار انتخاب درست آهنگ است. این اشتباه را افراد زیادی در مسابقات استعدادیابی یا تست های خوانندگی مرتکب می شوند که سعی می کنند یک آهنگ محبوب و پرطرفدار را برای خواندن انتخاب کنند اما چیزی که به ان بی توجهی می کنند آن است که شنونده به دلیل زیاد شنیدن آن و علاقه ای که احتمالا به خواننده اولیه آن دارد، ناخودآگاه موسیقی اولیه را با این نسخه زنده و تنظیم نشده مقایسه می کنند که می تواند تاثیرمنفی در نظر بینندگان و داوران مسابقه داشته باشد.

برای در امان ماندن از چنین دامی، برای انتخاب آهنگ زمان بگذارید و مطمئن شوید بهترین آهنگی که می توانید آن را بخوانید یا بنوازید. در واقع توصیه ما این است که انتخاب آهنگ را ساده نگیرید، یک آهنگ مناسب می تواند بلیط طلایی شما برای ورود به مرحله بالاتر باشد و یک آهنگ نامناسب می تواند توانایی شما را کمتر از آن چیزی که هست نشان دهد.

4. هوشمندانه زندگی کنید.

میزان و کیفیت خوراک، خواب و نوشیدن شما می تواند در توانایی و کیفیت خواندن شما تاثیرگذار باشد پس لازم است که آنها را تحت مدیریت خود درآورید و با برنامه ای منظم پیش بروید.

به جز آب که همیشه باید نوشیدن کافی آن در برنامه شما در نظر گرفته شود، خوراکی های دیگری نیز هستند که مصرف آنها قبل از اجرا در تست یا مسابقه استعدادیابی خوانندگی به شما در داشتتن اجرای بهتر و حفظ سلامت تارهای صوتی کمک می کنند. خوراکی هایی مانند عسل، شربت لیمو، سبزیجات، انواع توت ها و پروتئین های بدون چربی.

برخی خوراکی ها نیز بهتر است در لیست پرهیزهای غذایی شما قرار بگیرند تا در تست و مسابقه استعدادیابی خود دچار مشکل نشوید؛ مثل خوردن قند و لبنبات که علاوه بر ایجاد مشکل در معده، می توانند با ایجاد مخاط در گلو، کیفیت آواز شما را تحت تاثیر قرار دهند.

تنظیم ساعت خواب نیز می تواند تاثیر زیادی در کیفیت آواز و به طور کلی زندگی شما داشته باشد. مطمئن شوید شب قبل از اجرا در مسابقه استعدادیابی خوانندگی به میزان کافی خوابیده باشید تا در زمان اجرا مشکل خستگی یا سنگینی نکنید.

5. استرس خود را کنترل کنید.

این طبیعی است که به عنوان یک تازه کار روی صحنه اجرا دچار استرس و اضطراب شوید؛ این حتی برای افراد حرفه ای و با سابقه نیز اتفاق می افتد اما مهم این است که یاد بگیرید آن را کنترل کنید تا باعث خراب شدن اجرای شما نشود. استرس و اضطراب کنترل نشده می تواند اجرای شما را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد، نقاط قوت شما را پنهان کند و ضعف های شما را برجسته تر سازد.

برای کنترل استرس به صورت تخصصی می توانید از مشاوران حرفه ای این حوزه کمک بگیرید. نیکارو می تواند بهترین مشاوران شهرهای مختلف را به شما معرفی تا مناسب ترین آنها ار انتخاب کنید اما اگر دنبال راهی ساده تر و سریع تر هستید، به تنفس خود دقت کنید.

تنفس آگاهانه و تمرکز بر جریان ورودی و خروجی هوا در بدن می تواند  به شما برای کنترل استرس کمک کند. اگر حرکات کششی را با آن همراه کنید می توانید اضطراب خود را کمتر کرده و آن را راحت تر کنترل کنید. برای بهره مندی تخصصی تر و ماهرانه تر از این راهکار نیز می توانید از مربیان یوگا کمک بگیرید و با شرکت در کلاس های یوگا یا تمرین یوگا در خانه، به اصول و فنون استفاده از آن در کنترل استرس بهره مند شوید.

6. قبل از اجرا صدای خود را گرم کنید.

درست مانند گرم کردن بدن قبل از ورزش، قبل از آواز خواندن نیز باید عضلات مربوط به آن را گم کنید تا بتوانید بهترین خود را اجرا کنید. عضلاتی که در آواز خواندن شما تاثیرگذار هستند شامل عضلات دور گردن و فک می شوند که گرم کگردن درست و اصولی آنها می تواند از فشار نا به جا به این عضله ها و در نهایت گلودرد جلوگیری کند.

برای داشتن یک برنامه تمرین تخصصی آواز و گرم کردن اصولی بهتر است که از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. می توانید از مقاله “خوانندگی و تست صدا در مشهد” برای این مورد استفاده کنید یا به کمک دکمه نارنجی رنگ درخواست کلاس، شهر و راه ارتباطی خود را ثبت کنید تا با شما را راهنمایی کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی