بهترین سن استعدادیابی کودکان

بهترین سن برای استعدادیابی چه زمانی است؟

بسیاری از والدین به اهمیت شناسایی استعداد های کودک و پرورش آنها آگاه هستند و می پرسند بهترین سن برای استعدادیابی چه زمانی است؟ از چه زمانی می توانیم به کشف و هدایت استعداد ذاتی برتر کودک و هدایت آنها در مسیر درست بپردازیم؟ در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید

استعداد چیست؟

استعدادها توانایی های ذاتی افراد هستند که باعث می شوند فرد در کاری که مربوط به آن استعداد است در کمترین زمان و با حداقل تلاش، بهترین عملکرد را داشته باشد.
به قول چارلز دوهیگ در قدرت عادت ها: “وقتی در زمینه ای استعداد داریم یعنی به صورت بالقوه، شبکه عصبی آن زمینه در مغز ما وجود دارد. با شناخت و به کارگیری استعدادها، این شبکه‌های عصبی فعال می‌شود.”

استعدادیابی چیست؟

استعدادیابی  را می توان تلاش برای پیش بینی ظرفیت عملکرد یک فرد تعریف کرد. در هر فرد توانایی های بالقوه ای وجود دارد که ذاتی هستند. استعدادیابی یعنی ما این توانایی ها را کشف کنیم، آن را وارد زمینه ای که آن توانایی در آن کارآمد است کنیم و اجازه دهیم فرد در همان زمینه رشد کند و شکوفا شود.

اهمیت استعدادیابی

شناسایی زود هنگام استعداد های فرد به نوعی تکلیف او را در زندگی مشخص کرده و او را از سردرگمی نجات می دهد. این امر به فرد کمک می کند در امور مهم زندگی نظیر انتخاب رشته تحصیلی و شغل راحت تر و درست تر تصمیم گیری کند.

افرادی که استعدادهای خود را می شناسند تمام انرژی و وقت خود را صرف یادگیری و بهبود مهارت هایی می کند که در آن استعداد دارند. و به همین علت در این مسیر پیشرفت خوبی می کنند. همچنین کسانی که در زمینه ای استعداد ذاتی دارند، هنگامی که کاری مربوط به آن زمینه را انجام میدهند، احساس لذت و رضایت بیشتری دارند.

استعدادیابی به شکوفایی و کاربردی شدن هرچه بیشتر استعدادهای افراد کمک میکند و این توانایی ها را به مهارت های فوق العاده ای تبدیل میکند که احساس لذت و رضایت و مفید بودن را در فرد به وجود آورد.  در پی آن، این احساس خوب و مثبت به جامعه نیز انتقال پیدا میکند. چرا که فردی که هنگام انجام دادن کار خود، حس خوبی داشته باشد، بیشتر به کار خود پایبند بوده و احساس مسئولیت بیشتری نیز همواره دارد.

اما حالا که با استعداد و اهمیت استعدادیابی آشنا شدیم میخواهیم به این مساله بپردازیم که بهترین سن برای استعدادیابی چه زمانی است؟

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

بهترین سن استعداد یابی

همان طور که پیش ار گفته شد شناسایی استعدادها به نوعی تکلیف فرد را در زندگی مشخص می کند و به جنبه های مختلف زندگی او سمت و سوی معینی می بخشد. هر زمان این کشف استعداد صورت بگیرد اتفاق مثبتی در زندگی فرد است. اما بدیهی است هر چقدر این کار زودتر انجام شود فرد زودتر هدف های زندگی خود را مشخص کرده و سریعتر به موفقیت های مد نظر خود می رسد. اما بهترین سن برای استعدادیابی چه زمانی است؟

سن استعدادیابی کودکان

متخصصان معتقدند بهترین سن استعدادیابی در کودکی و بخصوص سنین پیش از دبستان یعنی بین 3 تا 6 سالگی است. علت این امر آن است که تقریبا همه سیستم های آموزشی در همه کشورها اثر مستقیم بر روی علایق، یادگیری و خلاقیت فرد داشته و ممکن است استعدادهای فرد را سرکوب کرده یا با نادیده گرفتن آنها به کودک حس ناتوانی و عدم داشتن استعداد بدهند.

اما خانواده هایی که دیگر کودکانشان در سن پیش دبستان نیستند نگران نباشند چرا که هنوز دیر نشده است. زیرا فاصله سنی بین ۳ تا ۱۵ سالگی نیز برای بررسی و کشف توانمندیهای کودکان و نوجوانان فاصله سنی مناسبی می باشد.

بگذارید پا را از این هم فراتر بگذاریم و بگوییم برای کشف استعداد هیچ وقت دیر نیست. همه ما افراد موفقی را میشناسیم که استعداد خود را نه در کودکی بلکه در سنین بزرگسالی و حتی پیری کشف کرده اند. بنابراین اگر تا کنون موفق نشده اید استعداد خود را شناسایی کنید ناامید نشوید و تلاش کنید در یابید که استعداد خاص شما چه چیزی است.

علت تاکید بر شناسایی استعدادها در کودکی این است که عمده رشد مغز و ساختن مسیرهای عصبی در سنین پایین رخ می دهد. و هر چقدر زودتر استعداد کودک شناسایی و پرورش مهارت ها در زمینه های مربوط به استعدادهای او اتفاق بیفتد رشد او چشمگیرتر و احتمال موفقیت وی بیشتر است.

طبق تحقیقات موسسه بلوم، 80 درصد افزایش هوش و استعداد فرد تا قبل از 8 سالگی رخ می دهد. پس بهتر است با شناسایی زود هنگام استعدادهای کودک او را در مسیر درست قرار داده و با پرورش و شکوفایی تواناییهایش به او در رسیدن به موفقیت های فردی، تحصیلی و شغلی در آینده کمک کنید.

در ادامه مقاله بهترین سن برای استعدادیابی چه زمانی است؟ به روش های استعدادیابی می پردازیم.

روش های استعداد یابی

اما برای استعداد یابی چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در ادامه این مطلب شما را با تعدادی از روش های استعداد یابی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 توجه به علایم و نشانه ها

وقتی در چیزی استعداد دارید از انجام آن لذت می برید. دیرتر خسته شده و آن را با دقت و تلاش بیشتری انجام می دهید. همچنین سرعت عمل بیشتری داشته و بازدهی بالاتری در آن دارید. و البته سریع تر در آن به موفقیت های چشمگیر می رسید.

 مشورت با خانواده و دوستان

با صحبت کردن با والدین، دوستان و سایر اطرافیان متوجه خواهید شد که از دوران کودکی مشخصات و ویژگی‌های خاصی در در شما پررنگ تر بوده است. بابت آن‌ها معمولاً تشویق و تحسین شده اید و آن‌ها در طول زندگی پایدار هستند. همچین آنها ممکن است نقاط قوتی در شما دیده باشند که خودتان هرگز به آنها دقت نکرده باشید

تجربه رویدادهای جدید:

اینکه در زندگی همیشه کارهای یکسان بکنید و راههای یکسانی را در پیش بگیرید ممکن است باعث شود جنبه هایی از شخصیت و استعداد شما هیچ وقت در معرض ظهور قرار نگیرند. پس از تجربه های جدید استقبال کنید و آنها را با آغوش باز بپذیرید.

کمک گرفتن از  متخصصان استعدادیابی و انجام تست‌های روان شناختی

تست های استعدادیابی زیادی وجود دارد که بسته به سن و نیاز شما مورد استفاده قرار می گیرند. این تست ها به صورت آنلاین هم موجود هستند. اما در مراکز استعدادیابی این بررسی ها به صورت تخصصی صورت گرفته و پاسخ دقیق تری به شما خواهد داد

لطفا امتیاز دهید

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین سن برای استعدادیابی چه زمانی است؟»

  1. میشه بگید برای بچه ۴ ساله کجا باید مراجعه کنم و بهترین مرکز استعدادیابی کودک توی مشهد کدوم هست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی