تست آدمک گودیناف

تست آدمک گودیناف

تست آدمک گودیناف یکی از بهترین و آسان ترین تست های ارزیابی هوش در کودکان است. خصوصا کودکانی که قادر به سخن گفتن و بیان درست کلمات نیستند. در این مطلب قصد داریم شیوه اجرا و نمره گذاری تست ارزیابی شناختی آدمک گودیناف را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه تست آدمک گودیناف

تست آدمک گودیناف در سال 1926 توسط پزشکی به نام فلورانس گودیناف ساخته و کد گذاری شد. گودیناف، قبل از ساخت این تست و برای تحقیقات و مطالعات بیشتر در مورد این آزمون در سال 1920 و در ایالت نیوجرسی آمریکا، بر بیش از چهار هزار کودک این تست را مورد ارزیابی و تحقیق قرار دارد.

مدتی بعد پزشک دیگری به نام دیل بی هریس این آزمون را مورد ارزیابی و تجدید نظر مجدد قرار داد و بر روی این آزمون اصلاحاتی را اعمال کرد. از آن به بعد این تست با نام” تست نقاشی گودیناف-هریس” هم شناخته می شود. در کشور فرانسه هم پزشکی به نام فای (Fay) در این زمینه کار کرده است.

هدف تست آدمک گودیناف

مهمترین هدف تست آدمک گودیناف ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی یعنی همان IQ کودک است . همچنین این آزمون را زمانی  به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش تست آدمک گودیناف می باشند.

کاربرد تست آدمک گودیناف

تست آدمک گودیناف در موارد زیر کاربرد دارد:

– ارزیابی هوش در کودکان و نوجوانان 2 تا 14 سال

– ارزیابی کودکانی که توانایی سخن گفتن ندارند و یا هنوز سخن گفتن را آغاز نکرده اند.

– هنگامی که دیگر آزمون های هوشی برای کودکان مناسب نیست و یا استفاده از آن آزمون ها امکان پذیر نباشد.

– هنگامی که می خواهیم ارزیابی کلی از سطح هوش داشته باشیم و در سریع ترین زمان ممکن به نمره هوشی دست پیدا کنیم.

– برای درک و پیدا کردن اطلاعاتی در زمینه ی اختلالات رفتاری و عاطفی در کودکان

قبل از آزمون چه مواردی را رعایت کنیم؟

مهم است قبل از شروع آزمون با کودک ارتباط خوبی برقرار کنید. کودک باید هنگام کشیدن نقاشی حس خوبی داشته باشد و در محیط احساس راحتی کند. جهت کشیدن نقاشی توصیه می شود یک خودکار روان و یا مداد مشکی رنگ در دسترس کودک قرار بگیرد.

در صورتی که ترسیم آدمک با مداد رنگی انجام شده باشد ، وضعیت دیگری جهت سنجش ضروری است که لحاظ شود. برگه جهت ترسیم نقاشی برای تست گودیناف می بایست کمتر از ابعاد ۲۱ در ۳۰ نباشد.

به کودک فرصت دهید چندین نقاشی ترسیم کند ، آنگاه مناسب ترین و بی نقص ترین را جهت امتیازدهی برگزینید. در صورتی که نتیجه چند باره ترسیم آدمک با هم تفاوت داشت علامت اضطراب و تشویش کودک می باشد که می بایست به مشاور و روان درمان رجوع نمود.

دستور اجرا و شرایط بکار بستن آزمون

آزمون را می توان بصورت فردی یا گروهی اجرا کرد. هرکودک یک جعبه مداد رنگی که شامل هفت رنگ است دریافت می کند. آبی، سبز، قرمز، زرد، بنفش ،قهوه ای وسیاه.

همچنین یک مداد سیاه، یک مداد پاک کن و یک ورقه کاغذ به صورت عمودی دراختیار کودک قرارداده می شود آزمایشگر به آزمودنی می گوید:

“روی این کاغذ یک آدمک (یا آدم)بکش تا آنجایی که می شود قشنگ باشد واگر دلت خواست آن را رنگ کن” می گذاریم که آزمودنی ها هرطور دلشان می خواهد نقاشی کنند بدون آنکه به آنها کمک کنیم و یا به انتقاد ارزشیابی یا تلقین مبادرت نمائیم. فقط به آزمودنی هایی که تردید هائی نشان می دهند باید گفته شود، خوبه ادامه بده .

اگر کودکی پرسش هایی درباره شیوه اجرای نقاشی پرسید به او گفته می شود که” هرکاری می خواهی بکن، هرطور دلت می خواهد، همان جوری خوبه” .

آزمودنی ها را در مورد انتخاب جای نقاشی، ابعاد آن، استفاده از کاغذ در جهتی غیر از آنکه به وی ارائه شده است، اضافه کردن عناصر دیگری غیر ازموضوع پیشنهاد شده، رنگهای به کار رفته، یا استفاده از رنگ و مانند اینها آزاد می گذاریم. چرا که انتخاب هر یک از اینها معنی خاصی دارد  .

می توان یک مداد تراش دراختیار آزمونی گذاشت. نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد کودک روی ورقه نوشته شود.

نکته: اجرای دقیق این دستورالعمل بسیار اهمیت دارد تجربه نشان داده است که کوچک ترین تغییری در دستورا جرا می تواند تغییرات مهمی ایجاد کند.

وقتی آزمون بصورت فردی اجرا می شود یادداشت فرآیند کار آزمودنی بسیار آموزنده است.

از کجا شروع می کند، چه چیزهایی را پاک می کند و تغییر می دهد. کارش بصورت منظم است یا بر اساس الهامات لحظه ای و واجد برانگیختگی. همچنین باید گفته های کودک یادداشت شوند چرا که از این راه می توان اطلاعات جالبی بدست آورد که به روشن شدن معمای پاره ای از جنبه های غیر قابل درک نقاشی کمک می کنند.

از آزمودنی های بزرگتر حتی می توان درخواست کرد که مقاصد خود را در مورد نقاشی اجرا شده با تعریف یک قصه از زبان خودشان و یا از زبان شخص ترسیم شده (مثل نقاشی های متحرک) بیان کنند.

می توان بیان فکر کودک با یک پرسشنامه تسهیل کرد: آدمک چند سالش است؟ مرد است یازن است؟ (درصورتیکه مشخص نباشد). کجای آدمک را بهتر کشیده ای؟ کجای آدمک را بدتر کشیده ای؟ داره چیکار می کنه؟ آیا چیزی کم داره؟ آیا راضی و خوشحال است؟آیا کار بدی کرده ؟ آیا دوستش دارند؟ آیا عصبانی است؟ آیا می ترسد؟ و… .

همچنین می توان براساس روش مک اوور ازکودک بخواهیم که به نقاشی کردن متوالی دو شخص (یک زن  و یک مرد) بپردازد.

حتی می توان ازکودک خواست که آدمکی که احساساتی رانشان می دهد نقاشی کند :آدمک خوشبخت، بدبخت، خشمگین، وحشت زده و… . چنین شیوه ای به بروز انگیزه هایی در ارتباط با خوشبختی ها یا بدبختی ها، خشمها یا ترسهای مشخص آزمودنی منجر می شود.

 محدودیت سنی بین 14-2 سال است و محدودیت وقت ندارد.

 

تست آدمک گودیناف

 نمره گذاری تست آدمک گودیناف

به طور کلی روش نمره گذاری در تست آدمک گودیناف از این قرار است که به هر قسمتی از تصویر یک نمره تعلق می گیرد که مجموع آنها 51 تجاوز نمی کند. با استفاده از جدول مخصوص، نمره خام تبدیل به سن عقلی می شود و از رابطه (100×سن تقویمی÷ سن عقلی ) بهره هوشی کودک بدست می آید.

1- سر وجود داشته باشد.

2- پا کشیده شده باشد.

3- دست کشیده شده باشد (یک یاهر دو دست).

4- بدن کشیده شده باشد.

5- طول بدن طویل تر از عرض آن باشد.

6- شانه ها کشیده شده باشد.

7- بازوها و پاها به تنه چسبیده باشند.

8- پاها به تنه و دستها به تنه درنقاط انتظار رفته چسبیده شده باشند.

9- گردن کشیده شده باشد.

10- دنبال گردن به سر و تنه مربوط باشد.

11- چشم ها کشیده شده باشد.

12- بینی کشیده شده باشد.

13- دهان کشیده شده باشد.

14- دولب دیده شوند.

15- سوراخ ها یاحفره های بینی کشیده شده باشد.

16- موها کشیده شده باشد.(جزئی ترین مقدار مو).

17- موها کامل کشیده شده باشد.

18- علامتی از لباس کشیده شده باشد.

19- دو قطعه لباس کشیده شده باشد.

20- تمام بدن پوشیده از لباس باشد.

21- چهار قطعه لباس مشخص باشد(کراوات، کلاه، جوراب ، کفش ، پیراهن و کت و شلوار).

22- لباس رسمی یا یونیفرم باشد( یونیفرم مدرسه هم نمره می گیرد).

23- انگشتان کشیده شده باشد(هر اثری ازانگشت کافی است).

24- تعداد انگشتان درست باشد.

25- شکل و قواره انگشتان درست باشد.

26 -شست متمایز باشد.

27- دست متمایز از انگشتلان باز باشد(کف دست کشیده شده باشد).

28- بازوها کشیده شده باشد.

29- زانو کشیده شده باشد.

30- تناسب سر نسبت به بدن مراعات شده باشد.

31- تناسب بازوها و دست ها نسبت به بدن حفظ شده باشد.

32- پاها متناسب کشیده شده باشد.

33- کف پا متناسب باشد.

34- پاها متمایل به بالا نباشند.

35- دست ها و پاها دو بُعدی کشیده شده باشند.

36- پاشنه کفش یا پاشنه پا کشیده شده باشد.

37- هماهنگی خطوط کلی حفظ شده باشد (دست نلرزیده باشد).

38- هماهنگی خطوط کلی و جزئی حفظ شده باشد( نقاشی دقیق باشد).

39- هماهنگی خطوط سر ( موها ودور سر به دقت کشیده شده باشد).

40- هماهنگی خطوط تنه حفظ شده باشد.

41- هماهنگی خطوط دست ها و پاها حفظ شده باشد.

42- هماهنگی خطوط چهره حفظ شده باشد.

43- گوش ها کشیده شده باشد.

44- تناسب گوش ها حفظ شده باشد.

45- مردمک چشم کشیده شده باشد.

46- تناسب چشم حفظ شده باشد.

47- در تصاویر نیمرخ و تمام رخ چشم دارای حالت باشد.

48- چانه و پیشانی هر دو کشیده شده باشد.

49- برآمدگی  شانه در تصویر نیمرخ معلوم باشد.

50- نیمرخ ناقص باشد(یعنی تنه و نیمرخ ناقص).

51- نیمرخ باشد.

امتیازات و نمرات کسب شده را با یکدیگر جمع نمایید. (کل نمرات از ۵۱ بیشتر نخواهدشد)

با به کارگیری جدول شماره ۱ نمره خام به سن عقلی تبدیل می شود. از فرمول زیر سن عقلی و هوش بهر کودک مشخص و به دست خواهد آمد.

 

جدول تبدیل نمرات خام به سن عقلی
تست آدمک گودیناف

در صورتی که نمره خام تست به طور نمونه ۳۲ باشد در جدول تبدیل نمرات یعنی جدول شماره ۱ نمره خام را بیابید و بهره هوشی کودک را که ۱۱ می باشد مشخص کنید. این نمره بهره هوشی و سن عقلی کودک می باشد. آنگاه عدد ۱۱ را در عدد ۱۲ ماه ضرب نمایید. سن حقیقی کودک را حساب کنید.

در صورتی که کودک به طور نمونه ۸ سال و ۵ ماه داشته باشد ۸ را ضربدر ۱۲ ماه به علاوه ۵ خواهیم کرد. نمره تحصیل شده سن حقیقی کودک است. حاصل ضرب صورت و مخرج را بر یکدیگر تقسیم و ضربدر ۱۰۰ نموده و سن عقلی  و هوش بهر آزمودنی مشخص و حاصل خواهد شد. آنگاه نمره کسب شده را در گروه بندی هوشی یعنی جدول زیر بیابید ، سن عقلی و هوش بهر آزمودنی معلوم می شود

تست آدمک گودیناف

در پایان باید خاطر نشان کنیم تفسیر تست آدمک گودیناف یک کار تخصصی روانشناسی است و از آنجا که جزییات فراوانی دارد که ممکن است از حوصله خوانندگان عزیز بیرون باشد، از ذکر آنها در این مطلب خودداری کردیم و تنها به گفتن کلیاتی جهت آشنایی اولیه شما با این تست معتبر بسنده کردیم. جهت آشنایی کامل با این تست و تفسیر آن می توانید به کتاب روانشناسی بالینی برگسون مراجعه فرمایید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی