تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی ENTP در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ENTP هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی  ENTP جذاب و سرگرم کننده است. آن ها دارای مجموعه ای از ایده های جدید و روش های خلاقانه انجام کارها هستند. این افراد انعطاف پذیر و دارای ذهنی باز هستند . ENTP ها حتی در سخت ترین شرایط نیز فرصت ها را می بینند. تیپ شخصیتی ENTP خلاصه چهار کلمه زیر است.

E=  به معنای برونگرا (Extraverted)

N=  به معنای شهودی (iNtuitive)

T=  به معنای منطقی (Thinking)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

رویکرد غالب:‌ برون‌گرای شهودی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP تمایل دارند که اطلاعات را به‌سرعت بگیرند؛ آنها بسیار روشن‌فکر هستند.پس از اینکه این افراد اطلاعات را جمع‌آوری کردند، وقتشان را برای برقراری ارتباط بین روابط مختلف پیچیده و درهم‌تنیده صرف می‌کنند. این افراد در تشخیص روابطی که دیگران از دیدنشان غافل می‌مانند، خوب عمل می‌کنند و علاقه‌مندند که روی احتمالات تمرکز کنند. آنها ذهنیت کارآفرینی دارند و همیشه ایده‌های هیجان‌انگیز و جدیدی را ارائه می‌دهند.

رویکرد کمکی: درون‌گرای متفکر

این عملکرد شناختی به فرایند تفکر تیپ شخصیتی ENTP مربوط می‌شود. افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، بیشتر بر گرفتن اطلاعات درباره جهان پیرامونشان تمرکز دارند. هنگامی که این اطلاعات را برای نتیجه‌گیری به کار می‌گیرند، مایل‌اند که بسیار منطقی باشند. تیپ شخصیتی ENTP افرادی منطقی و عینی هستند. هنگام تصمیم ‌گیری به‌جای اطلاعات ذهنی و عاطفی، بیشتر بر شواهد منطقی تکیه می‌کنند.

این رویکرد، به افراد دارای تیپ شخصیتی ENTPکمک می‌کند تا تمام اطلاعاتی را که از طریق عملکرد برون‌گرای شهودی به دست می‌آورند، درک کنند. این رویکرد، تحمیل منطق و نظم برای درک بسیاری از ایده‌ها و اطلاعات مختلف را در بر می‌گیرد. این افراد نمی‌خواهند فقط موضوعی را درک کنند، بلکه می‌خواهند علت و چگونگی پشت هر عملکرد را متوجه شوند.

رویکرد سوم: برون‌گرای احساسی

ممکن است این جنبه از شخصیت به‌عنوان سومین عملکرد شناختی به‌خوبی توسعه‌یافته یا برجسته نباشد. پس از آنکه این بعد شخصیتی توسعه پیدا کرد، تیپ شخصیتی ENTP می‌توانند شخصیت‌هایی اجتماعی باشند که قادرند به‌خوبی با دیگران هماهنگ شوند. هنگامی که این جنبه از شخصیت ضعیف‌تر باشد، ممکن است تیپ شخصیتی ENTP نسبت به دیگران غیرحساس باشند و حتی می‌توانند منزوی و نامهربان به نظر برسند.

رویکرد فرعی: درون‌گرای حسی

این عملکرد، روی درک گذشته متمرکز است و اغلب آن را در تجارب جاری و نگرانی‌های آینده به کار می‌برد.غالبا این مورد، نقطه‌ضعف تیپ شخصیتی ENTP به حساب می‌آید. اغلب آنها بیشتر بر احتمالات متمرکز‌ می‌شوند و ممکن است در نظر نگیرند که سوابق گذشته چگونه می‌توانند به پیش‌بینی نتایج کمک کنند.

این دسته از افراد تمایل دارند که از بیشتر جزئیات مربوط به زندگی روزمره غافل شوند؛ به‌خصوص اگر آنها خیلی عمیق درگیر پروژه یا برنامه‌ای باشند.

مسیر شغلی آینده ات رو بشناس

برای شرکت در آزمون MBTI فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

توضیحات تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتیENTP  دائما در جستجوی فرصت هایی است که اشتیاق شدید آنها به چیزهای جدید را تغذیه خواهد کرد. ENTP  انرژی، پویایی و خلاقیت را برای افراد و پروژه ها به ارمغان می آورد. آنها در ایجاد حرکت برای هر چیز جدید عالی هستند اما ممکن است پس از گذشت جذابیت اولیه کارها، خسته شوندENTP.   کنجکاو، خودجوش و قاطع هستند.

تیپ شخصیتی ENTP، عاشق هیجان و مبارزه اند. افرادی پر انرژی، با پشتکار و مطمئن هستند. عملگرا بوده و به کار کردن علاقه زیاد دارند. این اشخاص پرشور و شوق، باهوش و اهل صحبت هستند، در بسیاری از کارها خوب و قوی ظاهر می شوند و پیوسته برآنند که بر صلاحیت و قدرت شخصی خود بیفزایند. همواره به دنبال رشد فكری، دانشی و مهارتی خود هستند و ارزش زیادی برای افكار و باورهای خود قائل اند.

 ENTPها نوآور و مبتكرند و شیفته ایده های نو هستند. از قدرت ابتکار فراوان برخوردار بوده و خلاقیت زیادی از خود نشان می دهند. در پی جذب و پیاده سازی ایده های جدید هستند و می توانند راههای جدیدی برای انجام کارها پیدا کنند. آنان گوش به زنگ بوده تا با امکانات و احتمالات روبرو شوند. به الهامات خود بیش از هر چیز دیگری بها می دهند و می خواهند ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنند. آنها از انجام کارهای تکراری خسته می شوند، به ندرت یک کار را به روش قبلی انجام می دهند و به راحتی سراغ علاقمندیهای جدید می روند.

این تیپ شخصیتی از توانمندی تحلیلی فراوانی برخوردار بوده، می تواند مسائل مختلف را حل و فصل کند و در حل مسائل و مشکلات جدید و از میان برداشتن چالشها، از قدرت فراوانی برخوردار است.

تیپ شخصیتیENTP می توانند به راحتی به اشکالات پی ببرند. آنان در ایجاد فرصتها مهارت دارند، اندیشمندانی استراتژیک در سطح عالی هستند که از توانمندی تحلیلی قدرتمندی برخوردارند و برای خواسته های خود همیشه می توانند منطقی ارائه دهند.

آنها توانایی مقابله با هر نوع محدودیت و مانعی را در جهت رسیدن به اهدافشان دارند. محدودیتهای اطراف خود را مورد آزمایش قرار می دهند و معتقدند قوانین و محدودیتها می تواند انعطاف پذیرتر باشد. به تنوع و تغییر بها می دهند و در برابر آنچه آنها را کسل کند، مقاومت می کنند. این تیپ شخصیتی به تفریح و سرگرمی و تنوع در فعالیتهای روزانه علاقه مند است.

تیپ شخصیتی ENTP دیگران را به خوبی درك كرده و در زندگی، دوستان و آشنایان فراوانی دارند. برای دیگران ارزش قائل بوده و به آنها كمك می كنند. اشخاصی خوشرو و خوش صحبت هستند و می توانند خلق و خوی خوش و خوشبینی فراوانی را به نمایش بگذارند. توانایی خوبی برای متقاعدسازی و بكارگیری دیگران در پروژه های خود دارند. این اشخاص دوست دارند به جای داوری کردن دیگران را درک کنند.

تیپ شخصیتی ENTP

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENTP 

از آنجا که افراد دارای این تیپ شخصیتی به عنوان افرادی برونگرا توصیف می شوند، جای تعجبی نیست اگر دارای مهارت های اجتماعی بالایی باشند. آن ها در برقراری ارتباط با دیگران بسیار ماهر بوده، و از تعامل با طیف وسیعی از دوستان، خانواده و آشنایان، لذت می برند. از نظر دیگران، این افراد در گفتگوها بسیار تیزهوش هستند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، خیلی راحت وارد بحث ها می شوند؛ زیرا از بحث کردن لذت می برند.عشق و علاقه آن ها به بحث کردن، گاهی ممکن است باعث شود آتش بیار معرکه شوند و بحث را به درگیری تبدیل کنند؛ طوری که دیگران فکر کنند آن ها به عمد اهل مجادله و دعوا هستند!

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENTP

کارهای تکراری و خسته کننده برای تیپ شخصیتی ENTP چندان خوشایند نیست. آن‌ها اهل همرنگ شدن با جماعت نیستند و هنگامیکه از کاری هیجان زده شوند و بتوانند خلاقیتشان را ابراز کنند، بهترین عملکرد را نشان می‌دهند. تیپ شخصیتی ENTP در مشاغل مختلف در صورتیکه دلزده و محدود نشوند؛ موفق می‌شوند.

چون تیپ‌های  ENTP، شخصیت مجادله گری دارند، مشاغل حقوقی برایشان مناسب است و چالش‌های متنوعی را در اختیارشان قرار می‌دهد. مشاغل تجاری هم که نیازمند تلفیق مهارتهای استدلال، خلاقیت و رهبری در تیپ‌های ENTP یا مجادله گر هستند هم بسیار برایشان سودمند است.

تیپ شخصیتی ENTP

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ENTP

گروه تجارت

تیپ شخصیتی ENTP می تواند به کارهای پیشرو و استارت پروژه های جدید جذب شود و نیز به دلیل توانایی هایش در پبش بینی سود و زیان پروژه ها موفق عمل می کند. بنابراین برای مشاغل گروه تجارت و کارآفرینی مناسب است. برخی مشاغل مناسب این گروه: کارآفرین، مشارو مدیریتی، مشاور استراتژی، مشاور سرمایه گذاری، مجری ارتباطات سازمانی، مالک خرده فروشی، مالک شعبات زنجیره ای

گروه ورزش، هنر و سرگرمی

تیپ شخصیتی ENTP به دلیل اعتماد به نفس و خلاقیت بالایی که دارد برای مشاغل این گروه بساری مناسب است. برخی مشاغل مناسب این گروه: مجری برنامه تلویزیونی، کارگردان هنری، کارگردان سینما، عکاس، تهیه کننده، نویسنده مجلات

گروه برنامه ریزی های استراتژیکی

تیپ شخصیتی ENTP توانایی این را دارد که نقاط ضعف یک مجموعه را دیده و برای حل آن راه حل خلاقانه بدهد. به همین جهت تیپ شخصیتی ENTP به عنوان مشاور تجاری می تواند در پروژه هااز تجارت تا سازماندهی و بالا بردن کارآیی به ارگان ها کمک کند. برخی مشاغل مناسب این گروه: مدیر اجرایی توسعه تجارت، مدیریت آموزش، مشاور تحصیلی، مشاور سیاسی، مدیر اجرایی بخش تحقیق و توسعه

گروه تحقیق و جستجو

تیپ شخصیتی ENTP توانایی و شهامت خاصی برای جستجو و تحقیق دارد. شخصیت ENTP برای یرخی کارهای تحقیقاتی خصوصا آنهایی که باید سرنخ ها را بهم ربط داد مناسب است. برخی مشاغل مناسب این گروه:

کارآگاه، روانشناس، جرم شناس، دانشمند علوم طبیعی، محقق علوم اجتماعی

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی  ENTP می شود

دوست دارد بخاطر خلاقیت و ایده هایش از او قدردانی شود.

این شخصیت باید بتواند ایده های خود را عملی و کاربردی کند.

محیط کار منظم و دارای معیارهای مشخص باشد.

کارش نتایج ملموسی داشته باشد.

باید بتواند پروژه های جدید تعریف کند اما مجبور نباشد به جزییات بپردازد.

روابط تیپ شخصیتی ENTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ‌ENTP در روابط صمیمی، می‌توانند پرشور و هیجان‌انگیز باشند. آنها در درک نیازهای شریک زندگی‌شان، خون‌گرم، دوست‌داشتنی و خوب هستند. ممکن است دریابید که آنها در پیروی از قول‌هایی که داده‌اند، با خود در تقلا و کشمکش هستند که این موضوع می‌تواند در مواقعی دلیلی برای سرخوردگی آنها محسوب شود. از نیازهای ناگهانی شریک زندگی ENTP خود آگاه باشید. شما می‌توانید به‌واسطه کمک مشتاقانه و عمل‌گرایانه به شریک عاطفی‌تان برای رسیدن به اهدافش، او را در متعادل‌ساختن تمایلش به اقدامات احساسی و هیجانی یاری کنید

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟