تست هالند

تست هالند برای انتخاب رشته

تست هالند برای انتخاب رشته و انتخاب شغل بسیار کاربردی و مفید است. این تست یکی از تست های استعدادیابی تحصیلی و شغلی است که می تواند به شما در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و نیز انتخاب شغل متناسب با استعدادهایتان کمک کند.

جان هالند روانشناس آمریکایی و استاد برجسته رشته جامعه شناسی در دانشگاه جان هاپکینز بود. او در سال ۱۹۵۹ با انتشار مقاله “تئوری انتخاب” اولین گام خود را در جهت ایجاد نظریه “تیپ‌های شخصیتی شغلی و محیط‌های کاری” خود را برداشت.

 هالند معتقد بود برای اینکه افراد بهترین عملکرد را در محیط کاری داشته باشند باید در محیط کاری قرار بگیرند که با علایق و تیپ شخصیتی آنها سازگار است و فرد از انجام آن کار لذت می برد.

ویژگی های تست هالند

تست هالند از 180 سوال سه گزینه ای تشکیل شده است که زمان حدودی برای پاسخ دهی به آن 30 دقیقه می باشد. البته در بیشتر تست های آنلاین از نسخه های کوتاهتر آن که تعداد سوالات کمتری دارد استفاده می شود.

تست رغبت‌سنج شغلی هالند برای گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا مناسب بوده و طیف وسیعی از کاربران شامل دانش آموزان دبیرستان، دانشجویان و کارجویان عام را پوشش می‌دهد. 

تیپ های شخصیتی تست هالند برای استعدادیابی تحصیلی

در این قسمت قصد داریم درباره تیپ های شخضیتی تست هالند برای انتخاب رشته و استعدادیابی تحصیلی صحبت کنیم.

رضایت شما از رشته تحصیلیتان و شغلی که بعدها به واسطه آن پیدا می کنید بسته به میزان انطباق آنها با شخصیت و علایقتان دارد. بنابراین هر چقدر بیشتر خود را بشناسید می توانید تصمیم درست تری دراین زمینه بگیرید.

هالند در نظریه خود 6 تیپ شخصیتی را معرفی می کند که در تست هالند برای انتخاب رشته هم سنجیده می شوند و  به کد های هالند  (RIASEC)معروف هستند. این تیپ های شخصیتی عبارتند از : واقع گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور

1- تیپ شخصیتی واقع‌گرا (Realistic)

ویژگی های بارز: عینی، عملی، فیزیکی، ، کنشی، ماشینی و ابزارگرا

تیپ شخصیتی واقع گرا اغلب به مشاغلی که شامل کارهای عملی و کار با دست و ابزار است علاقه دارند.

آن‌ها اغلب با گیاهان، حیوانات و مواد دنیای واقعی مانند چوب، ابزار و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از این افراد به مشاغلی نیاز دارند که در فضای باز باشد و نیاز زیادی با سروکار داشتن با دیگران یا دفتر و کاغذ نداشته باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی واقع گرا بیشتر از این که به فکر کردن و بحث در مورد تئوری‌ها و موارد مربوط به طراحی علاقه‌مند باشند به رویکردها و موارد مربوط به پیاده‌سازی و رهبری فعالیت‌های اجرایی علاقه‌مندند.

واقع گراها تمایل به استفاده از مهارت‌ها و به کارگیری قدرت خود در زمینه های مختلف دارند. بنابراین فعالیت‌های عملی یا مکانیکی می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر از کارهای فرهنگی و هنری باشد.

باید بگوییم داوطلبان رشته ریاضی و بعضی از داوطلبان رشته ی تجربی ، دارای تیپ شخصیتی واقع گرا هستند

داوطلب هایی با تیپ شخصیتی واقع گرا معمولا جذب رشته های فنی مهندسی می شوند.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
تست هالند برای انتخاب رشته
2- تیپ شخصیتی جستجوگر (Investigative)  

ویژگی های بارز: متفکر، اکتشافی، تحلیلی، روشنفکر، علمی

این گروه علاقه‌مند هستند که با اطلاعات و داده‌ها و آنالیز آن‌ها کار کنند. سازماندهی، درک و تحلیل داده‌ها واطلاعات برای آنها جذاب‌تر از اقدامات عملیاتی است. آنها کار فردی را به فعالیت های تیمی و گروهی ترجیح می دهند.

جستجوگران صبر و حوصله زیادی دارند و  برای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، افراد مناسبی هستند. آنها به مشاغلی علاقه دارند که شامل کار با ایده‌ها است و نیاز به مقدار زیادی تفکر وسیع دارد.  این مشاغل می‌توانند کارهایی مرتبط با کشف مشکلات ذهنی یا کشف حقیقت باشد. 

پزشک، جراح، شیمیدان، دندان پزشکی، داروسازی ، کار در زمینه های مختلف پیراپزشکی، زمین شناسی، زیست شناس، مهندسی کامپیوتر ( زیرا مهندس کامپیوتر هم با آزمون و خطا و کدهایی که می نویسد به خروجی یک برنامه می رسد.) برای این تیپ شخصیتی مناسب هستند.

اکثر داوطلبان کنکوری رشته تجربی دارای تیپ شخصیتی جستجوگر می باشند.

 

در ادامه مطلب تست هالند برای انتخاب رشته با تیپ شخصیتی هنری در این تست آشنا خواهیم شد.

3- تیپ شخصیتی هنری (Artistic)

ویژگی های بارز: خلاق، مبتکر، مستقل، نامنظم، نوآور، رسانه‌ای، اهل نگاشتن و نوشتن

افراد هنری مهارت زیادی در درک، شناخت و بیان خصوصیات خود دارند. آن‌ها توانایی بالایی برای کنترل عواطف و احساسات خود ندارند . به راحتی حس خود را بروز می‌دهند و اصطلاحا آدم های احساساتی هستند.

بنابراین به سادگی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. این گروه در مهارت‌های ارتباطی و کلامی ظرفیت بالقوه بالایی دارند. برخلاف آن مهارت‌های محاسباتی و ریاضی آنها قوی نیست.

آنها آرمانگرا، خلاق و خیال پرداز هستند و کار با وسایل و ابزار را دوست دارند. آنها دوست دارند کارشان خاص باشد و به خلق کردن تمایل دارند. اکثرا قانع و مطیع نیستند و قوانین خودشان را برای زندگی کردن دارند.

شغل مناسب این تیپ شخصیتی شامل کار با شکل، طرح و الگوها است. آن‌ها اغلب به بیان خود نیاز دارند و می‌توانند کارها را بدون پیروی از مجموعه‌ای از قوانین روشن انجام دهند.

شغل‌های نویسندگی، بازیگری، موسیقی، نمایش، صنایع، آرشیتکت ها، شاعران، باستان شناسان، مردم شناسان، روانشناسان، طراح های گرافیکی، طراح های وب سایت، کارشناسان فرش، نقاش ها… برای آنها مناسب هستند.

رشته های هنری و علوم انسانی برای این افراد مناسب تر است.

همچنین افراد متمایل به شاخه های فنی مهندسی اگر واقع گرا باشند، هنری هم هستند.

4- تیپ شخصیتی اجتماعی (Social)

ویژگی های بارز : حمایت‌کننده، کمک‌کننده، درمان / پرورش، آموزش

همان طور که از اسمشان مشخص است، تیپ شخصیتی اجتماعی علاقه‌ی زیادی به فعالیت‌های اجتماعی و در کنارش کمک کردن و یاری رساندن به دیگر افراد دارند. بنابراین فعالیت در زمینه‌هایی مثل آموزش، سلامت و رفاه اجتماعی می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد.

شغل‌هایی مثل معلمی، پزشکی، روابط عمومی، مربی، رهبر، رئیس جمهور، روانشناس، استاد دانشگاه، رئیس پلیس و پرستاری می‌تواند گزینه‌های خوبی برای این دسته مناسب است.

5- تیپ شخصیتی جسور/ متهور (Enterprising)

ویژگی های بارز: رقابتی، رهبری، متقاعد کردن، کسب مقام

افراد دارای تیپ شخصیتی جسور،  توانایی رهبری و مدیریتی بالایی دارند و نقش محوری را در فعالیت‌های گروهی بر عهده دارند. بنابراین در تاثیر زیادی در موفقیت یک تیم خواهند داشت.

 این تیپ شخصیتی ویژگی‌هایی چون ماجراجویی، انرژی بالا، اعتماد به نفس زیاد و تمایل به سلطه را در خود دارند. این افراد زیاده خواه، مغرور و جاه طلب بوده و غالبا پر حرف و دارای روابط اجتماعی مناسب هستند.

مشاغل متناسب با تیپ متهور (جسور) اغلب شامل راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها می‌شوند. این مشاغل بهتر است شامل رهبری دیگران و تصمیم‌گیری‌های بسیار باشد. این‌گونه کارها گاهی نیاز به ریسک کردن داشته و اغلب با معاملات کاری سروکار دارند. 

شغل‌های مدیریتی، تجاری و مالی می‌تواند برایشان انتخاب مناسبی باشد. مثلا : مشاوره املاک، بازاریاب، رهبر، نماینده مجلس، رئیس دانشگاه، تاجر، فروشنده، بیزینس طلا، سکه، دلار، مدیر خصوصی، دولتی، بازرگانی، مامور خرید، فروش، درعلوم سیاسی میتوانند وارد شوند.

5- تیپ شخصیتی قراردادی/ سنتی (Conventional)

ویژگی های بارز: جزئی گرا، سازمان‌دهی، دفتری

این افراد احترام زیادی برای قوانین و مقررات قائل هستند و به راحتی با چهارچوب‌ها و شرایط خودشان را سازگار می‌کنند.

تیپ شخصیتی سنتی بسیار با نظم هستند و موقعیت‌های پیچیده و بحرانی را دوست ندارند. آنها تمایل زیادی به فعالیت‌های جسمانی ندارند. امور دفتری، جمع آوری و تنظیم اطلاعات و ارائه و پردازش داده‌ها می‌تواند فعالیت‌های مناسبی برای آن‌ها باشد.

شغل‌های کارمندی ( چون کم ریسک است ، حقوق و تعطیلات مشخصی دارد و ساعت کاری ثابتی دارد)، منشی گری، حسابداری، صندوق داری، کارشناس املاک، بازاریاب یک محصول خاص، شغل های اپراتوری، دفترداری، معلمی مثل حسابداری، امور اداری یا مسئول دفتری می‌تواند مناسب آن‌ها باشد.

 

تفسیر تست هالند برای انتخاب رشته

بر اساس پاسخ فرد به سوالات تست هالند برای انتخاب رشته، در هر یک از ۶ تیپ شخصیتی نمره‌ای از صد برای ما مشخص می‌شود. در پایان آزمون یک کد سه حرفی به ترتیب بالاترین نمره‌ های ما در تیپ‌های شخصیتی نمایش داده می‌شود.

برای به خاطر سپردن و یادآوری کدهای هالند از حرف ابتدای هرکدام از آن‌ها می توان استفاده کرد. دکتر هالند معتقد بود هر شخص را نمی‌توان تنها در یک تیپ شخصیتی دسته‌بندی کرد. زیرا در این صورت تنها شش نوع از مردم در جهان وجود خواهد داشت.

در عوض  می توان گفت هر شخص می‌تواند علاقه‌مندی‌های مرتبط با هر شش نوع تیپ را در درجات متفاوتی داشته باشد.

این ۶ تیپ می‌تواند به‌طورکلی ۷۲۰ ترکیب مختلف ارائه دهد  مانند ISERAC، AIRSEC یا  CSERIA.

با این ‌حال، فقط دو حرف، مانند  SC، IR، یا AI برای ایجاد یک توصیف مفید (به عنوان آرکی‌تایپ یا کهن‌الگو) لازم است.

چنین توصیفی ممکن است هم در مورد فرد و هم در مورد محیط کاری به کار رود. با شناخت افراد و محیط کاری به کمک کدهای هالند، می‌توانیم میزان مطابقت فرد با نوع کارش را بسنجیم. این شناخت به افراد در انتخاب یک شغل و یا پیش‌بینی توانایی حرفه‌ای‌شان کمک خواهد کرد.

سخن آخر:

تست هالند برای انتخاب رشته و انتخاب شغل می تواند در تصمیم گیری بهتر کمک کند. اما دقت داشته باشید این تست تنها شخصیت و علایق کاری شما را بررسی می کند.  برای انتخاب رشته بهتر خوب است آزمون های دیگری مثل مایرز بریگز (MBTI)، نئو، دیسک و آزمون هوش های چندگانه گاردنر را هم انجام دهید تا به شناخت بیشتر و بهتری از ویژگی های خود دست پیدا کنید.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «تست هالند برای انتخاب رشته»

  1. من تیپ شخصیتیم هنری هست. دقیقا موارد گفته شده درباره من صدق میکنه. مرسی بابت مطلب خوبتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی