استعداد مهمتر است یا تلاش؟

استعداد مهم تر است یا تلاش؟

برای رسیدن به موفقیت استعداد مهم تر است یا تلاش؟ آیا بدون داشتن استعداد میتوان به موفقیت رسید؟ آیا تنها تلاش می تواند فرد را به موفقیت برساند؟ شما در این باره چه فکر می کنید و چه نظری دارید؟ در این مقاله سعی داریم به همه سوالات بالا پاسخ دهیم.

استعداد چیست؟ 

استعدادها توانایی های ذاتی ما هستند که از بدو تولد در ما وجود دارند. وقتی میگوییم کسی در زمینه ای استعداد دارد یعنی آن کار را بهتر از دیگران انجام میدهد و  پیشرفت سریعتری در آن کار دارد.

 همان طور که گفتیم استعدادها اکتسابی نیستند و از بدو تولد در ما وجود دارند‌.اما محیط در بروز آنها موثر است. یعنی اگر فردی که استعداد نقاشی دارد هیچ وقت با کاغذ و مداد مواجه نشود ممکن است هرگز نفهمد که نقاش ماهری است.

تلاش چیست؟

 همه ما می دانیم تلاش چیست و چه معنی ای دارد. تلاش یعنی پشتکار و همت فراوان برای دستیابی به چیزی.

وقتی ما برای چیزی تلاش می کنیم غالبا سختی هایی در آن مسیر متحمل می شویم و همین سبب می شود برخی پشتکار مناسبی در کارها نداشته باشند.

حالا که با معانی استعداد و تلاش آشنا شدیم وقت آن است که به این مساله بپردازیم که استعداد مهم تر است یا تلاش؟

طرفداران‌ استعداد چه می گویند؟

طرفداران استعداد معتقدند برای رسیدن به موفقیت تنها استعداد کافی است. این استعدادهای ما هستند که موفقیت ما را تضمین میکنند و تلاش و پشتکار نقش چندانی در این مسیر ندارد.

آنها اعتقاد دارند اگر شما در زمینه ای استعداد نداشته باشید هرگز در آن زمینه موفق نخواهید شد. و اگر استعداد کاری را دارید برای موفقیت نیاز به تلاش و پشتکار ندارید و براحتی در این مسیر پیشرفت خواهید کرد.

طرفداران تلاش چه می گویند؟

طرفداران این قضیه معتقدند که با تلاش همه چیز ممکن است. انسان برای رسیدن به موفقیت در زندگی تنها به تلاش احتیاج دارد و مهم نیست شما در کاری استعداد دارید یا خیر. فقط کافی است بسیار تلاش کنید.

 این گروه می گویند شما هر موفقیتی را می توانید با تلاش به دست آورید. و با تلاش و کوشش هیچ هدفی دور از دسترس نیست.

این گروه معتقدند شما با صرف ۱۰۰۰۰ ساعت آموزش در هر کاری حرفه ای خواهید شد و نیازی به استعداد خاصی در آن زمینه ندارید‌.

تا اینجا با عقاید دو گروه پیشین که یکی طرفدار استعداد صرف و دیگری طرفدار تلاش صرف بودند آشنا شدیم. شما با عقاید کدام یک از دو گروه بالا موافقید؟ تا اینجا به نظر شما استعداد مهم تر است یا تلاش؟

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
استعداد مهم تر است یا تلاش

طرفداران نظریه استعداد به علاوه تلاش چه می گویند

گروه سومی وجود دارند که معتقدند برای رسیدن به موفقیت باید هر دوی استعداد و تلاش وجود داشته باشند‌. به نظر این گروه باید افراد استعدادهای خود را بشناسند و اهداف و مسیرهای زندگی خود را بر اساس این استعدادها بچینند. اما این تازه شروع کار است. چرا که از این به بعد تلاش فرد است که او را به موفقیت می رساند. 

به نظر می رسد اگر فردی که استعداد کاری را دارد به اندازه کافی تلاش نکند نمی تواند به جایگاه خوبی در حرفه، شغل و دیگر مسایل مهم زندگی برسد. همه ما افراد با استعدادی را می شناسیم که نتوانسته اند به آن جایگاهی که لایق آن هستند برسند. به نظر می رسد ضرب المثل “نابرده رنج گنج میسر نمی شود/ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد” در اینجا جواب خوبی به طرفداران نظریه استعداد صرف باشد.

 

از طرفی وقتی شما در مسیری تلاش می کنید که در آن استعداد دارید سرعت پیشرفت شما بسیار سریعتر از مسیری است که در آن استعداد ندارید. در واقع باید در جواب گروه دوم _ یعنی طرفداران نظریه تلاش صرف_ گفت وقتی می شود با ساعتهای آموزش بسیار کمتر به موفقیت رسید چرا باید مسیر دشوار را انتخاب کنیم.

بیایید مثالی بزنیم. فرض کنیم استعداد × تلاش= موفقیت باشد . حالا فردی را در نظر بگیرید که استعدادش در نقاشی ۵ و تلاش او ۲ است.  ۱۰=۲×۵

حالا فرد دیگری را در نظر بگیرید که استعدادش در نقاشی ۲ است. برای اینکه فرد دوم به نتیجه ای در سطح فرد اول دست پیدا کند نیاز است تلاش او ۵ باشد. ۱۰=۵×۲

 پس همان طور که میبینید در هر دو صورت فرد به موفقیت میرسد اما اگر کسی استعداد کاری را داشته باشد برای رسیدن به موفقیت تلاش کمتری نیاز دارد.بنابراین خیلی بهتر است که با شناسایی استعدادهایتان از ابتدا در مسیری وارد شوید که در آن استعداد دارید. چرا که انرژی و هزینه کمتری صرف موفقیت خواهید کرد.

مثال دومی که در این باره می توان زد این است:

فرض کنید می خواهید در مسابقه نقاشی شرکت کنید و برای این کار یک ماه فرصت دارید. آیا برای شرکت در مسابقه با دست غالب که همه کارهایتان را با آن انجام می دهید شروع به تمرین می کنید یا دست غیر غالب؟ بدیهی است که استفاده از دست غالب کار را برای شما راحت تر خواهد کرد. در این مثال استعداد را می توان به دست غالب تشبیه کرد.

اما در ادامه باید گفت اگر تا روز مسابقه تمرین نکنید آیا می توانید موفق شوید؟ باز هم واضح است که هر چه بیشتر با دست غالب خود تمرین کنید نتیجه بهتری می گیرید. این قسمت مثال هم می تواند اثر تلاش ما در موفقیت را نشان دهد. همان طور که متوجه شدید برای موفقیت در هر کاری هر دوی استعداد و تلاش را لازم داریم تا بهترین نتیجه را بگیریم و همه افراد موفق بر خلاف تصویری که رسانه ها نشان می دهند که غالبا آن ها را افراد با استعدادی می دانند که با تکیه صرف بر استعدادهایشان به جایی که هستند، رسیده اند. بسیار برای آنچه که می خواسته اند تلاش کرده اند.

خب به انتهای این مطلب زسیده ایم و ما بار دیگر از شما می پرسیم حالا به نظر شما استعداد مهم تر است یا تلاش؟ امیدواریم دیگر با ما هم عقیده شده باشید که این دو مثل بالهای یک پرنده هستند و هردو برای پرواز و اوج گرفتن لازم هستند.

ما می گوییم برای آنکه درست ترین انتخاب را داشته باشید ابتدا شناخت از خود و استعدادهایتان را آغاز کنید و بعد با تمام قوا در مسیری که برای آن آفریده شده اید پیش بروید و از شکست ها و سختی ها نا امید نشوید. چرا که انتهای راه موفقیت است.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی