استعداد برنامه نویسی کودکان

استعداد برنامه نویسی کودکان

برنامه نویسی از آن دسته مشاغلی است که با رشد تکنولوژی و پیشرفت آن علاقمندان بسیاری پیدا کرده است. اما آیا هر کسی برای این شغل مناسب است؟ شاید به عنوان والدین نشانه هایی از علاقمندی کودکتان به برنامه نویسی را در او مشاهده کرده اید و یا می خواهید بدانید آیا برای ورود به این رشته تحصیلی و شغلی مناسب است یا خیر. ما در این مطلب قصد داریم نشانه های استعداد برنامه نویسی کودکان را برای شما بازگو کنیم.

نشانه های استعداد برنامه نویسی کودکان

کودک به تکنولوژی علاقه دارد

یکی از اولین نشانه های استعداد برنامه نویسی، علاقه به ابزارهای وابسته به تکنولوژی مانند موبایل و کامپیوتر است. این علاقه خیلی مهم است چرا که برنامه نویسان بخش مهمی از زندگی خود را با این گونه ابزار سپری خواهند کرد.

آیا کودک شما به موبایل و کامپیوتر علاقه دارد؟ منظور ما فقط بازی کردن با آنها نیست. بلکه این علاقمندی باید به صورتی باشد که کودک دوست داشته باشد مدام و مدام درباره آنها یاد بگیرد. آیا درباره تکنولوژی های وابسته به IT زیاد سوال می پرسد؟ وقت زیادی را صرف شناخت و کار کردن با این ابزار و یادگیری نحوه کارکرد آنها می کند؟ خیلی سریع در کار کردن با آنها پیشرفت کرده و حتی کارکردهایی که شما با آن آشنایی ندارید را کشف کرده است؟ این می تواند نشانه استعداد برنامه نویسی کودکان باشد.

کودک قدرت حل مساله خوبی دارد

یک برنامه نویس باید قدرت حل مساله بالایی داشته باشد چرا که برنامه نویسی سراسر حل مساله است. این توانایی را در کودک خود دیده اید که برای مسایل راه حل های مناسبی ارایه دهد؟ آیا بازی هایی که به قدرت حل مساله ارتباط دارند نظیر شطرنج و پازل را به خوبی انجام می دهد؟ این ها می تواند نشانه استعداد برنامه نویسی در کودک شما باشد.

کودک خلاق است

داشتن خلاقیت یک فاکتور مثبت است که در هر حوزه ای که به کار گرفته می شود می تواند شما را در آن زمینه موفق کند. اما برای برنامه نویسی این ویژگی بسیار مهم است. برنامه نویس باید برای مشکلات راه حل های خلاقانه بدهد و حتی بتواند خود مشکل را با دیدی خلاقانه  بررسی کند. خلاقیت یک برنامه نویس می تواند این باشد که نیازهای کاربران را شناسایی کند و تلاش کند آن ها را برطرف نماید. مثلا راهی برای کوتاه کردن کدها پیدا کند یا یک اپلیکیشن جدید بسازد.

خلاقیت بالا از نشانه های استعداد برنامه نویسی کودکان است.کودکان خلاق غالبا با آب و تاب حرف میزنند، توانایی ابداع بازی های جدید دارند، قدرت تخیلی بالایی دارند، زیاد سوال می پرسند، بین چیزهایی که ظاهرا نامربوط هستند ارتباط برقرار می کنند، به امور هنری علاقمندند و از وسایل به شیوه ای جدید استفاده می کنند.

کودک مهارت های ارتباطی خوبی دارد

اکثر افراد فکر می کنند که برنامه نویسی نیاز به تعاملات اجتماعی ندارد و برنامه نویس ها افرادی منزوی هستند که به تنهایی کار می کنند. اما از آنجا که برنامه نویس ها اغلب در تیم هایی کار می کنند که از آنها می خواهند کد بنویسند تا سایر کدنویس ها آن را درک کنند و حفظ کنند، باید توانایی تعامل و کار گروهی مناسبی داشته باشند. آنها باید بتوانند مفاهیم پیچیده را با عبارات نسبتاً ساده برای غیر کدنویسان توضیح دهند و توانایی متقاعد سازی خوبی داشته باشند.

کودکی که مهارت های اجتماعی خوبی دارد غالبا هوش کلامی بالایی دارد. خوب صحبت می کند و می داند چطور درخواست خود را مطرح کند. ارتباط چشمی مناسبی دارد و از بودن در جمع انرژی می گیرد. توانایی متقاعد سازی خوبی دارد، با سایر بچه ها به خوبی بازی می کند و مشکلات بین فردی کمی با دیگر همسالانش دارد. بنابراین مهارت ارتباطی مناسب می تواند نشانه استعداد برنامه نویسی کودکان باشد.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
استعداد برنامه نویسی کودکان
کودک مهارت های ریاضی پایه خوبی دارد.

برنامه نویسی ارتباط نزدیکی با ریاضیات و طرح معما دارد. برنامه نویسان معمولا پایه ریاضیاتی قوی ای دارند و از حل سوالات چالشی، معما و حتی بازی‌هایی که نیاز به تمرکز دارند مانند سودوکو و ماز لذت می‌برند.

کودکانی که مهارت ریاضی پایه ی خوبی دارند هوش منطقی ریاضی بالایی دارند. با اعداد خوب کار می کنند، مسایل ریاضی را خوب می فهمند، الگوها را به خوبی شناسایی می کنند و ارتباط بین مسایل را درک می کنند. بنابراین مهارت های ریاضی خوب از نشانه های استعداد برنامه نویسی کودکان است.

کودک در یادگیری خود کفا است

یک برنامع نویس موفق باید از آخرین مطالب و پیشرفت های صورت گرفته در زمینه کاری خود مطلع باشد. پیشرفت بسیار سریعی که در عرصه تکنولوژی در حال رخ دادن است، آموزش این مباحث را چالش برانگیز نموده است. چرا که هر روز مطالب جدیدی مطرح می شود. بنابراین یک برنامه نویس خوب باید توانایی خود آموزی داشته باشد در غیر این صورت از بسیاری از مفاهیم عقب می ماند.

کودکان و نوجوانانی که علاقه دارند چیزها را خودشان یاد بگیرند دارای استعداد فوق العاده ای برای برنامه نویس شدن هستند. آنها سعی می کنند با جستجو در اینترنت، پرسیدن از دیگران و آزمون و خطا جواب پرسش های خود را پیدا کنند و برای یادگیری منتظر آموزش های رسمی و آکادمیک نیستند.

کودک پشتکار بالایی دارد

برنامه نویسی و کد زدن کار آسانی نیست. حتی بهترین برنامه نویس ها  هم بارها و بارها مجبور هستند کدها را اصلاح کنند و باگ ها را برطرف نمایند. آنها هر روز با چالش ها و مشکلاتی برخورد می کنند که باید بتوانند برای آنها راه حل ارائه دهند. ممکن است برای حل یک مساله راههای گوناگونی را انتخاب کنند و بارها شکست بخورند. به همین دلیل برای برنامه نویس شدن پشتکار زیادی لازم است.

کودکانی که پشتکار بالایی دارند زود ناامید نمی شوند و راههای مختلفی را برای رسیدن به نتیجه امتحان می کنند. مستقل هستن، اعتماد به نفس بالایی دارند و می دانند که می توانند مشکلاتشان را خودشان حل کنند

کودک تمرکز و توجه خوبی دارد

برنامه نویس های خوب به سرعت محو کار شده و برای ساعت ها به کار خود ادامه می دهند. بنابراین به تمرکز بالایی نیاز دارند تا بتوانند عوامل مزاحم را نادیده بگیرند.

کودکانی که توجه و تمرکز بالایی دارند می توانند دقایق طولانی را صرف کاری که شروع کرده اند کنند. دستور العمل هایی که به آنها داده می شود را به دقت دنبال می کنند. . می توانند بدون حواسپرتی وظایف خود را انجام دهند تا آن را کامل کنند.

ما تعدادی از نشانه های استعداد برنامه نویسی کودکان را برای شما برشمردیم. اینها تنها مشتی نمونه خروار هستند. هنوز هم می توان مواردی به این لیست اضافه کرد. اگر شما ویژگی ای را در کودکان می شناسید که می تواند نشانه استعداد برنامه نویسی در آنها باشد خوشحال می شویم آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

کودک خود را چقدر می‌شناسید؟

با استعدادهای او آشنا هستید؟