تست علاقه مندی شغلی هالند

تست علاقه مندی شغلی هالند

در این مطلب قصد داریم درباره تستی که علاقه مندی شغلی شما را اندازه می گیرد با شما صحبت کنیم. یعنی تست علاقه مندی شغلی هالند. پیش از شروع مباحث مربوط به تست هالند باید بگوییم از اینکه سعی دارید مسیر آینده خود را با بینش و آگاهی انتخاب کنید و تحت تاثیر جو اجتماعی و فشار خانواده برای همنوایی با این جو نیستید خوشحالیم و بابت آن به شما تبریک می گوییم.

پیش از آشنایی با تست علاقه مندی شغلی هالند خوب است کمی درباره استعداد و استعدادیابی اطلاعات کسب کنید. بنابراین خواندن این دو مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم:

استعداد چیست؟

استعدادیابی چیست؟

تست علاقه مندی شغلی هالند چیست؟

تست علاقه مندی شغلی هالند که به تست هالند، آزمون کدهای هالند و تست رغبت سنج شغلی هالند نیز مشهور است یک تست شخصیت شناسی است که توسط جان هالند، روانشناس آمریکایی و استاد برجسته رشته جامعه شناسی در دانشگاه جان هاپکینز، طراحی و اجرا شد. او معتقد بود برای اینکه افراد بهترین عملکرد را در محیط کاری داشته باشند باید در محیط کاری قرار بگیرند که با علایق و تیپ شخصیتی آنها سازگار است و فرد از انجام آن کار لذت می برد.

تست شغلی هالند یکی از رایج ترین ابزار استعدادیابی شغلی و تحصیلی است و به شما کمک می کند با ویژگی های اصلی شخصیتی خود به خصوص در زمینه شغلی آشنا شوید. این تست به شما می گوید چه ویژگی های شخصیتی دارید و بر اساس آن ویژگی ها کدام محیط های کاری برای شما مناسب ترند و در آنها احساس بهتری دارید.

تست علاقه مندی شغلی هالند به دلیل سادگی و کاربردی بودن آن برای طیف وسیعی از افراد قابل اجراست. و به طور گسترده ای در مراکز استعدادیابی توسط کوچ های استعدادیابی و هدایت شغلی به کار گرفته می شود. تست هالند هم جنبه های روان شناختی (پیش بینی رفتار) و هم جامعه شناختی (ویژگی های محیط) را می سنجد و ابزار قابل اعتمادی در زمینه استعدادیابی شغلی و تحصیلی است.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

تست استعدادیابی شغلی هالند برای چه کسانی مناسب است؟

همان طور که گفته شد تست علاقه مندی شغلی هالند بسیار راحت و کاربردی است و برای طیف وسیعی از افراد اجرا می شود. تست استعدادیابی هالند برای گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا مناسب بوده و طیف وسیعی از کاربران شامل دانش آموزان دبیرستان، دانشجویان و کارجویان عام را پوشش می‌دهد.

در استعدادیابی های تخصصی تحصیلی و شغلی، با توجه به سن افراد از نسخه ویژه نوجوانان تست هالند برای استعدادیابی تحصیلی و انتخاب رشته کنکور و از نسخه بزرگسالان برای استعدادیابی های شغلی استفاده می شود.

تست هالند برای انتخاب رشته متوسطه

رضایت شما از رشته تحصیلیتان و شغلی که بعدها به واسطه آن پیدا می کنید بسته به میزان انطباق آنها با شخصیت و علایقتان دارد. بنابراین هر چقدر بیشتر خود را بشناسید می توانید تصمیم درست تری دراین زمینه بگیرید.

دانش آموزان متوسطه اول نیاز دارند با شناخت ویژگی های خود برای انتخاب رشته تحصیلی خود در متوسطه دوم را به جمع بندی درستی برسند. چرا که این انتخاب پایه و زیربنای انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه و بعدها انتخاب شغل آنهاست. به همین دلیل تست علاقه مندی شغلی هالند انتخاب مناسبی برای آنهاست.

تست استعدادیابی هالند برای انتخاب رشته کنکور

همچنین دانش آموزان متوسطه دوم و کنکوری ها باید برای انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه تصمیم بگیرند و گام مهمی در جهت آینده شغلی خود بردارند . برای همین نیاز است رشته تحصیلی دانشگاه خود را با توجه به تیپ شخصیتی و علاقه مندی های شغلی خود انتخاب نمایند و تست رغبت سنج شغلی هالند می تواند به آنها برای انتخاب صحیح تر کمک کند.

تست استعداد شغلی هالند برای انتخاب شغل

فارغ التحصیلان دانشگاه و کارجویان هم گزینه مناسبی برای استفاده از تست علاقه مندی شغلی هالند هستند. چرا که با شناخت ویژگی های شخصیتی خود می توانند شغلی را انتخاب کنند که در آن توانا بوده  و به آن علاقه دارند و بنابراین از آن لذت می برند. تست استعداد شغلی هالند با توجه به تیپ های شخصیتی شما بهترین گزینه های شغلی برای شما را تعیین می کنند.

غالب مشاوران استعدادیابی شغلی با توجه به سه تیپ شخصیتی که بیشترین نمره را در آنها کسب کرده اید پیشنهادات شغلی به شما ارائه می دهند.

روش انجام تست هالند

تست علاقه مندی شغلی هالند نسخه های متفاوتی دارد که نسخه کوتاه آن 48 سوال و فرم بلند آن دارای تعداد متفاوتی سوال است (مثلا 180 یا 228 سوال) . زمان پاسخگویی به تست هالند بسته به فرم بلند یا کوتاه متفاوت است.

در انجام تست‌های خودشناسی از جمله انجام تست علاقه مندی شغلی هالند باید با دقت کامل پاسخ بدهید و در پاسخگویی به سوالات عجله نکنید چون از دقت نتیجه شما کم می‌کند. همچنین باید طبق تجربه و علاقمندی‌های خودتان به سوالات تست هالند جواب بدهید و سعی نکنید تصویر ایده‌آلی از خودتان نشان دهید.

تست علاقه مندی شغلی هالند

 

تیپ های شخصیتی تست علاقه شغلی هالند

هالند در نظریه خود 6 تیپ شخصیتی را معرفی می کند که در تست علاقه مندی شغلی هالند سنجیده می شوند و  به کد های هالند (RIASEC) معروف هستند. این تیپ های شخصیتی عبارتند از : واقع گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور

1. تیپ شخصیتی واقع‌گرا (Realistic) در تست هالند

ویژگی های بارز: عینی، عملی، فیزیکی، کنشی، ماشینی و ابزارگرا

تیپ شخصیتی واقع گرا در تست علاقه مندی شغلی هالند بیشتر به مشاغلی که شامل کارهای عملی و کار با دست و ابزار است تمایل دارد.

آن‌ها اغلب با گیاهان، حیوانات و مواد دنیای واقعی مانند چوب، ابزار و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از این افراد به مشاغلی نیاز دارند که در فضای باز باشد و نیاز زیادی با سروکار داشتن با دیگران یا دفتر و کاغذ نداشته باشد.

واقع گراها دوست دارند از مهارت‌ها و قدرت خود در زمینه های مختلف استفاده کرده و آنها را به کار بگیرند. بنابراین فعالیت‌های عملی یا مکانیکی می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر از کارهای فرهنگی و هنری باشد.

مشاغلی مانند مهندسی مکانیک، خلبانف مهندس ماشین آلات سنگین، تکنسین رشته های مختلف، تعمیرات و تاسیسات رشته های مختلف و … برای واقع گراها مناسب است.

2. تیپ شخصیتی جستجوگر (Investigative) در آزمون شغلی هالند

ویژگی های بارز: علمی، متفکر، اکتشافی، تحلیلی، روشنفکر

تیپ شخصیتی جستجوگر در تست علاقه مندی شغلی هالند علاقه‌مندند که با اطلاعات و دیتاها و آنالیز آن‌ها کار کنند. سازماندهی، درک و تحلیل داده‌ها واطلاعات برای آنها جذاب‌تر از اقدامات عملیاتی است. آنها کار فردی را  بیشتر از فعالیت های تیمی و گروهی دوست دارند.

افراد دارای شخصیت جستجوگر صبر و حوصله زیادی دارند و  برای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، افراد مناسبی هستند. آنها به مشاغلی علاقه دارند که شامل کار با ایده‌ها است و نیاز به مقدار زیادی تفکر وسیع دارد.  این مشاغل می‌توانند کارهایی مرتبط با کشف مشکلات ذهنی یا کشف حقیقت باشد.

پزشک، جراح، شیمیدان، دندان پزشکی، داروسازی ، کار در زمینه های مختلف پیراپزشکی، زمین شناسی، زیست شناس، مهندسی کامپیوتر ( زیرا مهندس کامپیوتر هم با آزمون و خطا و کدهایی که می نویسد به خروجی یک برنامه می رسد.) برای این تیپ شخصیتی مناسب هستند.

3-تیپ شخصیتی هنری  (Artistic)در تست هالند

ویژگی های بارز: خلاق، مبتکر، مستقل، نامنظم، نوآور، رسانه‌ای، اهل نگاشتن و نوشتن

افراد هنری در تست علاقه مندی شغلی هالند مهارت زیادی در درک، شناخت و بیان خصوصیات فردی خود دارند. آن‌ها در مورد عواطف و احساسات خود توانایی کنترل بالایی ندارند . به راحتی حس خود را بروز می‌دهند و اصطلاحا آدم های احساساتی هستند.

به همین دلیل به سادگیبه راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کنند. این گروه در مهارت‌های ارتباطی و کلامی ظرفیت بالقوه بالایی دارند. اما مهارت‌های محاسباتی و ریاضی در آنها قوی نیست.

هنری ها ایده آل گرا، خلاق و دارای تخیل قوی هستند و کار با وسایل و ابزار را دوست دارند. آنها دوست دارند کارشان خاص باشد و تمایل به خلق اثر دارند. اکثرا قانع و مطیع نیستند و قوانین خودشان را برای زندگی کردن دارند.

شغلی برای ایت تیپ شخصیتی مناسب است که شامل کار با شکل، طرح و الگوها است. آن‌ها اغلب به بیان خودشان نیاز دارند و می‌توانند کارها را بدون پیروی از مجموعه‌ای از قوانین روشن انجام دهند.

مشاغلی مانند نویسندگی، بازیگری، موسیقی، نمایش، صنایع، آرشیتکت ها، شاعران، باستان شناسان، مردم شناسان، روانشناسان، طراح های گرافیکی، طراح های وب سایت، کارشناسان فرش، نقاش ها… برای هنری ها مناسب هستند.

4-تیپ شخصیتی اجتماعی (Social)در تست علاقه مندی شغلی هالند

ویژگی های بارز : حمایت‌کننده، کمک‌کننده، درمان / پرورش، آموزش

همان طور که از اسمشان مشخص است، تیپ شخصیتی اجتماعی در تست علاقه مندی شغلی هالند به فعالیت‌های اجتماعی و در کنارش کمک کردن و یاری رساندن به دیگر افراد علاقه دارند. بنابراین فعالیت در زمینه‌هایی مثل آموزش، سلامت و رفاه اجتماعی می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد.

آنها مادری کردن، باغبانی و امدادگری کردن را دوست دارند  و در این مشاغل احساس مثمر ثمر بودن دارند.

مشاغلی مثل معلمی، پزشکی، روابط عمومی، مربی، رهبر، رئیس جمهور، روانشناس، استاد دانشگاه، رئیس پلیس و پرستاری می‌تواند گزینه‌های خوبی برای تیپ شخصیتی هنری در تست هالند مناسب است.

تست علاقه مندی شغلی هالند

5-تیپ شخصیتی جسور/ متهور (Enterprising)در تست هالند

ویژگی های بارز: رقابتی، رهبری، متقاعد کردن، کسب مقام

افراد دارای تیپ شخصیتی جسور در تست علاقه مندی شغلی هالند،  توانایی رهبری و مدیریتی بالایی دارند و نقش محوری را در فعالیت‌های گروهی بر عهده دارند. بنابراین در تاثیر زیادی در موفقیت یک تیم خواهند داشت.

 این تیپ شخصیتی ویژگی‌هایی چون ماجراجویی، انرژی بالا، اعتماد به نفس زیاد و تمایل به سلطه را در خود دارند. این افراد زیاده خواه، مغرور و جاه طلب بوده و غالبا پر حرف و دارای روابط اجتماعی مناسب هستند.

مشاغل متناسب با تیپ متهور (جسور) اغلب مشاغلی هستند که شامل راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها می‌شوند. این مشاغل بهتر است رهبری دیگران و تصمیم‌گیری‌های بسیاری را در بر داشته باشد. این‌گونه کارها گاهی نیاز به ریسک کردن داشته و اغلب با معاملات کاری سروکار دارند.

مشاغلی مانند شغل‌های مدیریتی، تجاری و مالی می‌تواند برایشان انتخاب مناسبی باشد. مثلا : مشاوره املاک، بازاریاب، رهبر، نماینده مجلس، رئیس دانشگاه، تاجر، فروشنده، بیزینس طلا، سکه، دلار، مدیر خصوصی، دولتی، بازرگانی، مامور خرید، فروش، علوم سیاسی می تواند برای شخصیت جسور در تست استعدادیابی شغلی هالند مناسب باشد.

4- تیپ شخصیتی قراردادی/ سنتی (Conventional) در تست هالند

ویژگی های بارز: جزئی گرا، سازمان‌دهی، دفتری

افراد دارای تیپ شخصیتی سنتی برای قوانین و مقررات احترام زیادی قائل هستند و با چهارچوب‌ها و شرایط به راحتی خودشان را سازگار می‌کنند.

تیپ شخصیتی سنتی در تست علاقه مندی شغلی هالند بسیار با نظم هستند و موقعیت‌های پیچیده و بحرانی را دوست ندارند. آنها تمایل زیادی به فعالیت‌های جسمانی ندارند. امور دفتری، جمع آوری و تنظیم اطلاعات و ارائه و پردازش داده‌ها می‌تواند فعالیت‌های مناسبی برای آن‌ها باشد.

مشاغلی مانند کارمندی ( چون کم ریسک است ، حقوق و تعطیلات مشخصی دارد و ساعت کاری ثابتی دارد)، منشی گری، حسابداری، صندوق داری، کارشناس املاک، بازاریاب یک محصول خاص، شغل های اپراتوری، دفترداری، معلمی مثل حسابداری، امور اداری یا مسئول دفتری می‌تواند مناسب آن‌ها باشد.

تفسیر تست علاقه مندی شغلی هالند

همه ما تمام این تیپ های شخصیتی را با شدت های مختلف در درون خود داریم. با قراردادن اول نام انگلیلسی هر یک از این تیپ شخصیتی در کنار هم یک کد شش حرفی ساخته می شود. با یک محاسبه ساده می توانید بفهمید بر اساس ترتیپ کنار هم قرار گرفتن این حروف 720 نوع کاراکتر متفاوت ساخته می شود. اما معمولا سه نوع از کاراکترهایی که بیشترین شباهت را به شما و علایقتان دارند در تست علاقه مندی شغلی به عنوان مبنای ارزیابی شما قرار می گیرند.

هالند معتقد بود دو تیپ شخصیتی که در کنار هم قرار می گیرند بیشترین ارتباط را با هم دارند. به عنوان مثال کسی که تیپ شخصیتی او RIASEC است تیپ های شخصیتی او به ترتیب واقع گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، جسور و سنتی است. این یعنی جستجوگری این فرد با واقع گرایی او نزدیکی زیادی دارد. در حالیکه روحیه سنتی او از واقع گرایی او دور است.

آیا بزرگسالان هم می توانند از تست علاقه مندی شغلی هالند استفاده کنند؟

اگر فکر می کنید تست علاقه مندی شغلی هالند تنها برای کودکان و نوجوانان مفید است سخت در اشتباه هستید. اگرچه وقتی استعدادیابی در سنین پایین تر انجام شود نتیجه بهتری در پی دارد. اما این به معنی این نیست که تست هالند برای بزرگسالان کاربردی ندارد.

در واقع این تست می تواند در هر سنی به شما بگوید برای کاری که می کنید یا می خواهید انجام دهید ساخته شده ای یا خیر.

هر فردی در هر سنی می تواند استعدادیابی شود و مسیر خود را پیدا کند. از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هر جا بگیری منفعت است. پس اگر احساس می کنید از شغل خود راضی نیستید یا فکر می کنید برای کار دیگری ساخته شده اید خوب است با انجام تست های استعدادیابی شغلی به مسیر تحصیلی- شغلی که به آن تعلق دارید بروید و از زندگی خود لذت ببرید.

تست علاقه مندی شغلی هالند | سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را باذ تست علاقه مندی شغلی هالند آشنا کنیم. این تست به دلیل استفاده آسان و اعتیار بالا، کاربرد زیادی در مراکز استعدادیابی خصوصا برای نوجوانان و بزرگسالان دارد. 

البته نباید فراموش کنید که آزمون هالند تنها یکی از آزمون های استعدادیابی شغلی است و برای شناخت هر چه بیشتر خود و توانایی هایتان در زمینه استعداد شغلی بهتر است از تعداد بیتشری از تست های هدایت شغلی استفاده کنید.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی