استعدادیابی قم

بهترین مرکز استعدادیابی قم

استعدادیابی امروزه در اکثر شهرهای کشور عزیزمان به صورت تخصصی در مراکز تخصصی صورت میگیرد. ما در این مقاله قصد داریم بهترین مرکز استعدادیابی قم را به شما معرفی کنیم. پس اگر ساکن قم هستید و به دنبال مرکز استعدادیابی هستید با ما همراه باشید.

بهترین مرکز استعدادیابی قم | استعداد چیست؟

پیش از آنکه به معرفی بهترین مرکز استعدادیابی قم بپردازیم خوب است ابتدا با مفاهیم استعداد و استعدادیابی آشنا شویم.

استعداد را می توان ظرفیت های بالقوه فرد برای یادگیری تعریف کرد. به عبارت دریگر درون هر فرد توانایی های بالقوه ای وجود دارد که باعث می شوند او در آن زمینه نسبت به سایرین زودتر، بهتر و با پیشرفت بیشتری یاد بگیرد.

مثلا وقتی دو نفر کلاس موسیقی می روند و یکی در 10 جلسه و دیگری در 20 جلسه موسیقی را یاد می گیرند نشان می دهد فرد اول در موسیقی استعداد بیشتری دارد.

استعدادها سرمایه های وجودی هر فرد هستند و وقتی در محیط مناسبی باشند در مسیر رشد و تکامل قرار می گیرند و شکوفا می شوند.

 

بهترین مرکز استعداد یابی کودکان قم | استعدادیابی چیست؟

استعداد یابی را می توان اینگونه تعریف کرد: تلاش برای پیش بینی ظرفیت آینده عملکرد یک فرد.

استعدادیابی فرآیندی است که طی آن، آنچه که به عنوان استعداد ذاتی و درونی از زمان تولد در یک شخص وجود دارد، کشف شده و به یک استعداد درخشان تبدیل می شود .

 به عبارت دیگر در هر فرد توانایی های بالقوه ای وجود دارد که ذاتی هستند. استعدادیابی یعنی ما این توانایی ها را پیدا کنیم، آن را وارد زمینه ای که آن توانایی در آن کارایی دارد کنیم و اجازه دهیم فرد در همان زمینه رشد کند و شکوفا شود و سر انجام منجر به توسعه فردی در شخص شود.

تاریخچه استعدادیابی

تاریخچه استعدادیابی

حدود 100 سال پیش اولین جرقه های استعدادیابی به شیوه نوین در دنیا زده شد. شرکت جنرال موتورز از جانسون اوکانر فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد برای بالا بردن راندمان کاری کارمندانش کمک خواست.

اوکانر با بررسی وضعیت کارمندان شرکت دریافت بسیاری از آنها به کاری که می کنند علاقه ندارند. او به این فکر کرد که اگر افراد در جایی کار کنند که به آن علاقه و در آن مهارت دارند،کارایی بیشتری خواهند داشت. بنابراین تلاش کرد آزمونی طراحی کند که علاقه و مهارت های شغلی افراد را بسنجد. او با استفاده از این آزمون اولین طرح استعدادیابی در دنیا را در شرکت جنرال موتورز اجرا کرد.

این آزمون که امروزه به تست استعدادیابی جانسون اوکانر معروف است هنوز هم برای استعدادیابی در زمینه تحصیلی و شغلی کاربرد دارد.

تلاش های گاردنر

حدودا 40 سال بعد از آن، هوارد گاردنر، نظریه هوش های چندگانه را مطرح کرد. او برخلاف نظریات سنتی هوش که نمره IQ  را می سنجیدند، معتقد بود هر فرد چندین هوش دارد که در برخی از آنها نمرات بالایی دارد.

یعنی به جای سنجیدن هوش افراد با نمره  IQکه غالبا مهارت های ریاضی – منطقی و کلامی افراد را می سنجد، گاردنر برای سنجش افراد هوش افراد، 8 هوش را در آن ها بررسی می کرد (بعدها یک هوش دیگر هم به نظریه اش اضافه کرد و نظریه هوش های 9 گانه را اراِئه داد).

او برای سنجش هوش افراد آزمونی طراحی کرد که امروزه به آزمون هوش های چندگانه گاردنر معروف است. این آزمون اگرچه یک آزمون هوشی است اما به عنوان بخشی از پروسه استعدادیابی در مراکز استعدادیابی از استفاده می شود.

گاردنر به این نتیجه رسید که افرادی که اوکانر در سنین میانسالی بررسی و استعدادیابی کرده بود، در کودکی نیز همان استعدادها را داشتند و این استعدادها از بچگی در آن ها وجود داشته است.

او اعتقاد داشت برای اینکه وقت افراد در زندگی هدر نرود، استعدادیابی را باید از سنین کودکی آغاز کرد. بنابراین او استعدادیابی اشخاص را از سنین کودکی ۳ تا ۶ سال شروع کرد.

بهترین مرکز استعدادیابی قم

 در این قسمت اطلاعات دو تا از بهترین مرکز استعدادیابی قم  را برای شما جمع آوری کرده ایم. برای دیدن جزییات اطلاعات هر مرکز روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.

بهترین مرکز استعدادیابی در قم | امروزه استعدادیابی چگونه انجام می شود؟

در ادامه مطلب بهترین مرکز استعدادیابی قم به این موضوع می پردازیم که استعدادیابی چگونه انجام می شود؟

استعدادیابی همان طور که بالاتر گفتیم فرایندی است که طی آن استعدادهای فرد شناسایی و شکوفا می شوند.

برای استعدادیابی کودکان روش های مختلفی وجود دارد. تعدادی از این روش ها را برای شما آورده ایم:

  • کودک را به دقت مشاهده کنید

برای شناخت استعداد های کودک باید رفتار کودک را به دقت مشاهده کنید. رفتار کودک اطلاعات خوبی از علایق، توانایی ها و نقاط ضعف و قوت او به شما می دهند. به علامت ها و نشانه هایی که می بینید توجه کنید. مثلا ببینید چه بازی هایی را دوست دارد/. از چه بازی هایی خسته نمی شود و ساعت های طولانی به آن می پردازد؟ در مورد چه چیزی بیشتر سوال می کند و کنجکاو است؟ این ها می تواند نشانه های علاقه و استعداد کودک باشد.

بعضی کودکان بازی های خیالی را دوست دارند در حالیکه عده ای دیگر بازی های حرکتی را ترجیح می دهند. یک کودک ممکن است هنگام بازی کردن مدام به رهبری دیگران بپردازد و آن یکی مطیع باشد. یکی ممکن است بازی های گروهی را ترجیح بدهد و کودک دیگر به بازی های فردی علاقه داشته باشد.

بنابراین بازی ها و رفتار روزمره کودک می تواند اطلاعات خوبی درباره ابعاد مختلف شخصیت و علایق و توانایی های او به شما بدهد.

  • کودک شما منحصر بفرد است

باید بدانید که کودک شما فردی خاص و منحصر به فرد است. ویژگی ها، علایق، توانایی ها ، مسیر و اهداف خودش را در زندگی خواهد داشت. به علایق و آرزوهای او احترام بگذارید و تلاش کنید در مسیری که دوست دارد حامی اش باشید.

بعضی از والدین دوست دارند کودک را در مسیری هدایت کنند که ادامه دهنده راه آنها باشد. و یا تلاش می کنند کودک آرزوهایی که خودشان در زندگی به آن دست نیافته اند را برآورده کند. در حالی که این نوع تفکر کاملا اشتباه است و بعدها موجب خشم، افسردگی و دلزدگی فرد در زندگی خواهد شد.

 

بهترین مرکز استعدادیابی قم
  • برای کودک محیطی با تجربه های متنوع فراهم کنید

هر استعدادی باید مجال بروز داشته باشد تا کشف شده و سپس شکوفا شود. هر چه محیطی که کودک در آن  وقت خود را سپری می کند غنی تر باشد احتمال اینکه استعدادهای خاص او دیده و شناسایی شود بیشتر است. مثلا کودکی که در محیط زندگی خود با ساز و موسیقی در تماس است بیشتر احتمال دارد که استعداد موسیقی خود را نمایش دهد.

  • بگذارید کودک اشتباه کند

به کودک اجازه اشتباه کردن بدهید و او را بخاطر اشتباهاتش سرزنش نکنید. به او بیاموزید از شکست هایش برای شناسایی اشتباهات و نقطه ضعف هایش استفاده کند. چرا که اگر بخاطر ترس از شکست از ناحیه امن خود بیرون نیاید و ریسک نکند، هر گز برای کشف و گسترش یک استعداد خطر نخواهد کرد.

 

  • از متخصصان کمک بگیرید

برای استعدادیابی فرزندتان از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. آنها می توانند با استفاده از ابزارها و متد های علمی کودکان را ارزیابی کرده و توانایی ها، استعدادها و نقاط ضعف او را مشخص می نمایند.این که شما در حال خواندن مقاله بهترین مرکز استعدادیابی قم هستید نشان می دهد به دنبال روشی علمی و تخصصی برای کشف استعدادهای فرزند خود هستید.

البته تنها استفاده از تست ها برای استعدادیابی کافی نیست و بهتر است کودک در محیطی تخصصی، در معرض محرک های گوناگون قرار گرفته و استعدادهای مختلف او بررسی و شناسایی شود.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی