تیپ شخصیتی ISTP

تیپ شخصیتی ISTP در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ISTP هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی ISTP

یپ شخصیتی ISTP یکی از پیچیده ترین انواع کاراکترها است. ISTP ها صرفاً توسط چالش ها برانگیخته می شوند و این مشخص می کند که آنها زمانی درگیر مسائل می شوند که پای موضوع بزرگی در میان باشد. آنها در مواقع بحرانی در بهترین حالت به سر می برند ، زیرا به آماده سازی بسیار کمی نیاز دارند و قادر به تعقیب مسائل بدون مقدمه و اقدام برای حل مشکلات یا مقابله با بحران ها هستند. تیپ شخصیتی ISTP خلاصه چهار کلمه زیر است.

I= به معنای درونگرا (Introverted)

S= به معنای حسی (Sensing)

T= به معنای منطقی (Thinking)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

رویکرد غالب: منطقی درون‌گرا

تیپ شخصیتی ISTP، وقت زیادی را صرف تفکر و بررسی اطلاعات می‌کند؛ یعنی آنها وقت زیادی برای توضیح خود صرف نمی‌کنند، بنابراین اغلب به ساکت‌بودن معروف هستند. ممکن است به نظر برسد که رویکردهای ISTP در فرایند تصمیم‌گیری بسیار گیج‌کننده‌اند، اما اقدامات آنها درواقع، مبتنی بر مشاهده و تفکر دقیق است.برخورد آنها با اطراف منطقی و معقول است، بنابراین اغلب روی مسائل مفید و عملی متمرکز می‌شوند.

از آنجا که افراد با تیپ شخصیتی ISTP بسیار منطقی هستند، در موقعیت‌های مختلف به‌صورت عینی نگاه می‌کنند و در هنگام تصمیم‌گیری، از عوامل ذهنی یا عاطفی فاصله می‌گیرند. شناخت این افراد سخت است، زیرا اغلب آنها بر عمل و نتایج متمرکز هستند تا احساسات. 

رویکرد کمکی: ادراکی برون‌گرا

افراد با تیپ شخصیتی ISTP، ترجیح می‌دهند بر زمان حال متمرکز شوند و یک روز را، به هر مسئله‌ای اختصاص دهند. آنها اغلب از تعهدات بلندمدت سر باز می‌زنند و ترجیح می‌دهند به‌جای تفکر درمورد برنامه‌ها و امکانات آینده، روی “همین زمان و همین مکان” تمرکز کنند.

تیپ شخصیتی ISTP، معمولا منطقی هستند و از یادگیری و درک نحوه رویکرد امور لذت می‌برند. آنها ممکن است برای دیدن نحوه رویکرد یک وسیله مکانیکی، قطعات آن را از هم تفکیک کنند. باوجود برخورداری از درک اطلاعات انتزاعی و تئوریکی خوب، علاقه خاصی به چنین مواردی ندارند، مگر اینکه بتوانند کاربرد عملی آن را ببینند. 

رویکرد سوم: شهودی درون‌گرا

این رویکرد اغلب به‌طور ناخودآگاه در تیپ شخصیتی ISTP عمل می‌کند. باوجود اینکه معمولا به ایده‌های انتزاعی علاقه ندارند، ممکن است چنین مفاهیمی ‌را در پیش بگیرند و سعی کنند آنها را به راه‌حل‌های عملی یا تجربی تبدیل کنند.

گاهی اوقات هنگام تصمیم‌گیری،این تیپ شخصیتی، رویکردی ورای احساسات را تجربه می‌کند. این جنبه از شخصیت، با ترکیب اطلاعات حاصل از کارکردهای اصلی و کمکی، کشف‌وشهودهای ناگهانی را بر عهده دارد.

رویکرد فرعی: برون‌گرای احساسی

این جنبه از شخصیت در پس‌زمینه شخصیت ISTP فعالیت می‌کند، هرچند در مواقع استرس‌زا، بیشتر بروز پیدا می‌کند.

افراد با تیپ شخصیتی ISTP، در مواقع پرفشار، گاهی می‌توانند در بیرون‌آمدن ناگهانی از فاز احساسی، آسیب ببینند. آنها اغلب احساسات خود را نادیده می‌گیرند تا نقطه‌ای که عصبانیتشان به اوج برسد و این می‌تواند منجر به بروز نامناسب احساسات آنها شود.

ویژگی های تیپ شخصیتی ISTP

تیپ شخصیتی ISTP فردی رك، صادق و اهل عمل است. از توانمندی های فنی و مکانیکی خوبی برخوردار است و معمولاً در کار کردن با ابزارها و انجام مهارت هایی که روی دست ها متمرکز هستند، تبحر فراوان دارد.

شخصیت ISTP برای حقایق و واقعیت ها اهمیت زیادی قائل است و آن چیزی را می پذیرد که عینی و ملموس باشد. این افراد عموماً فردی منطقی و تحلیلگر هستند و قادرند امور مختلف را بدون دخالت دادن نظرات شخصی شان، به خوبی تحلیل کنند. به همین سبب اغلب تصمیماتشان منطقی است.

تیپ شخصیتی ISTP افراد انعطاف پذیری هستند و به راحتی می توانند با محیط ها و شرایط مختلف، سازگار شوند. اگر از محیطی خوششان بیاید، تمایل دارند که آن را منظم و مرتب کنند؛ ولی در غیر این صورت، علاقه چندانی به نظم دهی ندارند.

در اغلب موقعیت ها ساکت هستند و بیشتر ترجیح می دهند عقب بایستند و تماشا کننده باشند. اما زمانی که مشکلی پدیدار شود به سرعت وارد عمل می شوند تا راه حل هایی مناسب و عملی بیابند. گاهی ممکن است تیپ شخصیتی ISTP به دلیل اینکه مدت زیادی ساکت هستند، افرادی خشک و سرد ارزیابی شوند. اما زمانی که در جمع دوستان صمیمی و نزدیکتان هستند، رفتاری گرم، دوستانه و پرشور دارند.

شخصیت ISTP فردی مستقل است و بر اساس انتظارات دیگران رفتار نمی کند. ریسک پذیری بالایی دارد و از اینکه توانایی این را دارد که به استقبال چالش ها برود، به خود می بالد و به همین دلیل هم هست که می تواند خود را با چالش های مختلف زندگی، تطبیق دهد.

این تیپ شخصیتی خودکفا و بسیار مستقل است و در هنگام انجام فعالیت های خطرناک یا جالب واقعاً خوشحال است. ISTP  ها تحت فشار خونسردی خود را به خوبی حفظ می کنند. آنها افراد غیر دوستانه ای نیستند اما در نهایت دوست دارند تنها باشند. این افراد به ندرت سعی در کنترل دیگران دارند و انتظار دارند دیگران نیز سعی نکنند آنها را کنترل کنند. تیپ شخصیتی ISTP نظریه ها و پیچیدگی ها را دوست ندارد، واقعیت ها و داده هایی را ترجیح می دهد که به او کمک می کند کار را در سریع ترین زمان ممکن و با حداقل تلاش انجام دهد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ISTP

از آنجا که تیپ شخصیتی ISTP درون‌گراست، در کارهایی که به‌تنهایی انجام می‌شوند، رویکرد خوبی دارد. افراد با تیپ شخصیتی ISTP، ساختار بیش‌ازحد را نمی‌پسندند و در مشاغلی با آزادی و استقلال زیاد، خوب عمل می‌کنند. از آنجا که آنها بسیار منطقی هستند، غالبا از کارهایی که نیاز به استدلال و تجربه عملی دارند، لذت می‌برند. به‌طور خاص، این افراد، فعالیت‌هایی با کاربردهای عملی و واقعی را دوست دارند. 

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ISTP

گروه خدمات اجتماعی

تیپ شخصیتی ISTP در کارهای عملی مهارت زیادی دارد و می تواند با توان بالایی کارها را پیش ببرد. او بسیار خونسرد است و به همین جهت برای مواقع بحرانی بهترین گزینه است. شخصیت ISTP قدرت انطباق و سازگاری زیادی با شرایط دارد. برخی از مشاغل این گرو.ه: افسر راهداری، افسر ارتش، آتش نشان، افسر پلیس، مسئول مهمات

گروه تکنولوژی اطلاعات

ISTP ممکن است برخی از مشاغل حوزه تکنولوژی هم لذت ببرد زیرا این مشاغل به قدرت تصمیم گیری بالا نیاز دارد. مانند نرم افزار، سخت افزار و سیستم های IT. این مشاغل به فرد اجازه می دهد تا به تنهایی کار کند و از نظر شخصیت شناسی بسیار مناسب تیپ شخصیتی ISTP خواهد بود. برخی مشاغل این گروه: مهندس الکترونیک، مهندس مکانیک، مهندس هوافضا، مهندس نرم افزار کامپیوتر، مهندس شبکه

گروه تجارت

شخصیت ISTP با اعداد به راحتی کار می کند در گروه تجارت و سرمایه گذاری می تواند موفق باشد. برخی مشاغل این گروه: تحلیلگر اوراق بهادار، مدیر کل، بانکدار،اقتصاددان،مشاور حقوقی، مشاور مدیریتی

گروه صنایع

شخصیت ISTP براحتی با دستانش کار می کند و می تواند مشاغل مهارتی را بیاموزد. این مشاغل می توانند شامل تعمیرات یا ساختن چیزی باشند. برخی مشاغل این گروه: مکانیک، راننده ی اتومبیل های مسابقه، ورزشکار، تعمیرکار، کشاورز

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی ISTP می شود

 ISTP باید نتایج کارش قابل لمس و مشخص باشد.

نباید در چارچوب های زماین محدود شود.

کار شخصیت ISTP باید پویا باشد و وابسته به محیط اداره و فضای بسته نشود.

مقررات دست و پا گیر در محیط کار کم باشد.

کار روزمره و تکراری نباشد و ترجیحا چالش برانگیز باشد.

نباید زیر ذره بین باشد و امکان حل مسائل را با ورش خودش داشته باشد.

باید فرصت کافی برای تفریحات خود داشته باشد.

روابط تیپ شخصیتی ISTP

از آنجا که تیپ شخصیتی ISTP، بیشتر در زمان حال زندگی می‌کنند، تعهدات بلندمدت برای آنها می‌تواند یک چالش واقعی باشد. شما می‌توانید با انجام امور به‌صورت روزمره و احترام به نیاز مبرم آنها به استقلال، رابطه خود را با شریک زندگی خود که دارای شخصیت ISTP است، تقویت کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟