استعدادیابی چیست؟

استعدادیابی چیست

شاید شما هم مثل بسیاری دیگر واژه استعدادیابی را جایی شنیده یا دیده و از خود پرسیده باشید استعدادیابی چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم استعدادیابی بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

استعداد چیست؟

استعداد ها توانایی های بالقوه و ذاتی افراد هستندکه موجب می شوند شما چیزی را سریعتر و با صرف هزینه کمتر یاد بگیرید. در واقع پیشرفت افراد در فعالیتی خاص نشان دهنده مفهوم استعداد است.

ما چون پیش از این در مطالب قبلی به طور کامل درباره استعداد توضیح داده ایم به همین تعریف کوتاه بسنده می کنیم . اگر مایلید درباره استعداد و انواع آن بیشتر بدانید مقاله استعداد چیست؟ را مطالعه فرمایید

استعدادیابی چیست؟

برای آنکه بفهمیم استعدادیابی چیست بهتر است ابتدا تعریفی از آن ارائه دهیم. برخی استعدادیابی را این گونه تعریف می کنند:

استعداد یابی یعنی تلاش برای پیش بینی ظرفیت آینده عملکرد یک فرد. و روندی که طی آن، آنچه که به عنوان استعداد درونی از زمان تولد در وجود شخص نهادینه شده، کشف شده و به یک استعداد درخشان تبدیل می شود.

 به بیانی دیگر، در هر فرد توانایی های بالقوه ای وجود دارد که ذاتی هستند. استعدادیابی یعنی ما این توانایی ها را کشف کنیم، آن را وارد زمینه ای که آن توانایی در آن کارآمد است کنیم و اجازه دهیم فرد در همان زمینه رشد کند و شکوفا شود و سر انجام منجر به توسعه فردی در شخص شود.

 تاریخچه استعدادیابی

سالها پیش جانسون اوکانر از فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد در شرکت جنرال موتورز آمریکا متوجه شد که برخی کارمندان از کار خود راضی نیستند. آنها کار خود را دوست ندارند، افسرده اند و راندمان کاری پایینی دارند.

او معتقد بود اگر کارمندان در بخش هایی که در آن استعداد و به ان علاقه دارند کار کنند مشکل فوق رفع خواهد شد. در نتیجه از آنها خواست در بخش هایی که فکر می کنند استعداد بیشتری دارند و موثرتر هستند کار کنند. نتیجه این کار بسیار رضایت بخش بود.

در نتیجه او به فکر طراحی آزمون هایی افتاد که بتوانند استعدادها و علایق افراد را بسنجند و موقع استخدام آنها را در جای درستی به کار بگیرند. به این منظور آزمونی طراحی کرد که ما امروزه آن را با نام آزمون جانسون اوکانر می شناسیم و هنوز هم برای استعدادیابی و هدایت شغلی و تحصیلی کاربرد دارد.

سالها بعد هوارد گرادنر طی تحقیقات فراوان خود به این نتیجه رسید که افرادی که جانسون اوکانر در سنین میانسالی استعدادیابی کرده در کودکی نیز همان استعدادها را داشتند و این از بچگی در آن ها وجود داشته است. به همین دلیل هوارد گاردنر اعتقاد داشت برای اینکه وقت افراد در زندگی تلف نشود، استعدادیابی را باید از سنین کم آغاز کرد. او استعدادیابی اشخاص را از سنین کودکی ۳ تا ۶ سال شروع کرد و نتیجه های شگفت آوری از این استعدادیابی‌ها گرفت.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
استعدادیابی چیست؟

ضرورت استعدادیابی

حالا که با مفهوم استعدادیابی آشنا شدید و متوجه شدید استعدادیابی چیست شاید از خود بپرسید که اصولا استعدادیابی چه ضرورتی دارد؟ برای این منظور ما فواید استعدادیابی را مختصرا برای شما برمی شماریم:

فواید استعدادیابی
  • جلوگیری از اتلاف وقت

استعدادیابی باعث می‌شود افراد وقت خود را در زندگی تلف نکنند و از همان ابتدا سراغ کاری بروند که در آن بهتر هستند. عدم شناخت صحیح استعدادها و علایق باعث می شود فرد در زندگی مسیرهایی پیش بگیرد که در آن راضی و خوشحال نیست. این امر در همه انتخاب های مهم زندگی از جمله انتخاب رشته دبیرستان و دانشگاه و انتخاب شغل نمود زیادی دارد. افراد زیادی را دیده ایم که پس سالها درس خواندن در رشته ی دانشگاهی و یا حتی سالها کار کردن به ناگهان رشته با شغل خود را تغییر داده اند. در حالیکه سالهای زیادی از عمر خود را هدر داده اند.

  • بالا بردن احتمال موفقیت

داشتن استعداد در زمینه ای موفقیت شما را تضمین نمی کند اما احتمال موفقیت شما را به میزان قابل توجهی بالا می برد. در واقع تلاش و پشتکار برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای لازم است اما  استعداد مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما کوتاه خواهد کرد. به عبارت دیگر تلاشی که شما در راه رسیدن به موفقیت در کاری می کنید که در آن استعداد دارید بسیار کمتر از تلاشتان در مسیری است که در آن استعداد ندارید.

  • بالا رفتن حس رضایت از زندگی

در نهایت همه موارد بالا سبب می شود که شما حس رضایت بیشتری در زندگی داشته و احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

خدمات استعدادیابی نیکارو

ما در نیکارو تلاش کرده ایم برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان مجموعه ای از بهترین  و بروز ترین بسته های استعدادیابی را فراهم کنیم. هدف ما این است تا افراد با شناخت بهتر خود و استعداد هایشان، مهارت هایی را یاد بگیرند که مطابق علایق و استعداد آنها بوده و بتواند به آنها برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

برای آشنایی با خدمات استعدادیابی نیکارو همین الان روی دکمه زیر کلیک کنید:

انواع استعدادیابی

در مطالب بالا خواندید که استعدادیابی چیست؟ و چه فوایدی دارد؟

باید بگوییم می توان استعدادیابی را بسته به هدف آن به چند دسته تقسیم کرد:

استعدادیابی عمومی

این نوع از استعدادیابی به منظور شناخت کلی استعدادهای فرد صورت می گیرد. هدف از این نوع از استعدادیابی دست یافتن به شمای کلی استعدادهای ذاتی فرد به منظور پرورش و شکوفای آن استعدادهاست.

استعدادیابی ورزشی

استعدادیابی ورزشی به منظور شناخت توانایی های ورزشی و علایق فرد در رشته های ورزشی صورت می گیرد. در این نوع استعدادیابی ملاک های چون قد، وزن، توده بدنی، ویژگی های بدنی، چالاکی، دقت و … در شخص اندازه گیری شده و مشخص می شود او برای چه رشته های ورزشی مناسب تر است.

استعدادیابی تحصیلی

در این نوع استعدادیابی تلاش می شود با استقاده از روش های مختلفی چون تست های روانسنجی، مشاهده و مصاحبه، علایق و استعدادهای فرد برای رشته تحصیلی او مشخص شود. از آنجا که رشته تحصیلی غالبا زیر بنای شغل آینده فرد است این نوع از استعدادیابی در سنین نوجوانی که فرد رشته دبیرستان و در سالهای بعد دانشگاه را انتخاب می کند، بسیار اهمیت دارد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تست های استعدادیابی تحصیلی مقاله زیر را مطالعه کنید:

تست های استعدادیابی تحصیلی

 

استعدادیابی شغلی

در نهایت با نوعی از استعدادیابی روبرو هستیم که بیشتر در کسانی که جویای کار هستند و می خواهند شغل آینده خود را انتخاب کنند صورت می گیرد یغنی استعدادیابی شغلی.

در اینجا نیز با بررسی علایق، توانایی ها، ارزش های کاری و … سعی می شود به فرد کمک شود برای شغل خود انتخاب درست تری داشته باشد.

برای آگاهی درباره تست های استعدادیابی شغلی این مقاله را مطالعه کنید:

تست استعدادیابی شغلی

  • جلوگیری از اتلاف انرژی

وقتی شما در کاری استعداد دارید آن را با صرف انرژی کمتری انجام می دهید. مثلا اگر در موسیقی استعداد دارید آن را بسیار سریعتر از متوسط افراد یاد میگیرد. این امر هم باعث افزایش انگیزه فرد می شود و هم با صرفه جویی در مصرف انرژی فرد باعث می شود او برای امور دیگر زندگی انرژی بیشتری داشته باشد.

  • جلوگیری از اتلاف سرمایه

وقتی شما استعداد خود را نمی شناسید ممکن است زمان و پول زیادی صرف کلاس های مختلف برای یادگیری مهارت هایی کنید که در آن احساس خوبی ندارید. شناخت استعدادها موجب می شود شما مستقیما مهارت هایی را یاد بگیرید که موجب موفقیت شما می شود و به سراغ کاری بروید که برای شما ارزش آفرین است. و به این ترتیب صرفه جویی قابل توجهی در پول و سرمایه های شما خواهد داشت.

.

استعدادیابی چگونه انجام می شود؟

ما پیش تر در مقاله چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟ به موضوع چگونگی استعدادیابی پرداخته ایم. اما در اینجا نیز مختصرا به این موضوع خواهیم پرداخت.

توجه به علایق : معمولا وقتی در کاری استعداد داریم به آن علاقه هم داریم. چرا که غالبا در آن خوب هستیم و از انجامش لذت می بریم. البته در نظر داشته باشید رغبت‌ها به معنی استعداد نیست. بلکه بستری برای استعداد یابی است.

– توجه به نشانه ها: در امور خود دقت کنید. وقتی در کاری استعداد دارید غالبا از انجام آن خسته نمی شوید. سرعت بالاتر و کارایی بیشتری در آن دارید و خیلی سریع در آن پیشرفت می کنید

– در نظر گرفتن اهداف و آرزوها: بدون در نظر گرفتن امکانات و محدودیت‌ها، لیستی از اهداف، علایق و آرزوهایتان بنویسید. کارهایی را در نظر بگیرید که برای انجام آن‌ها شوق، انگیزه و علاقه بیشتری دارید.کارهایی که وقت و انرژی کمتری از شما می‌گیرد. بعد براساس اولویت خود، برای رسیدن به آن‌ها تمام وقت و انرژی خود را بگذارید و تلاش کنید.

– مشاوره با متخصصان: در نهایت استعدادیابی علمی کاری است که باید توسط متخصصان آن و با ابزار علمی و در محیط تخصصی صورت بگیرد. مراکز استعدادیابی معتبر از جمله جاهایی هستند که این کار را به صورت علمی و تخصصی انجام می دهند

سخن آخر

در این مقاله درباره این موضوع صحبت کردیم که استعدادیابی چیست و چه ضرورتی دارد. فراموش نکنید که برای استعدادیابی هیچ وقت دیر نیست اما هر چقدر در سنین پایین تری انجام شود شما شانس بیشتری برای شکوفا کردن استعدادتان و در نتیجه رسیدن به موفقیت دارید.

برای کارگاه استعدادیابی نیاز به راهنمایی دارید؟ اطلاعات خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ پایین صفحه ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم و اطلاعات کارگاه استعدادیابی کودکان را ارسال می کنیم یا برای ارتباط سریع تر از طریق اینستاگرام و واتس اپ نیکارو با ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

هوش‌های چندگانه گاردنر

رونالدو یا انیشتین؟!
آل پاچینو یا بتهوون؟!

استعداد شما چیست؟