campain
تمرین یوگا

بهترین حالت تمرین یوگا؛ در خانه یا باشگاه؟

این سوال، از مهمترین ابهاماتی است که در ابتدای مسیر شروع تمرین یوگا، ممکن است برای افراد پیش بیاید و جواب ان بسیار مهم و مفید است.

یوگا مجموعه ای است از تمرینات مختلف جسمی، ذهنی و معنوی که سرچشمه آن از هند باستان است و هدف و تاکید آن، بر ایجاد هماهنگی بین ذهن و بدن تمرکز دارد، برای داشتن زندگی سالم تر.

 بهترین حالت تمرین یوگا، بیشتر وابسته به شرایطی است که در زندگی فرد حاکم هستند، در نتیجه ممکن است پاسخ این سوال برای هر شخصی متفاوت باشد. در این مقاله با بیان مهمترین مزیت ها و معایبی که هرکدام از دو حالت تمرین یوگا در خانه یا باشگاه دارند، به شما کمک می کنیم تا آگاهانه تر و در نتیجه بهتر تصمیم بگیرید.

 

 تمرین یوگا در باشگاه

تمرین یوگا در باشگاه می تواند بنا بر شرایط زندگی شما، دارای مزایا و معایب مختلفی باشد که برخی از انها را بررسی می کنیم تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید و انتخاب کنید.

 

مزایای تمرین یوگا در باشگاه:

  • بهره مندی از راهنمایی و پشتیبانی یک مربی

این نکته برای کسانی که به تازگی قصد شروع یوگا را دارند و پیش از این تجربه ای از تمرینات یوگا نداشته اند، می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. در یوگا نیز مانند تمامی رشته های مهارتی دیگر، یادگیری اولیه باید به صورت اصولی اتفاق بیفتد تا پیشرفت و افزایش مهارت فرد در مسیر پیش رو تضمین شود؛ به همین دلیل بهره مندی از حضور یک مربی در شروع تمرینات یوگا، می تواند بسیار مفید باشد تا مطمئن شوید که تمرینات و حرکات را به شیوه اصولی و صحیح اجرا می کنید تا به خوبی از مزایای تمرینات خود بهره مند شوید.

  • در کنار دیگران بودن و قرار گرفتن در جمع

شما می توانید از تمرینات یوگا به صورت کاملا فردی و تک نفره لذت ببرید اما در عموم مردم و در حالت عادی، تمرینات گروهی یوگا، احساس لذت بیشتری را برای افراد به دنبال دارد. یوگا ورزشی است که احساسات مثبت و آرامش افراد را چندین برابر و اعصاب آنها را آرام می کند؛ در ارتباط بودن با گروهی از افراد مثبت اندیش و آرام، جذاب به نظر نمی رسد؟ اگر در باشگاهی که برای تمرینات یوگا به آنجا می روید چنین جوی وجود داشته باشد، به شما قول می دهم هر روزتان را برای رفتن به انجا، لحظه شماری خواهید کرد.

  • یادگیری بیشتر

در دوره های حضوری یوگا، به دلیل ارتباط مستقیم داشتن با مربی و احتمالا هم گروهی ها، فرصت بیشتری برای رفع اشکالات و یادگیری بیشتر و جزئی تر وجود دارد. در دوره های یوگا افراد می توانند آموخته های فردی خود را به دیگران هم منتقل کنند و دایره تمرینات یکدیگر را وسیع تر کنند یا مربی می تواند به سادگی ایراد های افراد را پیدا کند، آنها را اصلاح کند یا تمرینات ساده تری را جایگزین انها کند. پس حضور در باشگاه برای شرکت در تمرینات یوگا به شما کمک می کند بتوانید از تجربیات و راهنمایی های دیگران استفاده بیشتری کنید.

  • آسودگی بیشتر و مطمئن تر بودن

آسودگی ذهن و رها کردن افکار مزاحم، از مهمترین بخش های تمرینات یوگا است که می توانند تاثیر بسیاری در بهره مندی فرد از مزایای تمرینات یوگا داشته باشند. تمرین یوگا در خانه به دلیل به همراه نداشتن مربی حضوری، فکر شما را به صحیح یا غلط بودن حرکات و پیش بینی حرکات بعدی معطوف می کند که این در برخی موارد می تواند منجر به بر هم خوردن تمرکز و مشغولیت ذهنی شود. پیگیری تمرینات یوگا در باشگاه، از این حیث نیز ترجیح داده می شود چرا که با حضور یک مربی، شما می توانید آسوده خاطر باشید و تنها به دستورات مربی خود گوش بسپارید.

مزایای تمرین یوگا در باشگاه

 

 معایب تمرین یوگا در باشگاه:

 

  • توان مالی برای پرداخت هزینه

در بعضی موارد ممکن است هزینه دوره ها، حق عضویت باشگاه های تمرین و یا دستمزد مربی یوگا، برای شما بالا باشد و توان پرداخت آن را نداشته باشید، یا ترجیح بدهید ان هزینه را به موضوع دیگری اختصاص دهید و این در حالی است که تمرینات یوگا در خانه می تواند برای شما هزینه ای به نسبت کمتر داشته باشد یا حتی به صورت رایگان امکان پذیر باشد. البته بهتر است قبل از کنار گذاشتن تمرین یوگا در باشگاه، از چند مربی و باشگاه دیگر نیز پرس و جو کنید؛ ممکن است در همین جستجوها با گروهی آشنا شوید که کلاس های اقتصادی یا حتی رایگان داشته باشند.

 

  • رفت و امدهای سخت و وقتگیر

رفت و آمد به باشگاه و دردسرهایی که ممکن است در مسیر با آنها رو به رو باشید، می توانند وقتگیر و سخت باشند. برای افراد پرمشغله این روند وقتگیر است و ممکن است برنامه ریزی روزانه را برای آنها مشکل تر کند و اگر باشگاهی که انتخاب می کنید در مکانی دور از خانه یا محل کار شما یا در محله شلوغ و پرترافیک واقع باشد، می تواند روند رفت و آمد را برای شما مشکل تر کند. اگر ترجیح شما تمرین یوگا در باشگاه است و روی رفت و آمد هم حساسیت دارید، سعی کنید نزدیک ترین باشگاه به خود را انتخاب کنید تا کمتر دچار دردسرهای مسیر شوید.

 

  • شلوغی باشگاه

در بعضی موارد ممکن است کلاس های گروهی پرجمعیت و شلوغ باشند در حالیکه در تمرینات یوگا، لازم است که مربی به اندازه کافی به تمام افراد توجه کند و حرکات آنها را اصلاح کند یا اگر فرد تازه کار است یا آسیب دیدگی جسمی دارد، مربی باید توجه ویژه تری را به او اختصاص دهد. اگر نیاز به توجه زیاد مربی دارید یا در مکان های شلوغ و پرجمعیت کلافه می شوید، قبل از انتخاب باشگاه و ثبت نام در دوره، جمعیت مورد انتظار باشگاه را با انتظارات خود بسنجید تا به مشکل نخورید.

 

  • میزان تنوع بالا

این روزها به خصوص در شهرهای بزرگ تر، باشگاه های متعددی هستند که در زمینه یوگا فعالیت می کنند و مربیان بی شماری در کشور به این کار مشغول هستند. قطعا هر یک از این مربیان یا باشگاه ها، شرایط، امکانات، قوانین و اخلاقیاتی دارند که ممکن است با آنها سازگار باشید یا انها را نپسندید. به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب مربی و باشگاه خود، چند مورد را در نظر بگیرید، بررسی کنید و در آخر بهترین و منطبق ترین انها با شرایط خود را مشخص کنید.

نیکارو در این زمینه با معرفی بهترین کلاس های یوگا، این مشکل را برای شما کمرنگ می کند. به همین منظور، توصیه می کنم مقاله معرفی بهترین کلاس یوگا در مشهد را از دست ندهید.

معایب تمرین یوگا در باشگاه

 

تمرین یوگا در خانه

حالا که با برخی مزایا و معایب تمرین یوگا در باشگاه آشنا شدیم، بررسی مزایا و معایب تمرین یوگا در خانه نیز می تواند در تصمیم بهتر و مطمئن تر تاثیرگذار و کمک کننده باشد.

 

مزایای تمرین یوگا در خانه:

 

  • همه چیز دست شماست.

اگر تصمیم شما تمرین یوگا در خانه باشد، در بسیاری از موارد دست شما باز است؛ ساعت تمرین و سرعت تمرین دست خود شماست و می توانید در هر زمانی که دوست دارید و به هر شکل و حالتی که مناسب تر می دانید، تمرین کنید و محدودیت های حضور در باشگاه را نخواهید داشت. در اینصورت کنترل بیشتری روی زمان خود خواهید داشت که برای افراد پرمشغله اهمیت بالایی دارد.

 

  • اقتصادی تر یا در مواردی رایگان

با نفوذ همه جانبه تکنولوژی در زندگی ما، عجیب نیست که بگوئیم شما می توانید به صورت مجازی در کلاس های یوگا شرکت کنید و در حالیکه از خانه بیرون نمی روید، می توانید به صورت زنده با مربی خود یا گروهی از افراد، تمرین کنید. این عضویت در دوره های انلاین یوگا می تواند مشمول هزینه باشد یا حتی به صورت رایگان انجام شود. تنها کافی است کمی تحقیق کنید تا این گروه ها و مربی های آنلاین را پیدا کنید.

 

  • تنوع بالا، بدون محدودیت مکانی

اگر قصد تمرین یوگا در خانه را داشته باشید، محدودیت های جغرافیایی برای انتخاب مربی را نخواهید داشت. در باشگاه های محلی، محدود به انتخاب مربی های همان باشگاه ها یا مربی های فعال در محدوده جغرافیایی خود هستید در حالیکه اگر قصد تمرین در خانه را داشته باشید، به راحتی می توانید از ویئوهای آفلاین یا کلاس های آنلاین مربی هایی استفاده کنید که در جغرافیایی بسیار متفاوت از شما فعالیت می کنند.

مزایای تمرین یوگا در خانه

 

معایب تمرین یوگا در خانه

 

  • سردرگمی یا از دست دادن انگیزه

از مزایای بهره مندی از کلاس های یوگا و همراه شدن با یک مربی کاربلد، این است که مطالب و تمارین، دسته بندی شده و ساختاریافته به دست شما می رسند؛ اگر بخواهید به تنهایی در خانه تمرین کنید، از این مزیت برخوردار نخواهید بود که ممکن است موجب سردرگمی و بی انگیزگی شما شود.

 

  • از دست دادن حمایت و راهنمایی یک مربی

اگر یوگا را به تازگی شروع کرده باشید، از راهنمایی یک مربی کاربلد بی نیاز نخواهید بود. همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم، حضور یک مربی راهنمای شماست برای انجام صحیح تمرینات و پیشرفت اصولی و سریعتر شما که اگر از این امکان برخوردار نباشید، ممکن است تمرینات یوگا را غیر اصولی انجام دهید، عادات نادرست در شما ایجاد شود و حتی در مواردی، دچار آسیب دیدگی شوید.

 

  • از دست دادن فرصت قرارگرفتن در جمع

این مورد، بیشتر از هر چیز دیگری بستگی به شخصیت شما دارد، که مزیت تلقی شود یا عیب؛ اما به صورت عمومی، انفرادی بودن تمرین یوگا در خانه، از معایبی است که در این مورد می توانیم به آن اشاره کنیم چرا که در این صورت فرصت تعامل با دیگر افراد و استفاده از تجربیات آنها از دست می رود. البته با عضویت در گروه های آنلاین یوگا می توان این ایراد را کمرنگ کرد اما هیچ گاه نمی تواند جای تعاملات حضوری را پر کند.

 

  • تنوع زیاد منابع

درست مانند تنوعی که درباره دوره های حضوری و مربیان یوگا شاهد آن هستیم و می تواند افراد را سردرگم کند، در منابع آنلاین نیز شاهد تنوع بالایی هستیم. برای فردی که به تنهایی قصد انتخاب مربی و دوره و شروع تمرینات یوگا را دارد، انتخاب می تواند تبدیل به بخش سخت ماجرا شود و شروع را به تاخیر بیندازد.

معایب تمرین یوگا در خانه

با این حساب تمرین یوگا در خانه می تواند در وقت، انرژی و پول شما صرفه جویی کند اما تمرین در باشگاه، مطمئن تر و حرفه ای تر است و می توانید نتایج آن بر سلامت جسمی و روحی خود را در زمان کوتاه تری مشاهده کنید.

در نهایت، پیشنهاد درست تر این است که هر دو را در برنامه روزانه خود جای دهید؛ تمرین در خانه برای روزهای پرمشغله و تمرین در باشگاه برای روزهایی که ساعت های بیشتری را می توانید برای رسیدگی به خود اختصاص دهید. این می تواند درست ترین و بهترین حالت تمرین یوگا باشد که شما خود را به محیط باشگاه، خانه یا حضور مربی محدود نکنید و هر وقت و به هر شکلی که می توانید، تمرینات یوگا را انجام دهید تا از فواید آن بیشتر و سریع تر بهره مند شوید.

 

اقتباس از مقاله Yoga at Home vs. Yoga at a Studio

بهترین دوره های یوگا در مشهد

برای مشاهده برترین کلاس های یوگا در مشهد روی دکمه زیر کلیک کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.