تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTP در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ESTP هستید و یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTP دائما با ذوق و انرژی واقعی خود را در فعالیت های اجتماعی، شرایط دشوار و پروژه ها درگیر می کند. رویاپردازی  برای آنها مناسب نیست، چرا که ترجیح می دهند به میدان عمل وارد شده و ببینند چه اتفاقی می افتد. شخصیت ESTP  فقط در فعالیت هایی که به آن ها علاقه مند هستند خیلی طولانی و سخت کار می کنند.

تیپ شخصیتی ESTP خلاصه چهار کلمه زیر است.

E= به معنای برونگرا (Extraverted)

S= به معنای حسی (Sensing)

T= به معنای منطقی (Thinking)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

تیپ شخصیتی ESTP به تجربیات عملی و واقعی نیاز دارد، زیرا از طریق چنین فعالیت هایی است که آنها بهتر یاد می گیرند و درک می کنند. شخصیت ESTP عمل گرا و سخت گیر است و به جای احساسات، براساس حقایق و داده ها عمل می کند. آنها دوست ندارند تحت كنترل قرار بگیرند و فعالیت را که دوست نداشته باشند حتما رها خواهند کرد. نظریه ها یا هر چیز مفهومی تیپ شخصیتی ESTP را بی قرار، بی حوصله و خسته می کند.

رویکرد غالب: برون‌گرای حسی

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP بر دنیای کنونی بسیار متمرکزند، افرادی واقع‌گرا به حساب می‌آیند. آنها به مناظر، صداها و تجربیاتی علاقه‌مندند که بی‌درنگ در اطرافشان در رفت‌وآمدند و از رویاپردازی و تخیل بهره چندانی نمی‌برند.

آنها به‌عنوان یک حسگر می‌خواهند همه‌چیز را لمس کنند، احساس کنند، بشنوند، مزه‌مزه کنند و ببینند؛ همچنین هرچیزی می‌تواند علاقه آنها را به‌سمت خود جلب کند.

همچنین تیپ شخصیتی ESTP از انرژی بسیار بالایی برخوردارند؛ بنابراین، در شرایط کسل‌کننده و مواقع یادگیری که بخش بزرگی از اطلاعات تئوری را در بر می‌گیرند، می‌توانند خسته شوند. آنها اقدام‌گران سرآمدی هستند؛ مستقیم سر کارشان می‌روند و حاضرند برای اینکه کاری را به انجام برسانند، ریسک کنند.

رویکرد کمکی: درون‌گرای متفکر

هنگام داوری درباره جهان، افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP ناخودآگاه بر جایی در درون تکیه می‌کنند که در آن اطلاعات به‌شکل منطقی و معقولی پردازش می‌شوند؛ زیرا این بخش شخصیتی آنها درون‌گرا است. این چیزی است که ممکن است مردم به‌سرعت متوجهش نشوند.

این حس درونی نسبت به کنترل‌کردن، به تیپ شخصیتی ESTP انضباط شخصی بسیاری می‌دهد. آنها به‌طور مستقل و بدون وابستگی به دیگران کار می‌کنند و هنگامی که می‌خو‌اهند به مقصودی دست پیدا کنند، می‌توانند بسیار هدفمند عمل کنند.

این افراد مهارت بالایی در تیزبینی دارند و به چیزهایی توجه می‌کنند که ممکن است دیگران از آنها غافل باشند. هنگامی که اطلاعاتی را به دست می‌آورند، حس منطق خود را به کار می‌گیرند تا به‌دنبال راه‌کارهای عملی کارآمد و فوری باشند.

رویکرد سوم: برون‌گرای احساسی

این عملکرد بر ایجاد هماهنگی اجتماعی خود و روابط با دیگران متمرکز است؛ در حالی که احساسات به‌عنوان لباس رسمی برای افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP به حساب نمی‌آید، آنها به تعاملات اجتماعی نیاز چندانی ندارند. این افراد از مرکز توجه بودن لذت می‌برند و در برقراری روابط دوستانه خوب عمل می‌کنند.

اگرچه آنها اجتماعی هستند، گاهی اوقات از اینکه نظرات و قضاوت‌هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، کمتر احساس راحتی می‌کنند.آنها به جای اینکه سنگ جلوی پای کسی بیندازند، بیشتر روی خوشحال‌کردن دیگران و حفظ هماهنگی متمرکز هستند. ممکن است هرازگاهی از نیازهایشان غافل شوند تا از خرسندبودن دیگران مطمئن شوند.

این جنبه از شخصیت بر بررسی‌کردن اطلاعات، به‌منظور دیدن الگوها و گسترش حس ششم درباره موقعیت‌ها متمرکز است.

این جنبه از شخصیت، به افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP این امکان را می‌دهد تا بتوانند از اطلاعات، برداشت مشخصی برسند و به‌ کمک آن، بینشی از آینده را شکل بدهند. آنها ممکن است به‌دنبال ارتباطاتی باشند که این امکان را برایشان فراهم می‌کنند تا از اتفاقی که در شرف وقوع است، بینشی را به‌ دست بیاورند.

شهود ویژگی غالب این افراد نیست اما هرازگاهی نسبت به موقعیت‌هایی که ممکن است به‌طور کامل نادرست باشند، واکنش‌های نسنجیده‌ای نشان می‌دهند و به همین دلیل ممکن است احساس کنند که شهود خوبی ندارند.

ویژگی های تیپ شخصیتیESTP

تیپ شخصیتی ESTP فردی شاد، فعال، سهل انگار، خودجوش و فعال است. به طور کلی تمرکزشان بر روی اینجا و اکنون است. از لحظه حال لذت می برند و علاقه ای به برنامه ریزی برای آینده ندارند، به همین دلیل چندان درگیر نگرانی های بی مورد نمی شوند.

تیپ شخصیتی ESTP تا حد زیادی واقع بین هستند و با در نظر گرفتن نتایج فوری، یک روش عملی و واقع بینانه را برای انجام امور، در پیش می گیرند. آنها به احساساتشان بها داده و معمولاً بر مبنای آنها عمل می كنند. از دیگر ویژگی های شخصیت ESTP این است که افرادی کنجکاو، مشاهده گر و خودانگیخته هستند.

آنها قادرید شرایط و مسائل را به گونه ای که واقعاً هستند، ببینند و بپذیرند. همچنین، آنها ترجیح می دهند کاری را به صورت عملی انجام دهند تا اینکه صرفاً در مورد آن گفتگو کنند. چرا که فردی عملگرا بوده و به مسائل عینی علاقمندند. همین ویژگی ها، سبب شده اند تا به نظریات و توضیحات مبهم و مفهومی، علاقه ای نداشته باشند. در نتیجه بهترین روش یادگیری برای آنها، آموزشی است که از طریق تجربه حاصل شود.

از آنجایی که تیپ شخصیتی ESTP می توانند واقعیت ها را به خوبی درک کرده و راه های منطقی و موثر را بیابند، در حل مسائل، از توانمندی زیادی برخوردارند. عموماً رفتارهای سیاستمدارانه اتخاذ کرده و در مذاکرات، زیرکانه رفتار می کنند. همچنین، برای انجام امور اغلب دوست دارند که از روش های غیر متعارف استفاده کنند.

اگر از دوستان تیپ شخصیتی ESTP خواسته شود که او را توصیف کنند، احتمالاً خواهند گفت که او فردی خوش برخورد، دوست داشتنی و معاشرتی است و رفتاری دوستانه دارد.

تیپ شخصیتی ESTP در اغلب شرایط، توانایی این را دارد که آرام و راحت باشد و لحظاتش را بدون دغدغه سپری کند. رفتاری نشاط برانگیز دارد و تا حدودی نیز شوخ طبع است. اگر جایی مشاجره و درگیری اتفاق بیفتد، به خوبی می تواند بین طرفین، صلح برقرار کرده و مباحثات را ختم به خیر کند.

تیپ شخصیتی ESTP از اینکه فعالیت های گروهی انجام دهد و همراه با دیگران کار کند، لذت می برد. علاوه بر این، بودن با کسانی که بتواند علایق و ماجراهای لذت بخش خود را با آنان در میان بگذارید، از اهمیت زیادی برایش برخوردار است. او در مواقع لزوم، می تواند فردی صریح و قاطع باشد، در عین حال بسیار فعال و پر انرژی بوده و پیوسته در حال تلاش است.

مسیر‌های شغلی تیپ شخصیتی ESTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP هنگام تعامل با طیف متنوعی از افراد، انرژی می‌گیرند؛ بنابراین، در مشاغلی که باید با دیگران در ارتباط باشند، بهترین عملکرد را دارند. آنها به‌شدت از کارهای روتین و یکنواخت بیزارند و مشاغل پرجنب‌وجوش برایشان ایدئال است.

تیپ شخصیتی ESTP ویژگی‌های شخصیتی مختلفی دارند که آنها را مناسب مشاغل خاصی می‌کند. همان‌ طور که قبلا نیز اشاره شده است، از آنجا که آنها بسیار تیزبین هستند و مهارت‌های میان‌فردی قدرتمندی دارند، می‌توانند به فروشندگان فوق‌العاده تبدیل شوند.

از آنجا که آنها افراد عمل‌گرا و کاردانی هستند، در شرایط اضطراری که به تفکر سریع و پاسخ‌گویی فوری نیاز دارند، عالی عمل می‌کنند. موقعیت‌هایی مانند: پرسنل فوریت‌های پزشکی و افسران پلیس

گروه تجارت و سرمایه گذاری

تیپ شخصیتی ESTP بسیار فعال و پر انرژی، مسئولیت پذیر و متهور است و به دلیل روابط عمومی بالا می تواند با شرکا و و همکاارانش روابط خوبی برقرار کند. شخصیت ESTP ریسک پذیر بوده و بحران ها راغ به خوبی مدیریت می کند. برخی مشاغل این گروه: کار آفرین، بانکدار، حساب رس، مشاور مالی شخصی، رستوران دار، سرمایه گذار،دلال سهام و بورس

گروه خدمات

تیپ شخصیتی ESTP از آنجا که تفکر منطقی و توانایی چالش پذیری زیادی دارد به مدیریت بحران کمک کرده و انعطاف پذیری بالایی در برابر چالش ها دارد. برخی مشاغل این گروه: افسر پلیس، آتش نشان، کارآگاه، مهماندار هواپیما، افسر ارتش، کاپیتان کشتی

گروه سرگرمی

روحیه شوخ طبعی و راحت طلبی تیپ شخصیتی ESTPباعث می شود برای شماغل حوزه سرگرمی مناسب باشد. شخصیت ESTP از تنوع در پروژه ها و خوشحال کردن دیگران لذت می برد.

 گروه صنایع

تیپ شخصیتی ESTP کارهای دستی را به خوبی انجام می دهد.  حافظه خوبی دارد و وقتی کار عملی انجام دهد آن را به خوبی به حافظه می سپارد. در حالیکه در کلاس و در تدریس تئوری ممکن است نتواند به خوبی عمل کند. برخی مشاغل این گروه: صنعتگر، نجار، جنگلبان، کشاورز

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

روابط تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTP از شخصیت هیجان‌انگیزی برخوردارند و به تفریح علاقه زیادی دارند، اما در انجام فعالیت‌های یکنواخت و روتین به‌سرعت کسل می‌شوند. آنها از مباحثه‌های طولانی و فلسفی لذت نمی‌برند، اما با این حال، شیفته آن هستند که از علایق و اشتیاق خود برای مدت طولانی صحبت کنند. شریک عاطفی افراد تیپ شخصیتی ESTP باید بداند که آنها به تعهدات بلندمدت تمایل چندانی ندارند و برنامه‌ریزی برای آینده برایشان کمی مشکل است.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟