قصه خوانی برای کودکان

قصه خوانی برای کودکان

در این مقاله با موضوع قصه خوانی برای کودکان همراه شما هستیم و قصد داریم به بررسی فواید این هنر قدیمی برای کودکان بپردازیم.

در دنیای امروز پدر و مادر های جوان به علت کمبود وقت و عادت کردن به تکنولوژی ها و فضای مجازی، از قصه گفتن برای کودکان خود غافل شده اند و این هنر زیبا در حال فراموش شدن است. امروزه والدین به جای اینکه در آغوش خود برای کودکشان قصه بگویند تا به خواب برود، کودک خود را بعد از تماشای یک کارتون تشویق به خواب می کنند. اما قصه گویی بخش مهمی از شخصیت فرد را شکل می دهد و لازم است که والدین هر شب دقایقی را صرف به قصه گفتن برای کودک خود نمایند.

قصه خواندن برای کودکان یکی از راه های برقراری ارتباط و نزدیک شدن به کودک است. قصه گفتن باعث می شود که دایره لغات کودک بیشتر شود و همچنین به رشد فکری و ذهنی او کمک خواهد کرد. خواندن کتاب داستان هایی با تصاویر مرتبط حس کنجکاوی کودک را تقویت می کند و باعث می شود که کودک به محیط اطراف خود دقت بیشتری نشان دهد.

قصه گفتن یا کتاب خواندن برای کودکان قوه تخیل آن ها را تقویت می کند در حالی که تماشای فیلم و کارتون مانع از تفکر کودکان می شود. زیرا کودکان در هنگام شنیدن قصه تصاویر آن را در ذهن خود تصور می کنند و شخصیت های داستان را هر طور که بخواهند می سازند.

کتاب خواندن برای کودکان به شما کمک می کند که مفاهیم اخلاقی مانند فداکاری، راستگویی، شهامت و … را به فرزند خود آموزش دهید. همچنین می توانید فرهنگ ها و آداب رسوم جامعه و خانواده را به او بفهمانید و او را با تفاوت اداب و رسوم ملت ها و جوامع مختلف آشنا سازید. همچنین قصه گفتن به شما این امکان را می دهد که کودک را برای حوادث واقعی آماده کنید. برای مثال اگر قرار است کودک را نزد پزشک ببرید برای جلوگیری از ترس و واهمه ی او، می توانید با گفتن یک قصه مرتبط کودک را برای این کار آماده کنید.

قصه گفتن فقط به خواندن یک داستان از روی کتاب محدود نمی شود بلکه شما می توانید قصه هایی که از کودکی تا کنون در خاطرتان مانده و یا حتی اتفاقات و خاطرات گذشته خود را برای کودکتان تعریف کنید. همچنین شما می توانید به همراه کودک خود تصاویر یک کتاب را تماشا کنید و با توجه به آن تصاویر به صورت ذهنی یک قصه بسازید. در هنگام بازگو کردن این قصه خیالی نظر کودک را هم بپرسید تا شخصیت ها و اتفاقات را مطابق میل او تغییر دهید.

قصه گفتن و کتاب خواندن برای کودک باعث افزایش صمیمیت بین پدر و مادر و فرزندشان می شود و طبق تحقیقات انجام گرفته، کودکانی که با والدین خود ارتباط خوب و صمیمانه ای برقرار می کنند در آینده به آسیب های اجتماعی دچار نخواهند شد و بسیار موفق تر می باشند. زیرا والدینی که با فرزند خود صمیمی تر هستند به راحتی قادر خواهند بود که فرزند خود را کنترل کنند و در تمام زمینه ها او را راهنمایی نمایند.

کودکان از شنیدن قصه های مختلف بسیار لذت می برند و در هر زمانی برای آن اشتیاق دارند. پس بهتر است قصه گفتن را فقط برای قبل از خواب کودک در نظر نگیرید و در هر زمان که فرصت داشتید مثلا زمانی که در مطب دکتر منتظرید، در پارک، در هنگام سفر و … با گفتن قصه های جذاب کودک خود را سرگرم کنید.

فواید قصه گفتن برای کودکان:

در ادامه به معرفی برخی فواید داستان گفتن برای کودکان می پردازیم تا شما اهمیت آن را برای کودک خود دریابید:

  1. قصه گویی باعث ماندگاری و درونی شدن مفاهیم اخلاقی در کودک می شود:

کودکان به شنیدن داستان های مختلف بسیار علاقه مند هستند و دوست دارند که در مورد شخصیت های مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنند و مانند ان ها رفتار کنند. شما می توانید با گفتن قصه هایی که شخصیت های داستان صفات خوبی دارند صفات خوبی مثل دانایی، شجاعت، راستگویی، خوش قولی و … را به کودک خود اموزش دهید و این صفات را در آن ها درونی کنید.

  1. قصه گویی کودک را با اداب و رسوم و فرهنگ خود آشنا می کند:

زمانی که شما خاطرات و حوادث گذشته را برای کودکتان تعریف می کنید باعث می شوید که او با فرهنگ و اداب رسوم خانواده و پیشینه ی خود آشنا شود و اشخاص مختلف خانواده و حتی خود شما را بهتر بشناسد.

  1. قصه گویی باعث تقویت مهارت های کلامی در کودک خواهد شد:

قصه گویی کودک را با ساختار زبان و جمله بندی آشنا می کند و باعث می شود که کودک کلمات بیشتری یاد بگیرد و توانایی تلفظ صحیح کلمات را پیدا کند.

  1. قصه گویی باعث تقویت مهارت های شنیداری می شود:

بیشتر کودکان نمی توانند روی یک چیز مشخص تمرکز کنند و ترجیح می دهند به جای گوش دادن، بیشتر صحبت کنند. داستان گفتن یکی از سرگرمی های کودکان است و آن ها را وادار به گوش دادن می کند به همین علت در افزایش تمرکز و مهارت های شنیداری موثر است.

  1. قصه گویی باعث افزایش خلاقیت و قوه تخیل کودک می شود:

قصه گفتن برای کودک باعث می شود که به جای تماشای یک کارتون که تمام ماجرای ان مشخص است، به تفکر درباره محیط داستان و شخصیت های آن بپردازد و همه چیز را همان گونه که دوست دارد در ذهن خود تصور کند. با این کار خلاقیت کودک افزایش یافته و ذهن او باز تر می شود و در آینده ایده های خوبی به ذهن او خواهد رسید.

  1. قصه گویی باعث تقویت حافظه کودک می شود:

برای تقویت حافظه کودک شما می توانید بعد از تعریف یک داستان، چند روز بعد از او بخواهید که داستان را برای شما بازگو کند. با این روش کودک سعی می کند داستان را به خاطر بسپارد و حافظه او تقویت خواهد شد.

  1. قصه گویی باعث می شود که کودک با افق های گسترده تری اشنا شود:

همان طور که می دانید همه ی انسان ها این فرصت را ندارند که به نقاط مختلف دنیا سفر کنند و با کشور ها و فرهنگ های مختلف اشنا شوند. شما می توانید با خواندن کتاب های کشور های مختلف کودک را با آن کشور آشنا کنید.

  1. قصه گویی باعث موفقیت تحصیلی کودک در آینده خواهد شد:

حتما افرادی را دیده اید که در دوران تحصیل بدون اینکه مطالب درسی را متوجه شوند فقط آن ها را به صورت طوطی وار می خوانند. قصه گویی باعث می شود که کودک هنر فهم مطالب را یاد بگیرد و به ان عادت کند و در آینده هر آن چه که مطالعه می کند را درک نماید. حتی تبدیل یک مبحث درسی خسته کننده به یک داستان جالب می تواند باعث یادگیری بهتر آن درس شود.

  1. قصه گویی باعث می شود که کودک مهارت ارتباط بر قرار کردن با دیگران را پیدا کند:

کودکان در هنگام شنیدن قصه سوالات مختلفی درباره محیط و جریان اتفاقات داستان می پرسند و به این ترتیب، هنر سوال پرسیدن درباره موضوعاتی که نمی دانند را یاد می گیرند. قصه گویی باعث می شود که کودک نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران را فرا بگیرد و اعتماد به نفسش بالاتر رود. همچنین گوش دادن به قصه های مختلف و بازگو کردن آن ها کودک را به یک سخنران خوب تبدیل خواهد کرد.

  1. قصه گویی به کودک کمک می کند که در آینده توانایی روبرویی با شرایط دشوار را داشته باشد:

تعریف کردن داستان هایی که در آن ها شخصیت اصلی داستان در شرایط دشواری قرار گرفته است و بهترین راه حل را پیدا می کند باعث می شود که کودک یاد بگیرد در شرایط سخت مدیریت همه چیز را داشته باشد و با آرامش خاطر یک راه حل مناسب بیابد. بنابراین بهتر است داستان هایی که انتخاب می کنید واقعی باشند و در کنار لذت و شادی، درد و غم نیز در آن ها وجود داشته باشد تا کودک را برای زندگی آینده و تمام حوادث آماده کنید.

نکاتی که هنگام قصه خوانی برای کودکان باید به آن ها توجه کنید:

رعایت نکات زیر به شما کمک می کند که تکنیک های قصه گویی را یاد بگیرید تا تاثیر بیشتری روی کودک داشته باشد.

  1. اندازه و طولانی بودن داستان:

میزان طولانی بودن داستان باید مناسب باشد، داستان های خیلی کوتاه نمی توانند به درستی پیام داستان را برسانند و داستان های خیلی بلند هم ممکن است خسته کننده باشند. میزان طولانی بودن داستان باید با توجه به سن کودک انتخاب شود.

  1. شرایط محیطی:

برای تاثیر گذاری بیشتر کودک را به یک فضای راحت ببرید و در آن جا برای او قصه بخوانید.

  1. استفاده از یک مقدمه:

قبل از تعریف داستان یک مقدمه کوتاه درباره تاثیری که روی شما گذاشته یا محلی که رخ داده و … تعریف کنید. سعی کنید قبل از تعریف داستان کاری کنید که اشتیاق کودک برای شنیدن آن بیشتر شود.

  1. سعی کنید در هنگام تعریف داستان حالت چهره، حرکات بدنی و صدای خود را متناسب با قصه تغییر دهید.
  2. سعی کنید در حین تعریف داستان نظر کودک را بپرسید و او را مشارکت دهید تا اشتیاق او بیشتر شود.

لینک مرتبط :

آپارات نیکارو
کلاس بازیگری در تهران برای کودک و نوجوانان
کلاس نقاشی کودک مشهد

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی