تست دیسک

معرفی تست دیسک (DISC) | به همراه نسخه آنلاین

تست دیسک (DISC) یا آزمون دیسک را اغلب به نام تست خودشناسی DISC یا تست شخصیت شناسی DISC می‌شناسیم. اما نام درست‌تر آن مدل رفتارشناسی دیسک است؛ چون برای شناخت الگوی رفتاری انسانها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شخصیت لایه ای درونی تر نسبت به رفتار است. شما امکان تشخیص رفتار را در اولین برخوردها دارید در حالیکه شخصیت یک نفر را به مرور زمان و در برخوردهای متعدد می توانید بشناسید.

تست دیسک (DISC) بخاطر سنجش رفتار کاری بسیار مورد توجه سازمان ها و شرکت ها قرار دارد و هر سال بیش از 1 میلیون نفر برای خودشناسی، افزایش بهره‌وری در کار، کار گروهی و ارتباطات از تست دیسک (DISC) استفاده می‌کنند. به دلیل استفاده آسان و فرمت کاربردی گسترده، تست DISC یک انتخاب محبوب برای خودشناسی و ارزیابی کارکنان است.

امروزه نسخه آنلاین این تست در دسترس قرار دارد و بسیاری از تست دیسک آنلاین برای رفتارشناسی و  شناخت شخصیت کاری خود استفاده می کنند.

تست دیسک (DISC)

تعداد سوال: 24
مدت زمان پاسخگویی: 10 دقیقه
با انجام این تست ویژگی های شغلی خودت رو بهتر بشناس!

تاریخچه تست دیسک (DISC)

تست دیسک (DISC) براساس کار روان‌شناسی به نام ویلیام مالتون مارستون (William Moulton Marston) در دهه ۱۹۲۰ به وجود آمده است. مدلی که مارستون پیشنهاد کرده مدلی محبوب، ساده، استاندارد و نسبتا آسان، برای ارزیابی انواع رفتارها و اولویت‌های افراد است.

مارستون، کتابی تحت عنوان هیجانات انسان‌های معمولی نوشته بود و در آن کتاب، توضیح داده بود که انسانها، هیجانات خود را از طریق چهار رفتار بروز می‌دهند.

حرف اول این چهار رفتار که

  •  Dominance (تسلط)
  •    Influence (تاثیرگذاری)
  • Steadiness  (ثبات)
  • Compliance (تطابق)

در کنار هم قرار گرفت و مخفف DISC را ایجاد کرد.

البته مارستون هیچ گاه تستی بر مبنای مدل پیشنهادی اش طراحی نکرد و تست دیسک (DISC) بعدها توسط دیگران طراحی و اجرا شد.

در سال 1956، والتر کلارک، روان‌شناس صنعتی، این ایده‌ها را در اولین نمایه DISC توسعه داد. کلارک “تحلیل بُردار فعالیت” را ایجاد کرد. این نمایه لیستی از ویژگی‌ها بود و بر اساس آن از مردم خواسته شده بود تا توضیحاتی را که درباره خودشان صادق است، مشخص کنند. این ارزیابی توسط کارفرمایانی که به دنبال یافتن کارکنان واجد شرایط بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفت

 به تدریج،‌ توسعه و تکمیل این ابزار، باعث شد که برخی از سازمان‌ها هم به استفاده از تست دیسک DISC‌ برای تحلیل شخصیت افراد و تصمیم گیری در مورد استخدام یا عدم استخدام آنها روی آورند.

امروزه ابزار دیسک، در کنار سنجش چهار پارامتر اصلی، با استفاده از ترکیب آنها، الگوهای رفتاری بسیار متنوعی را اندازه گیری می‌کند که تعداد این الگوها بسته به نوع ابزار، از ۱۵ تا ۱۶۰ مورد متغیر است.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

نحوه اجرای تست دیسک (DISC)

نحوه اجرای تست دیسک با آنچه در بسیاری از پرسشنامه های شخصیت شناسی و رفتارشناسی دیده‌ایم و تجربه‌ کرده‌ایم تفاوت دارد .برای انجام تست دیسک، پرسشنامه‌ای در برابر شما قرار می‌گیرد که صفات مختلف در دسته‌ بندی‌های چهارتایی در آن مشخص شده‌اند.

در هر دسته‌ی چهارتایی، یک مورد را که فکر می‌کنید بیشتر به شما شباهت دارد با علامت M یا  مشخص می‌کنید و در همان دسته‌ی چهارتایی، مورد دیگری را که فکر می‌کنید کمتر از موارد دیگر به شما شبیه است با علامت L یا  علامت می‌زنید (Most / Least).

نمرات شما در آزمون دیسک بر این اساس محاسبه خواهد شد و هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. بر اساس نتایج شما قادر هستید از سبک رفتاری منحصر به فرد خود ، تمایلات ، نیازها ، محیط زیست ترجیحی و استراتژی های مناسب برای رفتار موثر مطلع شوید. همچنین در مورد نقاط قوت و ضعف خود اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

تست DISC

کاربرد تست دیسک (DISC)

تست دیسک (DISC) برای اهداف مختلفی از جمله افزایش خودآگاهی،  بهبود تیم سازی، نحوه ی حل تعارض و مشکلات بین فردی، افزایش مدیریت موثر، پیدا کردن جایگاه شغلی، انتخاب رشته و مسیر حرفه ای، توسعه مهارت های فروش، یادگیری نحوه برقراری ارتباط و تعامل بهتر با دیگران، فهم انگیزه‌های دیگران، استخدام، آموزش افراد برای شناخت نقاط قوت و ضعف طبیعی خود، درون اندیشی و رشد شخصی استفاده می شود.

تحلیل تست دیسک (DISC) چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

تحلیل این تست، اطلاعاتی از ۴ نوع تیپ شخصیتی در اختیارتان قرار می‌دهد. همان طور که در بالا ذکر شد در سال ۱۹۲۸، ویلیام مارستون چهار نوع تیپ شخصیتی را مشخص کرد:

  • Dominance (تسلط)
  •    Influence(تاثیرگذاری)
  • Steadiness  (ثبات)
  • Compliance (تطابق)

محققان دیگر،‌‌ بر اساس ارزیابی‌های شخصیتیِ حدود ۱۰۰۰۰ نفر در یک بازه زمانی ۲۵ ساله، این چهار دسته‌بندی را به شرح زیر به‌روز کرد:

  • D سلطه گر
  • I  الهام‌بخش
  • S  حامی
  • C  وظیفه‌شناس

این دسته‌بندی‌ها برای نمایش بهتر نظریه اصلی مارستون به‌روز شده‌اند و بیشتر با فرهنگ مدرن سازگار هستند.

توصیف ساده هر یک از چهار نوع تیپ رفتاری دیسک

هرچند تست دیسک به‌صورت آنلاین هم در دسترس است و خودتان به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید، اما تفسیر آن کار هر کسی نیست. سؤالاتی که در تست های روان شناختی طراحی می‌شوند هر کدام نشان‌دهنده یک ویژگی شخصیتی یا رفتاری شما هستند.

 در واقع تست روانشناختی فراتر از سؤالات ساده‌ای است که در ابتدی کار می‌بینید. این سؤال‌ها به هم ربط دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جواب‌های متناقص یا سرسری را تشخیص دهند. بدیهی است که برای تفسیر تست دیسک به کسی نیاز دارید که دانش لازم روانشناسی را داشته باشید و ساختار تست را به‌خوبی درک کرده باشد، و آن کسی نیست به جز روانشناس.

در ادامه چهار تیپ تست دیسک را با هم تفسیر می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به این تست پیدا کنید.

 تیپ سلطه‌گر

فرد سلطه گر جاه طلب، هدفمند، نترس، نیرومند، دارای اراده قوی و فوق فعال است. تاکید او بر به دست آوردن نتایج ، نتیجه نهایی و اعتماد است. افراد سلطه گر دوست دارند وظایف خود را به‌سرعت انجام دهند و همیشه علاقه‌مند به انجام کارها، به‌ویژه کار‌های مهم و سرنوشت‌ساز هستند.

آن‌ها همیشه دوست دارند حکم‌فرما باشند و در نتیجه اگر زیر دست باشند، زیردستان ضعیفی هستند. از انجام کار در جهت رسیدن به اهداف لذت می‌برند. افراد دارای این تیپ رفتاری غالباً بر آینده تمرکز دارند. آن‌ها به طور طبیعی وظیفه‌گرا هستند و پس از اتمام کار در مورد چگونگی تأثیر افراد مشارکت‌کننده در کار فکر می‌کنند.

نقاط ضعف آن‌ها بی احساسی، اعمال فشار بیش از حد یا زورگویی، رک بودن بیش از حد در برابر سایر تیپ‌های شخصیتی می باشد. آن‌ها همچنین ممکن است فکر کنند که غالباً (یا همیشه) درست می‌گویند و متقاعدکردن آن‌ها برای تغییر تصمیمشان دشوار است.

 تیپ تاثیر گذار

شخص تاثیر گذار مشتاق، برون‌گرا، ایده‌پرداز و سرگرم‌کننده است. او بر تأثیرگذاری یا ترغیب دیگران ، گشودگی و روابط تأکید می کند.

شخص تاثیر گذار بخش پرحرف است. آن‌ها از توصیف خود و متقاعدکردن دیگران لذت می‌برند. آن‌ها از بدو تولد فروشندگان ذاتی هستند. آن‌ها اجرا را دوست دارند و اغلب با استقبال افراد مواجه می‌شوند. آن‌ها علاقه‌مند به طوفان فکری و همکاری با افراد علاقه‌مندی هستند که دیدگاه خود را ارائه داده و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

نقاط ضعف آن‌ها این است که زیاد صحبت می‌کنند، برای اتمام سریع‌تر پروژه‌ها پس از فروکش کردن شوق اولیه‌شان زیاد تلاش می‌کنند، تمرکز طولانی‌مدت بر یک ایده برای آن‌ها دشوار است، جزئیات را چالش‌برانگیز می‌دانند، آن‌ها بر این باورند که جزئیات مهم هستند و برای اجرای دقیق آن‌ها تلاش می‌کنند.

تیپ با ثبات

تیپ شخصیت S یا دارای ثبات افرادی ثابت قدم، آرام و راحت هستند. آن‌ها علاقه دارند که با افرادی که می‌شناسند ارتباط داشته باشند، چون افرادی بسیار محتاط هستند. آنها ترجیح می‌دهند همه چیز ثابت و بدون تغییر بماند، چرا که ثبات و امنیت را دوست دارند. اشخاص دارای ثبات خانواده و دوستانشان را بسیار مهم می‌دانند. آن‌ها به شدت از گروه یا تیم خود دفاع می‌کنند. این تیپ شخصیتی به مواردی چون انصاف و عدالت بسیار اهمیت می‌دهند.

تیپ شخصیتی با ثبات ، افراد قابل اعتماد و پایدار و مورد اطمینانی هستند. آن‌ها   برای انجام بهتر وظایفشان با مسولیت پذیری زیادی، بر روی همکاری، در مورد پروژه های جمعی، تمرکز می‌کنند.

این افراد از شما می‌خواهند که به آن‌ها بگویید چه کاری، چه زمانی و چگونه می‌خواهید که انجام شود و در این صورت از انجام آن خوشحال خواهند شد. اگر به این افراد اطلاعات و جزئیات کافی ارائه ندهید، ممکن است هرگز کار  را شروع نکنند چون نمی‌خواهند اشتباه کنند. تیپ شخصیتی با ثبات در اعمال و تصمیم گیری‌های خود بسیار مردد هستند. آن‌ها می‌خواهند دیگران را در نیز نظر بگیرند و تا می‌توانند سازش کنند.

 تیپ وظیفه‌شناس

فرد وظیفه‌شناس دقیق، درست، کامل و جامع است. او بر کیفیت و دقت ، تخصص و شایستگی تأکید می کند. فرد وظیفه‌شناس با انجام کامل یک کار به نحو احسن انرژی می‌گیرد. آن‌ها نیازمند زمان و سکوت لازم برای تمرکز بر انجام یک کار به بهترین نحو ممکن هستند. جزئیات و اطلاعات برای آن‌ها جذاب هستند، زیرا اطلاعات قابل‌پیش‌بینی و سازگار هستند، اما افراد نه!

افراد وظیفه‌شناس به طور بالقوه ساختار، نظم و فرآیند را ایجاد کرده و علاقه زیادی به برنامه‌ریزی‌های دقیقی که نتایج با کیفیتی را ایجاد کند، دارند.در اکثر موقعیت‌ها آن‌ها قبل از اینکه ببینند چه چیزی درست است، مورد اشتباه را تشخیص می‌دهند.

آن‌ها به‌ویژه در مواقع فشار و استرس، ممکن است کنترل نامناسبی بر دیگران داشته باشند. از آنجا که آن‌ها برای دستیابی به نتایج باکیفیت بالا تلاش می‌کنند، ممکن است در جزئیات دچار مشکل شوند. تلاش برای انجام بهترین خود در هر جنبه‌ای از یک کار، خواه آن کار مهم باشد یا نباشد، برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی