انتخاب کلاس نقاشی

5 معیار انتخاب کلاس نقاشی | چرا کلاس نقاشی؟

چرا شرکت در کلاس های نقاشی اهمیت دارد؟ چطور مناسب ترین کلاس نقاشی را انتخاب کنیم؟ در این مقاله به این دو سوال پاسخ می دهیم.

در نظر گرفتن معیارهای انتخاب کلاس نقاشی، به شما کمک می کند مناسب ترین آموزشگاه نقاشی مطابق با شرایط خود را راحت تر انتخاب کنید.
نقاشی از جمله هنرهایی است که همواره طرفداران و مخاطبان خود را دارد و از گذشته های دور تا کنون، همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. در نیکارو نیز ماهانه درخواست های بسیار زیادی برای معرفی و ثبت نام در آموزشگاه های نقاشی ثبت می شود که نشان دهنده محبوبیت بسیار زیاد این هنر در سنین مختلف است.

 

چرا کلاس های نقاشی محبوب هستند؟

یک مقاله انگلیسی زبان به نام “فواید نقاشی برای مغز و روان“، از 6 فایده بسیار مهم نقاشی صحبت می کند که به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، باعث می شوند افراد تمایل زیادی به نقاشی کشیدن و شرکت در کلاس نقاشی داشته باشند.

1. نقاشی سطح استرس در افراد را کاهش می دهد.

در هنگام تلاش برای خلق اثری زیبا، خلاقیت افراد درگیر می شود، ذهن از مسائل روزانه و استرس زا دور می شود و فشارهای ذهنی از بین می روند. کاهش سطح استرس به سلامت ذهنی کمک می کند و میزان شادی و رضایت افراد را افزایش می دهد.

2. از تمرین های افزایش خلاقیت است.

به طور طبیعی، بیشتر افرادی با نقاشی وقت می گذرانند که غلبه با سمت راست مغز آنها باشد اما افراد چپ مغز نیز می توانند با تمرین نقاشی، خلاقیت خود را تحریک و پرورش دهند؛ تمرین و یادگیری مهارت های خلاقانه و شرکت در کلاس نقاشی، می توانند باعث رشد خلاق می شود.

3. نقاشی در تقویت حافظه موثر است.

بررسی ها نشان داده است افرادی که بخشی از زمان خود را به فعالیت های خلاقانه مانند نوشتن، نقاشی، طراحی و مانند این ها اختصاص می دهند، کمتر از دیگران در در معرض خطر مشکلات مربوط به حافظه هستند. نقاشی ذهن را وادار به تجسمی و فضاسازی می کند و از طریق تقویت ذهن، حافظه را تقویت می کند. شرکت در کلاس نقاشی به همین دلیل به افراد مستعد آلزایمر پیشنهاد می شود.

4. نقاشی به تقویت مهارت های حرکتی و افزایش مهارت حل مسئله کمک می کند.

در نقاشی محدودیت های زیادی مانند محدودیت های رنگی یا مهارتی و… وجود دارد؛ یک نقاش برای پیاده کردن تصور ذهنی‌اش روی بوم نقاشی، به صورت مفهومی فکر می کند تا بهترین راه حل ها را برای خلق بهترین اثری که می تواند پیدا کند و تا جای ممکن بر محدودیت هایی که دارد غلبه کند. این درگیری ذهنی و تلاش برای یافتن راه حل ها، در نهایت موجب بهبود مهارت های حل مسئله در افراد می شود.

علاوه بر مهارت حل مسئله، شرکت در کلاس نقاشی با نیاز به مهارت های حرکتی مانند در دست گرفتن قلم مو، باعث افزایش تحرک در دست ها و انگشتان می شود. مهارت های حرکتی ظریفی که یک نقاش به آنها نیاز دارد، به ایجاد میانبرهای ذهنی کمک می کند که مغز نیز آنها را در زندگی روزمره پیاده می کند.

5. نقاشی می تواند موجب رشد عاطفی شود.

رهاسازی و بیان احساسات به کمک نقاشی و آثار هنری، تقریبا درمورد تمام افرادی که برای نقاشی کردن زمان می گذارند صدق می کند. یک هنرمند معمولا احساسات خود را از طریق آثار هنری خود بیرون می ریزد؛ آنها همچنین می توانند عواملی را که در خلق و خوی متفاوت نقش دارند ارزیابی و درک کنند. آزمایش با اشکال مختلف نقاشی به هنرمند کمک می کند تا بفهمد چه چیزی باعث ایجاد احساساتی مانند شادی، غم، عشق یا خشم می شودو از این طریق به رشد عاطفی کمک می کند.

6. نقاشی خوشبینی، دید مثبت و عزت نفس را در افراد تقویت می کند.

نقاشی با ایجاد محیطی امن و آرام برای ابراز احساسات و عقاید، به نقاش کمک می کند تا با داشتن فرصتی مناسب برای بروز خلاقیت خود و احساس آزادی بیشتر، رویکرد خوش بینانه تری نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشد.

علاوه بر این تحسین و تشویق دیگران نیز به هنرمند اعتماد به نفس بیشتری می دهد و باعث احساس غرور و شادی درونی می شود و فرد را تشویق به پیشرفت و تلاش بیشتر می کند.

معیارهای انتخاب کلاس نقاشی

این ها بخشی از فواید نقاشی هستند که افراد را علاقمند و جذب شرکت در کلاس های نقاشی می کنند. البته برای بهره مندی از این فواید، انتخاب درست کلاس نقاشی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یک انتخاب غلط می تواند شما را کاملا از هدف خود دور کند و اجازه بهره مندی از فواید ذکر شده را ندهد. معیارهای انتخاب کلاس نقاشی از همین جهت اهمیت دارند و به شما کمک می کنند با در نظر گرفتن شرایط خود، مناسب ترین کلاس نقاشی ممکن را انتخاب کنید و از فواید روحی و روانی آن بهره مند شوید.

 

معیارهای انتخاب کلاس نقاشی

با در نظر گرفتن تمایلات و اهداف خود در کنار معیارهایی که معرفی می کنیم، می توانید منطبق ترین کلاس نقاشی با شرایط خود را انتخاب کنید.

1. بدانید که چه می خواهید.

قبل از در نظر گرفتن هر معیاری برای انتخاب کلاس نقاشی، مهمترین چیز این است که مشخص کنید از شرکت در کلاس نقاشی چه هدفی دارید؟ صرفا برای سرگرمی ان را انتخاب کرده اید یا هدفی دقیق تر دارید؟ برای تمرین خلاقیت و خالی کردن ذهنتان به سراغ آن آمده اید یا دوست دارید تبدیل به نقاشی برجسته و موفق شوید؟

پاسخ این سوالات اولین قدم برای انتخاب کلاس نقاشی است. اگر شما صرفا برای سرگرمی و درگیر شدن با بوم و رنگ تصمیم دارید در کلاس نقاشی شرکت کنید، احتمالا میزان حرفه ای بودن استاد و سطح کلاس چندان یا تکنیکی که تدریس می شود اهمیت چندانی برای شما نداشته باشد اما اگر از شرکت در کلاس نقاشی هدف جدی تری را دنبال می کنید، این موارد می توانند از معیارهای بسیار مهم باشند که در ادامه از آن ها صحبت می کنیم.

پس اولین قدم برای شروع نقاشی این است که هدف خود را بشناسید، سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید و معیارهایی را که درباره آنها صحبت خواهیم کرد را به توجه به علایق و تمایلات خود قضا.ت و شخصی سازی کنید.

2. سبک مورد علاقه خود را دنبال کنید.

در نقاشی نیز مانند دیگر هنرها سبک های مختلفی تدریس می شوند که هر کدام جذابیت ها و طرفداران خود را دارند. در انتخاب کلاس نقاشی، در نظر گرفتن سبکی که در کلاس تدریس می شود از مهمترین مسائلی است که باید به آن دقت کنید و مطمئن شوید سبک تدریس همانی است که شما دوست دارید آن را بیاموزید.

3. موقعیت مکانی آموزشگاه برای شما مناسب است؟

دور یا نزدیک بودن آموزشگاه نقاشی به محل زندگی یا کار شما بسیار اهمیت دارد. بهتر است آموزشگاهی را انتخاب کنید که رسیدن به آن ملزم به پرداخت کمترین هزینه مالی یا زمانی ممکن باشد. آموزشگاهی که مجبور باشید برای رسیدن به آن وقت یا هزینه زیادی صرف کنید می تواند برای شما خسته کننده باشد یا شما را دلسرد کند.

4. اساتید آموزشگاه صرفا نقاش هستند یا مهارت تدریس هم دارند؟

اینکه یک نفر نقاش ماهر باشد، لزوما نشان دهنده این نیست که می تواند مدرس نقاشی خوبی نیز باشد و مهارت تدریس جدای از مهارت نقاشی است. آثار و نمونه کارهای استادی که قصد آموختن از او را دارید بررسی کنید تا مطمئن شوید سبک کاری او با سبکی که شما قصد آموختن /ان را دارید تطابق دارد؟، اگر امکانش را دارید از هنرجوهای گذشته او درباره توانایی و مهارت او در تدریس بپرسید یا با شرکت در یک جلسه آزمایشی، توانایی تدریس او را با توجه به معیارها و توقعات خود بسنجید.

5. مطمئن شوید جو و محیط آموزشگاه برای شما مناسب است.

متراژ کلاس ها، تعداد هنرجویان، دیزاین محیط، تهویه مناسب و نور طبیعی، از مواردی هستند که قبل از انتخاب یک آموزشگاه نقاشی بهتر است بررسی کنید و طبق معیارها خود بسنجید که شرایط و جو حاکم بر آموزشگاه می تواند برای شما مفید باشد یا خیر.

محیط های کوچک با تعداد هنرجویان بالا یا تهویه هوا و نور نامناسب می توانند شما را کلافه کنند و اجازه ندهد از آموختن نقاشی لذت ببرید. علاوه بر این ها، فرهنگ و جو حاکم در آموزشگاه نیز بسیار اهمیت دارد. فرهنگ غالب هنرجویان، اساتید و کادر آموزشگاه، نظم در برگزاری کلاس ها و وسایل و لوازم و… را با توجه به معیارهای خود بسنجید و مطمئن شوید که با آن سازگاری دارید.

برای کلاس نقاشی نیاز به راهنمایی دارید؟ اطلاعات خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ پایین صفحه ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم.

این ها مهمترین معیارهای انتخاب کلاس نقاشی هستند که در انتخاب مناسب ترین آموزشگاه نقاشی می توانند شما را یاری کنند، اما همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم، بسیار مهم است که قبل از هر انتخابی، تمایلات و اهداف خود را از شرکت در کلاس نقاشی بدانید تا با یک انتخاب درست، از مزایای شرکت در آن بهره مند شوید.

نیکارو می تواند کار شما را در انتخاب کلاس نقاشی ساده تر کند و با در نظر گرفتن شرایط شما، مناسب ترین آموزشگاه های نقاشی و هنرهای تجسمی را به شما معرفی کند. به کمک دکمه درخواست کلاس می توانید درخواست خود را برای بهره مندی از خدمات معرفی کلاس نیکارو ثبت کنید یا در کامنت ها از ما راهنمایی بخواهید.

سؤالات متداول

اگر به دنبال یادگیری نقاشی باشید، احتمالا سؤالات زیادی در ذهنتان دارید. در ادامه به پاسخ تعدادی از سؤالات متداول در رابطه با کلاس نقاشی می‌پردازیم. در صورتی که پاسخ سؤال خود را پیدا نکردید، در قسمت دیدگاه ها بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

کلاس های نقاشی معمولا مختلط نیستند و برای خانم ها و آقایان به صورت مجزا برگزار می‌شوند. در سنین پایین تر و سطوح ابتدایی کلاس نقاشی کودکان، آموزش نقاشی ممکن است به صورت مختلط نیز انجام شود.

هزینه کلاس نقاشی مشابه سایر کلاس‌های هنری بسیار متنوع است و به عوامل زیادی از جمله سابقه آموزشگاه، سطح تجربه و تخصص مدرس، تکنیک نقاشی، تعداد شرکت کنندگان کلاس و عوامل دیگر بستگی دارد. برخی آموزشگاه های نقاشی به ازای یک ترم تنها 100 هزار تومان دریافت می‌کنند. این در حالی است که برخی آموزشگاه های دیگر شهریه ای در حد 1 میلیون تومان می‌گیرند.

آموزشگاه نقاشی همانطور که از نام آن مشخص است تنها به آموزش نقاشی می‌پردازد. البته تکنیک های مختلف نقاشی مثل رنگ روغن، پاستل، مداد رنگی، آبرنگ، سیاه قلم و سایر تکنیک ها در آموزشگاه نقاشی وجود دارد. آموزشگاه هنرهای تجسمی معمولا علاوه بر کلاس نقاشی، کلاس های هنری دیگر مثل سفالگری، خوشنویسی، معرق، منبت و کلاس های هنری دیگر برگزار می‌کند.

مدت زمان یادگیری نقاشی بسته به میزان استعداد هنرجو و همچنین سطح دوره متفاوت است. آموزش دوره های مقدماتی و پیشرفته تعداد حلسات متفاوتی دارند و به طور کلی مدت زمان یادگیری نقاشی می‌تواند از ۳ ماه تا یکسال متغییر باشد. این زمان، حداقل مدتی است که نیاز است تا یک هنرجو آموزش اولیه ببیند و بتواند به تنهایی یک تابلو را به اتمام برساند. اما یادگیری نقاشی همواره جای پیشرفت دارد و شما پس از یادگیری تکنیک های نقاشی، می‌توانید سراغ یادگیری سبک های مختلف نقاشی بروید و با خلاقیت خود نقاشی های زیبا خلق کنید. 

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی