اعتیاد به گوشی در کودکان

اعتیاد به گوشی در کودکان

اعتیاد به گوشی در کودکان و بزرگسالان به مشکلی رایج در میان جوامع مختلف تبدیل شده است. به طوری که گاهی افراد مجبورند به خاطر درمان این وابستگی به مراکز مشاوره و روانشناسان مراجعه نمایند. اگر کودک شما به تلفن همراه، تبلت و اینترنت وابستگی دارد و شما قصد دارید این وابستگی را کم کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اعتیاد به گوشی موبایل چیست؟

یکی از انواع وابستگی به ابزار تکنولوژی، اعتیاد به گوشی است. این اعتیاد نشان از وابستگی بیش از حد فرد ( کودک یا بزرگسال) به موبایل بوده و باعث می شود برروی عملکردهای جنبه های مختلف در زندگی او اثرات منفی بگذارد.

علایم اعتیاد به گوشی در کودکان

اعتیاد به گوشی در کودکان یا نشانه هایی همراه است. اگر بیشتر نشانه های زیر را در کودک خود می بینید باید بگوییم متاسفانه فرزند شما به گوشی موبایل اعتیاد دارد. علایم اعتیاد به گوشی در کودکان عبارتند از:

– کودک اغلب اوقات روز را با گوشی سپری می کند

– در صورت گرفتن گوشی و تبلت از کودک، او به شدت نگران، پرخاشگر و بیقرار می شود.

– پس از بیدار شدن اولین کاری که می کند این است که به سراغ گوشی و تبلتش برود.

– بازی با گوشی و تبلت را به بازی های فیزیکی ترجیح می دهد.

– در جمع دوستانش به جای برقراری روابط و بازی کردن با آنها به سراغ گوشی و تبلت رفته و خود را با آن سرگرم می کند.

– ساعتها بدون وقفه با گوشی بازی می کند.

– همراه گوشی به تخت خواب می رود.

– هنگام غذا خوردن باید با گوشی بازی کند.

– بازی با گوشی بقیه اعمال او نظیر درس خواندن، انجام کارهای شخصی و وظایفی که به او محول شده را تحت تاثیر قرار داده است.

علت اعتیاد به گوشی در کودکان

باید گفت اعتیاد به گوشی در کودکان علت های مختلفی دارد. به عنوان نمونه می توان به تنهایی، محیط خانوادگی آشفته، بی توجهی و مشغله والدین، عدم گذراندن زمان کافی با کودک، نبود نظارت کافی بر کودک و … اشاره کرد.

برای مشاهده بهترین مرکز مشاوره هر شهر بر روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.
تاثیرات اعتیاد به گوشی در کودکان

اعتیاد به گوشی در کودکان چه اثراتی بر روی آنها دارد؟

در اثر اعتیاد به گوشی در کودکان تغییرات مختلفی ایجاد می شود که اینجا تعدادی از آنها را مرور می کنیم.

– بهم ریختن الگوی خواب کودک

کودک دوست دارد گوشی را با خود به تخت خواب برده و تا آخرین لحظه در برابر خوابیدن مقا ومت می کند. در برابر اصرار والدین برای رعایت ساعت خواب با التماس از والدین می خواهند بیشتر بازی کنند. اگر کودک عادت به چرت های عصرگاهی داشته غالبا ترجیح می دهد به جای خوابیدن وقت خود را به بازی بگذراند و همه اینها با هم الگوی خواب کودک را بهم می ریزد.

– اثرات سوء بر تغذیه کودک

نگاه کردن کارتون با گوشی و تبلت و یا بازی کردن با آنها حین غذا خوردن ، کیفیت تغذیه کودکان را پایین می آورد. اعتیاد به گوشی در کودکان ممکن است سبب بی اشتهایی کودک یا بالعکس چاقی و اضافه وزن وی گردد.

– افسردگی

افسردگی از آن مواردی است که همزمان می تواند علت و معلول اعتیاد به گوشی در کودکان باشد.

تحقیقات نشان داده اند بازی کردن با گوشی و تبلت باعث آزاد کردن دوپامین در مغز شده و حسی خوشایند ایجاد می کنند. این همان کاری است که برخی مواد مخدر در مغز انجام می دهند. بنابراین کودک ممکن است برای قابل تحمل کردن احساسات منفی خود نظیر افسردگی و اضطراب مدام وقت خود را با گوشی بگذراند. از طرفی این اعتیاد به گوشی در کودکان موجب تنهایی و رخوت بیشتر، بی حوصلگی، اعتماد به نفس پایین و مسایلی شبیه به این ها می شود که در بروز افسردگی نقش دارند.

– پرخاشگری

الگو برداری از برخی شخصیت های انیمیشن ها یا بازی های موبایل باعث می شود برخی کودکان کارهای آنها را تکرار کرده و عصبی و پرخاشگر شوند.

– عدم تحرک

یکجا نشستن و انجام ندادن بازی های فیزیکی در اعتیاد به گوشی در کودکان باعث عدم تحرک در کودکان و مشکلات وابسته به آن نظیر چاقی، عدم آمادگی جسمانی، سستی و … می شود.

 

– تاخیر در رشد اجتماعی

اعتیاد به گوشی در کودکان باعث می شود کودک کمتر با همسالان خود روابط اجتماعی برقرار کرده و منزوی شوند. همچنین آنها مهارت های لازم برای روابط بین فردی را به درستی کسب نکرده و با تاخیر در رشد اجتماعی مواجه می شوند.

– کاهش توجه و تمرکز

تحقیقات زیادی نشان داده اند اعتیاد به گوشی در کودکان توجه و تمرکز آنها را پایین می آورد.  در واقع جریان مداوم پیام ها و اطلاعات از طریق تلفن هوشمند می تواند مغز را تحت فشار قرار دهد و تمرکز را به بیش از چند دقیقه بر روی یک چیز غیر ممکن کند.

– مشکلات جسمی

مشکلات جسمی نظیر سوزش و خارش چشم، تاری دید، سردرد، درد در ناحیه گردن، بیماری های ناشی از وجود میکروب‌های موجود روی صفحه و بدنه گوشی نمونه هایی از مشکلات جسمی ناشی از اعتیاد به گوشی در کودکان هستند.

درمان اعتیاد به گوشی دز کودکان

درمان اعتیاد به گوشی در کودکان

درمان اعتیاد به گوشی در کودکان اگر شدید باشد قطعا نیازمند کمک گرفتن از متخصصین است. اما در مواردی که هنوز ساعات بازی کردن با گوشی خیلی طولانی نشده است می توان راهکارهایی برای آن اندیشید. بیایید برخی از راههای درمان اعتیاد به گوشی در کودکان را با هم مرور کنید.

  • با کودک صحبت کنید.

سعی کنید  متناسب با هر سنی که کودک هست برایش توضیح دهید که زیاد از حد با گوشی بازی می کند. به او گوشزد کنید که این بازی ها چه اثرات نامطلوبی بر روی ابعاد مختلف زندگی اش دارد و برایش مثال هایی بیاورید. به او بگویید قصد دارید برای استفاده از گوشی قوانینی وضع کرده و محدودیت هایی اعمال کنید. در کودکان سنین بزرگتر سعی کنید موافقت او را برای اجرای این قوانین جلب کنید.

  • برای درمان اعتیاد به گوشی در کودکان استفاده از گوشی را برایش محدود کنید.

واضح است که کم کردن ساعات استفاده از گوشی اولین قدم برای درمان اعتیاد به گوشی در کودکان است. قطع کامل دسترسی به گوشی نه امکان پذیر است و نه عقلانی.  این کاهش باید تدریجی باشد. مثلا اگر کودک شما روزی 4 ساعت با موبایل بازی می کندو به او بگویید از این به بعد روزی دو ساعت می تواند بازی کند. بعد از دو هفته می توانید ساعات بازی کردن را به یک ساعت در روز کاهش دهید.

  • قوانین خاصی برای بازی کردن وضع کنید.

برای درمان اعتیاد به گوشی در کودکان لازم است این استفاده بی رویه و جامع از گوشی توسط کودک را مدیریت کنید و برای این کار باید برای استفاده از گوشی قوانین خاصی وضع کنید.

محدودیت زمان بازی، ممنوعیت دست گرفتن گوشی در زمانهایی مانند خواب یا غذا خوردن یا بیدار شدن از خواب، ممنوعیت بازی با گوشی در مهمانی یا گردش و… نمونه ای از این قوانین هستند.

عواقب سرپیچی از قوانین را برای کودک شرح دهید و برای اجرای آنها ثابت قدم باشید.

ممکن است کودک در هنگامی که دارد بازی می کند از دادن گوشی به شما امتناع کند. به او یادآوری کنید عدم رعایت قانون موجب محرومیت او از بازی در فردا یا کاهش زمان آن خواهد شد.

برای مشاهده بهترین مرکز مشاوره هر شهر بر روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.
  • بازی های زیادی برای گوشی نصب نکنید.

تنوع بازی ها در گوشی باعث می شود کودک مدت زیادتری با گوشی بازی کند. اما اگر تعداد بازی های موجود کمتر باشد زودتر احتمال دارد از بازی کردن خسته شده و به سراغ فعالیت های دیگر برود. همچنین زود به زود به او اجازه نصب بازی جدید ندهید.

  • از اپلیکیشن های محدود کننده زمان بازی کودکان استفاده کنید.

برخی اپلیکیشن ها وجود دارند که زمان بازی کودک را مدیریت می کنند. می توانید با این اپلیکیشن ها زمان بازی کودک را کنترل کنید.

  • برای کم کردن اعتیاد به گوشی در کودکان خرید اینترنت را محدود کنید.

دسترسی به اینترنت موجب جذاب تر شدن گوشی برای کودکان می شود. نصب بازی ها، دیدن کارتون، سر زدن به اپلیکیشن هایی که با اینترنت کار می کنند و… همه و همه نیازمند اینترنت است. با محدود کردن اینترنت می توانید اعتیاد به گوشی در کودکان را کمتر کنید.

همچنین می توانید با دادن پول تو جیبی به کودکان بزرگتر هزینه های اینترنت را به آنها واگذار کنید تا خودشان آن را مدیریت کنند.

  • در کودکان بزرگتر مدیریت استفاده از گوشی را به خودش بسپارید و شما نظارت کنید.

کودکانی که در سنین مدرسه هستند غالبا توانایی مدیریت استفاده از گوشی را دارند. آنها زمان را درک می کنند، ساعت را می توانند بخوانند، متوجه هزینه های اینترنت هستند و بنابراین خوب است در زمینه کم کردن وابستگیشان به اینترنت خودشان به خودشان کمک کنند. این کار اعتماد به نفس کودک را هم بالا می برد. در صورت نیاز شما تنها اشتباهات را به او گوشزد کنید.

  • جایگزین هایی برای گوشی تعیین کنید.

اگر می خواهید در درمان اعتیاد به گوشی در کودکان موفق باشید نیاز است جایگزین مناسبی برای آن به کودک ارایه دهید. برای این کار لازم است با او بازی کنید، او را به گردش، پارک و مهمانی ببرید، با او حرف بزنید و برایشوقت بگذارید، کتاب و اسباب بازی های مورد علاقه اش را تهیه کنید و او را درگیر یادگیری مهارت های مناسب سنش بکنید ( مثلا رفتن به کلاس نقاشی یا موسیقی)

  • خودتان الگوی مناسبی باشید

اگر می خواهید اعتیاد به گوشی در کودکان را از بین ببرید لازم است خودتان الگوی مناسبی برای او باشید. شما به عنوان والد باید از وقتتان مفید استفاده کنید و استفاده از اینترنت و گوشی را محدود کنید تا او نیز بپذیرد چنین کاری کند. اینکه خودتان یک معتاد به شبکه های اجتماعی و موبایل باشید و از کودک بخواهید تبلت یا گوشی را کنار بگذارد پذیرفتنی نیست.

اعتیاد به موبایل در کودکان | سخن آخر

همان طور که گفته شد اعتیاد به موبایل در کودکان و بزرگسالان اثری مشابه اعتیاد به مواد مخدر در جسم آنها دارد. بنابراین در صورت حاد بودن این وابستگی روش هایی که در بالا گفته شد کفایت نمی کند و نیاز است از متخصصان و روان شناسان برای درمان بهره ببرید.

از کودک در برابر این آسیب حمایت کنید و او را در این مسیر تنها نگذارید. حتی اگر شاغلید باید بدانید فرزند شما اولویت اول شما در زندگی است. پس برای مدتی هم که شده مشغله های خود را فراموش کنید و وقت خود را به کودکتان اختصاص دهید.

 

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی