انواع تست های استعداد یابی

انواع تست های استعداد یابی را بشناسید

استعداد یابی اصطلاحی است که شاید بارها آن را شنیده باشید. مراکز تخصصی مختلفی به صورت حضوری یا آنلاین به استعداد یابی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مشغولند. و برای این کار از ابزار و روش های مختلفی استفاده می کنند. تست های استعداد یابی یکی از این ابزار هستند که به صورت گسترده ای برای سنجش توانایی ها و استعداد های افراد مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب می خواهیم انواع تست های استعداد یابی را به شما معرفی کنیم.

استعداد یابی چیست؟

پیش از معرفی انواع تست های استعداد یابی خوب است با مفهوم استعداد یابی آشنا شویم. استعداد یابی  را می توان این گونه تعریف کرد:

استعداد یابی فرایندی که طی آن توانایی های ذاتی و نهفته درونی افراد شناسایی شده و در مسیری قرار می گیرند که به شکوفایی آنها می انجامد.

ما در مطلبی با عنوان چگونه استعداد خود را کشف کنیم درباره روش های استعداد یابی صحبت کرده ایم. در این مقاله می خواهیم یکی از این روش ها که استفاده زا انواع تست های استعداد یابی هستند را با هم بررسی کنیم.

تست استعداد یابی چیست؟

تست های استعداد یابی آزمون هایی هستند که در آن، افراد از جنبه های مختلفی چون هوش، شخصیت، علایق، ارزش ها، نقاط قوت و … سنجیده می شوند. در صوت استعداد یابی ورزشی این تست ها ممکن است عملی و شامل بررسی وضعیت آمادگی جسمانی فرد باشند.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

 

انواع تست های استعداد یابی

بسته به هدف استعداد یابی، انواع تست های استعداد یابی گوناگونی به کار گرفته می شود. استعداد یابی ممکن است به منظور شناخت و خود آگاهی یا برای هدایت شغلی و یا استعداد یابی تحصیلی انجام شود. همچنین همان طور که گفته شد ممکن استعداد یابی ورزشی انجام شود که در آن مشخص می شود فرد برای چه رشته های ورزشی مناسب تر است.

تعدادی از تست های استعداد یابی را با هم مرور خواهیم کرد:

تست گاردنر| یکی از رایج ترین انواع تست های استعداد یابی

تست گاردنر یکی از انواع تست های استعداد یابی است که کاربرد گسترده ای در استعداد یابی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دارد. این تست که توسط هوارد گاردنر آمریکایی طراحی شده است به تست هوش های چندگانه گاردنر نیز معروف است.

گاردنر معتقد بود انسان ها نه یک هوش به عنوان هوش کلی بلکه هوش های متعددی دارند. به این معنی که یک نفر ممکن است در هوش ریاضی سرآمد باشد و دیگری در هوش موسیقی. هر دوی این افراد باهوش هستند و نباید هوش را تنها با هوش منطقی –ریاضی آنگونه که مرسوم است سنجید.

گاردنر هشت نوع مختلف هوش را معرفی کرده است که عبارتند از:

  • هوش موسیقی
  • هوش دیداری – فضایی
  • هوش کلامی- ربانی
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش بدنی – جنبشی
  • هوش درون فردی
  • هوش بین فردی
  • هوش طبیعت گرایی

این هوش های چندگانه گاردنر بعدها تکمیل‌تر شد و او پیشنهاد کرد که هوش وجودی (Existential) و هوش اخلاقی (Moral) هم به فهرست هوش های چندگانه اضافه شوند و به این ترتیب مدل هوش های ده گانه شکل گرفت.

در تست گاردنر شما پس از پاسخ به سوالات و ارزیابی تست، نمرات خود را در هر هوش دریافت می کنید. ضمن این که مشخص می شود در کدام هوش ها برتر هستید، در می یابید در کدام یک از هوش ها ضعیف هستید و نیاز به تقویت آنها دارید.

مشاغل و رشته های تحصیلی که برای هر هوش مناسب هستند به شما گفته شده و بر این اساس می توانید تصمیم بگیرید چه مهارت هایی را آموخته و چه رشته تحصیلی و شغلی را برای خود انتخاب کنید.

برای آشنایی بیشتر با تست گاردنر و به دست آوردن اطلاعات تکمیلی درباره هریک از این هوش ها روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست گاردنر

انواع تست های استعداد یابی

تست استعداد یابی mbti

mbti یا تست استعداد یابی مایرز بریگز، یکی از انواع تست های استعداد یابی است که به بررسی و سنجش شخصیت افراد می پردازد. این تست یکی از معتبرترین تست های استعداد یابی است که توسط مراکز استعدادیابی برای شناخت بیشتر فرد به کار گرفته می شود.
این تست شخصیت شناسی بر اساس نظریه یونگ طراحی شده است و یک پرسشنامه است که برای شناسایی شخصیت، نقاط قوت و ترجیحات شخصی به کار می رود. این آزمون افراد را بر اساس الگوی 16عاملی خود دسته بندی می کند.
در تست استعداد یابی MBTI با توجه به پاسخ به سوالات، ابتدا 4 جنبه از شخصیت مورد ارزیابی قرار می گیرد. هر یک از این 4 ویژگی دارای دو بعد است که فرد در یکی از آنها نمره بیشتری می گیرد و پس از ان افراد با توجه به میزان نمراتشان در این 8 ویژگی در یکی از 16 نوع شخصیت قرار می گیرند.
4 مولفه اصلی تست MBTI عبارتند از :
• درون گرایی(I)/ برون گرایی(E)
• شهودی (N)/ حسی(S)
• احساسی (F) / منطقی (T)
• قضاوتی (J) / ادراکی .(P)
در MBTI پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان نوع شخصیت را با یک کد چهار حرفی نشان داد. هر کدام از تیپ های شخصیتی ویژگی های دارند که ما در مطالب پیشین با جزییات به آنها پرداخته ایم.
برای آشنایی دقیق با تست MBTI و مطالعه بیشتر در این زمینه لطفا روی لینک زیر کلیک کنید.

آشنایی با تست MBTI

 

تست استعداد یابی اوکانر 

یکی دیگر از انواع تست استعداد یابی، تست جانسون اوکانر است. این آزمون که توسط جانسون اوکانر طراحی شده است غالبا برای استعدادیابی شغلی و تحصیلی به کار می رود.
به طور کلی این تست 14 استعداد را در افراد می سنجد. این استعدادها عبارتند از:
تجسم سازه (structural visualization)
استدلال استقرایی (Inductive Reasoning)
ایده پردازی (Ideaphoria)
سرعت بالای درک بصری (Graphoria)
استدلال تحلیلی (Analytical Reasoning)
استعداد های عددی (The Numerical Aptitudes)
استعداد های شنیداری (Auditory Aptitudes)
سیلوگرام (Silograms)
حافظه طراحی و مشاهده (Memory for Design & Observation)
تشخیص و ادراک رنگ (Color Discrimination & Color Perception)
طراحی بصری (Visual Designs)
استعداد کار با دست و ابزار (The Dexterity Aptitudes)
آینده نگری (Foresight)
ترکیب کلمات (Word Association)
ما در مقاله ای دیگر به تفصیل و با جزییات کامل به شرح تست اوکانر و هر یک از این استعداد ها پرداخته ایم. برای مطالعه بیشتر درباره تست اوکانر روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست اوکانر

انواع تست های استعداد یابی

تست استعداد یابی هالند

رغبت سنج هالند یکی از انواع تست های استعداد یابی است که به بررسی ترجیحات شغلی افراد می پردازد.

تست هالند برای سنجش افراد دارای سن 12 سال و بالاتر مناسب است و طیف وسیعی از افراد شامل دانش آموزان متوسطه دوم، دانشجویان و افراد جویای کار را می تواند سنجش و ارزیابی کند. البته در استعدادیابی های تخصصی تحصیلی و شغلی، با توجه به سن افراد، برای استعدادیابی تحصیلی و انتخاب رشته کنکور از نسخه ویژه نوجوانان تست هالند و  برای استعدادیابی های شغلی از نسخه بزرگسالان استفاده می شود

جان هالند در نظریه خود 6 تیپ شخصیتی را معرفی می کند که در تست هالند سنجیده می شوند و  به کد های هالند  (RIASEC)معروف هستند. این تیپ های شخصیتی عبارتند از : واقع گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور

برای مطالعه بیشتر و شناخت هر یک از این تیپ های شخصیتی و ویژگی های آنها روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست هالند

تست استعداد یابی کلیفتون | از بهترین انواع تست استعدادیابی برای هدایت شغلی

آزمون کلیفتون یکی دیگر از انواع تست های استعداد یابی است که برای استعدادیابی بسیار رایج است. این تست توسط دونالد کلیفتون روانشناس آمریکایی طراحی شده است که او را پدر روانشناسی نقاط قوت می نامند. کلیفتون پس از 40 سال تلاش مداوم توانست این تست را طراحی کند. در تست کلیفتون الگو‌ها‌ی فکری، احساسات و رفتار شما ارزیابی می‌شود.

در این تست 34 نوع استعداد مشخص شده است و کلیفتون معتقد است هیچ فردی نیست که در 5 مورد از این 34 استعداد نابغه نباشد. این استعدادها عبارتند از :

  • موفقیت‌جویی 2- آغازگری 3- سازش‌پذیری 4- تحلیل‌گری 5- هماهنگ‌کننده بودن 6- معتقد بودن 7- فرمانده بودن 8- محتاط بودن 9- رقابت جویی 10- پیوند یابی 11- عدالت جویی 12- گذشته نگری 13- ارتباطی 14- توسعه گری 15- منضبط بودن 16- همدلی 17- هدفمندی 18- آینده نگری 19- صلح طلبی 20- ایده پردازی 21- متفکر بودن 22- دربرگیرندگی 23- کمال گرایی 24- فرد گرایی 25- مثبت نگری 26- گرد آوردندگی 27- یاد گیرنده بودن 28- صمیمیت جویی 29- مسئولیت پذیری 30- احیاگری 31- خودباوری 32-اعتبار طلبی 33- دوست یابی 34- استراتژیکی

 برای آشنایی کامل و دقیق با هر یک از استعداد های فوق و ویژگی های افرادی که این استعداد ها را دارند روی لینک زیر  کلیک کنید:

آشنایی با تست کلیفتون

انواع تست های استعداد یابی

تست استعداد یابی نئو

نئو یکی دیگر از انواع تست های استعداد یابی است که بر اساس مدل 5 عامل بزرگ شخصیتی (Big Five) طراحی شده است.

تست نِئو یک مدل شخصیت‌شناسی معتبر است که برای استعدادیابی و تعیین مسیر شغلی و تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تست شخصیت شناسی 5 دسته از کلیدی‌ترین صفات شخصیتی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت هزاران هزار صفتی که ما می‌شناسیم، همگی زیر‌مجموعه این 5 دسته‌ صفت هستند.

این 5‌ دسته عبارتند از:

  • روان‌ رنجوری(N)
  • برون‌گرایی (E)
  • گشودگی نسبت به تجربه (O)
  • توافق  (A)
  • وظیفه‌شناسی (C)

ما در مطالب قبلی به تفضیل درباره این تست و کاربرد آن برای شخصیت شناسی و استعداد یابی صحبت کرده ایم.  برای مطالعه بیشتر راجع به آزمون نئو (NEO) روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست نئو

 

تست استعداد یابی دیسک

آزمون دیگری که به عنوان یکی از انواع تست های استعداد یابی به شما معرفی می کنیم یک تست رفتاری است به نام تست دیسک یا آزمون دیسک.

این آزمون نشان می‌دهد که انسان‌ها هیجانات خود را با 4 مدل رفتار نشان می‌دهند و در هر شخص، یک یا دو مورد از این رفتارها غالب است.

این چهار مدل رفتار عبارتند از:

  • برتری طلبی
  • تاثیرگذاری
  • ثبات
  • تطابق

دیسک (DISC) یکی از محبوب‌ترین تست‌های رفتارشناسی است که کاربردهای زیادی در جنبه‌های مختلف توسعۀ فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی دارد. مهم‌ترین مزیت تست دیسک سادگی آن است. برای آشنایی بهتر با تست دیسک و دیدن اطلاعات بیشتر در این باره روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست دیسک

انواع تست های استعداد یابی | سخن آخر

در این مطلب با انواع تست های استعداد یابی و برخی کاربرد های آنها آشنا شدید. تقریبا همه این تست ها به صورت آنلاین هم در دسترس بوده و برخی سایت ها تفسیر های معتبری نیز از نتایج آنها ارائه می دهند. برای نتیجه گیری بهتر از این آزمون ها بهتر است مجموعه ای از تست ها را برای شناخت خود به کار برده و به سایت ها و یا مراکز معتبر استعداد یابی برای انجام و تفسیر آنها مراجعه کنید.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

هوش‌های چندگانه گاردنر

رونالدو یا انیشتین؟!
آل پاچینو یا بتهوون؟!

استعداد شما چیست؟