MBTI

تست MBTI

امروزه آزمون های روان سنجی برای شناخت جنبه های مختلف انسان کاربرد زیادی دارند.  تست MBTI یکی از تست های شخصیت شناسی است است که کمک می کند شما خود، توانایی ها و انگیزه هایتان را بهتر بشناسید. این آزمون یکی از معتبر ترین آزمون های روانشناختی است و کاربرد زیادی در زمینه های مختلف دارد. خوب است بدانید سالانه دو میلیون نفر در آمریکا از آن به منظور شناخت بهتر خود استفاده می کنند.

معرفی تست MBTI

تست MBTI یکی از تست های شخصیت شناسی است که توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز طراحی شده است. این تست بر اساس نظریات یونگ در مورد شخصیت و برخی تحقیقات حوزه شخصیت شناسی طراحی شده و یکی از معتبرترین و بهترین تست های روان سنجی است که در حوزه های مختلف روانشناختی از جمله خودشناسی و ارتقاء توانمندی روانی، استعدادیابی، مشاوره شغلی و انتخاب شغل مناسب، مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته،  مشاوره خانواده و مشکلات بین فردی، مشاوره عشق و ازدواج،  پژوهش ها و مطالعات علمی کاربرد دارد.

تاریخچه شکل گیری آزمون MBTI

آزمون MBTI چگونه ابداع شد؟

در بحبوحه جنگ جهانی دوم این ایده مطرح شد که افراد باید در کار خود به بالاترین سرعت و بهره وری برسند. در این میان دو مشکل وجود داشت که مایرز باید آنها را حل می کرد. اول اینکه در واگذاری کارها به افراد تبعیض وجود داشت و دومین مشکل این بود که بعضی افراد بخاطر میهن پرستی کاری را قبول کرده بودند و ممکن بود از پس آن کار بر نیایند. مایرز که روانشناس بود معتقد بود اگر افراد خود و دیگران را بهتر بشناسند بسیاری از تبعیضات و اشتباهات در استخدام ها حل خواهد شد. و بدین ترتیب با استفاده از نظریات یونگ و به کمک مادر خود و برخی دیگر تست مایرز بریگز را طراحی و اجرا کرد. شیوه امروزی تست MBTI برای اولین بار 1962 ارائه شد.

تست MBTI چیست؟

تست MBTI همان طور که در بالا گفته شد یکی از تست های شخصیت شناسی است و بر اساس نظریه یونگ طراحی شده است. این آزمون یک پرسشنامه است که برای شناسایی شخصیت، نقاط قوت و ترجیحات شخصی به کار می رود.

تست MBTI افراد را بر اساس الگوی 16عاملی خود دسته بندی می کند. این 16 عامل را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

در آزمون شخصیت MBTI با توجه به پاسخ به سوالات، ابتدا 4 جنبه از شخصیت مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس از ان افراد با توجه به میزان نمراتشان در این 8 ویژگی در یکی از 16 نوع شخصیت قرار می گیرند. هدف تستMBTI  این است که به پاسخ دهندگان اجازه دهد شخصیت خود را در جنبه های مختلف از جمله نقاط قوت، ضعف، ترجیحات شغلی، سازگاری با افراد دیگر و … بیشتر کشف و درک کنند.

تست MBTI

مولفه های اصلی تست انتخاب شغل MBTI

تست MBTI دارای چند مولفه اصلی است. این مولفه های به صورت 4 جفت صفت هستند.

مولفه های اصلی تست انتخاب شغل MBTI عبارتند از:

درون گرایی(I)- برون گرایی(E)

برون‌گرایی و درون‌گرایی، اولین بار توسط یونگ در تئوری انواع شخصیت بررسی شد. یونگ از این اصطلاحات، به‌عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطرف‌شان استفاده کرد. این جنبه از تست MBTI مشخص کننده منبع انرژی افراد از دنیای اطرافشان است و چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیا را نشان می دهد.

برونگرا: این افراد “بیرونی” هستند و تمایل به عمل گرا بودن دارند، از تعامل اجتماعی مکرر لذت می برند و بعد از گذراندن وقت با دیگران احساس انرژی می کنند.

درونگرا: این افراد متمایل به سمت درون هستند و تمایل دارند که به فکر کردن بپردازند. از تعامل های اجتماعی عمیق و معنادار لذت ببرند.

البته همه ما تا حدودی برون گرایی و درون گرایی را در صحنه زندگی به نمایش می گذاریم، اما در بیشتر ما یک جنبه غالب بوده و یا اولویت بیشتری دارد.

شهودی (N) – حسی (S)

این جنبه از تست MBTI انواع اطلاعاتی که افراد بیشتر متوجه می شوند، دریافت می کنند و به خاطر می سپارند را مشخص می کند. می توان گفت این بخش مشخص می کند چگونه افراد اطلاعات خود را از محیط جمع آوری می کنند.

شهودی: کسانی که “شهود” را ترجیح می دهند بیشتر به مواردی مانند الگوها و برداشت ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره مسائل و جنبه های انتزاعی لذت می برند

حسی: افرادی که “حسی” هستند توجه زیادی به واقعیت دارند، به ویژه به آنچه می توانند از حواس پنجگانه خود درک نمایند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه عینی لذت ببرند.

احساسی (F) – منطقی (T)

این بخش به نحوه تصمیم گیری افراد براساس اطلاعاتی که از عملکردهای حسی یا شهودشان جمع آوری می شود، متمرکز شده است.

منطقی:  افرادی که “تفکر” را ترجیح می دهند بیشتر بر واقعیت ها و داده های عینی تأکید می کنند. آنها هنگام تصمیم گیری گزینه های سازگار، منطقی و غیر فردی را در نظر می گیرند.

احساسی:  کسانی که سبک “احساسی” دارند در تصمیم گیری به هنگام رسیدن به نتیجه به احتمال زیاد افراد و احساسات را در نظر می گیرند.

قضاوتی (J) – ادراکی (P)

این جنبه از تست MBTI مشخص می کند که چگونه فرد اقدام می نماید میکند و شامل چگونگی تمایل مردم به مقابله با جهان است. در واقع این مورد بیشتر به سبک زندگی افراد اشاره دارد.

 قضاوتی: کسانی که به سمت “قضاوت” تمایل دارند، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. آن ها منظم بوده و ساختار و چارچوب را ترجیح می دهند.

ادراکی: افرادی که بر اساس “ادراک” عمل می کنند بازتر، انعطاف پذیر و سازگار تر هستند. این دو گرایش با مقیاسهای دیگر تعامل دارند.

تیپ های شخصیتی تست اصلی MBTI

 تست MBTI اینگونه است که پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان نوع شخصیت را با یک کد چهار حرفی نشان داد. در این صورت 16 حالت شخصیتی ایجاد می شود که در شکل زیر هر کدام مشخص شده اند:  

تیپ شخصیت INTJ

تیپ شخصیت INTP 

تیپ شخصی  ENTJ 

تیپ شخصیت ENTP  

تیپ شخصیت INFJ

تیپ شخصیت INFP

تیپ شخصیت ENFJ

تیپ شخصیت ENFP

تیپ شخصیت ISTJ 

تیپ شخصیت ISFJ

تیپ شخصیت ESTJ

تیپ شخصیت ESFJ 

تیپ شخصیت ISTP 

تیپ شخصیت ISFP

تیپ شخصیت ESTP 

تیپ شخصیت ESFP

توضیحات کامل هر تیپ شخصیتی را می توانید با کلیک کردن روی عنوان آن مشاهده نمایید.
مسیر شغلی آینده ات رو بشناس

برای شرکت در آزمون MBTI فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

چرا تست معتبر MBTI ابزاری مهم برای ارزیابی شخصیت است؟

تست MBTI یکی از ساده ترین و در عین حال کامل ترین آزمون های شخصیت موجود می باشد.  تست معتبر MBTI اطلاعات جامعی از ابعاد مختلف شخصیت در اختیار شما می گذارد و شما را به بینش خوبی درباره خودتان و یا شخص مورد نظرتان (مثلا کارمند یا پارتنر شما) می رساند.

بنیاد مایرز بریگز تصریح کرده است که همه انواع شخصیت با هم برابر هستند و هر یک از این تیپ های شخصیتی دارای ارزش های مخصوص به خود هستند. هدف از این آزمون دستیابی به شناخت بهتر نسبت به خود یا دیگران است. این شناخت می تواند برای انتخاب بهتر رشته تحصیلی، شغل، ازدواج، استخدام کارمند و … به شما کمک کند.

کاربرد تستmbti

تستmbti  کاربردهای فراوانی در زمینه های مختلف دارد. تعدادی از این کاربردها را با هم مرور می کنیم. 

تست MBTI برای شخصیت شناسی:

تست MBTI برای شخصیت شناسی واقعا کاربردی بوده و یک ابزار عالی برای شناختن خود و ویژگی هایمان است. این آزمون کمک می کند با آشنایی با ویژگی های شخصیتیمان در زمینه های مختلف انتخاب های بهتری داشته باشیم.

تست MBTI برای ازدواج:

یکی از کاربردهای تست MBTI برای ازدواج و در  مشاوره های پیش از ازدواج است. این تست شناخت خوبی از ویژگی های خود و پارتنرمان به ما می دهد. و کمک می کند تصمیم درست تری در زمینه روابط عاشقانه و ازدواج خود بگیریم.

تست انتخاب شغل MBTI:

یک کابرد دیگر تست MBTI برای انتخاب شغل و یا استخدام کارمند است. شما با شناختن ویژگی های شخصیتی خود می توانید شغلی انتخاب کنید که با شما بیشتر سازگار باشد. از طرفی کارفرماها هم با کمک این تست می توانند افرادی را برای نقش های شغلی انتخاب کنند که برای آن شغل مناسب ترند

تستMBTI برای انتخاب رشته:

تست MBTI برای انتخاب رشته متوسطه و یا دانشگاه بسیار مفید است. این تست شناخت خوبی از توانایی ها و ویزگی های شخصیتی شما به دست می دهد و می تواند کمک کند در این زمینه تصمیم درست تری بگیرید.

خدمات استعدادیابی نیکارو

ما در نیکارو تلاش کرده ایم برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان مجموعه ای از بهترین  و بروز ترین بسته های استعدادیابی را فراهم کنیم. هدف ما این است تا افراد با شناخت بهتر خود و استعداد هایشان، مهارت هایی را یاد بگیرند که مطابق علایق و استعداد آنها بوده و بتواند به آنها برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

برای آشنایی با خدمات استعدادیابی نیکارو همین الان روی دکمه زیر کلیک کنید:
لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟