کلاس رانندگی در مشهد

در این مقاله با موضوع کلاس رانندگی و گرفتن گواهینامه راهنمایی و رانندگی مشهد همراه شما هستیم و قصد داریم مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد گرفتن گواهینامه دارید با آگاهی کامل از این مراحل، برای رفتن به کلاس راهنمایی و رانندگی اقدام نمایید.

تقریبا تمام افراد به خصوص نوجوانان و جوانان تمایل دارند رانندگی کردن با اتومبیل را تجربه کنند، اما برای انجام این کار باید آموزش دیده و با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شوند. بنابراین لازمه ی رانندگی کردن با اتومبیل گرفتن گواهی نامه راهنمایی و رانندگی می باشد. اگر قصد دارید رانندگی یاد بگیرید و در کلاس آموزش راهنمایی و رانندگی شرکت کنید با ما همراه باشید تا مراحل آن را برای شما توضیح دهیم.

مراحل گرفتن گواهینامه راهنمایی و رانندگی مشهد

گرفتن گواهینامه راهنمایی و رانندگی مشهد یا شهرهای دیگر، مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مرحله اول: شما باید چه گواهینامه ای بگیرید؟

برای رانندگی با هر نوع خودروی خاصی به آموزش رانندگی با آن خودرو و یک نوع گواهینامه مناسب با آن نیاز است. ما در این مقاله فرض می کنیم که شما قصد دارید رانندگی با خودرو های سواری سبک را یاد بگیرید که گواهینامه ی مورد نیاز آن ب 1 می باشد.

مرحله دوم: مراجعه به آموزشگاه و ارائه مدارک

برای دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی باید حتما به آموزشگاه های رانندگی مراجعه نمایید. در تمام شهر ها چندین آموزشگاه مختلف وجود دارند که خدمات تقریبا مشابهی ارائه می دهند اما ممکن است کیفیت این خدمات با هم تفاوت داشته باشد و هزینه ی آن ها هم تا حدودی یکسان است.

اگر شما از قبل رانندگی را یاد گرفته اید و حال فقط قصد گرفتن گواهینامه را دارید بهتر است برای مرور دانسته های خود به نزدیکترین اموزشگاه به محل زندگیتان مراجعه نمایید، اما اگر قصد دارید رانندگی را از صفر شروع کنید باید حتما به دنبال آموزشگاهی باشید که رانندگی را به صورت اصولی و به بهترین شکل ممکن به شما آموزش دهند.

مرحله سوم: پرداخت هزینه ها

تقریبا می توان گفت هزینه اخذ گواهینامه در تمام آموزشگاه ها یکسان است ولی هر ساله با تغییرات کوچک و بزرگی در این هزینه ها مواجه خواهیم بود. به طوری که اگر هزینه های هم اکنون را به کسی که سه سال پیش گواهینامه گرفته اعلام کنید شاهد شگفت زده شدن و تعجب فراوانش خواهید شد.

هزینه های گرفتن گواهینامه به 2 بخش تقسیم می شود: یک بخش هزینه هایی که باید به آموزشگاه رانندگی پرداخت شود و بخش دیگر هزینه هایی که باید به حساب نهاد های مختلف واریز شود. پرداخت این هزینه ها به صورت نقدی و کارتی امکان پذیر است.

گواهینامه راهنمایی و رانندگی مشهد

مرحله چهارم: انجام معاینه های پزشکی و شرکت در کلاس های تئوری

قبل از شروع رانندگی باید از سلامت جسمانی خود به خصوص سالم بودن دید چشم ها اطمینان حاصل کنید. زیرا در صورتی که چشم های شما ضعیف باشد ممکن است در حین رانندگی به خوبی دید نداشته باشید و به همین علت سوانح وحشتناکی رخ دهد. بنابراین در این مراحله شما را به یک پزشک معتمد نیروی انتظامی معرفی می کنند تا وضعیت جسمانی تان مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین از شما آزمایش گرفته شده و گروه خونیتان مشخص خواهد شد.

بعد از تایید پزشک و تحویل برگه آزمایشگاه به آموزشگاه رانندگی، شما باید در کلاس های تئوری شرکت کنید. این کلاس ها در 8 جلسه 2 ساعته برگزار می شوند که 6 جلسه به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی و 2 جلسه به آموزش فنی خودرو اختصاص داده خواهد شد.

شما موظف هستید تمام این 8 جلسه را بگذرانید و در صورت غیبت کردن حتما باید در جلسه جایگزین شرکت کنید. بعد از اتمام جلسات یک آزمون تئوری از شما گرفته می شود که در صورت قبولی در آن، می توانید در دوره های آموزش عملی رانندگی با خودرو شرکت کنید. معمولا آزمون تئوری هفته ای 1 بار برگزار می شود و شما با هر بار رد شدن در این آزمون می توانید مجددا در آزمون هفته بعدی شرکت کنید.

توجه داشته باشید که در صورت عدم قبولی در این آزمون ها باید برای هر آزمون جدید هزینه ای پرداخت شود.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

مرحله پنجم: آموزش عملی و رانندگی در معابر شهری

در این مرحله به آموزش عملی رانندگی به شما خواهند پرداخت. اکثر متقاضیان در این مرحله برای اولین بار پشت فرمان می نشینند و اولین تجربه رانندگی خود را می گذرانند. این مرحله از آموزش در 10 الی 12 جلسه انجام می شود و ساعت آموزش تا حدودی توافقی می باشد. یعنی آموزشگاه تعیین وقت آموزش را به عهده خود شما میگذارد اما نه در تمام ساعات شبانه روز!

یکی از تخلف هایی که در این مرحله صورت می گیرد این است که شما در کلاس های آموزش عملی شرکت نمی کنید و مربی کارنامه شما را مهر می کند. در صورت انجام این تخلف اداره راهنمایی و رانندگی مدرک مربیگری را باطل کرده و آموزشگاه را پلمب می کند. بنابراین شما و مربی خود حتما باید کل 12 ساعت آموزش را به صورت کامل بگذرانید.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که به هیچ عنوان نباید در زمان آموزش عملی با اتومبیلی به غیر از اتومبیل آموزشگاه تمرین کنید. زیرا هر کدام از اتومبیل ها قلق خاص خود را دارند و انجام چنین کاری شما را سردرگم کرده و کیفیت آموزش را پایین می آورد.

مرحله ششم: شرکت در آزمون های رانندگی

بعد از گذراندن دوره ی آموزش عملی نوبت به شرکت در آزمون ها می رسد. در ابتدا یک آزمون اولیه و مبتدی توسط مربی رانندگی از شما گرفته می شود و در صورتی که عملکرد خوبی در این آزمون نداشته باشید، مجددا باید در کلاس های آموزشی شرکت کنید. سپس یک وقت برای شما معین شده و نوبت به شرکت در آزمون اصلی و نهایی می رسد. این آزمون اهمیت بسیار زیادی دارد و به جای مربی، یک افسر راهنمایی و رانندگی از شما امتحان می گیرد.

لازم به ذکر است تا زمانی که شما در آزمون نهایی تئوری قبول نشده باشید، نمی توانید در آزمون نهایی عملی حضور پیدا کنید. آزمون عملی به این صورت است که شما پشت فرمان نشسته و حدود 15 دقیقه رانندگی می کنید تا افسر راهنمایی و رانندگی مهارت شما را در رانندگی تایید کند. در صورتی که موفق به قبولی در این آزمون نشوید باید مجددا 10 ساعت به صورت عملی آموزش ببینید.

این مراحل آنقدر تکرار می شود که سرانجام موفق به قبولی در این آزمون شوید اما باید توجه داشته باشید که معاینات پزشکی تا 6 ماه، قبولی آیین نامه تا 2 سال و قبولی مهارت رانندگی تا 1سال اعتبار دارند. پس از پایان اعتبار هر مورد شما مجبور می شوید که تمام مراحل دریافت آن را مجددا از اول انجام دهید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی