تست MBTI برای انتخاب شغل

انتخاب شغل یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فردی است. چرا که او قرار است ساعات زیادی از عمر خود را در محیط کاری گذرانده و با معایب و مزایای شغلش روبرو شود. به همین دلیل برخی از افراد قبل از انتخاب شغل از تست های استعدادیابی شغلی برای شناخت بیشتر خود استفاده می کنند تا تصمیم درست تری برای آینده شغلی خود بگیرند. ما در این مطلب تست MBTI برای انتخاب شغل را معرفی می کنیم.

 

تست MBTI چیست؟

تست MBTI یا آزمون مایرز بریگز، یک تست شخصیت شناسی است که نقاط قوت و ضعف و گرایشات مختلف افراد را در مورد نحوه درکشان از جهان و همچنین الگوهای تصمیم‌گیری‌شان نشان می‌دهد. تست بر مبنای تجزیه و تحلیل گرایشات روانی فرد، او در قالب یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف طبقه‌بندی می‌کند که این نتیجه می‌تواند برای شناسایی حرفه‌ی ایده آل فرد مورد استفاده قرار گیرد.

این تست یکی از معتبرترین و بهترین تست های روان سنجی است که در حوزه های مختلف روانشناختی از جمله خودشناسی و ارتقاء توانمندی روانی، استعدادیابی، مشاوره شغلی و انتخاب شغل مناسب، مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته،  مشاوره خانواده و مشکلات بین فردی، مشاوره عشق و ازدواج،  پژوهش ها و مطالعات علمی کاربرد دارد.

همان طور که گفته شد تست MBTI برای انتخاب شغل و آینده کاری هم کاربرد دارد و دقت بالایی در این زمینه دارد. امروزه بسیاری از متخصصان حوزه روانشناسی و منابع انسانی برای تعیین مشاغل مناسب افراد بر اساس نوع شخصیت آن‌ها، از این آزمون استفاده می‌کنند. طبق گزارشات سالانه حدود ۲۴ میلیون نفر فقط در ایالات متحده از این آزمون استفاده می‌کنند.

شرکت‌های بزرگی هم چون جنرال موتورز و گوگل هم عنوان کرده‌اند که از این آزمون برای سنجش تناسب بین شخصیت متقاضی استخدام و شغلی که قرار است فرد برای آن استخدام شود، استفاده می‌کنند.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
تست MBTI برای انتخاب شغل

 تست MBTI برای انتخاب شغل

 تست MBTI برای انتخاب شغل اینگونه تفسیر می شود که ابتدا با توجه به پاسخ به سوالات، ابتدا 4 جفت صفت شخصیتی مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس از آن افراد با توجه به میزان نمراتشان در این 8 ویژگی در یکی از 16 نوع شخصیت قرار می گیرند. هدف تست MBTI این است که به پاسخ دهندگان اجازه دهد شخصیت خود را در جنبه های مختلف از جمله نقاط قوت، ضعف، ترجیحات شغلی، سازگاری با افراد دیگر و … بیشتر کشف و درک کنند.

4 بُعد اصلی آزمون mbti

4 بُعد اصلی آزمون mbti عبارتند از :

درون گرایی(I)- برون گرایی(E)

این بعد از تست MBTI اولین بار توسط کارل یونگ روانشناس برجسته در نظریه شخصیتش مطرحش شد. او این ویژگی را برای بیان میزان تعامل افراد با مردم و دنیای اطراف استفاده کرد.

افراد برونگرا  “بیرونی” هستند و تمایل به عمل گرا بودن دارند، از تعامل و ارتباطات اجتماعی زیاد لذت می برند و بعد از گذراندن وقت با دیگران احساس انرژی می کنند.

افراد درونگرا متمایل به سمت “درون” هستند و تمایل دارند که به فکر کردن بپردازند. از تعامل های اجتماعی عمیق و معنادار لذت ببرند و تنهایی را ترجیح می دهند. آنها احساس می کنند بودن در جمع انرژی آنها را می گیرد.

شهودی (N) – حسی (S) 

این بُعد از تست MBTI مشخص می کند چگونه افراد اطلاعات خود را از محیط جمع آوری می کنند.

افراد شهودی بیشتر به مواردی مانند الگوها و برداشت ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره مسائل انتزاعی لذت می برند.

افراد حسی توجه زیادی به واقعیت دارند، به ویژه به آنچه می توانند از حواس پنجگانه خود درک نمایند. آنها دوست دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه عینی لذت ببرند.

احساسی(F) -منطقی (T)

این بخش به نحوه تصمیم گیری افراد براساس اطلاعاتی که از عملکردهای حسی یا شهودشان جمع آوری می شود، متمرکز شده است.

منطقی:  افرادی که “تفکر” را ترجیح می دهند بیشتر بر واقعیت ها و داده های عینی تأکید می کنند. آنها هنگام تصمیم گیری گزینه های سازگار، منطقی و غیر فردی را در نظر می گیرند.

احساسی:  کسانی که سبک “احساسی” دارند در تصمیم گیری به هنگام رسیدن به نتیجه به احتمال زیاد افراد و احساسات را در نظر می گیرند.

قضاوتی (J) – ادراکی (P)

این بُعد از تست MBTI مشخص می کند که فرد چگونه اقدام  می کند و شامل چگونگی تمایل مردم به مقابله با جهان است. در واقع این مورد بیشتر به سبک زندگی افراد اشاره دارد.

 افراد قضاوتی به سمت “قضاوت” تمایل دارند، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. آن ها منظم بوده و ساختار و چارچوب را ترجیح می دهند.

فرد ادراکی بر اساس “ادراک” عمل می کند و بازتر، انعطاف پذیر و سازگارتر است .

در تست MBTI برای انتخاب شغل پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان نوع شخصیت را با یک کد چهار حرفی نشان داد.  این کد ها  حرف اول هر یک از صفات به انگلیسی هست که کنار هم قرار می گیرند.

تیپ های شخصیتی تست MBTI برای انتخاب شغل

تیپ های شخصیتی تست mbti در حقیقت 16 تا هستند که در ادامه هر کدام از آنها به اختصار توضیح داده شده اند: 

تیپ شخصیت INTJ در تست شخصیت شناسی MBTI

شخصیت معمار یا تیپ شخصیت intj در تست شخصیت شناسی MBTI دارای ویژگی های زیر است:

درونگرا-شهودی-منطقی-قضاوتی

افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند، معمولاً اشخاصی محافظه کار هستند که از تنهایی لذت می‌برند. از آنجا که درونگرا هستند  معاشرت با دیگران اغلب انرژی این افراد را از بین می‌برد و در نتیجه نیاز به خلوت کردن و تنهایی برای شارژ مجدد خودشان پیدا می‌کنند.

آن‌ها دوست دارند از ساز و کار همه چیز سر در بیاورند. در برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مهارت زیادی دارند و از ابهام و عدم قطعیت خوششان نمی‌آید. این گروه همچنین استعدادی زیادی در تشخیص ارتباط بین مسائل مختلف دارند که این مسئله قدرت حل مساله زیادی به آنها می دهد. این افراد هم در تفکر شهودی و هم تفکر عملی مهارت زیادی دارند.

مشاغل مناسب:

نوازنده، سردبیر، نشریات، عکاس، مشاور مالی، معلم، فیزیوتراپیست، مدیریت پروژه، مهندسی سیستم، تحلیل سیستم، مهندسی نرم‌افزار، مدیر بازاریابی

تیپ شخصیت INTP 

تیپ شخصیت INTP یا شخصیت متفکر دارای ویژگی های زیر است:

درونگرا-شهودی-منطقی-ادراکی

INTP ها منطقی‌ترین تیپ شخصیتی در میان تیپ های شخصیتی تست MBTI هستند. آن‌ها عاشق کشف الگوها هستند، سریع متوجه مشکلات می‌شوند و توانایی زیادی در خواندن افکار و احساسات دیگران دارند.

این افراد معمولاً از محیط‌هایی که بتوانند خلاقیت خود را در آن نشان دهند، لذت می‌برند و به فعالیت‌های روتین روزانه علاقه ندارند. آن‌ها ارائه‌ی راه حل‌های حساب‌شده برای حل مشکلات مختلف را دوست دارند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP در محل کارشان برای حل مشکلات و ارائه راه حل های خلاقانه بسیار مفید هستند. آن‌ها معمولاً افرادی خلاق و باهوش هستند که حضورشان در هر تیمی مفید و اثربخش است.

مشاغل مناسب:

آهنگساز، مهندس پزشکی، تحقیق و پژوهش، استاد دانشگاه، تهیه‌کننده، ، مشاور بازاریابی، توسعه‌دهنده وب، برنامه‌نویسی کامپیوتر، توسعه نرم‌افزار، ، تحلیل کسب و کار، تدوین استراتژی شرکتی، نگارش فنی، نویسنده

تیپ شخصیتی  ENTJ 

تیپ شخصیتی  ENTJ یا شخصیت فرمانده دارای ویژگی های زیر است:

برونگرا-شهودی- منطقی- قضاوتی

تیپ شخصیتی ENTJ معمولا با مسائل به شیوه‌ای منطقی و عقلانی برخورد می‌کنند و روی مسائل خارجی تمرکز دارند. آن‌ها رهبرانی ذاتی هستند و حس مسئولیت پذیری بالایی دارند. آن‌ها چالش‌ها را فرصتی برای انگیزه دادن به خود می‌دانند.

افراد دارای این تیپ شخصیتی به سرعت مشکلات و ناکارآمدی‌های وضع موجود را شناسایی کرده و راه حل‌های مناسبی برای مشکلات ارائه می‌دهند. آن‌ها برای تعیین هدف، برنامه‌ریزی و سازماندهی ارزش قائل هستند و از انگیزه و تفکر منطقی خود برای دستیابی به اهدافشان استفاده می‌کنند.

 این افراد به طور کلی اعتماد به نفس زیادی دارند و کاریزماتیک هستند. می‌توانند دیگران را برای رسیدن به یک هدف مشترک گرد هم جمع کنند. همچنین پاداش های خارجی به آن ها انگیزه خوبی می دهد.

 آن‌ها معمولاً مسئولیت تیم‌های مختلف را بر عهده می‌گیرند و با تکیه بر اقتدار ذاتی خود سعی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تمام اعضای تیم وظایفی را که باید انجام دهد انجام داده و کارها طبق روال پیش می‌رود.

مشاغل مناسب:

 مدیریت کسب و کار، مدیریت روابط عمومی، مهندس مکانیک، قاضی، مدیریت ساخت و ساز، ستاره‌شناس، مدیریت بحران، کارآفرینی، تدوین استراتژی شرکتها، مشاغل سیاسی

تیپ شخصیتی ENTP  

تیپ شخصیت ENTP یا شخصیت مجادله گر دارای ویژگی های زیر است:

برونگرا-شهودی- منطقی- ادراکی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP  . آن‌ها افرادی باهوش و آگاه هستند که باید دائماً از نظر ذهنی تحریک شوند و دوست دارند ارتباطات زیادی با سایر افراد داشته باشند.

آن‌ها عموماً افرادی منطقی، عقلانی و ریزبین هستند و ترجیح می‌دهند روی ایده‌های بزرگ تمرکز کنند . در برابر انجام کارهای روتین و تکراری همیشه مقاومت می کنند. آن‌ها حل مسئله و کار مفهومی را ترجیح می‌دهند، به همین دلیل برای تفکر کارآفرینانه افرادی ایده آل هستند. کار کردن در سلسله‌مراتب اداری و به عنوان کارمند برای این افراد به شدت دشوار است.

افراد دارای این تیپ شخصیتی جسور و خلاق هستند و از تلاش و سخت‌کوشی برای رسیدن به اهداف خود نمی‌ترسند. آن‌ها دارای هوش زبانی و ذکاوت بالایی هستند که آن‌ها به گزینه‌ای مناسب برای انجام مناظرات و بحث‌های تحلیلی مختلف تبدیل می‌کند.

مشاغل مناسب:

کارگردان هنری، برنامه‌ریزی مالی وکیل، کپی رایتر، تحلیلگر سیستم، روانشناس،کارشناس عملیات، معاملات سهام، مدیریت فروش، تولید فیلم، روابط عمومی، مشاوره حقوقی، مهندسی

تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیت INFJ یا شخصیت حامی دارای ویژگی های زیر است:

درونگرا-شهودی- احساسی- قضاوتی

این افراد معمولاً انسان‌هایی ایده آل گرا هستند که نگاه عمیقی به جهان دارند. آن‌ها معمولاً به هیچ پدیده‌ای نگاه سطحی ندارند و چیزها را همان‌طور که هستند نمی‌پذیرند. INFJها اغلب مملو از ایده‌های مختلف و تخیل خلاق هستند.

در مورد محیط کار، آن‌ها عاشق محیط‌های آرام و بدون تنش هستند و به عنوان متفکرانی عمیق که از چالش‌های کاری استقبال می‌کنند شناخته می‌شوند. همدلی و دلسوزی از ویژگی های این افراد است و به شدت به دیگران اهمیت می‌دهند، اما با وجود قوه‌ی تخیل قوی یک رؤیاپرداز محسوب نمی‌شوند. آن‌ها با اقدامات عملی خود سعی دارند تا جهان را به مکان بهتری تبدیل کنند.

مشاغل مناسب:

روانشناس، مشاور، نویسنده، ویرایشگر، دانشمند، کتابدار، مشاور، مدیر منابع انسانی، ن ، علوم مربوط به محیط زیست، آموزش و پرورش ویژه

در ادامه مطلب تست MBTI برای انتخاب شغل با تیپ شخصیتی INFP آشنا خواهیم شد.

تیپ شخصیتی INFP

تیپ شخصیتی INFP یا شخصیت میانجی دارای ویژگی های زیر است:

درونگرا-شهودی- احساسی- ادراکی

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP معمولاً افرادی ساکت هستند و ترجیح می‌دهند که وقتشان را به تنهایی و در مکان‌های آرام بگذرانند. این افراد عاشق تجزیه و تحلیل نشانه‌ها هستند و از غوطه ور شدن در تخیلات و رؤیاهای خود لذت می‌برند.

 در محیط‌های کاری و حرفه‌ای، افراد دارای این تیپ شخصیتی به دنبال یادگیری مسائل جدید و تغییر جهان هستند. در حالی که آن‌ها معمولاً برای انجام پروژه‌ها در دیگران شور و اشتیاق ایجاد می‌کنند، اما غالباً در مورد حفظ هیجان و انگیزه‌ی خود در طولانی مدت با چالش مواجه می‌شوند.

اگرچه این افراد باهوش و دارای ذهنیتی باز هستند، اما از درس خواندن و مدرسه بدشان می‌آید و حتی از تصور انجام کارهای روتین برای طولانی مدت بیزارند. به همین دلیل است که مسائل روتین در مورد این افراد جوابگو نیست و آن‌ها با رفتارهای روتین مثل سر وقت بیدار شدن یا به موقع به محل کار رفتن همیشه مشکل دارند.

مشاغل مناسب:

متخصص سلامت روان، مدیر منابع انسانی، کپی‌رایتر، فیزیوتراپ، ، هنرمند، عکاس، نویسنده، نوازنده، هنرهای تجسمی، ماساژ درمانی، مددکار اجتماعی، مدیریت موزه، آسیب‌شناسی گفتار و زبان، طراح مد، طراحی گرافیکی

تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ یا شخصیت قهرمان دارای ویژگی های زیر است:

برونگرا-شهودی- احساسی- ادراکی

اشخاصی که تیپ شخصیتی ENFJ دارند، تمرکز اصلی‌شان معطوف به انسان‌های دیگر است. آن‌ها افرادی برون‌گرا، ایده آل گرا و دارای چهارچوب  اخلاقی هستند که می‌دانند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. این تیپ شخصیتی بر شهود و احساساتشان تکیه  می کنند اگرچه در تخیلات خود زندگی می‌کنند تا در دنیای واقعی.

افراد دارای این تیپ شخصیتی رهبرانی طبیعی و بسیار با انگیزه هستند اما با این حال به نیازهای اطرافیان خود توجه زیادی دارند. آن‌ها به طور کلی احساس می‌کنند باید دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنند.

افراد تیپ شخصیتی ENFJ دوست دارند به دیگران کمک کنند و در مرکز توجه باشند. آن‌ها دارای ایده‌هایی عالی و یک نظام ارزشی قوی هستند و از دفاع از ارزش‌ها و باورهای خود هیچ هراسی ندارند. افراد این گروه با انرژی خلاق خود و ضمن همکاری با دیگران می‌توانند به اهداف معنی دار خود برسند.

مشاغل مناسب:

کارگردان هنری، مشاور، مدیر فروش، مدیر روابط عمومی، تدریس، مشاغل سیاسی، مدیر منابع انسانی ، مربی مهارت‌های زندگی، سخنران انگیزشی

تست MBTI برای انتخاب شغل

تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP یا شخصیت پیکارگر دارای این ویژگی ها است:

برونگرا-شهودی-احساسی-ادراکی

ENFP ها رفتاری بسیار فردگرایانه و مستقل دارند. این افراد همیشه تلاش می کنند که ظاهر دلخواه خود، روش‌های فردی خود، اقدامات فردی خود و عادات و ایده‌های خودشان را ایجاد کنند. آن‌ها دارای شهودی قوی هستند و دوست دارند در کنار دیگران بوده و با دیگران ارتباط داشته باشند.

 آن‌ها درک بسیار بالایی دارند و اغلب بر اساس احساسات خودشان عمل می‌کنند. آن‌ها به محیط‌های کاری روتین و معمولی‌تر جذب می‌شوند. این افراد اهدافشان به آنها انگیزه می دهد نه اینکه در کارها صرفا دنبال پول باشند.

این افراد روحی رها و آزاد دارند که آن‌ها را تبدیل به فردی جذاب، مستقل و پرانرژی می‌کند. آن‌ها همچنین از تعامل و ارتباط با دیگران و جستجو در میان ایده‌های جدید لذت می‌برند که این مسئله در همه ابعاد مختلف زندگی‌شان نمود دارد. این افراد همچنین به خاطر اینکه همه چیز در نظرشان جالب است، معمولاً در انتخاب مسیر شغلی خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

مشاغل مناسب:

امور مشتریان، گزارشگر یا مجری خبر، کارگردانی فیلم، ویرایشگر، بازاریابی، نوازنده، مدیر تولید، معلم دبستان، مربی مهارت‌های زندگی، مددکار اجتماعی، مدیریت فروش، مشاور املاک، فیلمنامه نویسی،

تیپ شخصیتی ISTJ در تست شغلی MBTI

تیپ شخصیت ISTJ در تست شغلی MBTI که به شخصیت بازرس معروف است دارای ویژگی های زیر است:

درونگرا-حسی-منطقی-قضاوتی

تیپ شخصیتی ISTJ معمولا انسان‌هایی جدی و رسمی به نظر می‌رسند. آن‌ها به سنت‌ها و اوصول علاقه‌ی زیادی دارند و به ارزش‌هایی مثل رعایت احترام، پشتکار و پذیرش مسئولیت اجتماعی اعتقاد دارند. آن‌ها معمولاً افرادی محافظه‌کار، ساکت و آرام ولی با پشتکار فراوان هستند.

در محیط کاری، آن‌ها مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد هستند. این افراد در یک محل کار سازمان‌یافته  و دارای چشم انداز و اوصول مشخص به سرعت رشد می‌کنند و ترجیح می‌دهند که برای انجام تمام وظایف کاریشان قوانین مدون و روشنی وضع شود. آن‌ها به تفکر تحلیلی و انتقادی گرایش زیادی دارند و به جزئیات نیز علاقه‌ی زیادی دارند.

این افراد منطقی هستند و تصمیمات تکانشی را دوست ندارند. برای مشاغل کارمندی گزینه‌ای عالی محسوب می‌شوند چرا که همان‌طور که گفته شد معتمد ، هدفمند و تیزبین هستند. این افراد همچنین برای اقتدار و سلسله‌مراتب اداری احترام زیادی قائل‌اند و انتظار دارند کارشان به آن‌ها احساس امنیت و ثبات بدهد.

مشاغل مناسب:

مدیر زنجیره تأمین کالا، تحلیلگر کسب و کار، دندان‌پزشک، پزشک، حسابدار، مشاغل نظامی، مشاور حقوقی، بازرسی (از هر نوع)، مدیریت مالی، تحلیل داده

تیپ شخصیتی ISFJ

تیپ شخصیت ISFJ یا شخصیت مدافع دارای این ویژگی ها است:

درونگرا-حسی-احساسی-قضاوتی

تیپ شخصیتی ISFJ، افراد نیکوکار و خیّری هستند که از داشتن رویکردی سخاوتمندانه لذت می‌برند. آن‌ها برای ایجاد روحیه همکاری و هماهنگی بین دیگران ارزش قائل هستند. این افراد نسبت به احساسات دیگران حساسیت دارند و معمولاً خونگرم و مهربان هستند. افراد دارای این تیپ شخصیتی اخلاق و روحیه‌ی کاری با ثبات و مستحکمی دارند و وظایف خود را به بهترین شکل انجام می دهند. آن‌ها کارکنانی مسئولیت پذیر، وظیفه‌شناس و با انضباط هستند که برای ایجاد و حفظ یک محیط کاری منظم تمام تلاش خود را می‌کنند.

این اشخاص همچنین بسیار کارآمد هستند. ویژگی‌های شخصیتی این گروه برای دنیای مدرن ضروری است، چون آن‌ها افرادی به شدت نوع‌دوست و دارای مهارت‌های کاری خوبی هستند، بنابراین معمولاً در خدمت به دیگران است که رضایت و خوشحالی خود را پیدا می‌کنند.

مشاغل مناسب:

مدیر اداری، منابع انسانی، خدمات مشتریان، حسابدار، امور مالی، کارمند بانکی، تحلیلگر، عکاس، تدریس، پرستاری، مددکاری اجتماعی، امور مذهبی

تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیت ESTJ یا شخصیت مدیر دارای این ویژگی ها می باشد:

برونگرا-حسی-منطقی-قضاوتی

افرادی دارای تیپ شخصیتی ESTJ، افرادی به شدت چهارچوب یافته، از خود گذشته، صادق، باوقار، پایبند به سنت‌ها و اصول و معتقد به انجام اموری هستند که احساس می‌کنند به لحاظ اخلاقی درست بوده و از نظر اجتماعی قابل قبول است.

آن‌ها بیشتر اوقات در جمع‌های مختلف نقش‌های رهبری را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها دارای رویکردی روشمند، سازمان‌یافته، قابل اعتماد و روشن هستند. آن‌ها در پیروی دقیق از دستورالعمل‌های کاری عملکردی بسیار خوب دارند همچنین افرادی  فداکار و دارای پشتکار زیاد هستند و از همه مهم‌تر هدایت دیگران دقیقاً همان چیزی است که در آن استعداد دارند و به آن علاقه‌مندند .

آنها یک رهبر واقعی هستند و به سنت و نظم احترام زیادی می گذارند. آن‌ها یک قطب نمای اخلاقی قوی  در درون خود دارند و از هدایت و راهنمایی دیگران لذت می‌برند. این افراد معمولاً به مشاغلی تمایل دارند که به آن‌ها حس ساختارمندی و سازمان یافتگی می‌دهد، جایی که می‌توانند حس مسئولیت‌پذیری و وفاداری خود را اعمال کنند.

مشاغل  مناسب:

قضاوت کردن، مربی ورزشی، مدیر هتل، مسئول امور مالی، ارزیابی اعتبارات، مهندسی فروش، مشاور املاک، نماینده املاک، کارگذار بیمه، مدیریت شرکتی، مدیریت دولتی، مدیریت اجرایی

 در ادامه سایر تیپ های شخصیتی تست MBTI برای انتخاب شغل را بررسی خواهیم کرد.

تست MBTI برای انتخاب شغل

تیپ شخصیت ESFJ در تست MBTI برای انتخاب شغل

تیپ شخصیت ESFJ یا شخصیت سفیر دارای این ویژگی ها است:

برونگرا-حسی-احساسی-قضاوتی

فراد دارای تیپ شخصیتی ESFJ بسیار اجتماعی است و نیاز به تعامل همیشگی با دیگران دارد. آن‌ها معمولاً در همه زندگی خود در مرکز توجه جمع قرار می‌گیرند و از سازماندهی رویدادهای اجتماعی برای دوستان و خانواده‌ی خود لذت می‌برند.

تیپ شخصیتی ESFJ به طور کلی به دنبال مشاغلی هستند که به آن‌ها اجازه دهد نظم اجتماعی را اعمال کنند چرا که این افراد همیشه به دنبال همکاری و هماهنگی در محل کار خود هستند. آن‌ها معمولاً به نیازهای دیگران حساس هستند و در خواندن نشانه‌های اجتماعی مهارت زیادی دارند.

این افراد همچنین بسیار متعهد و منظم هستند و از درگیری با دیگران به شدت اجتناب می‌کنند. ویژگی خوب دیگر این افراد این است که از زیر انجام وظایف کاری خود فرار نمی‌کنند و مسئولیت پذیری بالایی دارند.

مشاغل مناسب:

مدیر دفتر، متخصص پشتیبانی فنی، روانشناس، پرستار، برنامه‌ریزی رویدادهای اجتماعی، مسئول پذیرش ، محقق پزشکی، سرپرست موزه، امور پذیرایی، حقوقدان

تیپ شخصیتی ISTP 

تیپ شخصیت ISTP یا شخصیت چیره دست دارای ویژگی های زیر است:

درونگرا-حسی-منطقی- ادراکی

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP معمولا افراد عجیب و اسرارآمیزی هستند که اگذچه منطقی و عقلانی رفتار می‌کنند اما در عین حال می‌توانند خودجوش و مشتاق نیز باشند. ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها به راحتی قابل تشخیص نیست و پیش‌بینی واکنش‌های آن‌ها دشوار است.

 در زمینه کاری خود نیز در پیدا کردن مشکلات و حل آن ها عملکردی عالی دارند. این افراد در حالت عادی ساکت و محافظ کار هستند اما در مواقع ضروری با دیگران همکاری خوبی دارند. بسیاری از افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP، کارهای تحلیلی یا فنی را ترجیح می‌دهند و در صورت بروز مشکلات به سرعت راه‌ حل پیدا می‌کنند. این گروه همچنین افرادی بسیار خلاق هستند و ذهنیتی فردگرا دارند.

مشاغل مناسب:

تکنسین فنی، مهندس ، پزشکی قانونی، کارهای ساختمانی، بازرس/ کارآگاه، مکانیک، ورزش/دو و میدانی، سازمان‌های اطلاعاتی

تیپ شخصیتی ISFP

تیپ شخصیت ISFP یا شخصیت ماجراجو

درونگرا- حسی-احساسی- ادراکی

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP، درون‌گراهایی هستند که در ظاهراً چندان درون‌گرا نیستند. آن‌ها خوش‌مشرب و دارای رفتار صمیمانه و دوستانه هستند و بودن در کنار آن‌ها می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

آن‌ها می‌خواهند از زندگی‌شان بیشترین بهره ممکن را ببرند و در لحظه زندگی کنند. برای ملاقات با افرادی که از جستجو در امور مختلف و تجربیات جدید لذت می‌برند، ارزش و اهمیت زیادی برخوردار هستند. در محل کار،  ترجیح می‌دهند طبق برنامه خود پیش رفته و بدون دخالت دیگران، وظایف کاری خود را انجام دهند. هماهنگی و آرامش برای آن‌ها بسیار مهم است و ترجیح می‌دهند از هر گونه درگیری اجتناب کنند و نظراتشان را عموماً برای خودشان نگه دارند.

این افراد عاشق ماجراجویی و هیجان هستند. دیدن زیبایی‌ها و آثار هنری برای آن‌ها بسیار لذت‌بخش و الهام‌بخش است. آن‌ها همچنین اهمیت زیادی به ثروت، قدرت یا امنیت نمی‌دهند و در شغل خود به دنبال آزادی عمل، خلاقیت و فرصتی برای ابراز ابعاد هنرمندانه روح خود هستند.

مشاغل مناسب:

طراح گرافیک، حسابدار، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، بینایی‌سنجی، دامپزشک، باستان‌شناس، مددکار اجتماعی، کار درمانگر، نوازندگی، طراح مد، طراح لوازم‌آرایشی، مربی تناسب‌اندام، کارگردان هنری، عکاس

تیپ شخصیتی ESTP 

تیپ شخصیت ESTP یا شخصیت کارآفرین

برونگرا-حسی-منطقی-ادراکی

تیپ شخصیتی ESTP نیاز زیادی به داشتن ارتباطات اجتماعی، پردازش منطقی افکارشان، ابراز هیجانات و عواطفشان و آزادی دارند. این گروه همچنین افرادی منطقی  و متفکر هستند و بر اساس داده‌ها و الگوهای موجود اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند. آن‌ها همیشه به دنبال فرصت‌های جدید هستند و با اشتیاق کارهای خود را دنبال می‌کنند که همین مسئله اغلب آن‌ها را به سمت موفقیت و فرصت‌های کاری بهتر سوق می‌دهد.

روال عادی به سرعت برای این افراد خسته‌کننده می‌شود و توان لازم برای کنار آمدن با چالش‌های مختلف را دارند.

این تیپ شخصیتی بسیار پرانرژی و هدفمند هستند و از دستاوردهای کوتاه مدت خود انرژی و انگیزه می‌گیرند. آن‌ها عاشق عمل کردن و برنامه‌ریزی‌های روزانه هستند. این گروه رایج‌ترین تیپ شخصیتی است و این افراد به راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مشاغل مناسب:

مشاور املاک، مسئول گزارشات، منابع انسانی ، امور پذیرش، بازیگری، مشاغل سیاسی، مشاغل مدیریتی، کارآفرینی، مدیر ساخت و ساز، مدیر پروژه ،کارگردان هنری، پیراپزشک، آتش‌نشان

تیپ شخصیت ESFP در تست شخصیت شناسی شغلی

تیپ شخصیت ESFP در تست شخصیت شناسی شغلی mbti که به آن شخصیت مجری هم می گویند دارای ویژگی های زیر است:

برونگرا-حسی-احساسی-ادراکی

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP معمولا از اینکه کانون توجه دیگران باشند بیشترین لذت را می‌برند و عاشق تعامل و به اشتراک‌گذاشتن آموخته‌هایشان با دیگران هستند. آن‌ها افرادی خون گرم، سخاوتمند، دارای رفتاری دوستانه و سرگرم‌کننده هستند. علاوه بر این، آن‌ها بسیار دلسوز هستند و در هر موقعیتی به فکر رفاه دیگران هستند. آنها از هر شغلی که هیجان‌انگیز و متنوع باشد، لذت می‌برند.

این افراد در واقع روح و قلب هر جمع، مهمانی و رویدادهای اجتماعی هستند. آن‌ها دوست دارند زمان و انرژی خود را به دیگران اختصاص دهند و ممکن است حتی در یک جمع به طور ناگهانی زیر آواز بزنند. هر شغلی که این افراد را از این آزادی باز دارد به آنها حس بدی می دهد. چون آن‌ها همیشه به دنبال هیجان، تعامل و فرصتی برای درخشش هستند

مشاغل:

مهماندار هواپیما، برنامه‌ریزی سفر، استندآپ کمدی ، راهنمای تور، مدیریت حراج آثار هنری، برنامه‌ریزی رویدادهای اجتماعی، کارهای مربوط به اجرا و نمایش، نماینده فروش، متخصص زیبایی

تست MBTI برای انتخاب شغل | سخن پایانی

ما در این مطلب تست MBTI برای انتخاب شغل را به شما معرفی و هر کدام از تیپ های شخصیتی آن را مختصرا توضیح دادیم. برای دیدن اطلاعات کامل هر تیپ شخصیتی می توانید روی عنوان آن تیپ شخصیت کلیک کنید.

نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟