ترایپوفوبیا چیست؟

ترس از حفره یا ترایپوفوبیا چیست؟

آیا از دیدن اشیاء یا تصاویری که حاوی سوراخ های ریز کنار هم هستند احساس ترس، تهوع، انزجار و بی حالی می کنید؟ اگر جواب شما مثبت است ممکن است به ترایپوفوبیا یا ترس از حفره دچار شده باشید. بیایید کمی بیشتر درباره اینکه ترایپوفوبیا چیست؟ با هم صحبت کنیم.

ترایپوفوبیا چیست؟

برای آنکه بدانیم ترایپوفوبیا چیست؟ ابتدا نگاهی به واژه آن می اندازیم.

Trypophobia از ترکیب دو واژه یونانی trypa به معنی سوراخ کردن یا پانچ کردن و phobia به معنی ترس یا بیزاری ساخته شده است.

ترایپوفوبیا یا ترس از حفره که به آن ترس از سوراخ ریز هم می گویند نوعی از فوبیاست که در آن افراد مبتلا در هنگام دیدن الگوهای ساخته شده از سوراخ و نقطه دچار واکنش های شدید جسمی و هیجانی می شوند. هر چه حجم حفره ها و سوراخ ها بیشتر و بزرگ تر باشد، فرد مبتلا به ترایپوفوبیا احساس ناخوشایندتری خواهد داشت. این اصطلاح اولین بار در سال 2005 در یک محفل اینترنتی مطرح شد.

متخصصان هنوز تریپوفوبیا را به عنوان یک فوبی خاص به رسمیت نمی شناسند. مطالعاتی که این فوبیا را بررسی می‌کنند محدود هستند و تحقیقات موجود برای در نظر گرفتن ترایپوفوبیا به عنوان یک وضعیت سلامت روان منحصر به فرد به نتیجه ای نرسیده است.

گفته می‌شود، گزارش‌ها حکایت از این دارد که در دنیا تعداد زیادی از افراد مبتلا به ترایپوفوبیا وجود دارند.

چه چیزی باعث شروع ترایپوفوبیا می شود؟

ترایپوفوبیا یا ترس از حفره عمدتا دیداری و بصری است. اگر این فوبیا را دارید، ممکن است هنگام نگاه کردن به موارد زیر احساس اضطراب، انزجار و ناراحتی کنید:

  • غلاف دانه نیلوفر آبی
  • کندوی زنبور
  • توت فرنگی
  • مرجان
  • حفره های هوای داخل نان
  • پنیر سوییسی
  • زخم، جوش یا ضایعات روی پوست
  • انار
  • اسفنج ها
  • جاده های دارای سنگ ریزه
  • حباب ها
  • سوراخ ها یا تکه سنگ های موجود در بتن
  • الگوهای موجود در روی خامه کیک
  • حفره های موجود در ماسک های هاکی قدیمی
  • حیوانات دارای بدن خال خالی
  • سر دوش حمام
  • لامپ های ال ای دی

برخی از افرادی که از حفره ها می‌ترسند، فقط از سطوحی که سوراخ‌های نامنظم دارند، بیزارند.

آن‌ها ممکن است هنگام نگاه کردن به سطوحی با سوراخ‌های هم اندازه، مثل سوراخ های سر دوش یا الگوهای روی پارچه‌های خال خالی، زیاد اذیت نشوند.

اما برخی هم ممکن است همه حفره ها و سوراخ های کنار هم را ناراحت کننده و چندش آور بدانند.

ترایپوفوبیا

علائم ترایپوفوبیا چیست؟

برای آنکه ببینیم دچار این بیماری هستیم یا نه باید بدانیم  نشانه ها و علائم ترایپوفوبیا چیست؟

اگر به ترایپوفوبیا مبتلا هستید، معمولاً هنگام نگاه کردن به یک شی یا سطح که دارای دسته‌های کوچک حفره یا اشکالی که شبیه سوراخ است، احساس انزجار و ناراحتی می‌کنید.

در حالی که می دانیم فوبیا با ترس ارتباط دارد اما تحقیقات نشان داده است که اکثر مبتلایان به ترایپوفوبیا علامت اولیه خود را احساس انزجار و چندش عنوان کرده اند، نه ترسیدن.

همچنین ممکن است هنگام فکر کردن به چیزی که چنان ظاهری دارد احساس انزجار، ناراحتی یا اضطراب کنید – مثلاً اگر شریک زندگیتان به شما بگوید چقدر توت فرنگی دوست دارد و شما این میوه را تجسم کنید.

علائم خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نشانه های ترایپوفوبیا یا ترس از حفره بسیار شبیه حمله های وحشت (پنیک) هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • دل پیچه و حالت تهوع
  • رعشه و لرز
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • تنگی نفس و نفس نفس زدن
  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق
  • تحریک و خارش بدن، مور مور شدن یا احساس خزیدگی روی پوست
  • ناراحتی بینایی، از جمله فشار چشم، اعوجاج، یا توهم
  • احساس کلی ناراحتی یا آشفتگی
  • میل شدید به دور شدن از تصویر یا شی
  • احساس وحشت یا حمله پانیک

افراد مبتلا به ترایپوفوبیا ممکن است چند بار در هفته یا در روز این علائم را داشته باشند و گاهی اوقات ترس از حفره ها هیچگاه فرد را رها نمی کند

برای مشاهده بهترین مرکز مشاوره هر شهر بر روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.

علت ترایپوفوبیا چیست؟

اگر می خواهید بدانید علت ترایپوفوبیا چیست؟ و چه چیزی باعث می شود برخی از افراد دچار این نوع از فوبیا بشوند باید بگوییم شواهد علمی هنوز دلیل روشنی برای ترایپوفوبیا مشخص نکرده اند. اما چند نظریه در این باره وجود دارد .

نظریه تکاملی:

برخی از کارشناسان معتقدند که این ترس از سوراخ های کنار هم ممکن است به دلیل گسترش ترس بیولوژیکی از موجودات سمی یا خطرناک ایجاد شده باشد. چرا که برخی از سمی ترین موجودات روی کره زمین مانند مار کبرا و ماهی پف دار و قورباغه دارتی سمی دارای الگوهای سوراخ مانندی روی پوست خود هستند.

آن دسته از محققان که تصاویری را تجزیه و تحلیل می کردند که در افراد مبتلا به ترایپوفوبیا واکنش اضطرابی ایجاد می‌کنند، دریافتند که رنگ‌های دارای کنتراست بالا در یک الگوی گرافیکی خاص باعث ایجاد اضطراب، انزجار و سایر علائم می‌شوند.

آنها همچنین دریافتند که تصاویر برخی از حیوانات بسیار خطرناک، از جمله شاه کبرا ، عقرب مرگبار، و اختاپوس حلقه آبی، ویژگی های طیفی خاص مشترکی  با تصاویر ترایپوفوبیک دارند. ویژگی های طیفی به چیزهای ظریفی مانند کنتراست و فرکانس فضایی اشاره دارد که می تواند بر نحوه برداشت چشم و مغز شما در تصاویر تأثیر بگذارد..

بنابراین، ترس از حفره ها ممکن است بیش از آنکه ترس از خود سوراخ ها باشد، یک ارتباط ناخودآگاه میان موارد بی خطر (مثل غلاف نیلوفر آبی) و حیوانات خطرناک و ترسناک (مانند اختاپوس حلقه آبی) باشد، زیرا آنها ویژگی های طیفی خاص مشترکی دارند.

به عبارت دیگر، ترس از حفره ممکن است ناشی از توانایی تکامل یافته مغز شما برای شناسایی تهدیدات در محیط شما باشد.

نظریه میکروب ها:

بسیاری از افراد مبتلا به ترایپوفوبیا بیزاری شدیدی نسبت به زخم ها ، جوش های پوستی، یا دیگر الگوهای بثورات و ضایعات پوستی دارند، که باعث می شود برخی از متخصصان این فوبیا را به یک واکنش تکاملی دیگر مرتبط کنند: انگیزه ای برای جلوگیری از میکروب ها یا بیماری های پوستی مسری.

علت ایجاد ترایپوفوبیا

 

ریسک فاکتورهای ترس از حفره چیست؟

از آنجا که تحقیقات در مورد ترایپوفوبیا در مراحل اولیه باقی مانده است، متخصصان هنوز دقیقاً مطمئن نیستند که چه عواملی می تواند شانس شما را برای داشتن ترس از حفره ها افزایش بدهد و ریسک فاکتورهای ترایپوفوبیا چیست؟ اما برخی نظریات احتمالی شامل موارد زیر هستند:

  • قرار گرفتن در معرض موضوع فوبیا

اینکه فوبیا بعد از یک رویداد ناخوشایند یا ناراحت کننده مرتبط با موضوع فوبیا ایجاد شود غیرعادی نیست. بر این اساس ، ممکن است فوبیای شما پس از مواجهه با یک مار سمی، قرار گرفتن در معرض یک بیماری پوستی مسری یا یکی دیگر از محرک های ترایپوفوبیا شروع شود.

  • افسردگی و اضطراب

یک مطالعه در سال 2017  ارتباط احتمالی بین ترایپوفوبیا و اختلال افسردگی اساسی و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) پیدا کرد. محققان 195 عضو بزرگسال یک گروه حمایت از ترایپوفوبیا را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که:

19 درصد از شرکت کنندگان تشخیص افسردگی اساسی داشتند و 7/8 درصد دیگر معتقد بودند که ممکن است افسردگی اساسی داشته باشند.

4/17 درصد از شرکت کنندگان تشخیص اختلال اضطراب فراگیر داشتند، در حالی که8/11درصد دیگر معتقد بودند که ممکن است GAD داشته باشند.

بسیاری از شرکت کنندگان سایر تشخیص های مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب اجتماعی (2/8 درصد) و اختلال هراس (2/6 درصد) را گزارش کردند.

تحقیقات انجام شده در سال 2016 همچنین به ارتباط بین اضطراب اجتماعی و ترایپوفوبیا اشاره کرد و نشان داد که برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، ترس از سوراخ ها در واقع می تواند ترس از چشم ها یا نگاه انسان باشد. دیدن دسته هایی از سوراخ‌ها ممکن است اینطور برداشت شود که جفت چشم‌های بسیاری به شما خیره شده اند و این منجر به ناراحتی و آشفتگی شود.

  • سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی :

همچنین اگر در سابقه خانوادگی خود دارای اختلالات اضطرابی و به ویژه فوبیا هستید، شانس بیشتری برای ابتلا به هر نوع فوبی دارید.

راه تشخیص ترایپوفوبیا چیست؟

خب می دانیم که فقط متخصصان سلامت روان می توانند فوبیا ها را تشخیص دهند و از آنجایی که هیچ تشخیص رسمی برای ترایپوفوبیا وجود ندارد، درمانگران به طور خاص ترایپوفوبیا را تشخیص گذاری نمی کند.

با این حال، درمانگران مطمئناً می توانند تشخیص دهند که ظهور دسته ای سوراخ های کنار هم باعث ناراحتی شدید می شود و راهنمایی هایی برای کار روی آن ترس ارائه می دهند. آنها ممکن است به جای فوبیای خاص، تشخیص کلی تری بگذارند.

به علاوه، درمانگران می‌توانند با پرسیدن سؤالاتی در مورد سایر علائم، دیگر اختلالات سلامت روانی دارید را شناسایی کنند. از جمله نشانه‌های شرایط اضطراب یا افسردگی.

درمان ترایپوفوبیا چیست؟

چند نوع مختلف درمان وجود دارد که می تواند به درمان فوبیا کمک کند: از جمله مواجهه درمانی و درمان شناختی-رفتاری (CBT)

مواجهه-درمانی : این رویکرد به شما این امکان را می‌دهد که در محیط امن درمان با ترس خود مواجه شوید تا بتوانید – با حمایت درمانگر – یاد بگیرید که پاسخ خود را به شی یا موقعیتی که باعث ترس شما می‌شود تغییر دهید. متخصصان عموماً مواجهه درمانی را مؤثرترین رویکرد برای فوبیا می دانند.

درمان شناختی رفتاری: این رویکرد راهبردهایی را برای کمک به شناسایی، به چالش کشیدن و قالب بندی مجدد افکار ناخواسته و احساسات ناراحت کننده به مراجع می آموزد. تکنیک های CBT می تواند به شما کمک کند تا مدیریت احساسات طاقت فرسا، از جمله دارو

دارودرمانی

حتما می پرسید آیا با دارو درمانی می توان ترس از حفره را کنترل کرد؟ داروهای موثر در درمان ترایپوفوبیا چیست؟

هیچ دارویی به طور خاص علائم ترایپوفوبیا را درمان نمی کند، اما روانپزشک ها یا سایر پزشکان تجویز کننده دارو ممکن است در این شرایط دارو تجویز کنند:

– احساس شدید اضطراب یا وحشت در موقعیت های خاص

– اضطراب به حدی زیاد است که مانع از زندگی روزمره شود یا شما را از پیشرفت در درمان باز دارد

-علائمی که تنها با روان درمانی بهبود نمی یابند

گزینه های دارویی برای فوبیای خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– بنزودیازپین ها

– مسدود کننده های بتا

– داروهای ضد افسردگی

-بوسپیرون

رویکردهای دیگر در درمان ترس از سوراخ

درمانگر شما همچنین ممکن است روش های دیگری را برای کمک به مدیریت اضطراب و پریشانی عاطفی به شما توصیه کند. اما این رویکرد های دیگر برای درمان ترایپوفوبیا چیست؟ 

-تکنیک های آرامش بخش، از جمله تنفس عمیق، یوگا، و مدیتیشن

-گذراندن وقت در طبیعت و سایر محیط های آرام بخش

-تنفس هوشیارانه، مشاهده، گوش دادن و سایر ترفندهای ذهن آگاهی برای کمک به مقابله با استرس

– وقت گذاشتن برای سرگرمی ها و فعالیت های لذت بخش

در حالی که مراقبت از سلامت جسمانی شما ممکن است به فوبیای شما بی ربط به نظر برسد، اما خودمراقبتی خوب می تواند کمک زیادی به شما در مدیریت اضطراب و سایر علائمتان کند.

درمان ترایپوفوبیا

چند نکته که ممکن است به درمان ترس از سوراخ کمک کند:

– سعی کنید هر شب حدود ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.

– یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و غذاهایی را که می توانند باعث اضطراب شوند را محدود کنید.

-اگر می توانید فعالیت بدنی منظم داشته باشید – ورزش می تواند به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک کند.

-کافئین را محدود کنید، به خصوص اگر به اثرات آن حساس هستید، زیرا می تواند علائم اضطراب را بدتر کند.

– با دوستان و خانواده تماس بگیرید تا در مورد احساسات خود صحبت کنید.

-یک گروه حمایتی برای ارتباط با سایر افرادی که علائم ترس از سوراخ دارند پیدا کنید.

تراپیوفوبیا چیست؟| سخن پایانی

در انتهای این مقاله امیدواریم اطلاعات خوبی درباره اینکه ترایپوفوبیا چیست؟ در اختیار شما قرار داده باشیم. اگر علائم این اختلال را دارید  باید بگوییم اگرچه متخصصان هنوز ترس از حفره را به عنوان یک فوبی رسمی تشخیص گذاری نمی کنند، اما این به آن معنا نیست که علائم شما واقعی نیستند.

اگر علائم شما باعث ناراحتی روانی و عاطفی شما می شود و زندگی روزمره تان را تحت تاثیر قرار می دهد، نیاز است با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. آنها می توانند به شما در کشف علل احتمالی، محرک ها و استراتژی های مفید برای مدیریت اضطراب، انزجار و سایر احساسات ناخواسته مرتبط با ترایپوفوبیا کمک کنند.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی