اموزش زبان دوم به کودکان

نحوه آموزش زبان دوم به کودکان

در این مقاله میخواهیم به نحوه آموزش زبان دوم به کودک و تاثیر آموزش زبان دوم به کودکان بپردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

نحوه آموزش زبان دوم به کودک (انگلیسی)

اگر فرزند داشته باشید احتمالا به دنبال نحوه آموزش زبان دوم به کودک (انگلیسی) هستید. در این مقاله روش ها و نکات آموزشی زبان دوم به کودکان را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین سن برای یادگیری زبان دوم در دوران کودکی و در سن 4 الی 10 سالگی می باشد. بسیاری از پدر و مادر ها برای آموزش زبان دوم به کودکشان با دغدغه های زیادی مواجه می شوند. ما در این مقاله چندین راهکار و نکته برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم به فرزندان دلبند شما معرفی خواهیم کرد.

برای اینکه کودکان زبان انگلیسی را بهتر یاد بگیرند باید ذهن و روح آن ها آمادگی کافی داشته باشد. بعد از اینکه کودک شما آماده ی یادگیری شد، می توانید به دنبال پیدا کردن یک مدرس ماهر و مجرب و منابع آموزشی مناسب باشید.

آماده کردن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی

قبل از اینکه برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود اقدام کنید، باید به آماده کردن ذهن کودک بپردازید. برای این کار شما می توانید از طریق گفتگو با کودک خود، او را از فواید یادگیری زبان انگلیسی آگاه کنید. البته توجه داشته باشید که دلایل منطقی و صحبت های بزرگسالانه برای قانع کردن کودکان مناسب نیست، بلکه باید به گونه ای با او صحبت کنید که یادگیری زبان دوم را نوعی سرگرمی بداند و برای انجام آن اشتیاق داشته باشد.

بعضی از کودکان از رفتن به کلاس های مختلف و دور شدن از پدر و مادر هراس دارند. والدین آن ها باید کاری کنند که کودک برای رفتن به کلاس اشتیاق داشته باشد و از لذت های یادگیری زبان جدید و آشنایی با دوستان جدید با او صحبت کنند. توجه داشته باشید که این مرحله در روند آموزش و علاقه مند کردن کودک به یادگیری زبان انگلیسی بسیار موثر است و باید برای آن وقت و توجه کافی صرف کرد.

آموزش زبان دوم به کودک  را از چه سنی آغاز کنیم؟

امروزه یادگیری زبان دوم به ویژه زبان انگلیسی توسط کودکان به دغدغه بسیاری از والدین تبدیل شده است. اما آیا می توان در هر سنی زبان دوم را به کودکان آموخت؟ سنین پایین برای این کار مناسب تر است یا زمانی که زبان مادری کودک تثبیت شده باشد؟ و در نهایت بهترین سن آموزش زبان دوم به کودکان چه سنی است؟ این ها سوالاتی است که در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد.

در همین ابتدا خاطر نشان می کنیم که مانند بسیاری از مسایل آموزشی دیگر درباره این که بهترین سن آموزش زبان دوم چه سنی است بین صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت اتفاق نظر وجود ندارد. بیایید با تعدادی از این نظرات آشنا شویم.

ماریا مونتسوری نخستین پزشک زن ایتالیایی که در رشته تعلیم و تربیت و جامعه شناسی نیز تحصیلکرده و جایگاه ویژه ای در نظریه پردازان آموزشی دارد، در نظریاتش به “دوره حساس رشد” اشاره کرده است. این دوره ها زمان برنامه ریزی شده ژنتیکی مشخصی هستند که در طول آنها کودک به طور ویژه مشتاق و آماده ی یادگیری و تسلط یافتن در موضوع مشخصی است. مثلا برای یادگیری “زبان” یا “نظم” دوره های خاصی وجود دارد. در خلال این دوره ها اگر کودک در زمانی که طبیعت برای او تعیین کرده از لذت این تجربه ها منع شود. حساسیت او به آن موضوع از بین می رود. و این امر اثر نا مطلوبی بر رشد او می گذارد.

به عبارت دیگر مونتسوری معتقد است اگر کودکان در “دوره حساس زبان آموزی” ،  زبان را فرا نگیرند یادگیری زبان برای آنها امری دشوار خواهد بود. به عقیده او کودکان در سنین چند ماهگی تا 3 سالگی از ساز و کار خاصی برای یادگیری زبان استفاده می کنند. و به گونه ای ناهشیار صداها، واژه ها و و دستور زبان را از محیط فرا می گیرند. مونتسوری می گوید اگر کودک در این سنین در معرض دو زبان مختلف قرار بگیرد هر دو زبان را در حد تسلط خواهد آموخت.

سن مناسب اموزش زبان دوم به کودک

سن مناسب برای آموزش زبان به کودک

 بین سنین 3 تا 6 سالگی اگرچه هنوز کودک در دوره حساس زبان آموزی قرار دارد اما دیگر یادگیری واژه ها و دستور زبان ناهشیار نیست. و به صورت هشیارانه صورت میگیرد. در این سنین کودک شکل های مختلف دستور زبان را می آموزد و از به کاربردن آنها لذت می برد.

مونتسوری معتقد است از چند ماهگی تا 6 سالگی می توان به آموزش زبان دوم پرداخت و بعد از این سنین پیشرفت مناسبی در یادگیری زبان صورت نمی گیرد.

برخی از دانشمندان حوزه تعلیم و تربیت با توجه به نظریات وی می گویند بهتر است. از بدو تولد تا 3 سالگی کودک را در معرض آموزش غیرمستقیم زبان دوم قرار داد. به این معنیکه از همان بدو تولد، می‌توان برای کودک فیلم‌، کارتن، شعر و قصه‌هایی به زبان دوم که جذابیت داشته باشد. پخش کرد و کودک می‌تواند آن‌ها را یاد بگیرد.

 اما آموزش رسمی زبان و نام نویسی کودک در یک آموزشگاه زبان بهتر است بعد از سن 3 سالگی صورت پذیرد. یعنی سنی که کودک به طور تقریبی بر زبان مادری خود تسلط یافته است. آموزش رسمی زودهنگام ممکن است کودک را دچار سردرگمی و دوگانگی کرده و باعث شود کودک زبان مادری خود را بدرستی فرا نگیرد.

در تایید نظریات این متخصصان تحقیقات به عمل آمده توسط دانشگاه هاروارد نشان می دهد. اگر کودکان زبان دوم را در سنین پایین یاد بگیرند، انعطاف پذیری ذهن نسبت به یادگیری، به طرز فوق العاده ای در آنها افزایش می یابد.

همچنین در یک تحقیق دیگر بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم تا قبل از 10 سالگی می باشد زیرا همان طور که گفتیم، کودکان مهارت بیشتری در یادگیری لهجه و تلفظ صحیح کلمات دارند. بعد از 10 سالگی، کودک با تمام قواعد و دستورات زبان مادری آشنا شده و به لهجه آن عادت می کند، بنابراین توانایی او در صحبت کردن با زبان دوم درست مانند صاحبان اصلی آن زبان به تدریج کاهش می یابد.

معمولا کودکان تا سن 4 سالگی زبان مادری را کاملا یاد می گیرند و این زمان، بهترین زمان برای شروع آموزش زبان دوم به آن هاست. البته باید توجه داشته باشید که اگر کودک شما با مشکلات تاخیر در زبان و گفتار درگیر است، آموزش زبان دوم ممکن است باعث بیشتر شدن این مشکل شود و تکلم کودک را با تاخیر بیشتری مواجه سازد.

نکاتی که برای شروع روند آموزش باید به آن توجه کرد

  1. در انتخاب آموزشگاه زبان دقت کافی داشته باشید و سعی کنید کودک خود را به یک آموزشگاه معتبر بفرستید.
  2. برای انتخاب مدرس مناسب و مجرب، به مقایسه ی سوابق کاری چندین مدرس مختلف بپردازید و بهترین آن ها را انتخاب نمایید. همچنین می توانید از شاگردان سابق آن ها درباره روند کار و فضای کلاسشان پرس و جو کنید.
  3. از مدرس فرزند خود بخواهید منابع آموزشی مورد استفاده را به شما معرفی کند؛ سپس به تحقیق در مورد آن منابع بپردازید و از مفید بودن محتوای آن ها اطمینان حاصل کنید.
  4. هر روزی کودک از کلاس بر می گردد درباره کلمات جدیدی که یاد گرفته از او سوال کنید و مدام او را تشویق نمایید. با این کار کودک برای رفتن به کلاس مشتاق تر خواهد شد.

نکاتی که مدرسان برای آموزش زبان انگلیسی به کودک باید مورد توجه قرار دهند

همانطور که گفتیم، مدرس زبان باید با دقت کافی انتخاب شود و مطمعن باشید که از مهارت و تجربه کافی برخوردار است. مدرسین و معلم های زبان باید برای آموزش بهتر و موثر تر به نکات زیر توجه نمایند:

  1. برای علاقه مند کردن کودکان از شعر و موسیقی کمک بگیرید. با این کار کودکان به یادگیری مطالب جدید حس خوبی پیدا می کنند و با علاقه به شعر ها گوش می دهند.
  2. می توانید برای آموزش کلمات جدید از تصویر و نقاشی استفاده کنید.
  3. برای اینکه جملات و مکالمه های انگلیسی را به کودکان آموزش دهید، در کلاس برای آن ها فیلم و انیمیشن های انگلیسی پخش نمایید.
  4. برای اینکه فضای کلاس برای کودکان خشک و خسته کننده نباشد، می توانید نوعی بازی و سرگرمی در کلاس اجرا کنید. سعی کنید بازی های مورد علاقه کودکان را اجرا کنید و از آن ها بخواهید حتی در حین بازی هم با هم به زبان انگلیسی صحبت کنند.
  5. برای تشویق هر چه بیشتر کودکان با هر پیشرفت به آن ها جایزه بدهید.
  6. از داستان های تصویری استفاده کنید و برخی از تصاویر داستان را به زبان انگلیسی برای آن ها تکرار نمایید.
  7. به والدین آن ها برنامه ها و بازی های آموزشی معرفی کنید تا با نصب آن ها روی تبلت و تلفن های همراه، از این طریق در منزل با کودکان تمرین کنند.
  8. سعی کنید نام حیوانات و رنگ های مورد علاقه هر کدام از کودکان را بپرسید و سپس معادل انگلیسی آن را به او بیاموزید.
  9. می توانید برای آموزش لغات جدید از فلش کارت های مختلف استفاده کنید.
  10. در کلاس و سایر جاهای آموزشگاه پوستر های مختلفی از اعداد، نام حیوانات، رنگ ها و برخی کلمات قرار دهید تا همواره در مقابل دید کودکان باشد و برای آن ها مرور شود.

نحوه اموزش زبان دوم به کودکاننکاتی که پدر و مادرها برای آموزش زبان انگلیسی به کودک باید مورد توجه قرار دهند

بعضی از پدر و مادر ها ترجیح می دهند به جای فرستادن فرزند خود به آموزشگاه های زبان یا استخدام مدرس خصوصی، خودشان آموزش کودک را به عهده بگیرند. اگر شما هم از این دسته والدین هستید، به شما توصیه می کنیم برای آموزش بهتر به نکات ذیر توجه نمایید:

1. سعی کنید برای کودکتان کتاب داستان و مجله های انگلیسی تهیه کنید.

کودکان علاقه دارند که با پدر و مادر و اطرافیان خود به مطالعه کتاب بپردازند و معمولا مطالب کتاب ها به خوبی در ذهنشان می ماند. بنابراین اگر شما کودکتان را در مطالعه یک کتاب داستان انگلیسی همراهی کنید، آن ها به خوبی کلمات کتاب را یاد می گیرند. بهتر است این کتاب ها مصور باشند و شما تصاویر کتاب را با زبان انگلیسی به کودکتان معرفی کنید.

همچنین بهتر است سعی کنید شب ها قبل از خواب داستان مورد علاقه فرزندتان را به زبان انگلیسی برای او تعریف کنید و از این طریق کلمات و ساختار های جمله را به کودک خود آموزش دهید.

2. بازی های عروسکی مختلف را به زبان انگلیسی و با عروسک مورد علاقه کودک انجام دهید.

شما می توانید بازی های مختلف را با عروسک های مورد علاقه فرزندتان انجام دهید و در حین بازی از زبان عروسک ها با زبان انگلیسی با فرزندتان صحبت کنید. همچنین می توانید یک تئاتر عروسکی راه بیندازید که موضوع آن آموزش زبان انگلیسی به عروسک ها باشد.

3. کودک خود را به باغ وحش ببرید و نام حیوانات مختلف را به زبان انگلیسی به او آموزش دهید.

شما می توانید از تصاویر حیوانات مختلف استفاده کنید و نام هر حیوان را به زبان انگلیسی به کودک خود یاد بدهید. سپس یک روز را برای رفتن به باغ وحش به همراه کودک خود اختصاص داده، و در آنجا از کودکتان بخواهید که حیوانات را به زبان انگلیسی صدا بزنند. برای اینکه این نام ها در خاطر کودکان بماند، می توانید نام یک حیوان را به زبان انگلیسی به کودک گفته و از او بخواهید که این حیوان را نقاشی بکشد.

4. با کودکتان به انجام بازی های مختلف مثل قایم باشک بپردازید و برای شمردن اعداد زبان انگلیسی را به کار ببرید.

یکی از بهترین تمرینات برای به خاطر سپاری اعداد انگلیسی، بازی هایی مثل قایم باشک می باشد. ابتدا اعداد را به ترتیب به کودکتان آموزش دهید و سپس برای یادگیری بهتر، از او بخواهید اعداد را به صورت معکوس بازگو کند. مثلا می توانید زمانی که در بازی به دنبال کودک خود می گردید، اعداد را به صورت معکوس بشمارید.

5. برای کودکان خود موسیقی ها و شعرهایی به زبان دوم پخش کنید یا بخوانید.

شما می توانید زمانی که در اتومبیل هستید و فرزندتان را به مدرسه یا مهد می فرستید، برای آن ها شعر و موسیقی های انگلیسی پخش کنید. یا اینکه به کودکان خود شعر های انگلیسی یاد داده و در جمع ها و دورهمی های مختلف از او بخواهید که آن شعر ها را بخواند. با این کار کودک مورد تشویق قرار می گیرد و انگیزه بیشتری پیدا می کند.

6. با والدین دیگری که قصد آموزش زبان انگلیسی به کودکشان را دارند همکاری کنید.

شما می توانید فرزندان خود را تشویق کنید که با هم به زبان انگلیسی صحبت کنند، کلمات جدیدی که یاد گرفته اند را به هم معرفی کنند، با هم شعر های انگلیسی بخوانند و …

7. برای کودک خود یک دیکشنری تصویری خریداری نمایید.

سعی کنید برای آموزش بهتر کودک از یک دیکشنری تصویری استفاده کنید و از کودک خود بخواهید کلمات آن را در جملات مختلف به زبان انگلیسی به کار ببرد. همچنین می توانید درباره هر تصویر سوالات مختلفی مثل رنگ، اندازه، محل آن، کار آن و … بپرسید تا بهتر در ذهن کودک حک شود.

8. پوستر های مختلفی از اعداد، نام حیوانات، نام رنگ ها، نام میوه ها، نام غذاها و … به زبان انگلیسی را روی دیوار اتاق کودکتان بچسبانید.

این کار باعث می شود که هر بار این کلمات برای کودک مرور شود و در خاطرش بماند. شما می توانید از کودک بپرسید که کدام پوستر را بیشتر دوست دارد و از این طریق علاقه مندی های او را بشناسید. سپس برای مشتاق تر شدن او به آموزش بیشتر همین علاقه مندی ها بپردازید.

9. قبل از خوابیدن کودک برای او به زبان دوم لالایی بخوانید.

با این کار حتی لحظه خوابیدن هم ذهن کودک به یادگیری زبان دوم درگیر می شود.

امیدواریم مطالب ذکر شده به آموزش هر چه بهتر زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم برای فرزندانتان کمک کرده باشد. توجه کنید که علاوه بر این نکات، صبر و محبت شما در یادگیری بهتر و اشتیاق بیشتر کودکان بسیار موثر است.

تاثیر آموزش زبان دوم به کودکان

تاثیر آموزش زبان دوم به کودک

در این مقاله قصد داریم تاثیر آموزش زبان دوم به کودک را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم از آن دسته پدر و مادر هایی هستید که به رشد هوش و خلاقیت و همچنین آینده فرزندان خود اهمیت زیادی می دهید، به شما توصیه می کنیم که تا پایان این مطالب با ما همراه باشید.

در تمام سنین یادگیری یک زبان دیگر به غیر از زبان مادری بسیار مفید و لذت بخش است اما  شروع یادگیری زبان دوم در سنین پایین می تواند بسیار موثر تر و سودمند تر باشد. یادگیری زبان دوم در کودک باعث رشد فکری او شده و تاثیرات مثبت زیادی روی آینده کودکان به جا می گذارد. از طرف دیگر، کودکان به صورت ناخودآگاه برای یادگیری چیز های جدید اشتیاق دارند و یادگیری زبان دوم هم می تواند برای آن ها بسیار سرگرم کننده و لذت بخش بخش باشد.

روان شناسان عقیده  دارند که کودکان می توانند بسیار بهتر از بزرگسالان تلفظ درست کلمات را به کار ببرند و زمانی که به سنین بالاتر برسند، لهجه و تلفظ کلمات را درست مانند صاحبان اصلی زبان ادا خواهند کرد. زیرا تفاوت لهجه ها ریشه در تفاوت آوا ها و هجاها در هر زبان دارد و کودکان این بخش های زبان را، حتی درمورد زبان مادری، هنوز به خوبی یاد نگرفته اند؛ بنابراین به راحتی به تلفظ صحیح کلمات عادت می کنند.

بسیاری از پدر و مادر ها نگران این هستند که یادگیری زبان دوم باعث فراموش کردن زبان مادری شود. اما باید بدانند که هیچ جای نگرانی وجود ندارد و زبان شناسان ثابت کرده اند که یادگیری زبان دوم، باعث می شود که ذهن کودک با کلمات و ساختار های جمله درگیر شده و ناخودآگاه قواعد دستوری زبان مادری را هم در کنار زبان دوم یاد بگیرد.

چرا یادگیری زبان دوم در کودکان سریع تر است؟

مغز کودکان از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان برخوردار است و به همین علت، آن ها در یادگیری زبان دوم سریع تر هستند. هر چقدر که سن افراد بیشتر می شود، به تدریج قدرت یادگیری آن ها هم کمتر خواهد شد. از طرفی دیگر، کودکان درگیری های ذهنی و مشغله های کاری بزرگسالان را ندارند و به همین علت با ذهنی آماده و هوشیار، به یادگیری زبان دوم می پردازند.

همچنین کودکان از اینکه تلفظ درست کلمات را به کار نبرند و یا در جمله بندی ها اشتباه کنند خجالت نمی کشند، و با تشویق های مداوم پدر و مادر برای یادگیری کلمات بیشتر مشتاق می شوند. از طرف دیگر، بزرگسالان چندین سال با زبان مادری خود با دیگران مکالمه داشته اند، درس خوانده اند، مطالب زیادی نوشته اند، فکر کرده اند و حالا تطبیق دادن خود با یک زبان جدید ممکن است برای آن ها مشکل باشد.

قبل از یادگیری زبان دوم باید به چه نکاتی توجه شود؟

قبل از اینکه آموزش زبان دوم به کودک را شروع کنید، مطمعن شوید که کودک دچار مشکلاتی مثل تاخیر در گفتار نباشد. در صورتی که به چنین مشکلی مبتلا بود، باید اول روی زبان مادری او کار شود تا بتواند بدون مشکل و مانند سایر کودکان تکلم کند، سپس به یادگیری زبان دوم بپردازد.

بهتر است پدر و مادر در خانه با یکدیگر به زبان مادری صحبت کرده و با کودک خود به زبان دوم صحبت کنند. به این ترتیب هم برای یادگیری زبان دوم به کودک کمک می کنند و هم باعث می شوند که کودک در جمله بندی ها و دستورات زبان اول و دوم دچار اختلال نشود و به هر دو زبان با هم عادت کند.

یکی از بهترین روش ها برای تقویت یادگیری زبان دوم در کودکان، استفاده از کارتون، آهنگ، کتاب داستان و شعر به آن زبان برای کودکان می باشد.

فواید یادگیری زبان دوم برای کودکان

تاثیرات و فواید یادگیری زبان دوم بر کودک

  • پیشرفت تحصیلی

تحقیقات انجام شده نشان می دهند که دانش آموزانی که به یک زبان دیگر به غیر از زبان مادری تسلط دارند، در امتحانات خود بهتر عمل کرده و نتایج مطلوب تری کسب می نمایند. کمیته برگزاری آزمون ها (SAT) در سال 2007 اعلام کرد که دانش آموزانی که به یک زبان خارجی در کنار زبان مادری خود مسلط هستند، به طور میانگین در دروس ریاضیات 140 امتیاز و در دروس نوشتاری 150 امتیاز بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان کسب کرده اند.

  • افزایش مهارت خواندن متون

کودکانی که به یادگیری زبان دوم مشغول هستند زودتر از سایر کودکان خواندن کلمات را یاد می گیرند. همچنین آن ها می توانند خواندن کلمات به دو زبان مختلف را به صورت همزمان یاد بگیرند و این موضوع به افزایش تمرکز و هوش آن ها کمک زیادی خواهد کرد.

  • افزایش اعتماد به نفس

کودکان بسیار مشتاق هستند که چیز های تازه ای یاد بگیرند و همواره در حال جستجوی محیط پیرامون خود برای کشف های جدید می باشند. یادگیری زبان دوم می تواند برای آن ها نوعی سرگرمی باشد و در عین حال، برای آینده و پیشرفتشان بسیار موثر است. کودکانی که به یادگیری زبان دوم مشغول باشند مدام در معرض تشویق دیگران قرار می گیرند و این باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها خواهد شد.

از طرف دیگر یادگیری زبان جدید برای کودکان بسیار راحت تر از بزرگسالان است و این باعث می شود که کودکان میل بیشتری به یادگیری چیزهای جدید پیدا کنند و به دلیل دانش هایی که کسب کرده اند، اعتماد به نفس آن ها بیشتر خواهد شد.

  • رشد فکری و هوش کودک

آموزش زبان دوم به کودکان باعث رشد فکری آن ها شده و به تقویت هوش و حافظه کودکان بسیار کمک می کند. یادگیری زبان دوم باعث افزایش رشد سلول های خاکستری می شود که این سلول ها، باعث تقویت حافظه و حواس پنج گانه می شوند و همچنین وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارند.

  • کمک به بهتر شدن لهجه و تلفظ

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، کودکان توانایی بیشتری در یادگرفتن لهجه و تلفظ صحیح کلمات دارند. کودکان گوش های حساسی دارند و به همین علت می توانند به خوبی صدایی که می شنوند را با همان صوت و لحن تکرار کرده و بیاموزند. این مسئله باعث می شود که در بزرگسالی توانایی صحبت کردن به یک زبان خارجی را مانند صاحبان آن زبان داشته باشند.

  • ایجاد فرصت های شغلی و یا تحصیلی بیشتر

تسلط به یک یا چند زبان خارجی می تواند برای پذیرش در بسیاری از دانشگاه ها مفید باشد و به نوعی فرد را در اولویت قرار دهد. همچنین ممکن است که کودک در آینده قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را داشته باشد و دانستن یک زبان خارجی مثل زبان انگلیسی، می تواند برای او بسیار مفید باشد.

در بسیاری از مصاحبه های شغلی هم تسلط به زبان های خارجی یک امتیاز مثبت به حساب می آید. همچنین برای بسیاری از شغل ها مانند مترجم، مدرس زبان، مسئول تورهای گردشگری و … دانستن یک زبان دیگر الزامی است.

  • کمک به بهبود یادگیری و شناخت بهتر زبان اول

کودکان به صورت ذاتی و ناخودآگاه زبان مادری را یاد می گیرند و حدودا در 3 یا 4 سالگی می توانند به خوبی صحبت کنند. اما این باعث نمی شود که از قواعد دستوری و ساختاری زبان مادری آگاهی کامل کسب کنند. وقتی که کودکان به یادگیری زبان دیگر می پردازند، دقت آن ها به ساختار های جملات و قواعد دستوری زبان مادری بیشتر می شود و در نتیجه، همزمان با یادگیری زبان دوم به درک و شناخت بیشتری از زبان مادری هم خواهند رسید.

  • درک بهتر فرهنگ های مختلف

یادگیری زبان دوم باعث می شود که ذهن کودک باز تر شده و با فرهنگ ملت های مختلف آشنا شود. همچنین کودک می تواند با افرادی که در کشور های خارجی زندگی می کنند ارتباط برقرار کند و آداب و رسوم آن ها را بشناسد. این موضوع همچنین باعث افزایش حس همدلی در کودکان خواهد شد.

به طور کلی، یادگیری زبان جدید باعث افزایش هوش و ذکاوت کودک می شود و همچنین مهارت حل مسائل مختلف در کودک را افزایش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده، کودکانی که به یادگیری زبان دوم مشغول هستند در آینده قدرت تجزیه و تحلیل مسائل در شرایط بحرانی را خواهند داشت و در تصمیم گیری ها بسیار منطقی و هوشمندانه عمل می کنند.

روش های یادگیری زبان دوم

روش های یادگیری زبان دوم

شاید بهتر باشد روش های یادگیری زبان دوم را به دو روش عمده تقسیم کرد:

روش یادگیری به صورت مصنوعی

که در آن آموزش به طور مستقیم و با آموزش قواعد و دستور زبان و یادگیری واژگان و … غالبا در موسسات و فضاهای آموزشی صورت میپذیرد.

برای یادگیری زبان به این شیوه که در کشور ما بسیار رایج است. زمان مناسب همان زمان حدود 6_7 سالگی است که کودک به طور کامل بر زبان اول مسلط شده. و توانایی خواندن و نوشتن به زبان مادری خود را دارد. چون در این زمان با توجه به ساختار مغز، کودک نیاز به تمرین و تکرار دارد. و برای یادگیری لازم است لغات را  حفظ کند. و معنی آنها را به خاطر بسپارد. و مهارت های خواندن و نوشتن را تمرین کند. که این امر تنها با تسلط بر زبان مادری و دانستن مهارت خواندن و نوشتن امکان پذیر است. در اصل در این روش، زبان مادری در خدمت زبان دوم در می آید تا یادگیری صورت بگیرد.

روش یادگیری به صورت طبیعی

در این روش آموزش زبان به طور کاملا غیر مستقیم صورت گرفته. و فرد با قرار گرفتن در معرض زبان دوم و در تعامل با افراد مسلط به زبان دوم (مثلا با مهاجرت به کشوری دیگر) ، به طور کاملا طبیعی، زبان را می آموزد. ناگفته پیداست کسی که کودک در تعامل با او زبان دوم را می آموزد، نقش اساسی در انتقال گرامر و لهجه صحیح به کودک دارد. به همین دلیل انتخاب شخصی با مهارت کافی در زبان دوم از اهمیت به سزایی برخوردار است. چون کودک به زودی دقیقا مثل او صحبت خواهد کرد.

در این روش کودک به صورت کاملا ناخودآگاه زبان دوم را فرا میگیرد. یعنی همان طور که برای یادگیری زبان مادری نیاز به آموختن مستقیم گرامر و لهجه ندارد. در اینجا نیز خودش بدون هیچ زحمتی به طور طبیعی گرامر و لهجه را یاد گرفته و در جای مناسب از آن ها استفاده میکند.

در این روش که در سنین بسیار پایین و زیر 6 سال امکان پذیر است. لازم است کودک باید به کشور دیگری مهاجرت کرده باشد که در این صورت اگر به مهدکودک فرستاده شود. و در تعامل با کودکان با زبان جدید قرار می گیرد. و در مدت کوتاهی زبان دوم را مانند یک بومی زبان صحبت خواهد کرد.

معلم خصوصی در آموزش

 استفاده از معلم خصوصی ای که تسلط کامل به زبان دوم داشته و در تعاملات به هیچ عنوان از زبان دیگری استفاده نکند. نیز مفید خواهد بود. همچنین قرار دادن کودک برای ساعات طولانی در معرض کارتون، فیلم و موسیقی زبان اصلی در سنین پایان می تواند به یادگیری سریع تر او در این روش کمک کند.

به نظر می رسد این شما هستید که در نهایت باید انتخاب کنید. چه چیزی برای فرزندتان مناسب تر است. اما بهتر است در انتخاب خود توانایی ها و علایق فردی کودک را فراموش نکنید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی