تست نئو

تست نئو (neo) | آزمون آنلاین نئو

تست نئو

تعداد سوال: 60
مدت زمان پاسخگویی: 15 دقیقه
با معتبرترین آزمون شخصیت شناسی خودت رو بهتر بشناس!

تست نئو که بر اساس مدل 5 عامل بزرگ شخصیت (Big Five) طراحی شده است یکی از معتبرترین و بهترین آزمون های روانی حال حاضر در دنیا می باشد. این تست به واسطه سادگی و جامعیتی که دارد کابرد گسترده ای در زمینه های مختلف پیدا کرده است. در این مطلب می خواهیم درباره تست شخصیت شناسی نئو صحبت کنیم.

تاریخچه تست نئو 

ایده تست نئو که تست شخصیت پنج عاملی یا BIG FIVE PERSONALITY TEST  هم نامیده می شود توسط دو محقق آمریکایی به نام های ارنست توپز و ریموند کریستال در سال 1961 به منظور بررسی کاندیداهای شغلی مطرح شد. اما این ایده زیاد مورد توجه قرا نگرفت تا اینکه  در اواسط دهه ۱۹۷۰، دو روان‌شناس به نام‌های پاول کوستا و رابرت مک‌کری تلاش کردند تا صفات گسترده موجود را در همه افراد شناسایی کنند. در سال ۱۹۷۸، کوستا و مک‌کری، ۳ ویژگی را که احساس می‌کردند تقریبا در همه ثابت‌اند، شناسایی کردند. دو مورد اول، روان‌رنجوری (N) و برون‌گرایی (E) بودند.  تجزیه‌وتحلیل دقیق بعدی، آنها را به ویژگی سوم رساند که آن را پذیرای تجربه بودن (O) نامیدند.

آنها توانستند طیف وسیعی از افراد را با استفاده از این ۳ ویژگی شخصیتی آزمایش کنند و پرسش‌نامه «فهرست روان‌رنجوری، برون‌گرایی و پذیرای تجربه بودن» یا به اختصار«NEO-I» را به وجود آورند.

در تمام اوایل دهه ۱۹۸۰، با استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعه بالتیمور، کوستا و مک‌کری دو ویژگی شخصیتی دیگر را شناسایی کردند که برای همه مصاحبه‌شوندگان وجود داشت. این دو ویژگی موافقت (A) و وظیفه شناسی (C) بود.

سپس این دو ویژگی به مدل موجود افزوده شد و نام آن را به‌عنوان تست شخصیت‌شناسی NEO تغییر کرد. این مدل در اوایل دهه ۱۹۹۰ تجدیدنظر شد تا زیرمجموعه‌های اضافی برای هریک از صفات را در بر گیرد. تا سال ۱۹۹۲، کوستا و مک‌کری نسخه‌ای از این تست با زیرمقیاس‌های اضافی برای عوامل اصلی منتشر کردند. و بر ای اساس «تست  NEOتجدیدنظرشده» به آزمونNEO PI-R» » تبدیل شد.

در اواخر دهه ۱۹۹۰، تحقیقات مقدماتی نشان داد که این آزمایش می‌تواند با موفقیت برای کودکان ۱۰ساله استفاده شود، اما این آزمون به اصلاحات دقیقی نیاز دارد؛ بنابراین، کوستا و مک‌کری، ۴۸ سوال دیگر را به سؤالات تست نئو اضافه کردند. در اواسط دهه ۲۰۰۰، آنها مدلی را تهیه کردند که برای نوجوانان و بزرگ‌سالان کارآمد بود.

جدیدترین نسخه در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و NEO PI 3 نام داشت. این نسخه جدید، نسبت به نسخه‌های قدیمی خود، از خوانایی بهتری برخوردار است و واژه‌نامه اصطلاحاتی دارد که به افراد کم‌‌سن‌وسال‌تر در درک آزمون کمک می‌کند. همچنین این نسخه برای استفاده افراد ۱۰ سال به بالا و افراد مبتلا به اختلال یادگیری مناسب است. این نسخه، همان مدلی است که کارفرمایان و پزشکان بالینی که به‌دنبال ارزیابی شخصیت هستند، در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

کوستا و مک‌کری هم‌زمان با توسعه نسخه سوم تست نئو فرم بلند یعنی NEO PI-R را تولید کردند. این نسخه به‌عنوان NEO- FFI شناخته می‌شود و FFI  مخفف «۵ فاکتور موجودی» است. همچنین این تست دوباره اصلاح شد و به NEO FFI- R تغییر نام پیدا کرد.

آنها بعدها متوجه شدند که صفات اصلی N، E و O را به‌راحتی می‌توان با صفات جدید C و A ترکیب کرد و کلمه اوشن (OCEAN)، به‌معنای «اقیانوس» را ایجاد کرد؛گه‌گاه از این آزمون به‌صورت غیررسمی، به‌عنوان تست OCEAN نیز یاد می‌شود.

تست NEO PIR چه مواردی را شامل می شود؟

در NEO PIR دو تست وجود دارد؛ آزمون اول، خودگزارش‌گری( فرم S) و سپس آزمون ثانویه است که ناظر انجامش می‌دهد (فرم R) .

هر دو فرم، ۲۴۰ توصیف رفتاری دارند که از افراد خواسته می‌شود تا بر اساس میزان موافق یا مخالف‌ بودن با اظهارات ارائه‌شده، بین ۱ تا ۵، به هر مورد امتیاز بدهند. تست NEO FFI کوتاه‌تر است و فقط ۶۰ توصیف رفتاری دارد.

تکمیل نسخه کامل این تست نئو حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد، اما NEO FFI  حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. هر دوی این آزمون‌ها به‌صورت کاغذی و آنلاین در دسترس هستند.

neo test

اعتبار و روایی تست نئو فرم بلند


فرم بلند تست نئو در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران اعتباریابی شده است .  فرم بلند این تست در ایران توسط گروسی ، مهریار و طباطبایی (1380) اعتباریابی شد و نتایج شبیه نتایج به دست آمده در آزمون در مطالعه کاستا و مک کری (1992) نشان داد که همبستگی 5 زیر مقیاس فرم کوتاه با فرم بلند از 77/0 تا 92/0 می باشد . همچنین همسانی درونی زیر مقیاس های آن در دامنه 68/0 تا 86/0 تخمین زده شده است.

نمره گذاری تست پنج عاملی شخصیت (NEO)

شیوه نمره گذاری 
سؤالات به صورت پنج گزینه ای از کاملاً مخالفم (0) ، مخالفم (1) ، نظری ندارم (2) ، 
موافقم (3) ، و کاملاً موافقم (4) است . برخی پرسش ها به صورت معکوس نمره گذاری می 
شود .

 

کاربرد تست نئو (NEO)

به طور کلی هدف تست نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت است و در مشاوره قبل از ازدواج، استخدام، خود شناسی و شناخت نقاط ضعف و قوت خود، رشد حرفه ای و عملکرد شغلی مورد استفاده قرار می گیرد.

خودشناسی

در حالت کلی  تست نئو توسط عموم افراد به منظور شناخت نقاط ضعف و شخصیت فرد استفاده می شود. این تست شخصیت این امکان را به فرد می‌دهد تا خودشناسی دقیق تری داشته باشد و شناخت خوبی در زمینه ویژگی های شخصیتی مشخصی در خود، به دست آورد. به عبارت دیگر می توان گفت این تست شخصیت، شمای کلی از شخصیت فرد را در پنج گروه و 35 زیرگروه ترسیم می کند و از طریق به وی کمک می کند تا به نقاط ضعف و قوت خود، آگاه شود و در جهت استفاده از نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف خود گام بردارد.

استخدام

این تست معتبر شخصیت شناسی در همه دنیا به عنوان بخشی از فرآیند استخدام استفاده می شود. . به دلیل رابطه مستقیم بین ابعاد شخصیتی و عملکرد شغلی و با توجه به اعتبار این تست، می توان مقالات علمی بسیاری را مشاهده کرد که گروه های شغلی مختلفی همچون مدیرها، وکلا، معماران و مهندسان را با استفاده از این تست مورد بررسی قرار گرفته داده اند. به عنوان مثال، در شغل هایی همچون مدیریت و فروشندگی که بر پایه تعامل با افراد هستند، نتایج تست نئو در بعد برونگرایی می تواند برای استخدام فرد مورد توجه قرار گیرد.

مشاوره پیش از ازدواج

یکی دیگر از کاربردهای تست نئو، در مشاوره های پیش از ازدواج است. تست نئو برای شناخت شخصیت فرد و پاتنرش مورد استفاده قرار می گیرد و با بررسی شباهت ها و تفاوت های زوج، چالش های پیش روی آنها را مورد بررسی قرار می دهد و می تواند تا حدودی دورنمای روابط زوج را ترسیم کند. همچنین زوجین با آگاهی از ویژگی های شخصیتی خود و فرد مقابل می توانند از شناخت بهتری از خود و شریک زندگی آینده شان داشته باشند.

5 صفت اصلی تست نئو

پنج ویژگی اصلی در تست نئو شامل برونگرایی، پذیرای تجربه بودن، موافقت، روان رونجوری و وظیفه شناسی هستند که ما هر کدام را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

برونگرایی (Extraversion)

برونگرایی که به اختصار عامل E نامیده می شود در تست نئو نشان دهنده میزان اجتماعی بودن و تمایل افراد به تعامل است. اما اجتماعی بودن فقط یکی از ویژگی های این افراد در شاخص برونگرایی تست NEO است. افزون بر علاقه به دیگران و تمایل به شرکت در اجتماعات و میهمانی ها، این افراد در عمل قاطع، فعال و حراف یا اهل گفتگو هستند. این افراد هیجان و تحرک را دوست دارند و برآنند که به موفقیت در آینده امیدوار باشند. بازاریاب های موفق کشورهای در حال توسعه و رشد یافته، نمونه ای از افراد برونگرا هستند.

مقیاس های عامل E نشان دهنده ی علاقه ی افراد به توسعه ی صنعت و کار خود هستند . در برابر برونگرایان که به روشنی قابل توصیف هستند، درونگرایان را به آسانی نمی توان تعریف کرد. در برخی از جنبه ها، درونگرایی را میتوان به نبود ویژگیها برونگرایی توصیف کرد. درونگرایان افرادی محافظه کارند، اما نه اینکه دوست داشتنی نباشند، مستقلند، نه اینکه در جمع شاخص باشند، و تکرو هستند، اما تنبل و کند نیستند. درونگرایان معمولا خجالتی و در جایی که ترجیح بدهند، تنها هستند.

۶ مشخصه بررسی شده عبارت‌ند از: قاطعیت، قدرت جسمی، هیجان خواهی، خون‌گرمی، احساسات مثبت، تمایل به انجام فعالیت‌.

موافقت (Agreeableness)

موافقت و توافق پذیری که عامل A نامیده می شود در تست نئو مشخص می‌کند که فرد تا چه میزان در ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق است. این فرد تمایل به چه نوع ارتباط و رفتاری دارد؟ در این ویژگی شخصیتی مشخص می‌شود که یک فرد چطور با دیگران رفتار می‌کند و تا چه میزان دلسوز و قابل‌اعتماد است. این ویژگی در یک مقیاس رفتار خصمانه و موافق اندازه‌گیری خواهد شد.

نمره بالا در این بخش تست شخصیت نئو نشان می‌دهد که یک فرد رفتار دوستانه، دلسوزانه و تعاملی دارد. در واقع این فرد واقعاً به دیگران علاقه‌مند است. البته گاهی اوقات، موافقت بالا می‌تواند به این معنی باشد که این افراد مطیعانه رفتار می‌کنند و دیگران به‌آسانی می‌توانند آنها را شکست دهند. .و ممکن است در بسیاری از زمینه‌ها رفتاری داشته باشند که موجب سوء استفاده دیگران از اعتماد و محبت آن‌ها شود.

در مقابل نمره پایین در این بخش از تست نئو مشخص می‌کند که فرد موردنظر میزان رضایت‌مندی پایینی دارد و بسیار تحلیل‌گر و رقابتی است. این فرد به‌راحتی به دیگران اعتماد نمی‌کند و ممکن است برخی موارد را دستکاری هم کند. همچنین سطوح پایین موافقت می‌تواند نشانه اهل بحث‌‌و‌جدل‌بودن یا نامعتبربودن باشد.

6 مشخصه بررسی شده عبارتند از : هم دردی (نوع دوستی)، سادگی، اعتماد، تبعیت، تواضع و نرمش با دیگران.

تست نئو

روان رنجوری  (Neuroticism)

عامل N در تست نئو به این می‌پردازد که فرد چقدر مستعد استرس روانی است. این بخش از تست، تمایل فرد را برای حفظ سطح ثبات عاطفی و کنترل انگیزه‌ها بررسی می‌کند. افرادی که ثبات بالایی دارند، آرام و استوار هستند؛ در حالی که ثبات کم ممکن است نشان دهد که فرد، بسیار واکنش‌پذیر و تحریک‌پذیر است.

اگر در این بخش از تفسیر تست نئو نمره بالایی کسب شود، نشان‌دهنده‌ی این است که فرد بسیار حساس و عصبی است. این فرد شخصیت همیشه نگرانی دارد و مستعد استرس و اضطراب افزایشی است. چنین فردی دائماً در معرض تغییرات خلق‌و‌خو خواهد بود.

در مقابل کسب نمره پایین در این بخش نشان می‌دهد که فرد موردنظر بسیار آرام، مطمئن و قابل‌کنترل است. چنین فردی به‌راحتی می‌تواند با استرس و اضطراب خود کنار بیاید و آن را کنترل کند. چنین فردی به‌صورت کلی از نظر احساسی کاملاً پایدار است

۶ جنبه این بخش عبارت‌اند از: اضطراب، افسردگی، تکانش گری، خود آگاهی، خشم، آسیب پذیری در برابر استرس.

وظیفه شناسی (Conscientiousness)

وظیفه شناسی (مسئولیت پذیری  یا وجدان گرایی) که عامل C نامیده می شود در تست نئو توصیف‌کننده‌ی میزان قابل‌اعتماد بودن یک فرد، سطح سازمان‌یافتگی و نظم شخصیتی است. در این ویژگی بررسی می‌شود که یک فرد تا چه میزان می‌تواند تنش‌های خود را کنترل کند. این مشخصه در یک مقیاس خودسر بودن تا وظیفه‌شناس بودن اندازه‌گیری و ارزیابی خواهد شد.

نمره بالا در این تست به معنای نظم بالا، کارآمدی، دارای جزئیات دقیق و سخت‌کوشی فرد موردنظر است. از طرفی هم این نمره بالا می‌تواند نشانگر سرسخت بودن و غیرقابل‌انعطاف بودن یا به عبارتی دیگر لجباز بودن یک فرد تلقی شود.

نمره پایین در این تست به معنای سادگی یک فرد و انعطاف‌پذیری بالای اوست. البته بی‌نظمی، بی‌خیالی و رفتار سینوسی هم از دیگر ویژگی‌های فردی است که در این آزمون نمره پایین وظیفه‌شناسی را می‌گیرد. می توان گفت مردم این فرد را به‌عنوان شخصی عجول، بی‌دقت یا نامعتبر تصور می‌کنند.

6 مشخصه بررسی شده عبارتند از : وظیفه‌شناسی، نظم و ترتیب، شایستگی، تلاش برای موفقیت، مشورت کردن، انضباط شخصی.

نتایج تست نئو چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایجی که از تفسیر تست نئو به دست می‌آید می‌تواند نشان‌دهنده جنبه‌های مختلف شخصیتی یک فرد باشند. برای مثال مشخص می‌کند که یک فرد تا چه میزان برون‌گرا یا درون‌گراست. یک فرد چه تعاملات و ارتباطات اجتماعی دارد و چطور می‌تواند روابط و کار‌های خود را مدیریت نماید.

در این تست میزان مهارت‌های ارتباطی افراد ارزیابی و مشخص می‌شود. علاوه بر این، تست neo نشان می‌دهد که یک فرد از نظر شخصیتی تا چه میزان برای یک موقعیت شغلی یا اجتماعی مناسب است و تطابق خواهد داشت.

از دیگر مواردی که در نتایج تست شخصیت نئو نشان داده خواهد شد، شامل موارد زیر است:

  • سطح افسردگی یک فرد
  • میزان امید به زندگی
  • نحوه قرارگیری در موقعیت‌های اجتماعی
  • چشم‌انداز رفتاری و حرفه‌ای در آینده 
  • سطح وسواس و استرس.

دروغ سنجی در آزمون نئو

اساس تست نئو، صداقت خود افراد است. در واقع دقت نتایج آزمون نئو به صداقت خود شرکت‌کنندگان در پاسخ‌دادن به سوالات آزمون متکی است. اما سؤالات تست‌های شخصیت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر جواب‌ها واقعی نباشند یا تناقض داشته باشند، مشخص خواهد شد. روانشناس با بررسی پاسخ‌ها متوجه جواب‌های تقلبی یا سرسری می‌شود. از این رو اگر می خواهید این تست را انجام بدهید از قبل جواب‌های آماده و تقلبی حاضر نکنید، چون نتیجه تقلب شما مشخص خواهد شد.

آن‌ها معمولاً نتایج فرم S و فرم R را با هم ترکیب می‌کنند. از طرفی هم اگر یکی از شرکت‌کنندگان به کم تر از 50 سوال یا بیش‌تر از 150 سوال پاسخ قبول دارم را داده باشد، این مورد هم معمولاً علامت‌گذاری می‌شود تا بررسی‌های بیشتری در خصوص آن انجام بگیرد. به‌هرحال پاسخ صادقانه بهترین راه ممکن برای دریافت نتایج دقیق و کارآمد است.

لطفا امتیاز دهید

  1. واقعا برای توضیحات عالی و کامل تون ممنونم
    توی پروژه ام خیلی خیلی بهم کمک کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی