تست هوش گاردنر برای استعداد یابی بزرگسالان و کودکان

تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان

بسیاری از ما به دنبال شناخت هر چه بیشتر خود و دستیابی به بهترین عملکرد به واسطه این شناخت هستیم. استعدادیابی به شیوه های امروزی اگرچه در دهه اخیر وارد ایران شده است اما قدمتی تقریبا 100 ساله در غرب دارد. استفاده از تست های روانشناختی روشی مرسوم برای استعدادیابی است. ما در این مطلب درباره یکی از این تست ها یعنی تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان می پردازیم.

 

نظریه هوش های چندگانه گاردنر

پیش از معرفی تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان به معرفی نظریه گاردنر که زیربنای طراحی این تست است می پردازیم. هاوارد گاردنر روانشناس و استاد دانشگاه هاوارد آمریکا است. او در سال 1983 بر خلاف دیدگاههای روان سنجی سنتی نسبت به هوش که هوش را به عنوان یک عامل کلی  (IQ)در نظر می گرفت اعلام کرد که هر یک از انسان ها دارای چندین هوش می باشد. او هشت نوع مختلف هوش را معرفی کرده است که عبارتند از

  • هوش موسیقی
  • هوش دیداری – فضایی
  • هوش کلامی- زبانی
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش بدنی – جنبشی
  • هوش درون فردی
  • هوش بین فردی
  • هوش طبیعت گرایی

الگوی هوش چندگانه گاردنر بعدها تکمیل‌تر شد و او پیشنهاد کرد که هوش وجودی (Existential) و هوش اخلاقی (Moral) هم به فهرست هوش های چندگانه اضافه شوند و به این ترتیب مدل هوش های ده گانه شکل گرفت. او برای سنجش این هوش ها تست گاردنر را ابداع کرد.

تست هوش گاردنر برای بزرگسالان

نسخه بزرگسالان این تست دارای 80 سوال است. در هر سوال جنبه هایی از هوش شما سنجیده می شود. نمونه سوال تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان:

به کتاب و کتابخوانی علاقه دارم.

پاسخ ها دارای 5 گزینه است که عبارتند از: اصلا شبیه من نیست، اندکی شبیه من است، در حد متوسطی شبیه من است، تاحد زیادی شبیه من است، کاملا شبیه من است.

 آزمودنی برای هر سوال گزینه ای که بیشتر در مورد او صدق می کند را انتخاب می کند.

برای سنجش هر هوش 10 سوال و مجموعا تست 80 سوال دارد. مجموع نمرات کسب شده در سوالات مربوط به هر هوش نمره آزمودنی در آن هوش به شمار می رود. و بالاترین نمره هوش غالب او می باشد. ممکن است یک فرد هم زمان چند هوش برتر داشته باشد.

تست هوش گاردنر

تست گاردنر کودکان

نسخه تست هوش گاردنر برای استعدادیابی کودکان سوالات کمتری دارد و توسط والدین پاسخ داده می شود. شیوه نمره گذاری مشابه نسخه بزرگسال است.

البته نسخه های متفاوتی از تست گاردنر برای استعدادیابی استفاده می شود و ممکن تعداد سوالات متفاوت باشد.

در ادامه مقاله تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان به معرفی هر یک از هوش های گاردنر می پردازیم.

معرفی هوش های چندگانه گاردنر

  • هوش موسیقی در تست گاردنر | بهترین تست هوش موسیقیایی

در تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان، این هوش به شما توانایی فهم موسیقی، ساخت، انتقال و درک معنای آهنگ، ریتم، طنین و کیفیت صدا را می دهد. این افراد غالبا حساسیت شنیداری بالایی دارند و سبک یادگیری آنها شنیداری است. در تقلید صدا و لحن دیگران مهارت دارند. نسبت به صداهای محیط حساس هستند و از آواز خواندن و حرکات ریتمیک لذت می‌برند.

مشاغل  مناسب: صدابردار، آهنگ ساز، رهبر ارکستر، تعمیر کننده ادوات موسیقی، سازنده سازهای موسیقی، نوازنده، خواننده، مربی آواز، موسیقیدان

  • هوش دیداری-فضایی

به هوش فضایی “تفکر دیداری” هم گفته می‌شود. افراد با هوش تصویری و فضایی در تصویرسازی‌های ذهنی، جهت یابی، درک اشکال و تصاویر سه بعدی، تفسیرعکس و تشخیص الگوها قوی هستند.

این هوش شامل درك عمیق و صحیح محیطی ، فضایی ، بصری و مکانی است. دیدن ریزه کاری هایی مثل زاویه ها ، رنگ ها، طرح ها ، شکل ها ، ترکیب بندی ها ، هماهنگی ها (هارمونی ها)، تضادها ، فرم ها و موارد مشابه ، جزئی از عملکرد هوش فضایی است . معماران ، طراحان ، گرافیست ها ، نقاش ها و ریاضی دانان از جمله افرادی هستند که هوش فضایی بالایی دارند 

مشاغل مناسب:  معمار، هنرمند، نقشه بردار، نقشه کش، مهندس، طراح گرافیک، مخترع، عکاس، مجسمه ساز، دکوراتور، آرایشگر، طراح لباس، نقاش

  • هوش کلامی – زبانی | یکی از مهم ترین هوش های چندگانه گاردنر

در تست هوش گاردنر برای استعدادیابی، هوش کلامی – زبانی اهمیت زیادی دارد. هوش کلامی شامل توانایی درک و استفاده از زبان گفتار و نوشتار است. یعنی این دست افراد چه در سخنرانی‌ها و چه در نویسندگی بیان موثری دارند . همچنین می‌توانند در زبان‌های خارجه موفقیت‌هایی کسب کنند.

درک واژه ها و توانایی برقراری ارتباط بسیار خوب از طریق گفتار از ویژگی های هوش کلامی-زبانی است. این هوش به شما کمک می کند تا ترتیب و معنی واژه ها و سطوح عمیق زبان را متوجه شوید و از آن به راحتی استفاده کنید.

مشاغل مناسب:

سياستمدار، نويسنده ، فيلسوف ، وكيل ، معلم و دبير ، مترجم ، روزنامه نگار ، خطيب ، شاعر ، نقاد ، ويراستار ، داستان نويس ، فيلم نامه نويس ، روزنامه نگار، زبان شناس ، زبان دان ، استاد دانشگاه ، گوينده راديو و تلويزيون ، گزارشگر ، بازارياب ، مشاور ، حقوق دان ، گفتار درمانگر، مشاور حقوقي ، كتابدار، رهبر گروه حزب يا سازمان ، روحاني ، طراح آگهي ، ناشر ، مديريت نشريه و مجله ، دلال و واسطه

  • هوش منطقی – ریاضی در تست هوش گاردنر

این هوش یکی از مهم ترین ها در تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان است. هوش منطقی و ریاضی به تجزیه و تحلیل منطقی مسائل، انجام عملیات ریاضی و تحقیق علمی مسائل اشاره دارد. این هوش در شما توانایی محاسبه، اندازه گیری  و درک فرضیه ها را به وجود می آورد. افرادی که این هوش در آن ها غالب است به راحتی می توانند ارتباط منطقی بین موارد مختلف را درک کنند و مسائل پیچیده ریاضی را فهمیده و حل کنند.

مشاغل مناسب:

مهندس ، حسابدار ، محقق ، رياضيدان ، دانشمند ، حسابرس ، بيمه گر ، پذيره نويس، نماينده فروش ، آماردان و كارشناس آمار، تحليل گر كامپيوتر ، اقتصاد دان ، برنامه ريز اقتصادي ، متخصص بودجه ، مدير امور مالي ، برنامه نويس كامپيوتر ، منطق دان ، كتابدار ، آهنگساز ، مهندسي پزشكي ، داروسازي ، حقوق دان ، پژوهشگر علوم رياضي.

  • هوش بدنی – جنبشی در آزمون هوش های چندگانه گاردنر

هوش بدنی-جنبشی در تست هوش گاردنر برای استعدادیابی ، به شما توانایی استفاده از انواع مهارت های فیزیکی را می دهد. ورزشکاران، رقصنده ها، جراحان و از این قبیل شغل ها، افرادی با هوش بدنی- جنبشی قابل را به خود جذب می کنند. کسانی که در این زمینه هوش بالایی دارند به راحتی می توانید حرکات ورزشی را انجام دهند و ارتباط بسیار خوبی با بدنشان دارند.

این بخش از هوش عمومی به رابطه جسم و ذهن نظر داشته و بر مهارت های فیزیکی و ورزشی مثل تعادل ، چالاکی، قدرت ، سرعت ، انعطاف پذیری ، هماهنگی ، حرکتی مثل هماهنگی دست و پا و هماهنگی دید و پا تمرکز دارد.

 

مشاغل مناسب: بدلکار، بازیگر ، پرستار، جراح، تعمیرکار، ورزشکار، مربی تربیت بدنی، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، آتش نشان

  • هوش درون فردی در تست هوش استعدادیابی گاردنر

هوش درون فردی در درک خودتان و احساسات‌تان بسیار موثر است و از چنین دانشی در برنامه ریزی و هدایت زندگی خود می توانید استفاده کنید. افرادی که در تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان، در این هوش نمره بالایی می گیرند، معمولا آگاهی بسیار خوبی از احساسات و توانایی های خود دارند و علاوه بر آن بر شرایط انسانی حاکم هستند. بنابراین روانشناسان، رهبران معنی و فیلسوف ها این هوش را به خوبی درونشان پرروش داده اند.

افرادی با هوش درون فردی بالا، به تنهایی و خلوت علاقه دارند. از انجام کارهای گروهی بیزار هستند و دوست دارند خودشان به تنهایی کار کنند، درس بخوانند و فیلم ببینند.

مشاغل مناسب:

فيلسوف ، روان شناس ، پژوهشگر ،كارشناس ، الهيات ، دبير فني ، مشاور ، بازرگاني، كار آفرين ، نقشه كش ، رهبر مذهبي ، روانكاو ، روان پزشك

 

  • هوش بین فردی

هوش بین فردی توانایی درک و تعامل با مردم دیگر است. این هوش شما را قادر می سازد تا تفاوت های افراد را درک کنید، احساسات آن ها را متوجه شوید و زمانی که شخصی ناراحت و یا عصبانی است حتی بدون آنکه چیزی از خود بروز دهد آن را به راحتی زودتر از بقیه بفهمید.

این افراد کار گروهی را دوست دارند و معمولاً در هنگام فعالیت های اجتماعی و تعامل با دیگران بهتر آموزش می بینند.

مشاغل مناسب:

ديپلمات ، بازارياب ، فروشنده ، مدير روابط عمومي ، تاجر ، سياست مدار ، مدير ، معلم ، فعال اجتماعي ، واعظ ، مدير ، جامعه شناس ، مردم شناس ، روان شناس ، مددكار ، درمانگر ،كاسب ، پزشك ، روحاني ، حقوق دان .

هوش طبیعت‌گرا در تست گاردنر
  • هوش طبیعت گرا در تست استعداد یابی گاردنر

کسانی که در تست استعدادیابی گاردنر در این هوش قوی هستند علاقه خاصی به طبیعت و شناخت اجزای آن دارند. هوش طبیعت گرا توانایی انسان را در تبیین موجودات زنده (گیاهان، حیوانات) و حساسیت و داشتن احساسات بیشتر به ویژگی های دیگر دنیای طبیعی (ابرها، سازه های سنگی) مشخص می کند.

این هوش به ما توانایی شناسایی و ایجاد تمایز بین پدیده های طبیعی اعم از جانوران ، گیاهان و یا طبیعت بی جان می دهد.برای اینکه بدانید دارای هوش طبیعت گرا هستید یا خیر حتما تست گاردنر برای استعدادیابی را انجام دهید.

مشاغل مناسب: زیست شناس، باغبان ، حفاظت از محیط زیست، مزرعه دار، جنگل داري، مهندسي منابع طبيعي، مهندسي شيلات، مهندسي كشاورزي، زنبورداري، دامداري، باغداري، جنگل باني، زيست شناسي، دامپزشكي، كشاورزي، جانور شناسي، زمين شناسي، سنگ شناسي، خاك شناسي، آبشناسي، هواشناسي، منجم، مامور پارك، كارمند باغ وحش، دانشمند علوم طبيعي 

تفسیر تست هوش گاردنر

تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان 80 عبارت دارد که هر 10 عبارت یکی از انواع هوش مطرح شده توسط گاردنر را اندازه می گیرد.

 این آزمون در یک طیف لیکرت 5 درجه ای به صورت “خیلی کم = 1” ، “کم = 2” ، “متوسط= 3” ، “زیاد=4” ، “خیلی زیاد=5” در نظر گرفته شده است .

برای هر مولفه هوش 10 عبارت مطرح شده و  مجموع امتیاز هر مولفه هوش 50 امتیاز و حداکثر 400 خواهد بود.

شما در پایان تست هوش گاردنر باید امتیازهای خود را از هر سوال را با هم جمع بزنید. در نهایت مجموع امتیازهای شما به صورت زیر تفسیر می شود:

  • امتیاز 45 تا 50 = خیلی زیاد
  • امتیاز 40 تا 45 = زیاد
  • امتیاز 30 تا 40 = خوب
  • امتیاز 20 تا 30 = متوسط
  • امتیاز 0 تا 20 = کم

تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان | سخن پایانی

از تست هوش گاردنر برای استعدادیابی بزرگسالان و کودکان استفاده می شود و این تست به دلیل سادگی و روایی و پایی بالا کاربرد زیادی در این زمینه دارد. نسخه های آنلاین و کاغذی این تست موجود است که میتوان آن را انجام داد و از نتایج آن برای شناخت بیشتر خود، علایق و استعدادهایمان استفاده کنیم.

خدمات استعدادیابی نیکارو

ما در نیکارو تلاش کرده ایم برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان مجموعه ای از بهترین  و بروز ترین بسته های استعدادیابی را فراهم کنیم. هدف ما این است تا افراد با شناخت بهتر خود و استعداد هایشان، مهارت هایی را یاد بگیرند که مطابق علایق و استعداد آنها بوده و بتواند به آنها برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

برای آشنایی با خدمات استعدادیابی نیکارو همین الان روی دکمه زیر کلیک کنید:

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

هوش‌های چندگانه گاردنر

رونالدو یا انیشتین؟!
آل پاچینو یا بتهوون؟!

استعداد شما چیست؟