تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی INTP هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

 تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP نسبتاً نادر است و تنها سه درصد از جمعیت را شامل می‌شود که قطعاً خبر خوبی برای آنها است چرا که هیچ چیزی به اندازه “رایج بودن” باعث نارضایتی آنها نمی‌شود. INTP ها به نوآوری و خلاقیت، دیدگاه منحصر به فرد و عقل نیرومند خود مباهات می‌کنند. آنها که معمولاً به‌عنوان فیلسوف، متفکر، یا استاد رؤیاپرداز شناخته می‌شوند، مسئول بسیاری از اکتشافات علمی در طول تاریخ بوده‌اند.

تیپ شخصیتی INTP در تست MBTI از نظر فکری کنجکاو است و توانایی نظری و پیچیده ای دارد. آنها کارهایی را که به درستی انجام می شود دوست دارند و دارای استانداردهای بسیار بالایی هستند. این افراد به جزئیات بسیار اهمیت داده و کمال گرایی شان باعث می شود کارها را به تعویق بیندازند. تیپ شخصیتی  INTP خلاصه چهار کلمه زیر است.

I= به معنای درونگرا (Introverted)

N= به معنای شهودی (iNtuitive)

T= به معنای منطقی (Thinking)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

رویکرد غالب: درون‌گرای منطقی

این عملکرد، بر نحوه دریافت اطلاعات درمورد جهان متمرکز است. تیپ شخصیتی INTP با تلاش برای درک چگونگی کارکرد چیزهای مختلف، این را نشان می‌دهند. آنها غالبا دوست دارند که چیزها یا ایده‌های بزرگ‌تر را تجزیه کنند تا اینکه بخواهند به اجزا نگاه کنند و مایل‌اند که دریابند چگونه همه‌چیز با هم متناسب‌اند و کار می‌کنند. این دسته از افراد، متفکرانی بسیار منطقی و کارآمد هستند؛ همچنین علاقه‌مندند که در هر موردی، درک کاملی از موضوع داشته باشند، قبل از اینکه نظر خود را به اشتراک بگذارند یا اقدامی کنند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای شهودی

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP این عملکرد شناختی را با کاوش درمورد علت‌و‌معلول‌ها و احتمالات به نمایش می‌گذارند. آنها از بینش، تخیل و تجربیات گذشته برای شکل‌گیری ایده‌ها استفاده می‌کنند. این گروه، غالبا از آنچه می‌دانند فراتر می‌روند و تا زمانی که قادر باشند به اینکه از الهام یا بینش درباره هر مشکلی چشم‌پوشی کنند، به‌دنبال الگوها هستند. آنها برای فکرکردن درباره آینده و تصورکردن همه امکانات، وقت بسیاری را صرف می‌کنند

رویکرد سوم: درون‌گرای حسی

تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند که بسیار جزئی‌نگر باشند و همه واقعیت‌ها و تجربیاتی را که به دست می‌آورند، بادقت طبقه‌بندی می‌کنند؛ سپس با جمع‌آوری اطلاعات جدید، آنها را با دانسته‌های قبلی خود مقایسه می‌کنند تا درباره آنچه معتقدند که اتفاق خواهد افتاد، پیش‌بینی کنند.

رویکرد فرعی: برون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی INTP، به‌دنبال هماهنگی در گروه‌ها هستند. این افراد با اینکه درون‌گرا هستند، وقتی که در اطراف افرادی قرار می‌گیرند که با آنها آشنا و راحت‌اند، می‌توانند کاملا برون‌گرا باشند. با این حال، در شرایطی که استرس را احساس می‌کنند و مضطرب می‌شوند، احساساتشان را خاموش می‌کنند و می‌کوشند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند. آنها تحت استرس، تمایل دارند که بیشتر به منطق تکیه کنند تا احساسات.

توضیحات تیپ شخصیتی INTP

 INTP ها کاملاً مستقل هستند و دوست دارند با انرژی کار کنند. افراد صریح و رکی هستند و ممکن است با جملاتشان حتی دیگران را آزرده کنند. آنها ترجیح می دهند فقط در مورد مواردی علاقه دارند صحبت کنند، مواردی که به نظرشان مهم بوده و ارزش حرف زدن دارد. پشتکار این افراد بسیار بالاست و با خلاقیت و ایده هایی که دارند می توانند تغییرات زیادی را در دنیای پیرامون خود ایجاد کنند.

فراد دارای تیپ شخصیتی INTP عاشق الگوها هستند و تعیین اختلافات بین عبارات تقریباً نوعی سرگرمی برایشان به حساب می‌آید که باعث می‌شود دروغ گفتن به آنها فکر خوبی نباشد. این مسئله باعث می‌شود دیگران نتوانند عبارت‌های  INTP ها را به‌راحتی هضم کنند – مسئله این نیست که INTP ها صادق نیستند، بلکه شخصیت آنها به‌گونه‌ای است که افکار کاملاً شکل نگرفته را در میان می‌گذارند و از دیگران به عنوان یک جایگاهی برای طرح ایده‌ها و نظریه‌ها در بحث علیه خودشان استفاده کنند، و نه به‌عنوان طرفهای مکالمه واقعی.

ممکن است این مسئله باعث شود این گونه شخصیتی غیرقابل اعتماد به نظر برسد، اما در واقع هیچ کس به اندازه INTP  ها مشتاق و قادر به تشخیص مشکل، بررسی عوامل و جزئیات بی‌پایانی که موضوع آنها را شامل می‌شود و تدوین راه حلی منحصر به فرد و ماندگار نیست – فقط نباید انتظار داشت که گزارش‌های پیشرفت را به موقع تحویل بدهند! افرادی که دارای گونه شخصیتی منطق‌دان هستند به فعالیت‌ها و نگهداری‌های عملی و روزمره علاقه‌ای ندارند، اما وقتی منطق‌دانان محیطی را پیدا می‌کنند که نبوغ خلاق و توانایی‌های بالقوه‌شان می‌تواند در آنجا ابراز شود، هیچ محدودیتی از نظر صرف زمان و انرژی برای تدوین راه‌حل نکته ‌سنجانه و بی‌طرفانه خود ندارد.

ممکن است به نظر برسد که INTP  ها در افکاری پوچ و بی‌پایان سرگردان هستند، اما روند تفکر آنها بدون وقفه است و ذهنشان از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوند کارش را با طرح ایده‌ها شروع می‌کند. ممکن است این تفکر مداوم باعث شود INTP ها به ظاهر افسرده و منزوی به نظر برسند، چرا که دائم در حال انجام بحثهایی تمام عیار در سر خود هستند، اما در واقع کاملاً آرام هستند و وقتی در کنار افرادی باشند که آنها را می‌شناسند یا علاقه‌های مشابهی با آنها دارند رفتاری دوستانه دارند. با این حال، زمانی که شخصیت‌های INTP  در در میان چهره‌های ناآشنا باشند، این حالت جای خود را به خجالت‌زدگی می‌دهد و اگر باور داشته باشند که نتیجه گیری یا نظریه منطقی آنها مورد انتقاد قرار گرفته به سرعت حالت تهاجمی به خود بگیرند.

هنگامی کهINTP  ها هیجان‌زده هستند، ممکن است گفتگوی آنها با عدم انسجام همراه باشد زیرا سعی دارند زنجیره‌ای پیچیده از نتیجه‌گیری‌های منطقی را توضیح دهند که به شکل‌گیری شدن ایده آنها منجر شده است.

بعید است INTP ها اساساً شکایت‌های عاطفی را درک کنند، و دوستانشان حمایت عاطفی چندانی از آنها دریافت نمی‌کنند. افراد دارای گونه شخصیتی INTP ترجیح می‌دهند یک مجموعه پیشنهادهای منطقی را برای چگونگی حل و فصل موضوع‌های زیربنایی ارائه دهند. دیدگاهی که همنشینان حساس‌تر همیشه از آنها استقبال نمی‌کنند. این مسئله به احتمال زیاد در مورد بیشتر قراردادها و اهداف اجتماعی، مانند برنامه‌ریزی شام و ازدواج نیز تعمیم خواهد یافت زیرا INTP  ها به مراتب بیشتر نگران اصیل بودن و کارآمد بودن نتایج هستند.

یکی از چیزهایی که واقعاً باعث می‌شود INTPها عقب بکشند ترس دائمی و فراگیر آنها از شکست است. شخصیت INTP آنقدر در پی ارزیابی مجدد افکار و نظریه‌های خود بوده و نگران است که مبادا قطعه مهمی از پازل را از قلم انداخته باشد، که ممکن است دچار خمودگی شود و در جهان نامشهودی که افکارش در آن هرگز واقعاً به‌کار بسته نمی‌شود از دست برود. غلبه بر این شک به خود بزرگترین چالشی است که INTP  ها به احتمال زیاد با آن مواجه هستند، اما هدیه معنوی – اعم از بزرگ و کوچک – که پس از اتمام کار به جهان ارزانی می‌دارند ارزش این مبارزه را دارد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INTP

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی INTP از مفاهیم نظری و انتزاعی بهره می‌برند، اغلب و به‌خصوص در مشاغل مرتبط با علم، به‌خوبی عمل می‌کنند. آنها افرادی منطقی هستند، مهارت‌های بالایی در استدلال دارند و به علت خلاقیت بالایشان، در تفکر خلاق نیز عالی هستند.

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی INTP

گروه مراقبت های بهداشتی و علوم تجربی

تیپ شخصیتی INTP به دلیلی استعداد زیادی که در تجزیه و تحلیل مسایل دارد، در برخی مشاغل گروه مراقبت های بهداشتی می تواند موفق باشد. او شنونده خوبی است پس پزشکی و پرستاری برای او مناسب است. از طرفی خوب تحلیل می کند پس می تواند در مشاغل تحلیل داده های پزشکی هم رضایت داشته باشد. برخی شغل های این گروه: متخصص مغز و اعصاب، دامپزشکی، جراح پلاستیک، پژوهشگر در زمینه داروسازی، روانشناس

گروه تجارت وسرمایه گذاری

این تیپ شخصیتی استعدادی ذاتی برای درک مسائل کلان در حوزه صنعت و تجارت دارد. تیپ شخصیتی INTP به راحتی می تواند مشکلات این حوزه را درک کرده و با ایده های خلاقانه خود آن را رفع کند. برخی شغل های این گروه: اقتصاددان، تحلیلگر مسایل تجاری، تحلیل گر مسایل سرمایه گذاری، وکیل، کار آفرین، سرمایه گذار

گروه تکنولوژی

این گروه شغلی به دلیل پیچیدگی زیادی که دارد مورد علاقه تیپ شخصیتی INTP است. برخی شغل های این گروه: طراح سایت، طراح نرم افزار، متصدی حافظت از شبکه، متخصص توسعه شبکه

گروه آموزش و تحقیق

تیپ شخصیتی INTP علاقه زیادی به تحقیق و مسایل علمی دارد و چون ترجیح می دهد به صورت انفرادی کار کند این گروه شغلی برایش جذاب ااست. برخی شغل های این گروه:

استاد ریاضیات، استاد تاریخ، محقق و پژوهشگر، فیلسوف، باستان شناس

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی  INTPمی شود:

 باید در محیط های کوچک پذیرفته و کار کند.

باید بتواند کار را با معیارهای خودش پیش ببرد.

دوست دارد برای خودش مستقل کار کند، در عین حال تمام کننده کار نباشد و کس دیگری کار را تمام کند.

وقتی رضایت دارد که بتواند بدون قاعده و قانون کار کند.

کاری که به محول می شود پیچیده باشد تا بتواند استعدادهایش را نشان بدهد.

مجبور به مدیریت و سازماندهی نباشد.

کار نتیجه محور نباشد تاب بتواند به خوبی خلاقیت به خرج دهد.

روابط تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند که در ذهن خود زندگی کنند؛ بنابراین، شناختن آنها بسیار دشوار است؛ حتی در روابط عاشقانه، اغلب عقب می‌ایستند تا وقتی که احساس کنند شخص مقابلشان شایستگی شنیدن افکار و احساسات درونی آنها را دارد. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که افراد دارای تیپ شخصیتی INTP از رابطه عاشقانه عمیق و متعهدانه لذت می‌برند؛ اصلا، اهل سرکارگذاشتن طرف مقابلشان نیستند؛ صادق و روراست هستند.

صادق و شفاف باشید. از آنجا که این افراد در درک نیازهای عاطفی دیگران خوب نیستند، ممکن است لازم باشد که درمورد نیازها و انتظاراتتان در این زمینه، بسیار رک و شفاف باشید؛ همچنین تیپ شخصیتی INTP تلاش می‌کنند تا احساساتشان را به اشتراک بگذارند؛ بنابراین، ممکن است نیاز باشد که به علائم ظریفی که شریک زندگی‌تان ارسال می‌کند، توجه کنید

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟