تیپ شخصیتی istj

تیپ شخصیتی ISTJ در تست MBTI

معرفی تیپ شخصیتی  ISTJ در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی  ISTJ هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی  ISTJ فردگرا و جدی بوده و دوست دارند با برنامه به اهداف خود برسند. تمرکز، اراده و پایداری نمونه ای از رویکرد ISTJ برای کار و زندگی است. خودانگیختگی و انعطاف پذیری برای تیپ شخصیتی  ISTJ اهمیت کمتری دارد.

 تیپ شخصیتی ISTJ خلاصه چهار کلمه زیر است.

I= به معنای درونگرا (Introverted)

S= به معنای حسی (Sensing)

T= به معنای منطقی (Thinking)

J= به معنای قضاوتی (Judging)

رویکرد غالب: درون‌گرای حسی

افراد درون‌گرای حسی، بر زمان حال متمرکز هستند و اطلاعات زیادی از پیرامون خود جذب می‌کنند. آنها همچنین خاطرات روشنی از گذشته دارند و از این خاطرات و تجارب برای شکل‌دادن به انتظارات معقول از آینده، بهره می‌گیرند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای منطقی

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ منطقی و کارآمد هستند و از یافتن توضیح منطقی برای هر چیزی لذت می‌برند. این افراد ترجیح می‌دهند بر جزئیات تمرکز کنند تا مفاهیم انتزاعی. مفید و کارآمد بودن برای تیپ شخصیتی ISTJ بسیار مهم است و دانشی را که نتیجه کاربردی و آنی داشته باشند، ارج می‌نهند. مبنای تصمیم‌ گیری تیپ شخصیتی ISTJ منطق و اطلاعات عینی است نه احساسات شخصی.

رویکرد سوم: درون‌گرای شهودی

تیپ شخصیتی ISTJ هنگام قضاوت، گاهی اوقات بر اساس ارزش‌های درونی خود تفاسیر شخصی ارائه می‌دهند. ین حالت معمولا زمانی را بیان می‌کند که فرد به حس درونی یا شم خود راجع به موضوعی اعتماد می‌کند. این افراد ممکن است بر اساس منطق تصمیم‌گیری کنند، اما اگر صدایی درونی به آنها بگوید که به‌جای توجه مطلق به واقعیت‌ها، به احساس خود هم توجه کنند، قضیه فرق خواهد کرد.

رویکرد فرعی: برون‌گرای حسی

این جنبه از شخصیت، از ایده‌ها و تجارب جدید لذت می‌برد. این جنبه ضعیف‌ترین جنبه از تیپ شخصیتی ISTJ است، اما گسترش آن می‌تواند تعادل بیشتری به شخصیت ببخشد.

تیپ شخصیتی istj

ویژگی های تیپ شخصیتی  ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ  دارای احساس وظیفه و وفاداری بالایی است. شخصیتISTJ  دوست دارد ببیند که همه چیز به نتیجه می رسد. به اعتقاد آن ها ایده ها، پیچیدگی و تخیل تنها در صورتی ارزشمند هستند که منجر به نتیجه نهایی عملی شوند. این افراد ممکن است چنان روی یک کار متمرکز شوند که نیازهای دیگران و حتی خود را فراموش کنند. آنها به طور طبیعی با واقعیت ها و ویژگی های زندگی هماهنگ می شوند و بنابراین قابل اعتماد، وفادار و سخت کوش هستند.

تیپ شخصیتی ISTJ فردی باثبات، متعهد، مسئولیت پذیر و قابل اعتماد است و معمولاً به تعهدات خود پایبند باقی می ماند. کم حرف، آرام و ساکت است، چرا که ترجیح می دهد بیشتر در خودش باشد.

شخصیت  ISTJ همچنین فردی عملگرا و واقع بین هستید و به واقعیت ها و حقایق بها می دهد. وقت شناس، دقیق و منظم بوده، و معمولاً کارها را بر مبنای اصول شخصی اش و با نظم و ترتیب خاصی انجام می دهد. قدرت تمرکز بالایی دارد و به ندرت دچار حواس پرتی می شود.

تیپ شخصیتی ISTJ  سعی می کند محل کار یا زندگی اش را مرتب و منظم نگه دارد و به نظم بخشیدن و سازماندهی کردن وسایل علاقه مند است. همچنین، بر انجام صحیح و به موقع كارها تاكید داشته و خواستار آن است که همه کارها، سر وقت انجام شوند.

می توان گفت که تیپ شخصیتی ISTJ فردی بسیار منطقی است که نقطه نظرهای حساب شده و اغلب تغییر ناپذیر دارد. عموماً وقتی به موضوعی باور پیدا می کند، تغییر دادن نظراتش درباره آن، بسیار دشوار است. تیپ شخصیتی ISTJ فردی محتاط و سنتی است، به این معنا که برای سنت ها و ساختارها، ارزش نسبتاً زیادی قائل است. معمولاً خوب گوش می دهد و تمایل دارد در هر زمینه ای، حقایق در نظر گرفته شود. در اغلب موقعیت ها، چیزی که واقعا به آن اعتقاد دارد را بیان می كند. رعایت اصول و قوانین، اهمیت زیادی برایش دارد، تا جایی که اگر دیگران از این قواعد، پیروی نکنند، احتمالاً با آنها برخورد جدی می کند.

تیپ شخصیتی ISTJ به لحاظ شخصیتی و رفتاری، آرام، جدی، سختکوش و با پشتکار است. او از آن دسته افرادی است که جزئیات مسائل را در ذهن خود می سپارند و برای نقطه نظرهایش دلایل و مدارک دقیق عرضه می کند. همچنین شخصیت ISTJ ، در هنگام تصمیم گیری، بر استفاده از تجربیات گذشته خود تاكید زیادی دارد و از این تجربیات، برای تصمیم گیری در لحظه اکنون استفاده می کند.

به نظر می رسد برخورداری از حریم شخصی، اهمیت ویژه ای نزد تیپ شخصیتی ISTJ دارد. فردی مسئولیت پذیر و وظیفه شناس است و اگر کاری به او محول شود، سعی می کند آن را به بهترین نحو انجام دهد.

تیپ شخصیتی ISTJ متعهد، قانون مدار، منظم، دقیق و نکته بین است و برای زمان نیز ارزش بسیاری قائل است. به طوری که احتمالاً دیگران، وقت شناسی را به عنوان یکی از ویژگی های شخصیتی بارز او می دانند.

به نظر می رسد اگر قصد انجام کاری را داشته باشد، حتماً آن را عملی می کند. چرا که در اجرای تصمیمات و فعالیت هایش بسیار مصمم است. اگر از دوستانش خواسته شود که او را توصیف کنند، اغلب به وفاداری، صداقت، درستکاری و وقت شناسی او اذعان خواهند داشت.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ ترجیح می‌دهند اوقات خود را به‌تنهایی یا با گروه کوچکی از دوستان نزدیک بگذرانند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولا بسیار وفادارند و خود را وقف خانواده و دوستان می‌کنند، اما ممکن است در فهم هیجانات و احساسات خود و دیگران مشکل داشته باشند. آنها ممکن است زیادی خوددار باشند و گاهی نتوانند به احساسات دیگران عکس‌العمل درست نشان دهند؛ بااین‌حال، زمانی که یک تیپ شخصیتی ISTJ به فردی نزدیک شده و از احساسات و نیازهای او آگاه می‌شود، تمام تلاش خود را برای برطرف ساختن آن نیازها خواهد کرد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ، به‌خاطر نیاز شدید به نظم، اغلب در مسائل مربوط به یادگیری و کار در شرایطی بهتر عمل می‌کنند که برنامه‌ها و وظایف، به‌روشنی مشخص شده باشند و در آنها نیاز به تمرکز بالا روی یک وظیفه درآن‌واحد باشد. آنها چیزهایی را بهتر یاد می‌گیرند که به نظرشان مفید بوده و در دنیای واقعی کاربرد داشته باشند. این افراد به اطلاعات عینی و قطعی جذب شده و ارزش کمی برای دانش تئوری و انتزاعی قائل هستند، مگر اینکه نوعی استفاده کاربردی داشته باشند. تیپ شخصیتی ISTJ انرژی و زمان زیادی روی پروژه‌هایی می‌گذارند که به نظرشان ارزشمند است، اما از هدر دادن زمان و انرژی روی مسائل غیرکاربردی و بیهوده بیزارند.

تیپ شخصیتی ISTJ در شغل‌هایی که نیازمند نظم، ساختار و پشتکار هستند، موفق عمل می‌کنند. شغل‌هایی که با موضوعات ملموس سروکار دارند؛ حسابداری، کتابداری، برنامه‌نویسی و غیره گزینه‌های خوبی برای یک تیپ شخصیتی ISTJ هستند. مشاغلی که دقت، احترام به قوانین و ثبات، نقش اصلی را در آنها ایفا می‌کنند، برای  این افراد جذابیت بیشتری دارند.

روابط کاری تیپ شخصیتی istj

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ISTJ

گروه تجارت و مدیریت

تیپ شخصیتی ISTJ فردی بسیار قابل اعتماد و مسئولیت پذیر است و کارها را به خوبی پیش می برد. در نتیجه شخصیت ISTJ برای مدیریت مناسب است. همچنین این تیپ شخصیت با اعداد به راحتی و با دقت بالایی کار می کنند. او برای مشاغل حسابداری و آمار بسیار مناسب است. برخی مشاغل این حوزه: مدیر اداره، مدیر پروژه، مدیریت پشتیبانی و تدارکات، سرپرست کارگاه، مدیر خط کنترل کیفی

گروه خدمات دولتی

تیپ شخصیتی ISTJ دوست دارد با حقایق، منطق و داده ها تصمیم گیری کند. او تمایل ندارد با ایده ها و تئوری های بزرگ همراه شود پس این گروه مشاغل برای او مناسب هستند. برخی از مشاغل این گروه: کارآگاه، افسر پلیس، مهندس پرواز، کاپیتان کشتی، ناظر محیط زیست

گروه سرمایه گذاری

تیپ شخصیتی ISTJ از کار با اعداد و دیتاهای زیاد و دسته بندی و آنالیز آنها لذت می برد و می تواند خروجی های مشخصی از اعداد وداده ها بگیرد. برخی مشاغل این گروه: امورز مالی و اجرایی، تحلیلگر بودجه، مسئول تخصیص وام و بودجه، بازرس مالیاتی، کارگزار بورس، تحلیلگر بازار سرمایه

گروه تکنولوژی و صنایع

تیپ شخصیتی ISTJ اکار با وسایلی که دارای کد و قوانین مشخص هستند را دوست دارد. منطق و نظم شخصی او را برای کار در مشاغل این گروه مناسب می کند. برخی مشاغل این گروه: مهندس الکترونیک، تعمیرکار وسایل برقی، تحلیلگر سیستم های شبکه، برنامه نویس IT، مهندس مکانیک

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی ISTJ  می شود

باید بتواند مستقل باشدو روی پروژه ها به صورت متمرکز کار کند.

محیط کار سنتی و با قوانین مشخص را ترجیح میدهد

باید با روش های استاندارد و مشخص، محصول ملموسی ارائه دهد.

محیط کارش باید دارای اهداف سازمانی مشخص باشد.

باید بتواند به هدف های تعیین شده برسد و در این راستا از توانمندی هایش استفاده کند.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ISTJ

اگرچه تیپ شخصیتی ISTJ هم ممکن است احساسات عمیقی را تجربه ‌کنند، اغلب در نشان‌دادن جنبه رمانتیک خود به مشکل برمی‌خورند. بهتر است در شروع رابطه با یک تیپ شخصیتی ISTJ انتظار نداشته باشید که او بلافاصله افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. ممکن است گاهی اوقات این‌طور به نظر برسد که او به احساسات شما توجه نمی‌کند؛ در این مواقع شما می‌توانید با بیان منطقی مشکلاتتان و توضیح ملموس آنها، به او کمک کنید تا به احساسات شما پی ببرد.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟