چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟

چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟

ما در این مقاله میخواهیم در ارتباط با اهمیت استعدادیابی کودکان صحبت کنیم و بگوییم که چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟ 

استعدادیابی کودکان چه کمکی به آینده فرد می کند؟

یکی از بزرگترین دغدغه های هر پدر و مادری در طول زندگی نگرانی از آینده فرزندان و مسیری است که کودک در زندگی طی می کند. بدون شک موفقیت در زندگی حاصل مجموعه ای از عوامل درهم پیچیده است که تفکیک آنها به راحتی امکان پذیر نیست. اما اگر به زندگی افراد موفق نگاهی بیندازیم در می یابیم همه آنها یک نقطه مشترک دارند و آن پیش رفتن در مسیری است که در آن استعداد و علاقه دارند.

شانس کشف استعداد در کودکی و بهره مندی از مزایای استعدادیابی کودکان، تنها برای کودکانی اتفاق می افتد که والدینی هشیار و آینده نگر دارند که از اهمیت استعدادیابی کودکان آگاه هستند. در این مقاله با بیان مهمترین دلایل اهمیت استعدادیابی کودکان و کمکی که استعدادیابی کودکان می تواند به پیشرفت های تحصیلی و کاری فرزند شما در آینده داشته باشد، شما را برای بهره مندی از این مزایا راهنمایی کنیم.

 مردم غالبا برای رسیدن به موفقیت و رضایتمندی راه های مختلفی را امتحان کرده و با آزمون و خطای فراوان سعی در کشف مسیر زندگی خود دارند. اما وظیفه والدین به عنوان نزدیک ترین افراد به کودک در این زمینه چیست؟در این مقاله سعی کرده ایم به این پرسش پاسخ دهیم.

اگر جزو افرادی هستید که از رشته تحصیلی، شغل و به طور کلی مسیر زندگیتان راضی هستید به شما تبریک می گوییم. اما درصد کمی از افراد در رشته دانشگاهی و شغلی مشغول می شوند که در آن استعداد و به آن علاقه دارند. بخشی از این امر ناشی از مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه است اما بخشی نیز از عدم وجود خودشناسی و راهنمای خوب نشات می گیرد.

واقعیت این است که افراد کمی این شانس را دارند که از سالهای اولیه کودکی و بدون از این شاخه به آن شاخه پریدن و صرف وقت و هزینه بسیار در مسیر درست زندگی خود قرار بگیرند. در اغلب موارد والدین خواسته یا ناخواسته کودک را در مسیری پیش میبرند که خواسته و آرزوهای خود را کامیاب کنند. در این مطلب قصد داریم تنها تلنگر کوچکی برای والدین آگاه باشیم تا از خود بپرسند نقش من در یافتن مسیر آینده فرزندم چیست و چگونه می توانم فرزند شاد، موفق و رضایتمندی داشته باشم؟

چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟

تعاریف استعداد، علاقه، هوش و خلاقیت

قبل از هر چیز بهتر است بدانید استعداد، علاقه، هوش و خلاقیت مفاهیمی متفاوت هستند و آشنایی با این مفاهیم باعث می شود شما مسیر درست تری را در انتخاب های زندگی پیش بگیرید. البته تعاریف مختلفی برای هرکدام از این موارد وجود دارد اما برای آشنایی اولیه بیایید تعریفی کوتاه از هر کدام از آنها داشته باشیم:

استعداد

یعنی یادگیری یک مهارت با صرف انرژی و زمان کمتر. به عبارت دیگر اگر شما مثلا نقاشی را در 3 جلسه  یاد میگیرید در حالیکه متوسط افراد در 7 جلسه آن را یاد می گیرند می توان گفت شما استعداد نقاشی دارید.

علاقه

علایق غالبا ترجیحات افراد هستند. این امور غالبا شامل مواردی است که پرداختن به آن شما را به وجد می آورد اما لزوما در آن توانایی ندارید. مثلا ممکن است شما به موسیقی علاقه داشته باشید اما نتوانید یک موزیسین فوق العاده شوید.

هوش

هوش توانایی کلی وجامع فرد است برای اینکه به طور هدفمند عمل کند، به طورمنطقی بیندیشد و به طور موثر با محیطش به مبادله بپردازد.

خلاقیت

به کار گرفتن توانایی های ذهنی برای خلق یک فکر، ایده و یا اثر جدید را خلاقیت می گویند.

حالا که با هر یک ازین موارد آشنا شدید بهتر در می یابید که همه موارد فوق در رسیدن به موفقیت ما نقش دارند. در واقع برای حصول به بهترین نتیجه هر یک از این موارد باید در حالت بهینه برای یک فرد قرار بگیرند.

خیلی از ما اشخاصی در زندگی می شناسیم که هوش زیادی دارند. اما شغل و جایگاه اجتماعی مناسبی ندارند. حتی این هوش را در مسیر نادرست به کار می گیرند. و یا فرد در مسیری پیش می رود که به آن علاقه داشته اما در آن استعداد کافی ندارد. بنابراین با کندی بسیار مسیر را طی کرده. تازه بعد از همه اینها به فردی متوسط و نه عالی در آن زمینه تبدیل خواهد شد.

اینها تنها مثال هایی برای درک اهمیت همراهی همه این عوامل است.

اهمیت استعدادیابی کودکان

همانطو که قبل تر هم گفتیم، استعدادیابی کودکان فوایدی را نصیب شما و فرزندتان می کند که در حال و اینده او تاثیرگذار خواهد بود و از رفتن به مسیر اشتباه جلوگیری می کند. در اینجا مهمترین مزایای استعدادیابی کودکان را مرور می کنیم.

  • جلوگیری از اتلاف وقت

استعدادیابی باعث می‌شود افراد وقت خود را در زندگی تلف نکنند و از همان ابتدا سراغ کاری بروند که در آن بهتر هستند. عدم شناخت صحیح استعدادها و علایق باعث می شود کودک در زندگی مسیرهایی پیش بگیرد که در آن راضی و خوشحال نیست. این امر در همه انتخاب های مهم زندگی از جمله انتخاب رشته دبیرستان و دانشگاه و انتخاب شغل نمود زیادی دارد. 

  • جلوگیری از اتلاف انرژی

وقتی کودک در کاری استعداد دارید آن را با صرف انرژی کمتری انجام می دهد. مثلا اگر در موسیقی استعداد دارد آن را بسیار سریعتر از متوسط افراد یاد میگیرد. این امر هم باعث افزایش انگیزه کودک می شود و هم موجب می شود او برای امور دیگر زندگی انرژی بیشتری داشته باشد.

  • جلوگیری از اتلاف سرمایه

وقتی شما استعداد کودک خود را نمی شناسید ممکن است زمان و پول زیادی صرف کلاس های مختلف برای یادگیری مهارت هایی کنید که کودک در آن احساس خوبی ندارد. شناخت استعدادها موجب می شود کودک تنها مهارت هایی را یاد بگیرید که موجب موفقیتش می شود.

  • افزایش اعتماد به نفس

اینکه یک نفر استعداد خود را بشناسد و مهارت هایی متناسب با آن استعداد را در خود پرورش دهد باعث می شود خیلی سریع در آن زمینه پیشرفت کند. این پیشرفت در مقایسه با همسالان و دیگرانی که در آن حوزه استعداد ندارند چشمگیر بوده و موجب می شود اعتماد به نفس کودک از همان سنین اولیه تا بزرگسالی افزایش یابد.

  • بالا رفتن حس رضایت از زندگی

شناخت استعداد فرد در سنین پایین موجب می شود فرد از همان ابتدا با قرار گرفتن در مسیر درست زندگی، اشتباهات کمتری در زمینه انتخاب های مهم فردی از جمله انتخاب رشته تحصیلی و شغل داشته باشد. که این امر موجب بالا رفتن حس رضایت از زندگی در فرد می شود.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

نقش والدین درشکل گیری مسیر آینده و استعدادیابی کودکان

در ادامه مقاله چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟ با نقش والدین در مسیر زندگی کودک آشنا خواهیم شد.

با همه این تفاسیر بهترین کاری که شما به عنوان یک والد می توانید برای فرزند خود انجام دهید چیست؟ واقعیت این است که در همه مواردی که بالاتر ذکر شد وراثت و محیط هر دو نقش دارند و شما به عنوان والد باید کودک را در مسیری قرار دهید که این موارد در حالت بهینه خود قرار بگیرند.

1-  محیطی غنی برای کودک فراهم کنید.

به نظر می رسد گام اول برای این مهم فراهم کردن محیط غنی برای کودک است. خب اگر بیشتر بخواهیم توضیح دهیم یعنی محیطی را برای کودک فراهم کنید که کودکان را از طریق کنجکاوی و اکتشاف طبیعی تشویق می کند و در آن ابزارهایی برای انجام این کار فراهم شده است. این محیط باید شامل ابزارها و وسایلی باشد که کودک بتواند در آن از جنبه های مختلف کشف و یادگیری داشته و استعدادها و علایق خود را شناسایی کند و همزمان خلاقیت را در کودک بالا ببرد.

2- استعداد کودک خود را هر چه زودتر شناسایی کنید.

 گام بعدی شناسایی صحیح استعداد و علاقه فرد در همان سنین کودکی است. به عقیده صاحب نظران بهترین سن برای استعدادیابی کودکان سنین 3 تا 6 سالگی است. این بدان معنا نیست که در سنین بالاتر امکان استعدادیابی وجود ندارد فقط هر چه زودتر این مسیر را آغاز کنید زودتر هم به نتیجه می رسید.

می دانید که در این سنین کودکان هنوز به خودشناسی نرسیده اند پس بهترین گزینه برای استعدادیابی آنها والدین و بویژه مادر است که ساعات بسیاری را با کودک سپری می کند.

مشاهده و زیر نظر گرفتن کودک، بازی ها، مهارت ها و گفتارش گام اولیه در شناسایی استعداد کودکان است. و می تواند از همان سال نخستین زندگی کودک آغاز شود. اما همیشه علم و تخصص به کمک بشر می آید و کار را برای او ساده تر می کند. پس از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.

 اولین تلاش های علمی استعدادیابی نوین توسط جانسون اوکانر در سال 1922 آغاز شد و سالهای بعد یا نظریه هوش های 9 گانه گاردنر وارد فاز جدیدی شد. از آن زمان تا کنون تست های بسیاری برای شناسایی استعداد افراد وارد این عرصه شده است. فراموش نکنید که استعدادیابی تخصصی یک فرآیند زمان بر است و قرار نیست تنها با یک تست صورت بگیرد. متخصصان برای این منظور از ابزار مختلفی مثل آزمون ها، مصاحبه و مشاهده و پیگیری های بعدی استفاده می کنند.

اهمیت استعدادیابی در کودکان
3- کودک را مسیر شکوفایی استعدادهایش قرار دهید.

گام بعد این است که پس از شناسایی استعدادهای کودک او را در مسیر شکوفایی این استعدادها قرار دهیم. یعنی به کودک در یادگیری مهارت هایی که در به ثمر نشستن آن استعدادها موثر کمک کنیم. این امر می تواند شامل کلاس های آموزشی مختلف، قرار دادن کودک در محیطی خاص و یا راهنمایی برای یافتن موقعیت هایی باشد که فرزندتان بتواند از طریق آن استعداد مسیر زندگی خود را پیش ببرد.

4- تلاش کردن را به او بیاموزید.

در آخر باید خاطر نشان کنیم که در کنار همه موارد فوق تلاش و سخت کوشی را به فرزندتان بیاموزید. چرا که هیچ موفقیتی بدون تلاش به دست نمی آید.

 فراموش نکنید عمل کردن به آنچه ذکر شد ممکن است کمی پیچیده و هزینه بر به نظر برسد اما کافی است کمی به نتایج آن فکر کنید. چشمانتان را ببندید و فرزندتان را در سالهای  بعد در نظر آورید که با لبخندی بر روی لبش به شما می گوید : پدر! مادر! برای آنچه که امروز هستم از شما ممنونم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی