وبلاگ نیکارو

کلاس پارکور مشهد

ورزش پارکور یکی از ورزش های پرطرفدار در جهان است که زیرشاخه های متنوعی دارد. این ورزش در محیط های شهری صورت نمی گیرد و از جمله فضاهایی که پارکور را می توان در آنجا انجام داد بیابان، جنگل، کوهستان و … می باشد. امروزه نیز بیشتر جوانان و نوجوانان به این ورزش علاقه زیادی پیدا کرده اند به همین دلیل می خواهیم شما را با پارکور آشنا کنیم.

ورزش پارکور چیست؟

ورزش پارکور یکی از هیجان انگیزترین ورزش های جهان است که به صورت دویدن، پریدن و راه رفتن انجام می شود. این ورزش به منظور عبور از موانع سخت در مدت زمان کوتاهی صورت می گیرد. کسانی که این ورزش را انجام می دهند تسلط کامل به انجام حرکات آن و لحظات عبور از موانع را دارند زیرا که موانعی که در سر راه این افراد قرار می گیرد از پیش تعیین شده نیست و باید فرد در هنگام رسیدن به این موانع به سرعت تصمیم به عبور از آن بگیرد. به طور کلی می توان گفت که پارکور حرفه ای یک ورزش فیزیکی سخت است که باید برای انجام آن تمرین زیادی انجام شود و باید در هنگام انجام آن آرامش و تمرکز کافی داشت تا بتوان حرکات سخت را به آسانی و روان تر انجام داد. معمولا به کسانی که این ورزش را انجام می دهند تراسور می گویند.

تاریخچه پارکور

ورزش پارکور در اوایل قرن ۲۰ ام در جزیره مارتینیک دریای کارائیب که آتش فشانی رخ داده بود به وجود آمد. این ورزش را جورج هربرت که افسر نیروی دریایی فرانسه بود اختراع کرد و از سربازان خواست تا  برای بهبود سیستم تمرینات فیزیکی را انجام دهند. سربازان در این روش از روی موانع سخت عبور می کردند تا به یک نقطه ایمن برسند که به این ترتیب جورج هربرت این تمرینات را به شکل استاندارد در ارتش فرانسه پیاده کرد. پارکور حرفه ای در اروپا به خصوص در فرانسه شهرت فراوانی داشت اما با ورود آن به آمریکا در قرن ۲۱ ام به صورت فیلم های سینمایی درآمد. برخی از افراد دیوید بل بازیگر فرانسوی را ابداع کننده این ورزش می دانند زیرا همه حرکات پارکور را در قالب یک ویدئو انجام می داد و از این طریق شهرت فراوانی پیدا کرده بود او تا جایی این تمرینات را انجام می داد که تحصیل را کنار گذاشت و فقط در همین زمینه فعالیت کرد این فرد امروزه رئیس کمیته پارکور فدراسیون جهانی ژیمناستیک شده است.

تمرینات لازم برای پارکور

پارکور از جمله ورزش هایی است ظرفیت فیزیکی زیادی را می خواهد و اگر به صورت مداوم تمرین های این ورزش را انجام دهید ظرفیت نیروی بدن افزایش پیدا می کند و  می توانید حرکات عجیب پارکور حرفه ای را به راحتی انجام دهید. افرادی که مهارت بدنی بالا دارند و به راحتی می توانند وزن خودشان را تحمل کنند این افراد حرکات پارکور را به طور صحیح انجام می دهند. به طور کلی می توان گفت که اصول پارکور شباهت زیادی به ورزش ژیمناستیک دارد و از جمله تمریناتی که برای انجام این ورزش لازم است شنا سوئدی، اسکات بدون وزنه و بارفیکس می باشد و همچنین تکنیک های دیگری که برای انجام این ورزش لازم است تمرینات سرعت و چابکی می باشد.

محل تمرین پارکور

این ورزش برخلاف دیگر ورزش ها در مکان و یا زمین اختصاصی صورت نمی گیرد. تراسورها در محیط های شهری هیچ فعالیتی ندارند زیرا که انجام این ورزش در محیط های شهری باعث می شود که آسیب هایی به اموال عمومی وارد شود به همین دلیل تمرین پارکور در جنگل، بیابان و کوهستان باید صورت بگیرد.

وسایل و تجهیزات پارکور

تمرین پارکور به طور کلی نیاز به وسایل و تجهیزات خاصی ندارد و افرادی که این ورزش را انجام می دهند لباس های سبک و راحتی را می پوشند و از کفش های سبک با چسبندگی بالایی استفاده می نمایند. برخی از افراد برای حفاظت از مچ و کف دست از مچ بند و دستکش های نازک استفاده می کنند.

خطر مصدومیت در هنگام ورزش پارکور

تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که این ورزش را انجام می دهند دچار مصدومیت شدید نمی شوند اما به طور کلی باید گفت که همه افراد دچار مصدومیت های جزئی مانند کشیدگی و پیچ خوردن پا، شکستگی و برخی از مشکلات تاندونی می شوند. از جمله مصدومیت هایی که در هنگام پرش از موانع رخ می دهد مصدومیت زانو می باشد که در هنگام پرش ممکن است با موانع برخورد کند و دچار آسیب شود و این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد تعادل خوبی نداشته باشد. درمان این مصدومیت نیز گاهی تا ماه ها طول می کشد به همین دلیل کارشناسان همیشه توصیه می کنند که انجام این ورزش را از ابتدا و با اصول خاصی آغاز نمایید تا بتوانید به صورت پله پله رشد کنید و حرکات عجیب آن را انجام دهید.

شایسته سازی خود برای ورزش پارکور

۱. مناسب با وزن خود تمرینات را انجام دهید.

ممکن است در ابتدای شروع این ورزش نتوانید تمرینات زیادی را انجام دهید در این هنگام نباید همه تمرینات را انجام دهید و سعی کنید تا جایی که می توانید هر جلسه یک تمرین پارکور را به تمریناتتان اضافه نمایید زیرا که با این کار رفته رفته خواهید دید که همه تمرینات را بدون سختی و خستگی می توانید انجام دهید. به طور کلی باید دو روز از هفته را به خود استراحت دهید تا عضله ها فرصت بازسازی پیدا کنند.

۲. به صورت مداوم بدوید.

بهتر است در هفته حدود ۷ تا ۱۰ مایل بدوید زیرا که دویدن یکی از مهم ترین بخش های پارکور است. از جمله تمرینات دیگری که برای انجام این ورزش مناسب هستند چوگان، بوکس و شنا می باشند.

۳. وزنه زیادی بزنید.

در این ورزش تنها آویزان شدن از دیوار مهم نیست و باید در هنگام آویزان شدن از آن بتوانید خودتان را بالا ببرید که وزنه زدن موجب می شود تا نتایج بهتری از این ورزش بگیرید. تعداد وزنه هایی که می زنید به بدن خودتان بستگی دارد پس بهتر است به تعداد آن توجه نکنید و با توجه به بدنتان وزنه بزنید.

۴. بدنتان را به صورت مناسب بکشید و گرم کنید.

شما باید قبل از شروع تمرین ورزش پارکور اقدام به گرم کردن و کشیدن ماهیچه های خود کنید در غیر این صورت قدرت و استحکام ماهیچه ها از بین خواهد رفت. باید بدانید که گرم کردن قبل از ورزش باعث می شود که دچار دررفتگی نشوید. احتمال دارد برخی فکر کنند که این ورزش فقط با پا صورت می گیرد در حالی که گردن، کمر، شانه و دست ها نیز در این ورزش نقش دارند.

۵. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

رژیم غذایی که کربوهیدرات زیادی دارد از مهم ترین و بهترین رژیم های غذایی است که بدون کالری است. معمولا ورزشکاران آب فراوانی می نوشند و نوشیدن آب به اندازه ۶۴ اونس مناسب است اما با این حال برخی از ورزشکاران هستند که روزی یک گالن آب می نوشند. نوشیدن آب به این اندازه باعث می شود تا بیشتر ادارار کنند و این ادارار زیاد بدن را سالم تر می کند و چربی بدن را دفع می کند. بهتر است بعد از تمرین های سختی که انجام می دهید آب گرم بنوشید زیرا که بعد از تمرین بدن به آب و رطوبت زیادی نیاز دارد.

۶. کفش مناسبی در هنگام تمرین داشته باشید.

کفش یکی از مهمترین تجهیزات پارکور است که بهتر است خاردار باشد و به اندازه ای محکم باشد که پا در هنگام تمرین ورزش پارکور دچار آسیب نشود و پای شما را زخم نکند. همچنین بهتر است که کفشی که در این ورزش استفاده می نمایید سبک باشد و زیر آن ها ضخیم نباشد تا دچار سقوط نشوید و محیط را حس نمایید.

فواید و مزایای ورزش پارکور

پارکور نیز مانند دیگر ورزش ها فواید زیادی دارد که به برخی از فواید و مزایای ورزش پارکور اشاره خواهیم کرد.

  • موجب می شود تا خلاقیت خودتان را پرورش دهید.
  • یکی دیگر از مزایای ورزش پارکور این است که موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در افراد می شود.
  • موجب می شود تا هسته بدن قوی تر شود زیرا که هسته بدن است که کمک می کند تا حرکات خم شدن، پیچ و تاب و … را  انجام دهید.
  • موجب می شود تا چابکی، تعادل، قدرت و سرعت بالا رود و این مهارت ها برای بدن مفید هستند.
  • تمرین ورزش پارکور موجب استحکام استخوان ها می شود.
  • با انجام این ورزش قلب محکم تر می شود و ذخیره اکسیژن در بدن بالا می رود.

تفاوت دوآزاد و پارکور

دوآزاد در ابتدا به معنی پارکور بود در حالی که اکنون برای خود یک ورزش مستقل شده است. این دو ورزش با هم تفاوت هایی دارند که از جمله آن ها این است که هدف پارکور رسیدن به مسیر با سرعت بالا و به صورت مستقیم می باشد در حالی  دوآزاد به این شکل است که در محیط اطراف حرکاتی را به نمایش در می آورد. حرکاتی که در آزاد صورت می گیرد باید زیبا و خلاقانه باشد به طور کلی می توان گفت که در دوآزاد مانند پارکور است اما حرکات آن با جزئیات بیشتری انجام می شود.