نقش والدین در استعدادیابی کودکان

اهمیت نقش والدین در استعدادیابی کودکان

نقش والدین در استعدادیابی کودکان و در نهایت موفقیت آنها غیرقابل انکار است. خانواده به عنوان اولین محیط رشد کودک و والدین به عنوان بزرگترین و اصلی ترین حامیان کودک، با اهمیت ترین نقش را در استعدادیابی کودکان دارند.

در این مقاله با بیان اهمیت نقش والدین در استعدادیابی کودکان، راهکارهایی را بیان می کنیم که توجه به آنها به شما کمک میکند در استعدادیابی فرزندتان به خوبی عمل کنید و با شناخت درست استعدادها، توانایی ها و تمایلات کودک، بهترین عملکرد را برای رشد و پرورش استعداد او و در نهایت رسیدن به موفقیت داشته باشید. برای والدین حسی شیرین تر از رضایت و موفقیت فرزندان در کار و زندگی وجود ندارد، با رعایت نکات این مقاله این حس شیرین را برای آینده خود ذخیره کنید.

استعدادیابی کودکان یا پرورش استعداد کودکان؟

در بین عموم مردم، هنگامی که سخن از استعداد به میان می آید، ناخودآگاه ذهن به سمت توانایی ها و تمایلاتی می رود که به صورت طبیعی و از ابتدا در افراد وجود داشته است. والدین همواره تلاش می کنند از طریق دنبال کردن ریزبینانه رفتارهای کودک خود، استعداد او را کشف کنند.

این تمایلات طبیعی در همه ما وجود دارد؛ تمایل به موسیقی، نقاشی، ورزش، نجوم و… . هر فردی در طی زندگی خود تمایل به بخش هایی از علم و هنر را مشاهده می کند و عموما آنها را به عنوان اسعداد خود می شناسد اما چیزی که اغلب به آن توجه نمی شود این است که آیا استعداد همیشه یافتنی و کشف کردنی است یا می توان برخی تمایلات افراد را پرورش داد و آنها را تبدیل به استعداد کرد؟ درواقع می خواهیم بررسی کنیم که آیا استعداد یافتنی است یا به دست آوردنی؟

واقعیت این است که استعداد از یک تمایل شروع می شود، همان تمایل طبیعی که عموما در وجود همه افراد یافت می شود. یک نوازنده با استعداد با سازی در درست متولد نشده است یا یک مجری توانمند با توانایی خوب حرف زدن متولد نشده است. درواقع پشت استعداد و توانمندی این افراد مدت ها کار و تلاش نهفته است که عموما آن را به استعداد ذاتی ربط می دهیم!

بهترین پاسخ این است هر دوی اینها مکمل یکدیگرند و اگر همزمان و به صورت اصولی در کنار هم استفاده شوند می توانند در مسیر موفقیت فرزند شما مانند آسانسوری سریع السیر عمل کنند. لازمه پرورش استعداد در گام اول استعدادیابی کودکان است و استعدادیابی کودکان بدون پرورش استعداد در گام های بعدی، هیچ پیشرفت شگفت انگیزی را عاید شما و فرزندتان نخواهد کرد.

اما چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟

فلسفه استعدادیابی کودکان، رسیدن به آگاهی است. آگاهی از ابعاد پنهان روانشناختی شخصیت فرد و همان تمایلات طبیعی او که می توانند مسیر او را برای رسیدن به موفقیت روشن کنند.

استعدادیابی کودکان و شناخت تمایلات طبیعی آنها به والدین کمک می کند در برابر اتلاف سرمایه و انرژی مصون بمانند و به جای آزمون و خطاهای پرهزینه و وقت گیر برای شناخت مسیر درست موفقیت کودک خود، سریع تر وارد مسیر اصلی شوند. در ادامه مقاله راهکارهایی را برای شما بیان می کنیم که پایبندی به آنها برای موفقیت شما در مسیر استعدادیابی کودکان و پرورش استعداد فرزندتان معجزه می کند.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
پیشنهادات استعدادیابی کودکان برای والدین

نقش والدین در استعدادیابی کودکان

کلیدی ترین نقش والدین در استعدادیابی کودکان این است که فرزندتان را به خصوص در سنین پائین تر برای کشف علایق خود آزاد بگذارید و به او کمک کنید فعالیت هایی را پیدا کند که می توانند او را هیجان زده کنند و اشتیاق کافی برای تلاش و تمرین های مداوم را به او بدهند. در ادامه مهمترین نکاتی را مطرح می کنیم که می توانند بهترین راهنمای والدین در استعدادیابی کودکان باشند.

1. عجله نکنید و در مسیراستعدادیابی کودکان را تحت فشار قرار ندهید.

از بزرگترین اشتباهات والدین در استعدادیابی کودکان، عجله و شتابزدگی است. معمولا همه پدر و مادرها تمایل دارند فرندشان هرچه زودتر مسیرش را پیدا کند و موفق شود و این عجله را با ثبت نام فرزدنشان در کلاس های مختلف به او نیز سرایت می دهند. این حجم از فعالیت های روزانه می توانند برعکس انتظار والدین، تاثیر منفی نیز داشته باشند و کودک را از یادگیری و دنبال کردن فعالیت های فوق برنامه دلزد کنند.

فراموش نکنید که بزرگترین نقش شما به عنوان والدین در استعدادیابی کودکان، ایجاد بستر و شرایط مناسب کشف استعداد و پرورش و رشد آن است. یک والد آگاه نقش حمایت کننده دارد، نه اهرم فشار برای تلاش بیشتر!

2. تفاوت های نسل خود با نسل جدید را بپذیرید.

در دنیای دیجیتالی امروزی، شغل ها و مهارت هایی به وجود آمده اند که حتی در ده سال پیش، وقتی شما جوان تر بودید نیز وجو نداشته اند. این مهارت های جدید حتی ممکن است از حالا مهمتر از مهارت هایی باشند که در زمان نوجوانی و کودکی شما بالاترین ارج و قرب اجتماعی و عاید مالی را داشتند. کودکان امروز در میان تکنولوژی های مختلفی متولد می شوند و حتی نمی توانند دنیای قبل از پیشرفت های دیجیتال را تصور کنند و این جزئی جدایی ناپذیر از زندگی آنهاست.

پیشنهاد می شود تفاوت های بین نسلی را بپذیرید و اگر فکر می کنید این تفاوت ها می تواند به ضرر کودک شما تمام شوود، تلاش کنید که آن را تبدیل به نقطه قوت کنید. برای مثال اگر فکر می کنید بازی با کامپیوتر به جای فوتبال با هم سن و سالها می تواند برای کودک شما مضر باشد، به جای گارد گرفتن در برابر آن تلاش کنید این علاقه کودکتان به کامپیوتر را به سمت مهارت های کاربردی مانند برنامه نویسی در دنیای امروز بسیار پرطرفدار  و پر نیاز است سوق دهید و ساعت های کار او با کامپیوتر را تبدیل به لحظه هایی مفید کنید.

پس از امروز تلاش کنید که به جای مقایسه شرایط و امکانات دوران کودکی خود با امکانات و تفریحات کودکان امروز، این تغییرات را بپذیرید و با آنها همگام شوید.

3. به فرزندتان بیاموزید از هر اشتباهی درس بگیرد.

شاید این جمله برای شما کلیشه ای به نظر برسد که هر شکست مقدمه ای برای یک پیروزی است و شکست خوردن برای رشد امری ضروری و اجتناب ناپذیر است اما باور کنید که حقیقت دارد و تلاش کنید این باور را به فرزندتان نیز منتقل کنید.

ترس از اشتباه کردن چیزی است که عموما از طریق والدین به کودک منتقل می شود. اکثر والدین از نیمه رها کردن کارهای مختلف توسط فرزندشان شکایت می کنند و از این شاخه به آن شاخه پریدن را نفی می کنند در حالیکه چطور می توان موفق شد بدون اینکه راه های مختلف را آزمود؟!

البته استعدادیابی می تواند تا حد خوب و قابل قبولی مسیر درست را برای شما و فرزندتان مشخص کند اما به هرحال در علوم انسانی و روانشناختی نمی توانیم قاطعیت زیادی داشته باشیم و آزمون و خطا و گاها شکست خوردن و تلاش برای موفقیت در هر حوزه ای اجتناب ناپذیر است.

ممکن است بعد از فرآیند استعدادیابی برای شما روشن شود که فرزندتان می تواند در موسیقی خوب عمل کند اما این به آن معنا نیست که فرزند شما با اولین لمس پیانو می تواند سمفونی شماره 5 بتهوون را بنوازد! قطعا برای تسلط روی ساز انتخابی نیاز به ماه ها و حتی سالها تمرین است تا در نهایت به آن استعداد افسانه ای که تمام والدین به دنبال آن هستند برسید. البته این مسیر همواری نخواهد بود و برای رسیدن به موفقیت در آن، ممکن است شما یا فرزندتان بارها ناامید شوید و بخواهید دست از تلاش بکشید. در مواقعی مانند این بسیار مهم است که شما توانایی کنار آمدن با شکست، انعطاف پذیری و اعتماد به نفس را در فرزندتان پرورش داده باشید، دوباره و بیشتر از پیش برای رسیدن به هدف خود تلاش کند.

خدمات استعدادیابی نیکارو

ما در نیکارو تلاش کرده ایم برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان مجموعه ای از بهترین  و بروز ترین بسته های استعدادیابی را فراهم کنیم. هدف ما این است تا افراد با شناخت بهتر خود و استعداد هایشان، مهارت هایی را یاد بگیرند که مطابق علایق و استعداد آنها بوده و بتواند به آنها برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

برای آشنایی با خدمات استعدادیابی نیکارو همین الان روی دکمه زیر کلیک کنید:
راهکارهایی برای استعدادیابی کودکان

4. یک رابطه سالم با فرزندتان داشته باشید.

برای داشتن یک رابطه سالم نیاز است که از همان کودکی به فرزندتان نشان دهید که بزرگترین حامی او هستید. همانطور که قبل تر ه اشاره کردیم، از مهمترین نقش های والدین در استعدادیابی کودکان، حمایت و پشتیبانی و محیا کردن بستر رشد است.

برای نشان دادن حمایت لازم است فرزندتان را مطمئن کنید که حتی در صورت انجام اشتباه و شکست از میزان علاقه شما کم نمی شود و همچنان او را برای تلاش های بیشتر و قرار پرفتن در مسیر درست حمایت می کنید. حفظ آرامش در هنگام شکست ها اعتماد فرزندتان به شما را بیشتر می کند و احساس حضور در بستری امن برای یادگیری را به او می دهد.

فراموش نکنید که فرزندتان را نه صرفا در هنگام رسیدن به نتیجه و موفقیت، بلکه برای تلاش های مداوم و حتی شکست خورده اش نیز تشویق کنید تا شما را همیشه به عنوان یک حامی همیشگی در ذهن داشته باشد و اهمیت تلاش و حتی شکست را بیشتر درک کند.

5. هیچ ایده یا آرزوی کودکتان را سرکوب نکنید.

 اهمیت نقش والدین در استعدادیابی آنقدر زیاد است که می تواند باعث ایجاد یک استعداد یا حتی سرکوب همیشگی استعدادی دیگر شود. برای جلوگیری از سرکوب استعدادها حواستان را به خوبی جمع کنید. هیچ ایده یا تمایل فرزندتان را به هر مهارتی به سخره نگیرید یا او را از رفتن به سمت آن منع نکنید. ممکن است فرزند شما استعداد کمال الملک شدن را داشته باشد اما تنها به سخره گرفتن نقاشی های او کافی است تا او برای همیشه از دنبال کردن این مسیر و موفقیت در نقاشی صرف نظر کند.

فراموش نکنید که در سالهای اولیه زندگی نظرات و رفتارهای والدین تا چه اندازه روی کودکان و مسیر زندگی آینده آنها تاثیرگذار است. علاوه بر این هیچگاه توقع نداشته باشید که تمایلات و علایق فرزندتان کاملا منطبق با شما و خواسته ها و آرزوهای ناکامتان باشد. کودکان شما مرغ آمین آرزوهای شما نیستند، بلکه افرادی هستند با علایق و تمایلات و استعدادهای کاملا مستقل.

به عنوان یک والد آگاه مطمئن شوید که حتی اگر آرزوها و کقاصد فرزندتان با چیزی که شما می خواهید منطبق نیست، آن را بپذیرید و همچنان حمایت کنید.

6. کودک را برای تلاشش تحسین کنید، نه استعداد ذاتی.

همانطور که افراد در ویژگی های ظاهری و ملیتی خود انتخابی نداشته اند، در استعدادهای ذاتی هم بی تاثیر بوده اند. چیزی که افراد باید برای آن تشویق و تحسین شوند، ویژگی هایی است که در به دست آوردن آنها نقش داشته اند و برای آن تلاش کرده اند.

تشویق کودک باید برای ویژگی های اکتسابی او باشد تا بیاموزد برای تحسین شدن چیزهایی که به دست می آورد مهم است نه چیزهایی که از ابتدا بدون هیچ تلاشی داشته است.پس به جای گفتن “تو از اول توی ریاضی باهوش بودی” یا “تو توی ریاضی خیلی استعداد داری” با گفتن “تو برای رسیدن به این نمره خیلی تمرین کردی” یا “تو توی ریاضی خوبی چون سر کلاس خوب به درس گوش میدی و بعد تمرین می کنی”، اهمیت تلاش را برای اون روشن کنیم و به جای فرزندانی منفعل و و معتقد به سرنوشت از پیش تعیین شده، فرزندی فعال و پرتلاش داشته باشید و اعتماد به نفس، تلاش و سختکوشی را در او تقویت کنید.

7. تلاش اضافه نکنید.

مهمتر از همه مواردی که ذکر کردیم، همان چیزی است که در قسمت های دیگر متن نیز آورده بودیم؛ کلیدی ترین نقش والدین در استعدادیابی کودکان حمایت و ایجاد بستر مناسب برای رشد است.

شما باید با راهنمایی یک متخصص، درست ترین رفتار را در پیش بگیرید، از افراد متخصص مشورت بگیرید و پس از مشخص شدن استعدادها، تمایلات و در نهایت مسیر موفقیت فرزندتان، امکانات مناسب پیشرفت را تا حد امکان فراهم کنید و به عنوان یک حامی مطمئن، کناری بایستید و رشد و شکوفایی فرزند خود را تماشا کنید. از انتقادهای تند و غیر سازنده بپرهیزید و در صورت نیاز آرامش و حمایت خود را اعلام کنید.

برای کارگاه استعدادیابی نیاز به راهنمایی دارید؟ اطلاعات خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ پایین صفحه ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم و اطلاعات کارگاه استعدادیابی کودکان را ارسال می کنیم یا برای ارتباط سریع تر از طریق اینستاگرام و واتس اپ نیکارو با ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی