تست شغلی

بهترین تست شغلی برای انتخاب شغل

اگر در انتخاب شغل مناسب خود مردد هستید و نمی دانید چه کاری مناسب شماست تست شغلی برپایه ارزیابی شناختی و استعدادیابی، به شما کمک خواهد کرد راحت تر تصمیم گیری کنید. ما در این مطلب قصد داریم تعدادی تست شغلی معتبر که توسط مراکز مختلف، کارفرماها و افراد برای هدایت شغلی مورد استفاده قرار می گیرد را به شما معرفی کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

تست شغلی چیست؟

تست شغلی یا آزمون شغلی، آزمون های روان سنجی هستند که شما را از جهات مختلف مورد سنجش قرار می دهند تا مشخص کنند چه شغلی برای شما مناسب تر است یا شما در چه شغلی راحت تر بوده و موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.

تست های شغلی انواع مختلفی دارند و هر کدام جنبه های متفاوتی از انسان را می سنجند. این جنبه ها شامل هوش، شخصیت، علاقه، نقاط قوت و ضعف، و ارزش ها هستند.

غالبا برای هدایت شغلی یا ارزیابی کامل فرد، «بسته هدایت شغلی» مورد استفاده قرار می گیرد که شامل چندین آزمون است و بررسی کاملی از وضعیت فرد ارایه می دهد.

تست شغلی چه مواردی را می سنجد؟

  • علایق

این نوع از تست های هدایت شغلی به بررسی علایق و ترجیحات شخصی شما در امور می پردازد. این جنبه از تست شغلی بسیار اهمیت دارد چرا که باعث می شود شما از شغلی که انتخاب می کنید لذت ببرید. وقتی شما شغلی دارید که به آن علاقه دارید به یادگیری در آن توجه دارید و نسبت به آن حس رضایت دارید.

  • استعداد و مهارت

برخی از تست ها استعداد ها و مهارت های شخصی افراد را می سنجند. برخی مهارت های افراد در طول زمان تقویت شده اند و برخی نیاز به بهبود دارند. دانستن این امر کمک می کند شما شغلی متناسب با استعدادهای خود برگزینید.

  • شخصیت

شخصیت فرد مجموعه ای از رفتار و سبک تفکر فرد را شامل می شود که در طول زندگی شکل گرفته است. این ویژگی ها غالبا پایدار و ثابت هستند. آگاهی از شخصیتتان برای انتخاب شغل بسیار اهمیت دارد. چرا که به عنوان مثال یک فرد درونگرا برای کاری مثل بازاریابی مناسب نیست و در این شغل نه موفق خواهد شد و نه حس رضایت خواهد داشت. پس مهم است شغلی انتخاب کنیم که با ویژگی های شخصیتی ما هماهنگ باشد.

  • ارزش ها

شخصیت شما نتیجه‌ی ارزش‌های شماست. روشی که با آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و موقعیت‌های مختلف را اداره می‌کنید به ارزش‌هایی بستگی دارد که در اوایل زندگی به دست می‌آورید. تست‌ شغلی کمکتان می‌کند که بدانید کدام شغل با ارزش‌های شما مطابقت دارد.

 مشاغل سخت و پرتنش برای کسانی که خواستار تعادل میان زندگی شخصی و زندگی کاری هستند، مناسب نخواهند بود. اگر از کمک کردن به مردم لذت می‌برید، مشاغل خدماتی برای شما مناسب خواهند بود.

  • نقاط قوت

نقاط قوت شغلی به توانایی طبیعی شما در برتری داشتن از دیگران اشاره دارند. برخی از افراد متفکران و تحلیل‌گران بزرگی هستند که در کار با اعداد و داده‌ها حرفه‌ای هستند، در حالی که برخی دیگر خلاقیت بیش‌تری دارند و می‌توانند چیزهای منحصر‌به‌فردی را بسازند. هنگامی که نقاط قوت خود را بشناسید، به‌راحتی می‌توانید شغل آینده‌ی خود را انتخاب کنید.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

این مطلب را هم از دست ندهید:

تست استعدادیابی کودکان

بهترین تست شغلی

از آنجا که هر تست شغلی غالبا یکی از جنبه های بالا را می سنجد معمولا برای استعدادیابی شغلی یا هدایت شغلی فرد چند تست شغلی از او گرفته می شود. تعدادی از مهمترین تست هایی که به عنوان تست شغلی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

Mbti، نئو NEO، هالند، گاردنر،دیسک

همان‌طور که می‌بینید برخی از این تست‌ها علایق و استعداد، برخی شخصیت و برخی هوش را می‌سنجند. ما هریک از این تست ها را به اختصار برای شما توضیح خواهیم داد.

تست MBTI

تست MBTI  یکی از تست های شخصیت شناسی است و بر اساس نظریه یونگ طراحی شده است. این آزمون یک پرسشنامه است که برای شناسایی شخصیت، نقاط قوت و ترجیحات شخصی به کار می رود. این تست سپس افراد را بر اساس الگوی 16عاملی خود دسته بندی می کند.

در آزمون MBTI با توجه به پاسخ به سوالات، ابتدا 4 جنبه از شخصیت مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس از ان افراد با توجه به میزان نمراتشان در این 8 ویژگی در یکی از 16 نوع شخصیت قرار می گیرند. 4 مولفه اصلی تست  MBTI عبارتند از درون گرایی(I)/ برون گرایی(E)- شهودی (N)/ حسی(S) – احساسی (F) / منطقی (T) قضاوتی (J) / ادراکی .(P)

در  MBTIپس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان نوع شخصیت را با یک کد چهار حرفی نشان داد.  هر کدام از تیپ های شخصیتی ویژگی های دارند که ما در مطالب پیشین با جزییات به آنها پرداخته ایم.

برای آشنایی دقیق با تست MBTI و مطالعه بیشتر در این زمینه لطفا روی لینک زیر کلیک کنید.

آشنایی با تست MBTI

و برای اینکه همین الان بفهمید به کدام تیپ شخصیتی تست MBTI تعلق دارید و تست MBTI را انجام دهید روی دکمه زیر بزنید:

تست هالند

تست شغلی دیگری که در زمینه استعدادیابی شغلی به کار گرفته می شود آزمون رغبت سنج شغلی هالند است.

تست هالند برای سنجش رغبت های شغلی کلیه افراد بالای 12 سال مناسب است و طیف وسیعی از افراد شامل دانش آموزان متوسطه دوم، دانشجویان و افراد جویای کار را می تواند سنجش و ارزیابی کند. البته در استعدادیابی های تخصصی تحصیلی و شغلی، با توجه به سن افراد از نسخه ویژه نوجوانان تست هالند برای استعدادیابی تحصیلی و انتخاب رشته کنکور و از نسخه بزرگسالان برای استعدادیابی های شعلی استفاده می شود

هالند در نظریه خود 6 تیپ شخصیتی را معرفی می کند که در تست هالند سنجیده می شوند و  به کد های هالند  (RIASEC)معروف هستند. این تیپ های شخصیتی عبارتند از : واقع گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور

برای مطالعه بیشتر و شناخت هر یک از این تیپ های شخصیتی روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست هالند

تست نئو

تست شغلی دیگر تست نئو است  که بر اساس مدل 5 عامل بزرگ شخصیت (Big Five) طراحی شده است.

نِئو یک مدل شخصیت‌شناسی معتبر است که برای استعدادیابی و تعیین مسیر شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این آزمون 5 دسته از کلیدی‌ترین صفات شخصیتی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت هزاران هزار صفتی که ما می‌شناسیم، همگی زیر‌مجموعه این 5 دسته‌ صفت هستند.

این 5‌ دسته عبارتند از:

  • روان‌ رنجوری(N)
  • برون‌گرایی (E)
  • گشودگی نسبت به تجربه (O)
  • موافقت  (A)
  • وظیفه‌شناسی (C)

برای مطالعه بیشتر راجع به آزمون نئو (NEO) روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست نئو

 و برای انجام آنلاین تست نئو و آشنایی با نوع شخصیت خود روی دکمه زیر بزنید:

تست شغلی

تست گاردنر

تست شغلی بعدی که می خواهیم به شما معرفی کنیم تست گاردنر است. تست گاردنر که به آزمون هوش های چندگانه گاردنر معروف است یک آزمون هوشی است که توسط هوارد گاردنر طراحی شده است. او هشت نوع مختلف هوش را معرفی کرده است که عبارتند از

  • هوش موسیقی
  • هوش دیداری – فضایی
  • هوش کلامی – زبانی
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش بدنی – جنبشی
  • هوش درون فردی
  • هوش بین فردی
  • هوش طبیعت گرایی

الگوی هوش چندگانه گاردنر بعدها تکمیل‌تر شد و او پیشنهاد کرد که هوش وجودی (Existential) و هوش اخلاقی (Moral) هم به فهرست هوش های چندگانه اضافه شوند و به این ترتیب مدل هوش های ده گانه شکل گرفت. او برای سنجش این هوش ها تست گاردنر را ابداع کرد

برای آشنایی بیشتر با تست گاردنر و به دست آوردن اطلاعات تکمیلی درباره هریک از این هوش ها روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست گاردنر

و اگر می خواهید همین الان تست گاردنر را انجام دهید و هوش غالب خود را تشخیص دهید، روی دکمه زیر بزنید:

تست دیسک

تست شغلی دیگری که شما با آن آشنا خواهید شد یک تست رفتاری است به نام تست دیسک یا آزمون دیسک.

این آزمون نشان می‌دهد که انسان‌ها هیجانات خود را با 4 مدل رفتار نشان می‌دهند و در هر شخص، یک یا دو مورد از این رفتارها غالب است.

این چهار مدل رفتار عبارتند از:

  • برتری طلبی
  • تاثیرگذار
  • ثبات
  • تطابق

تست دیسک از محبوب‌ترین تست‌های رفتارشناسی است که کاربردهای زیادی در جنبه‌های مختلف توسعۀ فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی دارد. مهم‌ترین مزیت تست دیسک سادگی آن است. برای آشنایی بهتر با تست دیسک و دیدن اطلاعات بیشتر در این باره روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست دیسک

.

در آخر باید بگوییم تست های شغلی بیشماری وجود دارد که به وسیله آنها شما می توانید خود را بهتر بشناسید و برای انتخاب شغل تصمیم درست تری بگیرید. اما موارد بالا معتبر ترین ها در این زمینه هستند

خدمات استعدادیابی نیکارو

ما در نیکارو تلاش کرده ایم برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان مجموعه ای از بهترین و بروز ترین بسته های استعدادیابی را فراهم کنیم. هدف ما این است تا افراد با شناخت بهتر خود و استعداد هایشان، مهارت هایی را یاد بگیرند که مطابق علایق و استعداد آنها بوده و بتواند به آنها برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

برای آشنایی با “بسته استعدادیابی و هدایت شغلی نیکارو ” که شامل بروزترین تست های شغلی موجود می باشد همین الان روی دکمه زیر کلیک کنید:
لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟