تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی INTJ درتست MBTI

 ما در این مطلب قصد داریم به معرفی ویژگی های تیپ شخصیتی INTJ در تست MBTI بپردازیم. اگر تست MBTI را داده اید و تیپ شخصیتی شما INTJ است یا دوست دارید درباره این تیپ شخصیتی اطلاعات داشته باشید با ما همراه باشید.

تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی INTJ به‌ تنهایی در نوک قله قرار گرفته‌اند و یکی از کمیاب‌ترین و توانمندترین گونه‌های شخصیتی از حیث توانایی‌های استراتژیک هستند و به‌خوبی از این امر آگاهند. INTJ ها تنها دو درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و زنان این گونه شخصیتی بسیار نادر هستند و فقط 0.8% جمعیت را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل اغلب اوقات پیدا کردن افراد همفکر که قادر باشند با روشن‌اندیشی بی حد و حصر و مانورهای شطرنج‌وار آنها برابری کنند کار دشواری است. افراد دارای شخصیت INTJ اهل تخیل و در عین حال قاطع و بلندپرواز و باز در عین حال گوشه‌گیر و به شکلی شگفت‌آور کنجکاو هستند، اما انرژی خود را بیهوده هدر نمی‌دهند.

شخصیت INTJ شخصیتهای خیالی، خلاق و از نظر فکری کنجکاو هستند. آن ها می توانند مشکلات و داده های پیچیده را سریع تجزیه و تحلیل کرده و به راه حل هایی برسند. این افراد استانداردهای بالایی را برای خود و دیگران تعیین می کنند. به همین دلیل نزدیک شدن به INTJ مدتی طول می کشد. INTJ خلاصه چهار کلمه زیر است.

I= به معنای درونگرا (Introverted)

N= به معنای شهودی (iNtuitive)

T= به معنای منطقی (Thinking)

J= به معنای قضاوتی (Judging)

رویکرد غالب: درون‌گرای شهودی

زمانی تیپ شخصیتی INTJ درون‌گرای شهودی می‌شوند که بخواهند الگوها، معانی و احتمالات را بررسی کنند. آنها به‌جای اینکه فقط به واقعیت‌های ملموس توجه کنند، می‌خواهند که معنای آنها را نیز درک کنند. این افراد از تفکر درباره آینده و کاوش در احتمالات لذت می‌برند. آنها هنگام یادآوری وقایع، ممکن است که احساسات را بیشتر از جزئیات به خاطر بیاورند. این تیپ شخصیتی معانی پنهان و عمیق را در هرچیزی به‌خوبی درک می‌کنند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای منطقی

تفکر برون‌گرایانه، به‌عنوان یک کارکرد کمکی در شخصیت INTJ، باعث می‌شود که افراد در دنیای اطراف خود به‌دنبال نظم، کنترل و ساختار باشند؛ به همین دلیل، شخصیت INTJ در برخورد با مشکلات می‌توانند بسیار آگاهانه و روشمند باشند. آنها بر اساس منطق تصمیم‌ گیری می‌کنند و افکار خود را برای درک روابط علت و معلولی، سازمان می‌دهند.

رویکرد سوم: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی INTJ افراد درون‌گرای احساسی نیز هستند، اما به‌دلیل اینکه این عملکرد، عملکرد اصلی آنها نیست، تأثیر آن از رویکردهای غالب و کمکی کمتر است. کسانی که این جنبه از شخصیت‌ خود را توسعه می‌دهند، در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر به ارزش‌ها و احساسات توجه می‌کنند. در نتیجه، ممکن است نسبت به افراد و فعالیت‌هایی که به‌خوبی با ارزش‌هایشان هماهنگ‌اند، علاقه بیشتری نشان دهند.

رویکرد فرعی: برون‌گرای حسی

این کمترین عملکرد از عملکردهای شناختی این افراد است، اما با وجود این، تأثیرگذار است. این رویکرد باعث می‌شود افراد از طریق حواس خود اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنند. این اشخاص وقتی به‌عنوان یک برون‌گرای حسی عمل می‌کنند، احساس می‌کنند در لحظه زندگی می‌کنند و از دنیای اطراف خود انرژی می‌گیرند.

تیپ شخصیتی INTJ

توضیحات تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی INTJ فردی مستقل، با انگیزه و كمال طلب است. نیاز شدید به استقلال و صلاحیت شخصی و نیز باور عمیق به نقطه نظرهایشان، انگیزه ای قدرتمند است که بتواند به خواسته های خود برسد. به افكار و باورهای خود اطمینان كامل دارد. الگویی ذهنی دارد که به وی گوید در شرایط مختلف، چگونه باید باشد .

شخصیت INTJ از خودشان و دیگران، توقع بالایی دارند و به خوبی قادرند در آنها انگیزه ایجاد کنید. پیوسته برای بهبود خودشان، اطرافیان و محیط پیرامونشان تلاش می کنند.

آنها افرادی انتقاد پذیر هستند ولی از بی تفاوتی سایرین نسبت به خودشان، تا حدودی رنجیده می شوند. همچنین، به نظر می رسد که در اکثر موقعیت ها، فردی آرام و ساکت هستند. اغلب مستقل عمل می کنند و در انجام كارها، روش مخصوص و مورد اطمینان خود را دارند.شخصیت INTJ در زمینه های نظری بسیار قوی بوده، با مفاهیم انتزاعی، به راحتی کنار می آیند؛ از همین رو، در حل مسائل پیچیده نیز متبحرند.

مسیر شغلی آینده ات رو بشناس

برای شرکت در آزمون MBTI فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

آنها معمولاً کنجکاو، قاطع و مصمم هستند و چندان تحت تأثیر رفتار مقامات ارشدشان قرار نمی گیرند. در جهت رسیدن به اهدافشان تا جایی که بتوانند، تلاش می كنند و در صورتی از قواعد و مقررات پیروی می کنند که آن را موافق رسیدن خودشان به هدف ها و خواسته هایشان بدانند. آنها ایده هایی بزرگ، ذهنی خلاق و انگیزه ای بالا برای رسیدن به آنچه که می خواهند، دارند.

افرادی با تیپ شخصیتی INTJ ، اندیشمندان استراتژیک خوبی هستند و به آسانی می توانند امتیازات و اشکالات موقعیت ها را درک کنند.

آنها می توانید موضوعاتی را که مورد علاقه شان هستند، به خوبی سازماندهی کنند. اگر پروژه یا ایده ای متعلق به خودشان باشد؛ می توانند روی آن تمرکز کرده و انرژی و انگیزه زیادی به خرج دهند. متعهد و مسئولیت پذیر هستند و اگر کاری به آنها سپرده شود، مصرانه به دنبال انجام آن خواهند بود.

روابط شخصی تیپ شخصیتی INTJ

افراد با این نوع شخصیت درون‌گرا هستند و زمان زیادی را در ذهن خود می‌گذرانند. آنها به‌تنهایی بهتر کار می‌کنند و کار انفرادی را به کار گروهی ترجیح می‌دهند. با اینکه به افکار و احساسات دیگران علاقه‌ای ندارند، به احساسات افراد نزدیک به‌ خودشان، اهمیت می‌دهند. این اشخاص، انرژی و زمان خود را در روابط شخصی صرف می‌کنند تا موفق شوند.

دیگران غالبا افراد با تیپ شخصیتی INTJ را سرد، گوشه‌گیر و بی‌علاقه می‌دانند؛ ویژگی‌هایی که می‌تواند برای شکل‌گیری دوستی جدید، چالش‌برانگیز باشد. افراد با این نوع شخصیت اغلب ارزش کمی برای معاشرت‌ها و مکالمات معمول قائل هستند و این دیدگاه باعث می‌شود که آشنایی با آنها دشوارتر شود. این دسته از افراد، کم‌‌حرف هستند و ترجیح می‌دهند تا با خانواده و گروهی از دوستان نزدیک ارتباط برقرار کنند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INTJ

وقتی افراد با تیپ شخصیتی INTJ به چیزی علاقه‌مند می‌شوند، تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند در آن زمینه دانش و مهارت داشته باشند. آنها انتظارات بالایی از خود دارند و خود را در بالاترین استانداردهای ممکن نگه می‌دارند.

افراد با این تیپ شخصیتی در جمع‌آوری اطلاعات از دنیای خارج، تجزیه‌و‌تحلیل آنها و رسیدن به بینش‌های جدید ماهرند. آنها بسیار تحلیلی و منطقی هستند؛ ‌همچنین برای اطلاعات، دانش و هوش ارزش قائل‌اند و می‌توانند دانشمندان و ریاضی‌دانانی عالی شوند. این افراد به‌خصوص در زمینه‌هایی که به کارایی و توانایی تفسیر اطلاعات پیچیده نیاز دارند، (مهندسی، تحصیلات دانشگاهی، حقوق و تحقیقات)، به‌خوبی عمل می‌کنند.

افراد با تیپ شخصیتی INTJ به‌طور معمول در مشاغلی که به توانایی قوی در درک و ارزیابی اطلاعات پیچیده نیازمندند، با عملی‌کردن دانش خود، به‌درستی عمل می‌کنند.

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی INTJ

از آنجا که INTJها هم در تفکر شهودی و هم در مهارت عملی توان‌مند هستند، می‌توانند ایده‌های پیچیده‌ای را تصور کرده و آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنند. آنها از خَلق و نوآوری لذت می‌برند. INTJها برای محیط‌های کاری ساختاریافته و پویا مناسب‌تر هستند و می‌توانند در مشاغل مختلفی که به تفکر و مهارت‌های تحلیلی و استراتژیک نیاز دارند، خوش‌حال باشند.

لیست مشاغل مناسب برای INTJ

گروه هنر و علوم انسانی

 یکی از عرصه‌های حرفه‌ای که برای تیپ شخصیتی INTJ بسیار مناسب است. برخی شغل های این گروه: کارگردانی، فیلمنامه نویسی، فیلم برداری و اجرای موسیقی

گروه کسب و کار و فناوری

اگرچه پرداختن به مسائل رو‌دررو با مشتری می‌تواند برای تیپ شخصیتی INTJ ستوه‌آور باشد، آن‌ها در ایجاد برنامه‌های تجاری، اجرای کمپین‌ها و دست‌یابی به اهداف استراتژیک موفق می‌شوند. برخی شغل های این گروه: مدیر تولید، کارگردان تلوزیونی ، مدیر بازاریابی، استراتژیست تجارت، توسعه دهنده نرم افزار، توسعه دهنده وب سایت، مدیر سایت

گروه تجارت و سرمایه گذاری

تجارت فرصت‌های فراوانی را برای تیپ شخصیتی INTJ فراهم می‌کند تا شهود خلاقانه و مهارت‌های حل مسئله را ترکیب کنند . تیپ شخصیتی INTJ تحلیلی و سازمان‌یافته هستند که باعث می‌شود آن‌ها برای مشاغلی که اعداد را در بر می‌گیرند، به‌خوبی مناسب باشند. خلاقیت برای تیپ شخصیتی INTJ نیز اغلب در بسیاری از این نقش‌ها وجود دارد.

برخی شغل های این گروه: بانکدار، مشاور مالی، حسابدار، ممیزی، بازرس، اقتصاددان. سردبیر، طراح وب سایت، عکاس، روزنامه نگار، تحلیل گر مسایل سرمایه گذاری

گروه آموزش ، مشاغل حقوقی و سیاسی

بسیاری ازافراد با  تیپ شخصیتی INTJ شغل خود را در آموزش یا دانشگاه انتخاب می‌کنند تا در یک محیط پایدار یاد بگیرند، رشد کنند و از آن‌ها راهنمایی بگیرند. در واقع، این تیپ شخصیتی در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، رایج‌ترین نوع است. شغل حقوقی نیز ممکن است برای تیپ شخصیتی INTJ مناسب باشد، زیرا این نقش‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا در یک موضوع غوطه‌ور شوند و برای مشتری‌ها راه‌حل پیدا کنند.

برخی شغل های این گروه: استاد، معلم، مدیر مدرسه، مشاور، وکیل، دستیار وکیل در دادگستری، قاضی، دادستان، متخصص جرم شناسی، سیاستمدار

بهداشت و درمان

تیپ شخصیتی INTJ معمولا به محیط‌های درمانی با فشار کم جذب می‌شوند که به آن‌ها امکان می‌دهد که دانش و مهارت خود را کامل کنند. برخی شغل های این گروه: پزشک، روان پزشک، دندان پزشک، ماساژ درمانگر، فیزیوتراپیست، متخصص مغز واعصاب، جراح قلب، جراح، پژوهشگر حوزه پزشکی

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی  INTJمی شود:

– بتواند در محیط کاری رشد کند و دانشش را افزایش دهد.

– کار روزمره و تکراری نداشته باشد.

– بتواند از ایده های خود در کار برای بهبود وضعیت استفاده کند.

– بتواند انرژی خود را صرف عملی کرد ایده هایش کند.

– اختیار کامل برای عملی کردن ایده هایش داشته باشد.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی INTJ

از آنجا که شناختن یک فرد با تیپ شخصیتی INTJ دشوار است، روابط عاشقانه گاهی اوقات می‌توانند متزلزل شوند. اگر شریک زندگی شما این شخصیت را دارد، مهم است که بدانید وفاداری و فهم، ویژگی‌های ارزشمند این گروه هستند. به شریک خود نشان دهید که برایش وقت می‌گذارید، از طرفی به او فشار نیاورید که احساساتش را بروز دهد. ارتباطات نیز بسیار مهم‌اند؛ به‌جای اینکه از شریک زندگی خود انتظار داشته باشید تا متوجه ظریف‌ترین اشارات شما شود، سعی کنید با او رک باشید و مستقیم صحبت کنید

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟