تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی INFJ هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ ترجیح می دهد از کانون توجهات دور باشد، برای حفظ هماهنگی در پشت صحنه طولانی و سخت کار خواهد کرد. آن ها از نظر فکری و روحی نیز کاملاً مستقل هستند و در دفاع از حقوق انسان ها صریح می باشند. تیپ شخصیتی INFJ خلاصه چهار کلمه زیر است.

 =I به معنای درونگرا (Introverted)

N= به معنای شهودی (iNtuitive)

F= به معنای حسی (Feeling)

J= به معنای قضاوتی (Judging)

رویکرد غالب: شهودی درون‌گرا

این رویکرد نشان می‌دهد که آنها تمایل دارند به‌شدت در افکار درونی خود متمرکز شوند. آنها به دریافت‌های غریزی و شهودی خود از مسائل و موضوعات اطمینان بسیاری دارند، تا حدی که ممکن است از واقعیات دنیای بیرون فاصله بگیرند. به همین دلیل، آنها گاهی اوقات سرسخت و سرکش تلقی می‌شوند.

رویکرد کمکی: احساسی برون‌گرا

این ویژگی تیپ شخصیتیINFJ باعث می‌شود آنها از احساسات دیگران کاملا آگاه باشند، اما بعضی اوقات احساسات خودشان را فراموش کنند. به همین دلیل تیپ شخصیتیINFJ گاهی برای نه‌گفتن در جواب درخواست‌های دیگران، دچار مشکل می‌شوند. آنها به احساسات دیگران به‌شدت اهمیت می‌دهند و همواره در تلاش‌اند ملایم و خوددار باشند تا باعث جریحه‌دار شدن عواطف یا آزردگی کسی نشوند.

رویکرد سوم: منطقی درونگرا

 شخصیت INFJ با دید و عقایدی تصمیم‌گیری می‌کنند که بر اساس بینش خودشان شکل گرفته است. افراد با تیپ شخصیتیINFJ برای تصمیم‌گیری در درجه اول به شهود درون‌گرا و احساسات برون‌گرایانه خود اتکا می‌کنند، به‌خصوص هنگامی که در کنار افراد دیگر باشند. با این حال‌، وقتی تنها هستند، ممکن است بیشتر به منطق درون‌گرای خود اعتماد کنند.

 در شرایط استرس‌زا، یک فرد با تیپ شخصیتی INFJ ممکن است سعی کند هنگام تصمیم‌گیری به احساسات تکیه کند، به‌خصوص اگر به معنای جلب رضایت دیگران باشد. با این حال، در شرایط کم‌تنش، بیشتر به شهود خود اعتماد می‌کند.

رویکرد فرعی: حسی برون‌گرا

این جنبه از INFJ کمتر توسعه یافته و عمدتا ناخودآگاه است، اما بر شخصیت اوا اثر می‌گذارد. این رویکرد به فرد کمک می‌کند تا به دنیای اطراف خود توجه کرده و از محیط اطرافش آگاه باشد. حسی برون‌گرا همچنین، به‌ تیپ شخصیتی INFJ کمک می‌کند به‌جای نگرانی برای آینده، در لحظه حال زندگی بهتری داشته باشند.

این جنبه موجب می‌شود فرد با شخصیت INFJ از فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی و رقص، لذت ببرد.

تیپ شخصیتی INFJ

ویژگی های تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ نادرترین نوع شخصیت است و به همین ترتیب از بسیاری جهات شناخت دشوار آن ها دشوار است. صداقت آن ها ستودنی است و این افراد شنونده های عالی، صبور، حمایت گر بوده و تمایل زیادی به “انجام کار درست” دارند.  INFJها بسیار پیچیده، فردگرا و غیرقابل انتظار هستند، به طوری که ممکن است دیگران نتوانند واکنش های آن ها را به خوبی پیش بینی کنند.

شخصیت INFJ ، در دنیایی از ایده ها زندگی می کنند. آنها اشخاصی مستقل، متفكر و اندیشمند، همراه با احساسات قوی، اصول محکم و همیت مشخص هستند. آنها به نقطه نظرها و تصمیمات خود اعتماد دارند، از پنداره های درونی خود انگیزه می گیرند و برای آنها به شدت احترام و توجه قائل اند.

این تیپ شخصیتی از تصور و تخیل غنی برخوردار است و به احساسات و انگیزه های دیگران بها می دهد. معمولاً در موقعیتهای مختلف به عمق آنها توجه دارند و معانی عمیق تر را می بینند و در برخورد با موقعیتها از شمّ قوی برخوردارند. به الهامات و ایده آلهای خود وابسته اند و به دیگران نیز رشد و فراست می بخشند.

برای الهامات، آرزوها و استنباط های خود ارزش زیادی قائل اند، حتی اگر دیگران آنها را تایید نكنند.

  INFJها صمیمی، وفادار، متعهد و آرمان گرا هستند. دوست دارند که نقطه نظرهایشان مورد پسند قرار گیرد و به اجرا درآید. آنان برای انسجام و تمامیت ارزش فراوان قائل اند، بسیار مصمم بوده و ممکن است گاه به قدری مصصم رفتار کنند، که سماجت به خرج دهند.

از آنجا که تیپ شخصیتی  INFJ ها به رسیدن به توافق و هماهنگی با دیگران علاقه دارند، دوست دارند اعتبار نقطه نظرهایشان را به دیگران بقبولانند. آنان با تصدیق کردن و با تعریف و تمجید از دیگران همکاری آنها را برای خود می خرند. علاقه ای به اختلاف نداشته و تمایل به رسیدن به توافق با دیگران دارند. این تیپ شخصیتی سعی می کند که تا حد امکان از اختلاف و تعارض فاصله بگیرد.

INFJ به سبب اعتقاد بارزشان به پنداره های روشن و اینکه می دانند چه چیزی به صلاح مردم و جامعه است رهبران و تصمیم گیرندگان خوبی می شوند. اغلب مردم به این اشخاص احترام می گذارند.

شخصیت INFJ اغلب تصمیم گیرندگانی فکور و اندیشمند هستند. آنان مساله را جالب ارزیابی کرده و اغلب قبل از اینکه دست به کار شوند، خوب فکر می کنند. آنها ترجیح می دهند که در هر زمان تنها به یک موضوع بیندیشند.

ساکت، مهربان و همدل و مردم شناس هستند. به منافع دیگران اهمیت می دهند و دوست دارند که به رفاه و حال خوش دیگران توجه کنند. از احساسات و علایق دیگران خبر دارند و اغلب اوقات با اشخاص سختگیر به راحتی کنار می آیند.

تیپ شخصیتی INFJ معمولاً افرادی با شخصیتی پیچیده هستند، و می توانند در ضمن آنکه با احساس هستند، سختگیر نیز باشند. شناخت آنها گاهی سخت است و شخصیت پیچیده آنها اغلب اسباب حیرت دیگران را فراهم می سازد. آنان دوستانی دیرینه دارند و در شرایط مناسب می توانند بر شمار دوستان خود بیفزایند

مسیر شغلی آینده ات رو بشناس

برای شرکت در آزمون MBTI فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

تیپ شخصیتی INFJ

روابط شخصی تیپ شخصیتی INFJ

افراد دارای تیپ شخصیتیINFJ، استعداد درخشانی در سخنگویی دارند و معمولا در ابراز کردن خودشان بسیار خوب عمل می کنند. آن ها مسائل زندگی خصوصی خود را برای دیگران به جز صمیمی ترین دوستان شان، بازگو نمی کنند. اگرچه ساکت و حساس اند، اما می توانند رهبران خوبی هم باشند.حتی وقتی مستقیما نقش های رهبری را به عهده نمی گیرند، اما باز هم در پشت پرده و در سکوت و آرامش، تاثیر خود را می گذارند.

افراد تیپ شخصیتی INFJ، تحت تاثیر ارزش های قوی قرار دارند و در تمامی جنبه های زندگی اعم از روابط و کار، به دنبال معنا هستند. این افراد، معمولا عمیق و پیچیده به نظر می رسند. شاید دایره دوستان بزرگی نداشته باشند، روابط دوستانه صمیمی آن ها، بسیار نزدیک و ماندگار است.

افراد دارای تیپ شخصیتیINFJ دوست دارند به دیگران کمک کنند و جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند. آن ها شنونده خوبی هستند و با افرادی که از لحاظ عاطفی به آن ها نزدیک هستند، تعامل خوبی برقرار می کنند.

با اینکه عمیقا به دیگران اهمیت می دهند، اما درونگرا بوده و فقط در کنار معدود افرادی که با آن ها صمیمی اند، خود واقعی شان می شوند. بعد از قرارگیری در موقعیت های اجتماعی، نیاز دارند با خودشان خلوت کنند، تا دوباره انرژی بگیرند و به اصطلاح «شارژ» شوند!

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INFJ

شخصیت INFJ در شغل‌هایی که بتوانند خلاقیت خود را نشان دهند، به‌خوبی عمل می‌کنند. ازآنجاکه اعتقادات و ارزش‌های عمیقی دارند، به‌ویژه در کارهایی که از این اصول پشتیبانی می‌کند، رویکرد بسیار خوبی دارند. تیپ شخصیتیINFJ اغلب در مشاغلی که هم نیاز آنها به خلاقیت و هم تمایلشان برای ایجاد تغییرات معنی‌دار در جهان را پوشش می‌دهد، بهترین رویکرد را دارند.

 شخصیت INFJ معمولا در دانشگاه و محیط کار دستاوردهای ارزشمندی دارند. آنها در بعضی مواقع می‌توانند کمال‌گرا باشند و تلاش زیادی در کار خود انجام می‌دهند. همکارانشان معمولا آنها را سخت‌کوش، مثبت و سازگار می‌دانند؛ گرچه ازآن‌جا درون‌گرا هستند، ممکن است حس کنند نیاز دارند گاهی دور از بقیه باشند.

در نقش‌های مدیریتی، تیپ شخصیتی INFJ گاهی اوقات برای اعمال اقتدارشان دچار چالش هستند. آنها با حساسیت زیادی رهبری می‌کنند و به زیردستان کمک می‌کنند در محیط کار احساس ارزشمند‌ بودن داشته باشند. مشاغلی که به شیوه‌های تکراری زیاد یا پیروی از قوانین سخت نیاز دارند‌، می‌توانند برای فردی با تیپ شخصیتی INFJ مشکل باشند.

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی INFJ

گروه آموزش و خدمات اجتماعی

  تیپ شخصیتی INFJ می تواند توانایی های افراد را خیلی سریع شناخته و به آنها کمک کند آنها را به ظهور برسانند. تیپ شخصیتی INFJ به دلیل شهودی که دارد افراد را درک کرده و می تواند مشاور خوبی برای آنها باشد. او دوست دارد به افراد کمک کند تا بهترین خود باشند. برخی مشاغل این گروه: مشاور شغلی و تحصیلی، معلم، مربی مهد کودک، مربی مراکز استثنایی، کتابدار، روانشناس

گروه هنر، نویسندگی و طراحی

 تیپ شخصیتی INFJ  از هنر خلاقانه لذت می برد و به هنر، موسیقی، رقص و ادبیات علاقه دارد. برخی مشاغل این گروه: هنرمند، نمایش نامه نویس، نویسنده، فیلمساز، ادیتور فیلم

گروه های مذهبی

تیپ شخصیتی INFJ همانطور که گفته شد می تواند پتانسیل های افراد را دریافته و به آنها کمک کند تا آنها را ظاهر کنند. نظم و ترتیب درونی آنها موجب می شود نسبت به مقررات مذهبی پایدار بمانند. برخی مشاغل این گروه: مربی پرورشی، روحانی

گروه مراقبت های بهداشتی

احساس همدلی موجود در تیپ شخصیتی INFJ آنها را به خدمتگزاران خوبی در گروه مراقبت های بهداشتی بدل کرده است اما مشاغلی مثل پزشکی و پرستاری ممکن است با روحیه آنها جور در نیاید زیرا به جزییات زیاد توجه نمی کنند. برخی مشاغل این گروه: مدیریت اجرایی در قسمت بهداشت و درمان، ماساژ درمانگر، مشاور سلامت روان، مربی بهداشت، متخصص تغذیه

گروه تجارت

تیپ شخصیتی INFJ آرمان‌گرا هستند و به شکل خستگی‌ناپذیری کار می‌کنند تا مطمئن شوند که برای کسب نتیجه‌ی عالی به میزان کافی تلاش کرده‌اند. آن‌ها بسیار مهربان هستند، اعضای تیمشان را تشویق می‌کنند و در زمینه‌ی هم‌کاری با یک تیم برای تولید یا بهبود محصولات عملکرد خوبی دارند. برخی مشاغل این گروه: متخصص منابع انسانی، کارآفرین، بازرس بهداشت محیط، مدیر دفتر، مدیر تولید، هماهنگ‌کننده/ مدیر پروژه، دست‌یار پژوهشی، متخصص آموزش

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی INFJ  می شود

بتواند به طور مستقل روی پروژه ها کار کند

محیط کار دوستانه باشد

در جایگاهی باشد که بتواند به افراد در جهت رشد و تعالی کمک کند.

باید کاری که می کند با باورهایش هماهنگ باشد

دوست دارد ببیند کاری که می کند مثمر ثمر است و می تواند به افراد کمک کند.

 

روابط تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ در درک احساسات دیگران و لذت بردن از داشتن روابط نزدیک و صمیمی، توانایی ذاتی دارند. آنها تمایل دارند در روابط عاشقانه بادوام با افرادی باشند که ارزش‌های اصلی خود را با آنها به اشتراک می‌گذارند‌. به‌عنوان یک شریک زندگی، تأمین حمایت و صمیمیت عاطفی‌ای که فرد با تیپ شخصیتی INFJ انتظارش را دارد، بسیار مهم است. صداقت، یک‌رنگی و اعتماد صفاتی هستند که شخص INFJ درمورد شریک زندگی خود مهم می‌داند.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟