تست کلیفتون

تست کلیفتون

تست ها یکی از ابزارهای رایج برای استعدادیابی هستند. برای این منظور از تست های مختلفی استفاده می شود. یکی از این تست ها که قصد داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم تست کلیفتون است. این تست که به تست گالوپ هم معروف است را در ادامه بیشتر خواهیم شناخت.

معرفی تست کلیفتون

در نیمه قرن دوم، دونالد کلیفتون که به تازگی از جنگ جهانی دوم بازگشته بود، مانند بسیاری دیگر از سربازانی که با کوله‌باری از درد و رنج به خانه بازمی‌گشتند، تمایل داشت تا آن‌جا که می‌تواند از فضای جنگ دور شده و ادامه‌ی زندگی خود را در مسیر مورد علاقه‌اش یعنی مطالعه بر نحوه‌ی رشد و شکوفایی انسان‌ها طی نماید.

کلیفتون در مطالعات خود در کتابخانه لینکولن_نبراسکا دریافت بسیاری از کتاب‌های روانشناسی تنها برروی نقاط ضعف انسان‌ها تمرکز می‌کنند. او در تحقیقات خود به این نتیجه رسید سرمایه گذاری بر روی استعدادها و نقاط قوت فردی ، به مراتب اثربخش تر و سودمند تر از سرمایه گذاری جهت برطرف کردن نقاط ضعف است.

و افراد زمانی که با بکارگیری استعدادهای فردی خود کار می کنند، شادترهستند و این رضایت ، محرکی جهت عملکرد بهتر می باشد و در نتیجه موفق تر می شوند و این موفقیت به شادی بیشتر منجر می شود و بدین ترتیب این سیکل مثبت ادامه می یابد. در نتیجه او شروع به تحقیقاتی در زمینه‌ی نقاط قوت انسان‌ها کرد که امروزه به عنوان «روانشناسی مثبت‌گرا» شناخته می‌شود.

در ادامه، کلیتفون بعد از سال‌ها تلاش بی‌وقفه در کشف و شکوفایی توانمندی‌ها و بعد از بررسی و تحقیق بر روی بیش از هزاران نفر جامعه‌ی آماری، هزاران توانمندی ذاتی مختلف را کشف کرده و از آن میان، ۳۴ توانمندی ذاتی و اصلی را که از نظر آماری همبستگی بالاتری داشت، مشخص کرد تا با ارائه آن‌ها بتواند کل توانمندی‌های جامعه را با روایی بالا بسنجد.

موسسه گالوپ، معتبرترین موسسه تحلیل و مشاوره آمریکا، پس از آن‌که آوازه کلیفتون در سراسر آمریکا پیچید، به او پیشنهاد داد تا امتیاز این تست را به آن‌ها بفروشد تا از این طریق بتوانند با سرمایه‌گذاری گسترده، آن را به معتبرترین آزمون شایستگی‌های فردی جهان تبدیل کند.

پس از این توافق، موسسه گالوپ، روایی این تست را با کمک حدود ۱ میلیون نفر از سراسر جهان به حداکثر ممکن ارتقا داد، بدین ترتیب که این افراد بعد از انجام تست، در مصاحبه‌ای با متخصصان شرکت می‌کردند تا نتایج تست آن‌ها اعتبارسنجی شود.

 موسسه گالوپ سرانجام موفق شد در طی بیش از ۲۰ سال، با تبلیغات و ایجاد راهکارهای متعدد، جامعه‌ی آماری آزمون خود را به بیش از ۲۵ میلیون نفر ارتقا دهد که این عدد در آزمون‌های حوزه کسب‌وکار بی‌سابقه و فوق‌العاده به‌شمار می‌رود.

دونالد کریفتون

آزمون کلیفتون | نقطه قوت چیست و چگونه شکل می گیرد؟

ما واژه نقطه قوت را در مکالمات روزمره زیاد بکار می بریم. مثلا می گوییم نقطه قوت فلان شخص، مدیریت بحران است. اما براستی نقطه قوت چیست ؟ 

نقطه شروع یک نقطه قوت ، یک استعداد است. زمانی که قدرتمند ترین استعدادها را شناسایی کردیم ،  با تمرین و نیز ترکیب آن با مهارت و دانش ، در نهایت به یک نقطه قوت خواهیم رسید. نکته مهم آن است که نقاط قوت متمایز ما بر بنیان استعدادهای اصلی ما شکل می گیرد. بنابر این چنانچه استعدادهای اصلی و غالب خود را بطور صحیح شناسایی نماییم، مسیر را جهت ایجاد یک نقطه قوت شگفت انگیز آغاز نموده ایم. 

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

 

معرفی 34 استعداد تست کلیفتون

  • موفقیت جو ( Achiever )

همانگونه که از عنوان این گروه پیداست ، استعداد دست یافتن به موفقیت در این گروه پررنگ است. این افراد همیشه در تلاش برای دستیابی به دستاوردهای جذاب هستند. بنابراین افراد سخت کوش و پر استقامتی هستند. چنین افرادی انگیزه های درونی زیادی برای دستیابی به موفقیت دارند و قادرند که مدت زمان بسیار زیادی بدون استراحت فعالیت کنند. شغل‌هایی مانند کارآفرینی، رهبری و مدیریت مناسب این افراد هستند.

۲- عملگرا ( Activator )

این استعداد مبتنی بر پتانسیل افراد بر شروع بلادرنگ به انجام کار است. در واقع افراد با چنین استعدادی ، اینگونه می اندیشند که بر اساس نتایجشان قضاوت می شوند، نه حرف یا فکرشان. به همین علت ، بلافاصله پس از تصمیم ، شروع به اقدام می کنند. افراد با توانمندی عملگرا قادرند که با به عمل درآوردن افکار و ایده‌ها، باعث ‌شوند تا فرایندها به خوبی پیش بروند. آن‌ها در مشاغلی مانند فروشندگی موفق هستند. زیرا فروشندگان خیلی زود باید تصمیم بگیرند و آن را اجرا کنند.

۳- سازگار ( Adaptability )

این استعداد می تواند باعث مهارت فرد در انعطاف و سازگاری با شرایط محیط گردد. بویژه در محیط های پیش بینی نشده ، چنین افرادی پذیرش بهتری در پذیرش درخواست های فوری خواهند داشت و در مواجهه با درخواست های ضروری و بدون برنامه، بازدهی و اثربخشی خود را حفظ می کنند

افراد با توانمندی سازگار، ترجیح می‌دهند تا بر روی سیر حوادث موج‌سواری کنند. این افراد تمایل دارند تا در اینجا و اکنون زندگی کرده، بر اساس اتفاقاتی که در زمان حال برای‌شان رخ می‌دهد، تصمیم‌گیری کرده و آینده را بر اساس اتفاقات فعلی کشف می‌کنند. شغل هایی مانند پزشک اورژانس و مامور آتش‌نشانی برای آنها مناسب هستند.

۴- تحلیل‌گر ( Analytical )

 افراد با توانمندی تحلیل‌گر، درمواجهه با هر موضوعی به دنبال یافتن دلایل و علل ایجاد کننده‌ی آن هستند. این افراد قادرند تا تمام عواملی تاثیرگذار بر آن واقعه را در نظر گرفته و به آن فکر کنند. این افراد آینده‌نگر هستند؛ اطلاعات را بررسی و سازمان‌دهی می‌کنند؛ ریسک‌پذیر هستند و آن را به خوبی مدیریت می‌کنند. شغل هایی مانند مشاور بورس، کارهای تحقیقاتی، مشاور و کارآفرینی مناسب این افراد هستند. 

۵- گرداننده (Arranger )

 افراد با توانمندی گرداننده، قادرند تمام عوامل موجود را دسته‌بندی و سازمان‌دهی ‌کرده و همچنین این افراد بسیار انعطاف‌پذیر می‌باشند. این افراد علاقه‌مند هستند که بدانند برای دستیابی به حدکثر بهره وری ممکن، چگونه می‌توان عوامل و منابع مختلف را در کنار همدیگر قرار داد.

معمولا بهترین راه را برای انجام کارها انتخاب می‌کنند. در شرایط سخت به بهترین حالت تصمیم‌گیری می‌کنند و کارهای سخت و پیچیده را به سرعت سازمان‌دهی می‌کنند. شغل هایی مانند مدیر اجرایی، کارآفرین و مشاور مناسب این افراد هستند.

۶- معتقد ( Belief )

 افراد با توانمندی معتقد، ارزش‌های بنیادین و اساسی دارند که به هیچ‌وجه حاضر به تغییر آن‌ها نیستند. این افراد اهدف زندگی‌شان را نیز بر اساس ارزش‌های بنیادین‌شان مشخص می‌کنند. این افراد به اعتقادات خود پایبند هستند و کمک به دیگران را دوست دارند. شغل هایی مانند معلمی، پرستاری، پزشک هلال‌احمر و مدیریت کارهای عام‌المنفعه مناسب این افراد هستند.

۷- فرمانده ( Command )

 افراد با توانمندی فرمانده، همواره در صحنه حضور داشته و اطرافیان‌شان می‌توانند حضور آن‌ها را احساس کنند. این افراد قادرند تا کنترل اوضاع را در دست گرفته و برای خودشان و اطرافیان‌شان تصمیم‌گیری کنند. رهبران خوبی هستند، به خوبی دیگران را متقاعد می‌کنند و قاطع و جاه‌طلب هستند. شغل هایی مانند مدیریت، رهبری و کارآفرینی مناسب این افراد هستند.

۸- ارتباطی  ( Communication )

 افراد با توانمندی ارتباطی، هوش کلامی بالایی دارند. به خوبی با دیگران رابطه دوستانه برقرار می‌کنند و سخنرانان خوبی هستند. به راحتی قادرند تا افکارشان را در قالب کلمات بیان کنند و با دیگران صحبت کنند. از مهمترین ویژگی های  برجسته افراد مستعد در این گروه، بیان وقایع و رویدادها به صورت مهیج و جذاب و پرانرژی است و توانایی بسیاری برای داستان سرایی دارند.

در شبکه سازی بسیار توانمند هستند و نیز مورد توجه دیگران قرار گرفتن را بسیار مهم می دانند. مشاغل کارشناس فروش، بازاریابی، سخنرانی و مجری گری مناسب این افراد هستند.

۹- رقابت‌جو ( Competition )

 افراد با توانمندی رقابت‌جو، پیشرفتی که در کارها دارند و عملکرد خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این افراد مسابقه دادن با دیگران را دوست دارند و‌ با تمام قوا تلاش می‌کنند تا در جایگاه اول قرار گرفته و رقبای‌شان را شکست دهند. شغل مناسب این افراد کار در محیط‌های رقابتی و شرکت در مسابقات ورزشی است.

۱0-  پیوندیاب ( Connectedness) 

 افراد با توانمندی پیوندیاب، به وجود پیوستگی و ارتباطی میان تمام موجودات این دنیا ایمان داشته و معتقدند که به ندرت اتفاقات تصادفی در این دنیا رخ می‌دهد و تقریباً هر رویدادی، معنا و مفهومی دارد. این افراد خود را بخشی از سیستم کل می‌دانند. متواضع و مهربان هستند. معلم، مشاور و روانشناس از شغل های مناسب این افراد هستند.

۱۱- عدالت‌طلب ( Consistency )

 افراد با توانمندی عدالت‌طلب، به خوبی از نیاز به وجود عدالت و لزوم به رفتار برابر با انسان‌ها آگاه هستند. این افراد مشتاق هستند تا روال‌ها، قوانین وفرایندهای روشنی را ایجاد کرده تا همه‌ی افراد به راحتی بتوانند از آن‌ها پیروی کنند.

کمک کردن به افراد محروم را دوست دارند. از دادن پست و مقام بر‌اساس رابطه‌های دوستانه و خانوادگی به کسی که لیاقت آن جایگاه را ندارد عصبانی می‌شوند و به حق و حقیقت علاقه دارند. مشاغل مدیریت ، قضاوت و وکالت مناسب این افراد هستند.

۱۲- پیشینه‌نگر/زمینه نگر ( Context )

 افراد با توانمندی پیشینه نگر از فکر کردن درمورد گذشته لذت می‌برند، آن‌ها به وسیله‌ی تحقیق و بررسی گذشته، زمان حال را درک کرده و می‌توانند اتفاقات کنونی را تحلیل کنند. این افراد زندگی پیشینیان را بررسی می‌کنند و از آن‌ها عبرت می‌گیرند. همچنین به تاریخ علاقه زیادی دارند و از اشتباهات خود درس می‌گیرند. مشاغل معلم تاریخ، تحلیل‌گر و مشاور مناسب این افراد هستند.

۱۳- محتاط ( Deliberative )

افراد با توانمندی محتاط، قبل از تصمیم‌گیری‌ و انتخاب موضوعی خاص،  تمام جوانب ممکن را در نظر گرفته و بسیار احتیاط می‌کنند. ریسک‌پذیر نیستند و به عواقب کارها فکر می‌کنند. مشاغل مشاور و قاضی مناسب این افراد هستند.

۱۴- پرورش‌دهنده( Developer)

افراد با توانمندی پرورش‌دهنده، ظرفیت‌های بالقوه‌ای که هر کدام از اطرافیان‌شان برای پیشرفت دارند را در آن‌ها تشخیص داده و به رشد و پیشرفت دیگران کمک می‌کنند. این افراد کوچک‌ترین نشانه‌های پیشرفت را در هر فردی مشاهده کرده و از دیدن آن لذت می‌برند. شغل مناسب این افراد معلم، مدیر، رهبر و مدیر تیم ورزشی است.

۱۵- منظم ( Discipline )

 افراد با توانمندی منظم از وجود روال‌ها و ساختارمند بودن زندگی‌شان لذت می‌برند. دنیای این افراد با نظمی که در آن ایجاد می‌کنند، تعریف می‌شود. این افراد کمال‌گرا هستند. دقت زیادی به جزئیات دارند و کارهای خود را دقیق برنامه‌ریزی می‌کنند. شغل مدیریت، مشاوره و برنامه‌ریزی مناسب این افراد است.

۱۶- همدل ( Empathy )

افراد با توانمندی همدل، می‌توانند خودشان را در زندگی یا موقعیت افراد دیگر در نظر گرفته و در نتیجه احساسات دیگران را به خوبی درک کنند. این افراد توانایی زیادی در درک احساسات دارند‌. از خوشحالی دیگران خوشحال می‌شوند و همه آن‌ها را دوست دارند. شغل مناسب این افراد مشاوره، معلمی و پرستاری است.

۱۷- متمرکز بر هدف ( Focus )

 افراد با توانمندی متمرکز بر هدف، مسیری را مشخص می‌کنند، آن مسیر را ادامه داده و اصلاحاتی را درراستای باقی‌ماندن در مسیر مورد نظرشان اعمال می‌کنند. درواقع این افراد ابتدا اولویت‌بندی کرده و سپس اقدام می‌کنند. آنها مقصد و هدف خود را با دقت مشخص می‌کنند. به هدف‌گذاری علاقه زیادی دارند و برای رسیدن به آن‌ها نهایت تلاش خود را می‌کنند. مشاغل مدیریت فروش، کارآفرینی و مشاوره  مناسب این افراد هستند.

۱۸- آینده‌نگر ( Futuristic )

 افراد با توانمندی‌ آینده‌نگر، از فکر کردن به آینده و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، انرژی و انگیزه می‌گیرند. این افراد آینده‌ی روشنی را متصور شده و با بیان کردن دیدگاه‌های خود در مورد چنین آینده‌ای، به دیگران انرژی، انگیزه می‌دهند. این افراد رویا‌پرداز هستند. جزئیات اتفاقاتی که ممکن است در آینده اتفاق بیافتند را مشخص می‌کنند و به آینده امید دارند. شغل مناسب این افراد کارآفرین، مخترع و مشاور است.

۱۹- تعارض‌گریز ( Harmony )

 افراد با توانمندی تعارض‌گریز، از نیاز به وجود عدالت میان جوامع و رفتار یکسان با انسان‌ها به خوبی آگاه هستند، آنها روال‌های باثبات و قوانین روشنی را ایجاد می‌کنند تا هر فردی به راحتی بتواند از آن‌ها پیروی کند.

این افراد از اختلافات دوری می‌کنند. سازگاری زیادی دارند و از بحث کردن متنفر هستند. شغل مناسب این افراد معلم، روحانی و مشاور است.

تست کلیفتون
۲۰- ایده‌پرداز( Ideation )

 افراد با توانمندی ایده‌پرداز، مجذوب و مسحور ایده‌ها می‌شوند. این افراد قادرند تا میان پدیده‌هایی که به نظر نامرتبط هستند، روابطی را کشف کنند. این افراد تفکر خلاقی دارند‌ و به توسعه و پیشرفت علاقه دارند. شغل مناسب این افراد طراح، مخترع و مشاور است.

۲۱- دربرگیرنده ( Includer )

 افراد با توانمندی دربرگیرنده، به راحتی دیگران را می‌پذیرند. آن‌ها افرادی که از جمع یا گروهی طرد شده‌اند را یافته و تلاش می‌کنند تا آن‌ها را دوباره به گروه بازگردانند. این افراد نسبت به کسایی که بیکارند و یا تنها مانده‌اند، توجه نشان می‌دهند. و سعی می‌کنید که آن‌ها را نیز عضو گروه کرده و درگیر کنند. در اصل آنها متخصص گسترش دادن دایره افراد هستند. مشاغل مشاور، مربی و رهبری مناسب این افراد است.

۲۲-  فردگرا ( Individualization )

 افراد با توانمندی فردنگر، شیفته‌ی قابلیت‌ها و خصوصیت‌های ویژه‌ی تک‌تک اطرافیان‌شان شده و موهبتی خدادادی دارند تا چگونه افراد متفاوت، می‌توانند به خوبی و با بازدهی بالا در کنار همدیگر کار کنند. آنها استعدادهای افراد را به خوبی شناسایی می‌کند و آن‌ها را با توجه به علاقه‌ای که دارند هدایت می‌کنند. مشاغل مشاور، مربی و معلم مناسب این افراد هستند.

۲۳- کلکسیونر( Input )

افراد با توانمندی کلسیونر، تمایل دارند تا اطلاعات مورد نظرشان را جمع‌آوری کرده و فهرست‌بندی کنند. این افراد اطلاعات، ایده‌ها، صنایع دستی مختلف را جمع‌آوری می‌کنند. آن ها در موضوعات مختلف اطلاعات زیادی دارند و به کارهایی مانند جمع‌آوری اشیاء قدیمی و تمبر علاقه زیادی دارند. مشاغل محقق و روزنامه‌نگار مناسب این افراد هستند.

۲۴- متفکر( Intellection )

 افراد با توانمندی متفکر، با فعالیت‌های ذهنی و فکری‌شان شناخته می‌شوند، این افراد درون‌گرا بوده و به بحث‌های عقلانی و منطقی بسیار علاقه‌مند هستند. آنها تنهایی را دوست دارند. درون‌گرا هستند و علاقه زیادی به مطالعه، به‌ویژه مطالعه ادبیات و فلسفه دارند. شغل مناسب این افراد روانشناس، فیلسوف و مخترع است.

۲۵- یادگیرنده ( Learner )

 افراد با توانمندی یادگیرنده، تمایل بسیار زیادی به یادگیری داشته و سعی می‌کنند تا بطور مستمر در حال پیشرفت و رشد باشند. بیش از آنکه این افراد از نتایج حاصل از یادگیری لذت ببرند، فرایند یادگیری به آن‌ها انگیزه داده و برای‌شان لذت بخش است. آنها افراد به آموزش و یادگیری علاقه زیادی دارند و کنجکاو هستند. مشاغل سخنرانی، تدریس و مشاوره مناسب این افراد هستند.

۲۶- ایده‌آل‌گرا ( Maximizer )

 افراد با توانمندی ایده‌آل‌گرا، با تمرکز بر توانمندی‌های افراد و گروه‌های مختلف، تلاش می‌کنند تا آن‌ها را شکوفا کرده و به عالی‌ترین حد ممکن برسانند. آنها از هر چیزی بهترین آن را می‌خواهند. کم‌کاری آن‌ها را اذیت می‌کند . شغل مناسب این افراد مدیریت، معلمی، مشاوره و کارآفرینی است.

۲۷- مثبت‌نگر  ( Positivity )

افراد با توانمندی مثبت‌نگر، انگیزه، شادی و حال خوبی دارند که به اطرافیان‌شان منتقل شده و باعث می‌شود تا آن‌ها هم احساس خوبی داشته باشند. آن‌ها شادمان و خوش بین بوده و می‌توانند دیگران را نسبت به کاری که انجام می‌دهند و زندگی‌شان مشتاق کنند.

این افراد از کسانی که منفی‌نگر‌ هستند متنفرند. به نقاط مشترک افراد توجه زیادی دارند. مهربان و باانگیزه‌اند و نقاط قوت خود را پیدا می‌کنند. شغل مناسب این افراد مدیریت، رهبری، کارآفرینی، بازاریابی، مربی گری و تدریس است.

۲۸- صمیمت‌طلب ( Relator )

 افراد با توانمندی صمیمیت‌طلب، از داشتن ارتباط‌های بسیار نزدیک و صمیمی یا دیگران لذت می‌برند، این افراد از انجام فعالیت‌ها و کارهای مختلف به همراه دوستان نزدیک و دستیابی به موفقیت بسیار لذت می‌برند. آنها به اعتماد دیگران وفادارند و دوستی‌ها را حفظ می‌کنند. شغل های رهبر، مدیر، معلم و بازاریاب مناسب این افراد است.

۲۹- مسئولیت‌پذیر( Responsibility )

 افراد با توانمندی مسئولیت‌پذیر، دغدغه‌ی زیادی برای درست انجام دادن و تکمیل کردن وظایف‌شان داشته و زمانی که مسئولیت انجام کاری را می‌پذیرند، همواره تا زمانی که آن کار را به بهترین شکل ممکن انجام نداده‌ و به پایان نرسانده‌ باشند، آرام نمی‌گیرند.  آن ها  به ارزش‌های باثباتی مانند وفاداری و صداقت بسیار متعهد هستند. وجدان کاری دارند و در انجام کارها داوطلب هستند. شغل مناسب این افراد کارمندی، مدیریت، کارآفرینی و رهبری است

۳۰- حلال مسائل( Restorative )

 افراد با توانمندی حلال مسائل، در مواجهه با مشکلات ومسائل و حل کردن آن‌ها  و در واقع مدیریت بحران مهارت ویژه‌ای دارند. آن‌ها به خوبی ریشه‌ و سرمنشأ مشکلات را پیدا کرده و آن را حل می‌کنند. تمرکزشان در انجام کارها زیاد است و به پیشرفت همه افراد علاقه زیادی دارند. شغل های پزشکی و مشاوره مناسب این افراد است.

۳۱- متکی به خود ( Self_Assurance )

افراد با توانمندی متکی به خود، افرادی بسیار ریسک‌پذیر بوده و تمایل دارند تا زندگی‌شان را تنها خودشان مدیریت کنند. آن ها افراد عتمادبه‌نفس زیادی دارند و قطب‌نمای درونی دارند که به آن‌ها احساس اطمینانی می‌دهد که تصمیمات‌شان درست است. مشاغل کارآفرینی و مدیریت فروش مناسب این افراد است.

۳۲- اعتبار طلب ( Significance )

 افراد با توانمندی اعتبار‌طلب، تمایل دارند تا تأثیرات بزرگی بر زندگی خودشان و دیگران بگذارند، آن‌ها افرادی مستقل بوده پروژه‌ها‌یشان را برمبنای میزان تأثیری که بر سازمان یا اطرافیان‌شان می‌گذارد، اولویت‌بندی می‌کنند. این افراد علاقه زیادی به تحسین شدن از جانب دیگران دارند و خواهان برقراری ارتباط با افراد موفق هستند. این افراد برای مدیریت و کارآفرینی مناسب هستند.

۳۳- استراتژیک ( Strategic )

 افراد با توانمندی استراتژیک، برای پیشروی پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف، راه‌های جایگزینی را ایجاد می‌کنند. این افراد درمواجهه با سناریو‌های فرضی مختلف، به سرعت می‌توانند الگوها و موضوعات مرتبط را تشخیص دهند. توانایی زیادی در مدیریت بحران دارند و برای حل مشکلات بهترین راه‌حل‌ها را پیدا می‌کنند. مشاغل  کارآفرینی، مشاوره و مدیریت مناسب این افراد است.

۳۴- اجتماعی ( Woo )

 افراد با توانمندی اجتماعی، عاشق موقعیت‌هایی هستند که در آن می‌توانند با افراد جدیدی روبرو شده و با آن‌ها ارتباط دوستانه‌ی تازه‌ای ایجاد کنند. این افراد از باز کردن سر صحبت در جمع‌های مختلف و شکاندن یخ افراد لذت برده و به برقراری ارتباط با تعداد زیادی از افراد علاقه دارند و به جای عمق بخشیدن به رابطه، به پیدا کردن دوست‌های جدید می‌پردازند.

آن ها با ایجاد کردن روابط اجتماعی جدید، احساس رضایت و خرسندی می‌کنند. مشاغل بازاریابی، مدیریت و کارآفرینی مناسب این افراد است.

کلیفتون این 34 استعداد را در 4 حوزه دسته بندی می کند. این حوزه ها عبارتند از تفکر استراتژیک، ارتباطی، تاثیر گذاری و اجرایی که به حوزه های توانمندی معروف هستند.  او معتقد است در تمامی تیم ها  و گروه های کاری و غیرکاری، سازمان ها و هر اجتماع انسانی که در راستای هدفی خاص گرد هم آمده اند، اعضا باید توانمندی های در راستای این 4 حوزه داشته باشند تا کارایی آنها بیشترین حد ممکن را داشته باشد.

کاربردهای تست کلیفتون

تست کلیفتون در حوزه‌ی انتخاب شغل، انتخاب رشته برای دانش‌آموزان و حتی مشاوره‌ی پیش‌ از ازدواج نیز در کنار تست‌ها و سنجش ‌های دیگر می‌تواند کاربرد موثری داشته باشد.  تست کلیفتون، پررنگ‌ترین ویژگی‌های شما را مشخص می‌سازد تا از آن‌ها بیشترین بهره را برده، سایر توانایی خود را هدایت کرده و ظرفیت‌‌‌‌‌‌های بیکران خود را به ظهور برسانید. متوجه شوید چه کاری را بطور طبیعی به بهترین شکل انجام می‌دهید.

چگونه از پررنگ‌ترین توانایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود به صورت روزانه استفاده کنید و توانمند‌ی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا ارتباط‌های کاری قوی‌تری را ایجاد کرده و کار تیمی خود را تقویت کنید.

به طور کلی این تست برای 4 گروه از افراد مناسب است:

مدیران و تیم های کاری 

تست کلیفتون می تواند با ارزیابی در مورد استعدادهای کلیدی ، به تیم ها کمک نماید تا بتوانند بطور موثرتری فعالیت نمایند و مشارکت و راندمان خود را بهبود بخشند. همچنین مدیران تیم ها نیز می توانند با استفاده از نتایج این تست ، ساختار موثر تری برای تیم خود ایجاد نمایند و در نهایت بهره وری تیم را افزایش دهند.

سازمان های بزرگ

بیش از 90 درصد از 500 شرکت فورچون ، از تست کلیفتون جهت بهبود سازمان خود استفاده نموده اند.

دانش آموزان و دانشجویان

این ارزیابی بویژه برای دانش آموزان در آستانه انتخاب رشته تحصیلی، دانش آموزان در آستانه آزمون کنکور و نیز دانشجویان جهت انتخاب حوزه و شکل فعالیت تخصصی ، مفید خواهد بود.

گروه های عمومی

افراد می توانند از تست گالوپ جهت  شناسایی استعدادهای برتر خود و درک بیشتر در مورد آنچه که آنها را متمایز و منحصر به فرد می نماید استفاده نمایند.

تست کلیفتون را از چه سنی می توان انجام داد؟

سوالات این تست به صورتی ساده و روان طراحی شده است. بنابراین این تست را می توان از سن ۱۴ سال به بالا انجام داد. لازم به ذکر است که یکی از استفاده های مهم این تست، سنجش نقاط قوت و استعدادهای دانش آموزان است که دقیقا در آستانه انتخاب رشته هستند. بنابراین این گروه سنی هم می توانند از این تست استفاده کنند.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی