انتخاب رشته

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته

قبل از آنکه به معرفی تست استعدادیابی برای انتخاب رشته بپردازیم به شما بابت آگاهیتان تبریک می گوییم. اینکه بدون توجه به فشارهای اجتماع و خانواده قصد دارید استعداد و علایقتان را پیدا کنید و بر اساس آن مسیر تحصیلی- شغلی خود را پیش ببرید واقعا جای تحسین دارد.

اگر دانش‌آموز دوره متوسطه اول و دوم هستید و برای انتخاب رشته متوسطه و کنکور سردرگم هستید و یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و به فکر ادامه تحصیلات عالی هستید، خوب است که بفکر تست استعدادیابی برای انتخاب رشته باشید.

تست های استعدادیابی زیادی برای انتخاب رشته وجود دارد که به منظور هدایت تحصیلی به کار می رود. ما فقط تعدادی از مهم ترین ها را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد.

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته چیست؟

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته ، آزمون های روان سنجی هستند که شما را از جهات مختلف مورد سنجش قرار می دهند تا مشخص کنند چه رشته تحصیلی برای شما مناسب تر است یا شما در چه رشته تحصیلی و به تبع آن چه شغلی راحت تر بوده و موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته انواع مختلفی دارند و هر کدام جنبه های متفاوتی از انسان را می سنجند. این جنبه ها شامل هوش، شخصیت، علاقه، نقاط قوت و ضعف، و ارزش ها هستند.

در مراکز استعدادیابی و استعداد سنجی غالبا برای هدایت تحصیلی یا ارزیابی کامل فرد، “بسته هدایت تحصیلی” مورد استفاده قرار می گیرد که شامل چندین آزمون است و بررسی کاملی از وضعیت فرد ارایه می دهد.

هدف از استعدادیابی تحصیلی، انتخاب رشته تحصیلی مناسب در متوسطه و دانشگاه و بعدها انتخاب شغلی است که در آن بیشترین کارایی و بیشترین رضایت را داشته باشید.

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته چه مواردی را می سنجد؟

  • علایق

این نوع از تست های هدایت تحصیلی به بررسی علایق و ترجیحات شخصی شما در امور می پردازد. این جنبه از تست ها بسیار اهمیت دارد چرا که باعث می شود شما از رشته تحصیلی که انتخاب می کنید لذت ببرید. وقتی شما در رشته ای درس می خوانید که به آن علاقه دارید به یادگیری در آن توجه دارید و نسبت به آن حس رضایت دارید.

  • شخصیت

شخصیت فرد مجموعه ای از رفتار و سبک تفکر فرد را شامل می شود که در طول زندگی شکل گرفته است. این ویژگی ها غالبا پایدار و ثابت هستند. آگاهی از شخصیتتان برای انتخاب رشته تحصیلی بسیار اهمیت دارد. چرا که به عنوان مثال یک فرد درونگرا برای رشته ای مثل وکالت مناسب نیست و در این رشته نه موفق خواهد شد و نه حس رضایت خواهد داشت. پس مهم است رشته تحصیلی را انتخاب کنیم که با ویژگی های شخصیتی ما هماهنگ باشد.

  • استعداد و مهارت

برخی از تست های استعدادیابی و هدایت تحصیلی، استعداد ها و مهارت های شخصی افراد را می سنجند. برخی مهارت های افراد در طول زمان تقویت شده اند و برخی نیاز به بهبود دارند. دانستن این امر کمک می کند شما رشته تحصیلی و سپس شغل متناسب با مهارت ها و استعدادهای خود برگزینید.

  • ارزش ها

شخصیت شما نتیجه‌ی ارزش‌های شماست. روشی که با آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و موقعیت‌های مختلف را اداره می‌کنید به ارزش‌هایتان بستگی دارد.‌ تست استعدادیابی برای انتخاب رشته کمک می‌کند که بدانید کدام رشته تحصیلی با ارزش‌های شما مطابقت دارد.

رشته های تحصیلی سخت و پرتنش مانند پزشکی برای کسانی که خواستار تعادل میان زندگی شخصی و زندگی تحصیلی و کاری هستند، مناسب نخواهند بود.

  • نقاط قوت

نقاط قوت شما توانایی طبیعی شما در برتری داشتن از دیگران هستند. برخی از افراد هستند که در کار با اعداد و داده‌ها حرفه‌ای هستند، در حالی که برخی دیگر خلاقیت بیش‌تری دارند و یا در خلق آثار هنری تواناترند و عده ای دیگر  مهارت های کلامی خوبی دارند. هنگامی که نقاط قوت خود را بشناسید، به‌راحتی می‌توانید رشته تحصیلی آینده‌ی خود را انتخاب کنید.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
تست استعدادیابی انتخاب رشته

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته

از آنجا که هر تست استعدادیابی برای انتخاب رشته غالبا یکی از جنبه های بالا را می سنجد معمولا برای استعدادیابی تحصیلی فرد چند تست استعدادیابی از او گرفته می شود. تعدادی از مهمترین تست هایی که به عنوان تست استعدادیابی برای انتخاب رشته مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

Mbti، نئو NEO، هالند،گاردنر

همان‌طور که می‌بینید برخی از این تست‌ها علایق، برخی شخصیت و برخی هوش را می‌سنجند. ما هریک از این تست ها را به اختصار برای شما توضیح خواهیم داد.

تست MBTI

تست MBTI یا تست مایرز بریگز یکی از تست های شخصیت شناسی است و بر اساس نظریه کارل یونگ که یکی از روانشناسان بزرگ است، طراحی شده است. این آزمون یک پرسشنامه است که برای شناسایی شخصیت، نقاط قوت و ترجیحات شخصی به کار می رود. این تست سپس افراد را بر اساس الگوی 16عاملی خود دسته بندی می کند.

در آزمون MBTI با توجه به پاسخ به سوالات، ابتدا 4 جنبه از شخصیت مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس از ان افراد با توجه به میزان نمراتشان در این 8 ویژگی در یکی از 16 نوع شخصیت قرار می گیرند.

 4 مولفه اصلی تست  MBTI عبارتند:  از درون گرایی(I)/ برون گرایی(E)- شهودی (N)/ حسی(S) – احساسی (F) / منطقی (T)قضاوتی (J) / ادراکی .(P)

در  MBTI پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان نوع شخصیت را با یک کد چهار حرفی نشان داد.  هر کدام از تیپ های شخصیتی ویژگی های دارند که ما در مطالب پیشین با جزییات به آنها پرداخته ایم.

برای آشنایی دقیق با تست MBTI و مطالعه بیشتر در این زمینه لطفا روی لینک زیر کلیک کنید.

آشنایی با تست MBTI

 

تست نئو

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته دیگری که می خواهیم به شما معرفی کنیم تست نئو است که بر اساس مدل 5 عامل بزرگ شخصیت (Big Five) طراحی شده است.

نِئو یک مدل شخصیت‌شناسی معتبر است که برای استعدادیابی و تعیین مسیر تحصیلی-شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون پنج دسته از کلیدی‌ترین صفات شخصیتی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت هزاران هزار صفتی که ما می‌شناسیم، همگی زیر ‌مجموعه این 5 دسته‌ صفت هستند.

این 5‌ دسته عبارتند از:

  • روان‌ رنجوری(N)
  • برون‌گرایی (E)
  • باز بودن نسبت به تجربه (O)
  • موافقت  (A)
  • وظیفه‌شناسی (C)

برای مطالعه بیشتر راجع به آزمون نئو (NEO) روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست نئو

 

تست هالند

تست استعدادیابی دیگری که در زمینه استعدادیابی تحصیلی به کار گرفته می شود آزمون رغبت سنج شغلی هالند است.

تست هالند برای سنجش رغبت های شغلی کلیه افراد بالای 12 سال مناسب است و طیف وسیعی از افراد شامل دانش آموزان متوسطه دوم، دانشجویان و افراد جویای کار را می تواند سنجش و ارزیابی کند. البته در استعدادیابی های تخصصی تحصیلی-شغلی، با توجه به سن افراد از نسخه ویژه نوجوانان تست هالند برای استعدادیابی تحصیلی و انتخاب رشته کنکور و از نسخه بزرگسالان برای استعدادیابی های شعلی استفاده می شود

هالند در نظریه خود 6 تیپ شخصیتی را معرفی می کند که در تست هالند سنجیده می شوند و  به کد های هالند معروف هستند. این تیپ های شخصیتی عبارتند از : واقع گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور

از نظر دکتر هالند هر شخص را نمی‌توان تنها در یک تیپ شخصیتی دسته‌بندی کرد چراکه در این صورت تنها شش نوع از مردم در جهان وجود خواهد داشت. در عوض، هر شخص می‌تواند علاقه‌مندی‌های مرتبط با هر شش نوع تیپ را در درجات متفاوتی داشته باشد.

این آزمون از 180 سوال سه گزینه ای تشکیل شده است که زمان حدودی برای پاسخ دهی به آن 30 دقیقه می باشد. البته در بیشتر موارد از نسخه های کوتاهتر آن که تعداد سوالات کمتری دارد استفاده می شود.

برای مطالعه بیشتر و شناخت هر یک از این تیپ های شخصیتی روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست هالند

تست گاردنر

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته بعدی که می خواهیم به شما معرفی کنیم تست گاردنر است. تست گاردنر که به آزمون هوش های چندگانه گاردنر معروف است یک آزمون هوشی است که توسط هوارد گاردنر آمریکایی طراحی شده است. او هشت نوع مختلف هوش را معرفی کرده است که عبارتند از:

  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش کلامی – زبانی
  • هوش بدنی – جنبشی
  • هوش موسیقی
  • هوش دیداری – فضایی
  • هوش درون فردی
  • هوش بین فردی
  • هوش طبیعت گرایی

الگوی هوش چندگانه گاردنر بعدها تکمیل‌تر شد و او پیشنهاد کرد که هوش وجودی (Existential) و هوش اخلاقی (Moral) هم به فهرست هوش های چندگانه اضافه شوند. او برای سنجش این هوش ها تست گاردنر را ابداع کرد که امروزه به طور وسیعی برای سنجش هوش و استعدادیابی کودکان و بزرگسالان استفاده می شود.

تست هوش گاردنر نسخه بزرگسالان برای افراد بالای 12 سال مناسب است و نسخه کودکان آن که برای زیر 12 سال است توسط والدین پاسخ داده می شود.

برای آشنایی بیشتر با تست گاردنر و به دست آوردن اطلاعات تکمیلی درباره هریک از این هوش ها روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست گاردنر

 

همان طور که در بالا اشاره کردیم هر یک از این تست ها بعدی از ابعاود وجودی شما را می سنجند و برای به دست آورد یک دید کلی نسبت به خود بهتر است مجموعه ای از تعدادی تست استعدادیابی برای انتخاب رشته تحصیلی را انجام داده و سپس برای انتخاب رشته متوسطه یا دانشگاه خود تصمیم بگیرید.

تست دیسک 

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته دیگری که شما با آن آشنا خواهید شد یک تست رفتاری است به نام تست دیسک یا آزمون دیسک.

این آزمون نشان می‌دهد که انسان‌ها هیجانات خود را با 4 مدل رفتار نشان می‌دهند و در هر شخص، یک یا دو مورد از این رفتارها غالب است.

این چهار مدل رفتار عبارتند از:

  • برتری طلبی
  • تاثیرگذار
  • ثبات
  • تطابق

تست دیسک از محبوب‌ترین تست‌های رفتارشناسی است که کاربردهای زیادی در جنبه‌های مختلف توسعۀ فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی دارد. مهم‌ترین مزیت تست دیسک سادگی آن است. برای آشنایی بهتر با تست دیسک و دیدن اطلاعات بیشتر در این باره روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با تست دیسک

 

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته چه ضرورتی دارد؟

حالا که با تعدادی تست استعدادیابی برای انتخاب رشته آشنا شدیم شاید از خود بپرسید که استعدادیابی پیش از انتخاب رشته چه ضرورتی دارد؟

باید بگوییم استعدادیابی موجب می شود تصمیمات مهم زندگی از جمله انتخاب رشته و انتخاب شغل را با آگاهی بیشتری گرفته و درصد اشتباه خود را پایین بیاورید.

رشته تخصیلی و به تبع آن شغل بخش مهمی از زندگی روزمزه و آینده شما را تشکیل خواهد داد و اینکه شما در رشته ای مشغول به تحصیل شوید که در آن استعداد و توانایی دارید موجب احساس رضایت و لذت بیشتری در شما خواهد شد. طبیعتا توانایی شما موجب می شود در مسیری که پیش میگیرید موفق تر عمل کنید و پیشرفت سریعتری داشته باشید.

حتی اگر انتخاب رشته ای پیش رو نداشته باشید خوب است استعدادهای خود را بشناسید تا بتوانید بهتر و آگاهانه تر زندگی کرده و رضایت بیشتری در مسیر پیش روی خود داشته باشید.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی