اهمیت استعدادیابی

انیشتین یا رونالدو؟ | اهمیت استعدادیابی برای موفقیت

یک راهنمایی ساده برای اینکه  “چطور از یک ماهی بخواهیم از درخت بالا برود؟” و اهمیت استعدادیابی

انیشتین موفق تر و مشهورتر است یا رونالدو؟ با توجه به پاسخ این سوال اهمیت استعدادیابی در چیست؟

شاید نتوانیم برای پاسخ این سوال به یک اتفاق نظر همگانی برسیم؛ درواقع جواب این سوال بستگی به این دارد که از چه کسی پرسیده می شود. یک نفر در دنیای فیزیک و اخترشناسی شاید اصلا اهمیتی به اینکه رونالدو چه کسی است و چه موفقیت هایی کسب کرده است ندهد و بلعکس، کسی در دنیای فوتبال آنقدر سرش با تمرین های ورزشی و دیدن مسابقات مختلف گرم باشد که اصلا فرصت خواندن یک مقاله کوتاه از دستاوردهای انیشتین را پیدا نکند! اما دیدگاه هرکدام از این افراد میتواند باعث شود که بگوییم دستاوردهای انیشتین یا رونالدو در برابر دیگری بی ارزش است؟ اصلا انیشتین و رونالدو چه ارتباطی با اهمیت استعدادیابی دارند؟

“هر کسی یک نابغه است. ولی اگر یک ماهی را از روی توانایی‌اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنی، آن ماهی تمام عمرش را با این باور زندگی خواهد کرد که یک احمق است.”

نقل قول معروف، منسوب به آلبرت انیشتین

انیشتین، هدف سیستم آموزشی ایران

سیستم آموزشی ایران، انیشتین بودن را تشویق می کند و رونالدو بودن را تا جایی که با نبوغ در ریاضیات و فیزیک همراه نباشد، سرکوب! میزان هوش و ارج و قرب دانش آموز ایرانی با نمره ریاضی و فیزیک شنحیده می شود و اگر در این درس ها از سطح انتظار سیستم آموزشی پائین تر عمل کند، از زنگ ورزش و هنرش کم میشود تا سر کلاس های جبرانی ریاضی و فیزیک شرکت کند و وقتش هدر نشود!
در سیستم آموزشی ایرانی دانش آموزی که در ریاضی و فیزیک و هندسه ضعیف یا کم تلاش ارزیابی شود، کمتر مورد توجه اهل فامیل و مدرسه قرار میگیرد و جوری به او القا می شود که در درس خواندن استعدادی ندارد و احتمالا در آینده هم قرار نیست به جایی برسد یا موفقیتی کسب کند!
درست است که ایجاد تغییر در سیستم آموزشی یک کشور کاری نیست که به سادگی از دست والدین بربیاید اما نباید فراموش کنید که افکار، اعتقادات و انتظارات شما چقدر در دیدگاه و آینده فرزندتون تاثیرگذار هست و چقدر میتونه اون رو به موفقیت نزدیک یا دور کنه. توی این مقاله به شما میگیم که به عنوان یک والد آگاه باید چه راهی رو در پیش بگیرید تا با شناخت استعداد فرزندتون، اون رو به جای سرکوب اشتباه رشد بدید و حمایت کنید.

اهمیت استعدادیابی در موفقیت

اهمیت استعدادیابی؛ وضعیت تحصیلی انیشتین و رونالدو

رونالدو به عنوان یکی از مشهورترین و ثروتمندترین ستاره های ورزشی دنیا، مانند دیگر ستاره های دنیای فوتبال حتی تا مدرک دیپلم هم ادامه تحصیل نداده و از 12 سالگی وارد دنیای ورزش حرفه ای شده. درواقع رونالدو و مثال های مشابه آن مانند مسی یا نیمار، مسیر موفقیت خود را جایی جدای از درس و با یاری گرفتن از استعداد شان دنبال کرده اند.

یا حتی انیشتین، با وجود استعداد بالایی که در فیزیک و ریاضی داشت، در زبان فرانسه، شیمی و زیست شناسی از استعداد فوق العاده ای برخوردار نبود و به جای تمرکز روی نقاط ضعف خود، از مسیر نقاط قوت اش به موفقیت و دستاوردهای بزرگی دست یافت در حالیکه در اکثر خانواده های ایرانی به دلیل کمتر اهمیت دادن به استعدادیابی و کشف استعداد درست، عکس این موضوع را ملاحظه می کنیم؛ دانش آموزان باید بر دروسی تمرکز کنند که در آن ضعف بیشتری دارند، البته اگر این دروس ورزش و هنر باشند مهم نیست، سیستم آموزشی ایران ضعف دانش آموزان در این دو درس را بسیار راحت تر می پذیرد!

استعدادیابی، چراغ مسیر موفقیت

اهمیت استعدادیابی درست در همین نقطه مشخص می شود. استعدادیابی و کشف استعداد به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و با تمرکز روی نقاط قوت و کمرنگ تر کردن نقاط ضعف، در نهایت به موفقیت برسید. هدف استعدادیابی آگاه کردن افراد از جنبه های مختلف شخصیتی اونهاست.

گاهی استعداد افراد به سادگی و از تمایلات آنها به خصوص در سنین بالاتر تا حدودی قابل شناسایی است اما اگر در انتظار بزرگتر شدن فرزندتان بمانید تا خودش بتواند استعدادش را از مسیر آزمون و خطا کشف کند، ممکن است استعداد خارق العاده اش در این سیستم آموزشی غلط بدون اینکه شما، خودش یا معلمانش خبردار شوند به شکلی سرکوب شود که دیگر هیچگاه شانس به موفقیت رسیدن در آن حوزه را به دست نیاورد!

انجام فعالیت های استعدادیابی و شناخت استعدادهای فرزندتون به شما کمک می کنه اون رو بهتر درک کنین و چالش های کمتری را در خانواده تجربه کنید و با تامین نیازهای فرزندتان به پیشرفت او در مسیر استعدادهایش کمک کنید تا به موفقیت برسد.

همانطور که قبل تر هم گفتیم، یک استعدادیابی اصولی و صحیح به شما کمک می کند ضمن داشتن شناخت بهتر از فرزندتان، به درک درستی از توانایی ها و تمایلات او برسید تا بتوانید مقدمات موفقیت او را فراهم کنید. البته توجه داشته باشید که یک استعدادیابی و کشف استعداد غیراستاندارد و اشتباه می تواند تبعاتی جبران ناپذیر برای شما و فرزندتان به همراه داشته باشد که بیانگر اهمیت استعدادیابی است.

استعدادیابی امری مهم و حساس است که نیاز به توجه زیادی دارد؛ با توجه به همین اهمیت استعدادیابی، توصیه می شود که از آن سرسری گذر نکنید تا فرزندتان سریع تر و راحت تر در مسیر درست برای رسیدن به موفقیت قرار گیرد و چراغ راه او روشن شود تا از ورود به مسیرهای اشتباه و صرف وقت و هزینه های بسیار اما بی فایده، جلوگیری کند.

برای کارگاه استعدادیابی نیاز به راهنمایی دارید؟ اطلاعات خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ پایین صفحه ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم و اطلاعات کارگاه استعدادیابی کودکان را ارسال می کنیم یا برای ارتباط سریع تر از طریق اینستاگرام و واتس اپ نیکارو با ما در تماس باشید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی