فواید مکعب روبیک

فواید یادگیری مکعب روبیک

ما در این مقاله به معرفی فواید یادگیری مکعب روبیک خواهیم پرداخت. تاانتها با ما همراه باشید.

طراح مکعب پازل روبیک:

معرفی پروفسور ارنو روبیک:

پروفسور ارنو روبیک، خالق این مکعب جادویی، در ۱۳ جولای سال ۱۹۴۴، درست یک سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم، در بوداپست، پایتخت مجارستان زاده شد. پدرش مهندس پرواز فرودگاه، و مادرش شاعر و هنرمند بود. او که دانش آموختهٔ دانشکدهٔ فنی بوداپست (پایهٔ مهندسی معماری) و دارای مدرک فوق لیسانس در مجسمه سازی و معماری داخلی (۱۹۶۷) است، از واپسین سال‌های دههٔ ۱۹۶۰ به استادی طراحی داخلی و معماری «آکادمی هنری صنایع کاربردی» بوداپست دست یافت.

او در آن هنگام آموزشیار رتبهٔ سهٔ آکادمی بود و در ساعت‌های بی کاری‌اش بر روی مدل‌ها و طرح‌های سه بعدی کار می‌کرد، تا آن که سرانجام در سال ۱۹۷۴ ساخت نخستین نمونهٔ مکعب خود را به پایان رساند، و نزدیک به یک سال پس از آن درخواست ثبت طرح خود را به ادارهٔ ثبت اختراعات مجارستان داد. پروفسور روبیک که امروز به سبب همان نوآوری آوازه‌ای جهانی به دست آورده‌است، از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ بیشتر وقتش را به معماری گذراند، ولی از آن پس همهٔ توان خود را بر تدریس در دانشگاه متمرکز ساخت.

حل معمای طرح شده

در آن روزگار، حل معمای طرح شده به هیچ روی آسان نمی‌نمود، و این حرف زبان‌زد همگان بود که خود پروفسور بر سر حل آن یک ماه وقت گذاشته‌است. این وسیله در سال ۱۹۷۷ در کشور مجارستان به تولید انبوه رسید و با آن که بیرون از مرزهای مجارستان برایش هیچ گونه بازاریابی و یا تبلیغاتی صورت نپذیرفته بود، نخستین زمزمه‌های مردم پسندی اش از گوشه و کنار کشورهای اروپایی برخاست.

اندکی پس از آن، در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ فکر افزار نوبرانهٔ روبیک به ایالات متحدهٔ آمریکا و دیگر کشورهای جهان نیز شناسانده شد. تاریخ دقیقی از راهیابی این وسیله به ایران در دست نیست، ولی آنچه روشن است، این که می‌بایست هم زمان با گسترش جهانی آن در سال‌های پیش از ۱۹۷۹ بوده باشد. بدین سان، این وسیله در سراسر جهان فروشی چند میلیونی یافت و شگفتی ریاضی دانان و دانشوران دیگر حوزه‌های دانشگاهی را نیز برانگیخت.

البته تا آن زمان هنوز هیچ راه حل جامع و کاملی برای مکعب به نگارش در نیامده بود و دانش آموختگان و مهندسان، می‌کوشیدند تا روش‌هایی را برای حل معما بیابند. نخستین بار در سال ۱۹۸۱، شیمیدان و ریاضیدانی به نام جیمز جی. نورس، راه حل خود را به نگارش درآورد.

فواید یادگیری مکعب روبیک

فواید یادگیری مکعب روبیک

مکعب روبیک یا همان پازل مکانیکی سال ها به عنوان یک وسیله سرگرمی شناخته می شد، اما امروزه به عنوان یک وسیله کمک آموزشی نیز استفاده می شود. به گونه ای که امروزه به صورت تخصصی تدریس و مسابقات حرفه ای آن در سطح بین المللی برگزار می شود.

شناخت و معرفی مزایای یادگیری مکعب روبیک و تنوع آن سبب گسترش و افزایش طرفداران این ورزش ذهنی شده است. از جمله فواید اصلی یادگیری مکعب روبیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-پرورش هوش سیال و توانایی حل مسئله

۲-پرورش حافظه کوتاه مدت از طریق افزایش ظرفیت حافظه و تقویت حافظه فعال

۳-پرورش اندوزش و بازیابی بلند مدت:

این توانایی توسط تقویت “حافظه تداعی” جهت بخاطرسپاری الگو و رمزگذاری برای به خاطر آوردن اطلاعات و تقویت “سیالی تصویر” که موجب کشیدن طرح ذهنی از تصویر و محرک های بصری برای رسیدن به خواسته پرورش می‌یابد.

۴- پرورش پردازش دیداری فضایی :

این توانایی از طریق تقویت نیروی تجسم ، شبیه سازی الگوهای سه بعدی، چرخش سریع اشکال در فضا ، تقویت سرعت تکمیل الگو ، تقویت حافظه دیداری و بهبود پیگردی فضایی پرورش می یابد.

۵- پرورش توانایی روانی حرکتی :

این توانایی توسط تقویت چالاکی انگشتان و دست در هماهنگی حرکتی ، دقت کنترل که به معنای توانایی کنترل دقیق عضلات در پاسخ به خواسته مورد نظر و هدف گذاری که به معنی توانایی اجرای دقیق و روان توالی چشم-دست و هماهنگی حرکات به هدف رسیدن به جا به جایی مورد نظر می باشد پرورش می یابد.

۶- پرورش سرعت پردازش : این توانایی از طریق تقویت سرعت ادراکی که به معنای توانایی جستجوی دقیق، سریع، مقایسه و شناسایی عناصر بصری ارائه شده در کنار هم یا جدای از هم می باشد پرورش می یابد.

۷- همچنین فرایند انجام مکعب روبیک با محدودیت زمانی سبب پرورش سرعت زمان واکنش و سرعت تصمیم گیری می گردد.

مزایای یادگیری مکعب روبیک در یک نگاه:

– افزایش قدرت یادگیری
– تقویت قدرت تجسم سه‌بعدی
– درک انواع حرکت‌ها و چرخش‌ها در فضا
– درک ترتیب انجام حرکات و نوع تغییراتی با هر حرکت ایجاد می‌شود
– افزایش قدرت تمرکز
– افزایش هماهنگی بین چشم و دست
– استفاده‌ی همزمان از هر دو دست و داشتن کنترل بر روی حرکات تک‌تک انگشتان
– بهبود قدرت تصمیم‌گیری سریع
– تقویت قدرت پیش‌بینی (تشخیص این‌که با زدن مجموعه‌ای از حرکات مکعب به چه صورتی تبدیل خواهد شد)
– تشخیص موقعیت مهره حتی بدون دیدن آن
– افزایش حافظه بلند مدت و کوتاه مدت
– افزایش هوش منطقی و استدلال حرکات و کشف راه‌های جدید
– افزایش اعتماد به نفس

 

لینک مرتبط :

استخر مادر و کودک مشهد
آموزش زبان دوم به کودک
بازیگری کودک
قصه خوانی برای کودکان
روانشناسی رفتار کودک
نحوه آموزش زبان دوم به کودکان
تاثیر آموزش زبان دوم به کودک
استعدادیابی کودکان
آپارات نیکارو

3.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی