ترس از ارتفاع در کودکان

درمان ترس از ارتفاع در کودکان

ترس از ارتفاع در کودکان یکی از ترس های شایع است که ممکن است موجب نگرانی والدین شود. اگر فرزندتان به شدت از ارتفاع میترسد با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با این اختلال با روش های درمان ترس از ارتفاع در کودکان نیز آشنا شوید.

ترس از ارتفاع چیست؟

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا نوعی ترس غیرمنطقی و مرضی از ارتفاع است. در این نوع فوبیا، فرد بزرگسال یا کودک نمی تواند در ارتفاع قرار بگیرد و اگر در چنین شرایطی قرار بگیرد نشانه های اضطرابی در او بروز  می کند.

ترس خفیف از ارتفاع ممکن است تا حدودی درهمه افراد وجود داشته باشد و این امری طبیعی و نرمال هست‌. اما ترس از ارتفاع مرضی یا آکروفوبیا خیلی شدیدتر از حالت نرمال است. به طوری که ممکن است زندگی عادی فرد را مختل کند.

محققان می گویند یک نفر از هر 20 نفر بزرگسال ممکن است ترس از ارتفاع داشته باشد.

ترس از ارتفاع در کودکان

ترس از ارتفاع در کودکان ممکن است از سنین دو سه سالگی به بعد بروز کند. همان طور که میدانید نوزادان و شیرخواران ترسی از ارتفاع ندارد. چون متوجه عمق نمی شوند‌.

کودک نوپا از وقتی که چهار دست و پا کردن را شروع می کند به تدریج با مفهوم عمق و ارتفاع هم آشنا می شود و ممکن است علایم ترس ارتفاع را بروز دهد. این ترس جنبه حفاظت و صیانت از خود دارد و هنوز جنبه مرضی در آن وجود ندارد.

ترس از کودکان وقتی به صورت مرضی در می آید که کودک علایم شدید اضطرابی از خود بروز داده و از قرار گرفتن در ارتفاع تحت هر شرایطی اجتناب می کند.

ترس از ارتفاع در کودکان

علایم ترس از ارتفاع در کودکان

ترس از ارتفاع در کودکان مانند بزرگسالان با علایم اضطرابی جسمی و روانی همراه هست.

-ترس شدید و غیر منطقی از ارتفاع

_اجتناب از رفتن به بلندی (مثلا سوار شدن به سرسره، بالا رفتن از پله، بالا رفتن از نردبان، نزدیک شدن به پنجره، بالا رفتن از پله و …)

_گریه و قشقرق در هنگام مواجهه با ارتفاع

_علایم جسمی مانند: سرگیجه، تهوع، تعریق، لرزش، یخ کردن، تپش قلب

علت ترس از ارتفاع در کودکان

کودکان به دلایل مختلفی ممکن است دچار ترس از ارتفاع شوند. ما این جا چند علت ترس از ارتفاع در کودکان را با هم مرور می کنیم:

  • تکامل:

برخی از نظریه پردازان معتقدند که این ترس در گونه بشر وجود دارد چرا که او را از آسیب و گزند ارتفاع حفظ میکند. با این حال همان طور که گفتیم ممکن است این نظریه درباره حد نرمال ترس  از ارتفاع صدق کند اما به نظر نمی رسد برای آکروفوبیا صحیح باشد.

  • یادگیری :

 یکی از مهم ترین دلایل ترس از ارتفاع در کودکان یادگیری این ترس از والدین است. چه پدر و مادر خود مبتلا به این ترس باشند و چه با رفتارهای هشدار آمیز مدام کودک را از رفتن به بلندی منع کنند، هردوی این موارد می تواند به کودک تلقین کند که ارتفاع ترسناک و خطرناک است و باید از آن ترسید.

  • شرطی شدن:

اگر کودک سابقه قبلی افتادن از بلندی داشته باشد ممکن است نسبت به ارتفاع شرطی شده باشد و نگران تکرار حادثه پیشین باشد. این حادثه ممکن است در سنین بسیار پایین رخ داده باشد و شما تصور کنید آن را بخاطر نمی آورد. اما اتفاقات این چنینی باعث ترس از ارتفاع در کودکان می شوند.

  • مشاهده آسیب دیگران:

همچنین اگر کودک شاهد حادثه ای بوده باشد که در آن فرد دیگری از بلندی افتاده و آسیب دیده ممکن است باعث ایجاد این ترس در او شود که ممکن است اتفاق مشابهی برای او رخ دهد.

برای مشاهده بهترین مرکز مشاوره هر شهر بر روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.

درمان ترس از ارتفاع در کودکان

برای درمان ترس از ارتفاع در کودکان در صورتی که این ترس شدید است لازم است حتما از متخصصین و روانشناسان کمک بگیرید. چرا که ممکن است اجرای اشتباه یک توصیه صدکمات جبران ناپذیری بر روان کودک برجای بگذارد.

در این جا توصیه هایی برای درمان ترس از ارتفاع در کودکان برای شما آورده ایم. فراموش نکنید این توصیه ها بهتر است زیر نظر روانشناس بالینی کودک اجرا شوند.

  • ترس کودک را کوچک نمشارید

پله نردبانی که از نظر شما کاملا عادی و غیر ترسناک است برای کودک ممکن است بسیار اضطراب آور و هولناک باشد. ترس او را با گفتن جملاتی که سرزنش کننده هستند یا آن را بی اهمیت جلوه می دهند سرکوب نکنید.

گفتن جملاتی مثل “اینکه ترسناک نیست” “مگه تو ترسو هستی؟” یا “اصلا ترس نداره” هیچ کمکی به کودک نمی کند. در واقع یک بزرگسال مبتلا به ترس از ارتفاع هم خودش می داند این ارتفاع آنقدرها هم ترسناک نیست اما نمی تواند جلوی اضطرابش را بگیرد. چه برسد به کودکی که با غیرمنطقی بودن فکرش هم آشنا نیست. اصولا تعریف فوبیا یک ترس غیر منطقی است.

  • کودک را درک کنید.

سعی کنید هم در کلام و هم در عمل نشان دهید که ترس او را درک می کنید و احساساتش را می پذیرید. متناسب با سن کودک با او صحبت کنید و بگویید می توانید درک کنید چقدر این ترس او را اذیت می کند. در هنگام ترسیدن او را در آغوش بگیرید و سعی کنید آرامش کنید.

از بازگو کردن ترس او جلوی دیگران و دادن حس منفی به او خودداری کنید. می توانید به او بگویید شما هم از بعضی چیزها می ترسید و ترس یک احساس کاملا طبیعی است. اما تلاش می کنید با ترس های خود مبارزه کنید و بر آنها غلبه کنید. اگر سن کودک کم است می توانید با جملاتی مثل “مامان حواسش بهت هست” یا ” با هم دیگه حلش می کنیم” بهش دلگرمی بدید.

  • او را مجبور نکنید با موقعیت اضطراب زا روبرو شود.

روبرو شدن با موقعیت اضطراب زا که در روانشناسی به آن مواجهه درمانی می گویند یک متد علمی است که باید زیر نظر متخصصین مربوطه اجرایی شود. این که شما مدام دست کودک را بگیرید و به زور مجبورش کنید روی اوپن یا نردبان برود هیچ کمکی به او نمی کند.

برای مواجهه درمانی اصولی وجود دارد که یکی از آنها شروع کردن با ارتفاعی است که کمترین اضطراب را در کودک ایجاد می کند. حتی ممکن است پیش از آن از تصویر هایی که نشان دهنده جایی بلند هست استفاده شود.

بنابراین بری مواجه کردن کودک با ترسش او را مجبور به رفتن به جاهایی که از آنها وحشت دارد نکنید.

درمان ترس از ارتفاع در کودکان
  • کوچک ترین پیشرفت هایش را تشویق کنید.

برای درمان ترس از ارتفاه در کودکان لاز است کوچکترین نشانه های پیشرفت را در او ببینید و تشویق کنید. اگر هیچ وقت از نردبان بالا نمی رفته و حالا روی اولین پله ایستاده به او بگویید: ” فوق العاده س پسر/دختر شجاع من! می دونستم از پسش بر میای”

اگر دست شما را میگیرد و یک پله دیگر بالا می رود باز هم تشویقش کنید. مهم نیست که هنوز به تنهایی با آن مواجه نمی شود.

 

  • به کودک آموزش دهید.

با کودک در مورد ترس و اضطراب صحبت کنید. در مورد کودکان بزرگتر می توانید برای کنترل استرس به او آموزش هایی بدهید. مثلا می توانید به او بگویید پایین را نگاه نکند یا از او بخواهید با تنفس درست خودش را آرام کند.

  • از روانشناسان کمک بگیرید.

روانشناسان بالینی کودک بهترین متخصصان برای کمک به درمان ترس از ارتفاع در کودکان هستند. آنهار با ریشه یابی ترس کودک، از تکنیک هایی نظیر مواجهه، استفاده از واقعیت مجازی، آرام سازی و شناخت درمانی (برای کودکان بزرگتر) می توانند این ترس از ارتفاع در کودکان را درمان کنند.

درمان ترس از ارتفاع در کودکان | سخن آخر

برای درمان ترس از ارتفاع در کودکان صبور باشید. ممکن است درمان این ترس ماهها طول بکشد. امید خود را از دست ندهید و با قدرت کودک خود را حمایت کنید. حفظ آرامش و حمایت شما در طول این زمان بسیار مهم است. کودک را درک کنید و در طی درمان همراه او باشید.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی