اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای بر کودک و نوجوان

بله، بازی های ویدئویی می توانند برای فرزند شما خوب باشند. شوکه نشوید، به شما می گوییم چرا. دلایل اینکه چرا بازی مجازی می تواند خوب باشد را مرور می کنیم:

  • بهبود عملکرد شناختی:

طبق تحقیق منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، بر خلاف باور عمومی، بازی های ویدئویی می توانند مهارت های شناختی متعدد مانند توجه ، پردازش تصویری، حافظه، استدلال و ادراک را افزایش دهد.

محققان با فراتحلیل بازی های ویدئویی نتیجه گرفتند که بازی های خشن تاثیرات مثبتی در بهبود ابعاد مختلف ظرفیت تفکر فرد دارند، درست همان کاری که برخی دوره های دانشگاهی انجام می دهند.

  • هماهنگی دست و چشم:

تحقیقات نشان داده است که نوجوانان می توانند مهارت هماهنگی فضایی_ بصری و چشم و دست را  از بازی های ویدئویی، به ویژه از بازی های تیراندازی یاد بگیرند. موفقیت در برخی از این بازی ها نیاز به مقدار قابل توجهی از این مهارت ها دارد. به عنوان مثال، بازیکنان نیاز به پیگیری موقعیت، سرعت، هدف، جهت و غیره دارند. مغز تمام این داده ها را پردازش می کند و با دست ها هماهنگ می شود، زیرا تمام این اقدامات با صفحه کلید یا دسته بازی انجام می شود.

  • تفکر سریع و دقت:

بازی های ویدئویی به گونه ای است که بازیکنان را برای تصمیم گیری های هوشمند در کسری از ثانیه آماده می کنند. همچنین، برای مقابله با تغییرات غیرمنتظره در بازی، آنها نیاز به توجه بسیار دارند.

  • افزایش مهارت و چالاکی:

بازی آنلاین حرکات دست با ماوس و صفحه کلید را بهبود می بخشد. بازیکنان یاد می گیرند از کلیدهای میانبر در صفحه کلید استفاده کنند و پاسخ های سریع بدهند.

  • توانایی حل مسئله:

تحقیقات نشان داده اند که بازی های ویدئویی می توانند به نوجوانان در توسعه مهارت های حل مسئله کمک کنند، زیرا در هنگام انجام بازی های ویدئویی استراتژیک مانند ایفای نقش ها، نوجوانان کم سن حل مساله را تمرین می کنند.

  • بعضی از بازی ها می توانند خلق و اضطراب را بهبود بخشند

بازی هایی مانند   angry birds و Bejeweled II  در عین سادگی به شادی و آرامش و بهبود خلق می کنند. برخی پژوهشگران آن را “مزیت عاطفی اساسی” ای می دانند که بچه ها از بازی های ویدئویی می توانند به دست آورند. این بازی ها همچنین می توانند به جوانان آموزش دهند که چگونه با شکست مواجه شوند.

  • مبنایی برای نظریه افزایش هوش

نوجوانانی که برای کار کردن روی یک پازل یا بازی تشویق و تحسین می شوند، ایده ی دانش افزایشی را می سازند، که اساسا معتقد است که هوش ثابت نیست و می تواند بهبود یابد؛ یعنی می توان آن را با تلاش و زمان رشد داد. به این ترتیب، بازی های ویدئویی زمینه ایده آلی به منظور به دست آوردن چنین طرز فکری برای کودکان فراهم می کنند.

  • مزایای دیگر

بازی های ویدئویی آموزشی می توانند موضوعات درسی را به شیوه درگیرانه آموزش دهند ، و بازی های اجتماعی می توانند همدلی را در نوجوانان افزایش دهند.

اثرات مثبت به نوع بازی هایی که نوجوانان  برای بازی انتخاب می کند، بستگی دارد. بازی های خشونت آمیز و جنسی صریح اثرات منفی آنها از اثرات مثبتشان بیشتر است.

آثار منفی بازی های ویدئویی

اثرات بد بازی های ویدئویی بیشتر مربوط به میزان بازی کردن و محتوای بازی است

1- پرخاشگری در نوجوانان:

یکی از اثرات مخرب بازی های ویدئویی خشونت آمیز، افزایش پرخاشگری در کودکان است. یک فراتحلیل جامع که شامل بیش از 100 مقاله پژوهشی است نشان داده است که قرار گرفتن در معرض بازی های ویدیویی خشونت آمیز عامل خطر برای افزایش رفتار تهاجمی است.

برخی از محققان ادعا می کنند که بازی های ویدیویی خشونت آمیز می توانند حساسیت کودکان را به خشونت را کاهش داده و رفتارهای اجتماعی مثبت کودکان را نیز کاهش دهند.

2- اعتیاد به بازی:

اصطلاح “بازی کردن پاتولوژیک” و یا اعتیاد به بازی های ویدئویی به طور گسترده در محافل پزشکی مورد بحث قرار گرفته است، هرچند که هنوز  به عنوان اختلال رسمی در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ایالات متحده (DSM) رتبه بندی نشده است.

گیمرهای پاتولوژیک احتمال داشتن اضطراب، بی خوابی، انزوای اجتماعی و افسردگی دارند.

علاوه بر این، اینها اختلالات همراه هستند به این معنی که آنها می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند. بنابراین، بازی کردن پاتولوژیک می تواند نتیجه افسردگی، اضطراب، یا ترس اجتماعی بوده، و این سه نیز می توانند باعث افزایش جذب کودک به بازی ها شوند.

3- عملکرد تحصیلی ضعیف:

این یکی از عوارض جانبی بازی های ویدئویی در نوجوانان است. ساعت های طولانی بازی های ویدئویی می تواند عملکرد نوجوان شما را در مدرسه تحت تأثیر قرار دهد. مطالعات نشان داده اند که صرف زمان زیاد برای بازی های ویدیویی می تواند با عملکرد تحصیلی پایین تر مرتبط باشد.

یک مطالعه زمینه یابی نشان داده است که 47 درصد از بازیکنان آنلاینی که خیلی زیاد بازی می کردند نمرات ضعیفی داشتند، در حالی که 23 درصد از کاربرانی که کمتر بازی می کردند نمرات بهتری داشتند.

4- . اثرات جانبی بر سلامت:

بازی بیش از حد می تواند تاثیر منفی بر سلامت نوجوان داشته باشد، زیرا آنها به جای فعالیت های فیزیکی زمان زیادی را صرف بازی های مجازی می کنند. این امر خطر ابتلا به چاقی کودکان را افزایش می دهد. بعضی اوقات، کودکان برای انجام  بازی هایی که به آن معتاد شده اند از وعده غذایی  و خواب خود صرف نظر می کنند . همچنین انعکاس دائمی نور صفحه نمایش می تواند در دراز مدت به بینایی کودک آسیب برساند.

اگر شما بر فعالیت های کودک خود نظارت داشته باشید می توانید از این تاثیرات منفی جلوگیری کنید.

 بازی های ویدیویی, اعتیاد به بازی, اعتیاد اینترنتی, نوجوان, اثرات بازی های ویدیویی, فواید بازی های ویدیویی, مضرات بازی های ویدیویی

نکاتی برای مدیریت استفاده نوجوانان از رسانه

به عنوان پدر و مادر، شما می توانید کارهایی برای کاهش تاثیرات منفی بازی های ویدئویی بر رفتار و دستاوردهای فرزندتان انجام دهید.

  • تحقیق و شناخت محتوا و رتبه بندی بازی های ویدئویی که نوجوان شما بازی می کند.
  • تجهیزات بازی ویدیویی را در اتاق خواب فرزند خود نصب نکنید.
  • به منظور تعیین مدت و تعداد بازی های نوجوان محدودیت هایی در نظر بگیرید.
  • بر استفاده رسانه ای فرزندتان شامل تلویزیون، اینترنت و بازی های ویدئویی نظارت کنید
  • با فرزندتان درباره مشاهدات و احساساتش پیرامون بازیهایی که آنها بازی می کند صحبت کنید. چه چیزی دارند که علاقه زیادی به آنها دارد؟
  • با دیگر والدین صحبت کنید تا در مورد بازی های ویدئویی خاص بیشتر بدانید و ایده هایتان را برای کمک به یکدیگر در درک بیشتر بچه ها با هم به اشتراک بگذارید.
  • الگوی خوبی برای فرزندتان باشید و زمان کار با صفحه نمایش خود را محدود کنید.
  • با نوجوانان در مورد جنبه های مختلف رسانه، اعم از مثبت و منفی و آثار قرار گرفتن بیش از حد جلوی صفحه نمایش و نیز چگونگی متعادل کردن زمان استفاده از آنها گفتگو نمایید.
  • اوقات خانوادگی داشته باشید و در آن زمان ها فعالیت هایی انجام دهید که شامل صفحه نمایش ها (موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، تلویزیون) نمی شوند. یک روز در هفته و یا آخر هفته ها با خانواده خود به بیرون بروید تا به طور کامل از رسانه های دیجیتال دور باشید. حتی نام گذاری یک روز در هفته با عنوان روز  “ نه به دیجیتال” می تواند باعث شود کودکان درک کنند که دنیای دیجیتال همه چیز نیست.

اگر نوجوان شما زمان زیادی را صرف بازی می کند، باید مراقب علائم اعتیاد باشید.

علائم اعتیاد به بازی های ویدئویی

آیا احساس میکنید فرزندتان زمان زیادی را صرف بازی های ویدیویی می کند؟ پس به دنبال این علائم و نشانه ها باشید:

  • اشتغال ذهنی بیش از حد:

اگر نوجوان شما  به بازی های ویدئویی معتاد باشد، حتی وقتی بازی نمی کند نیز به آن فکر می کند. اگر نوجوانی بیش از حد به بازی های ویدیویی اشتغال ذهنی داشته باشد بازی کردن او پاتولوژیک است.

  • فقدان کنترل:

معتادان به بازی های ویدئویی نمی توانند مقدار زمان صرف شده برای کامپیوتر را کنترل کنند. آنها ممکن است به قصد صرف 20 دقیقه زمان شروع به بازی کنند، اما بازی را برای ساعات طولانی ادامه می دهند. این امر بر مطالعات و دیگر سرگرمی هایشان اثر می گذارد.

  • نادیده گرفتن چیزهای دیگر در زندگی :

نوجوان در خانه باقی ماندن و بازی کردن را  به بودن دوستان و وقت گذراندن در امور دیگر ترجیح می دهد. آنها ممکن است در درس و مطالعه نیز ضعیف باشند.

  • ولخرجی در مورد بازی:

پولی که به آنها می دهید یا درآمدی که از طریق مشاغل پاره وقت کسب می کنند را صرف امور مربوط به بازی می کنند. آنها به طور مداوم بسته های نرم افزاری و سخت افزاری و لوازم جانبی را ارتقا می دهند و هزینه های مربوطه برایشان بی اهمیت است.

  • گارد می گیرند

آنها نمی خواهند درباره اعتیادشان به بازی با شما بحث کنند. هنگامی که از آنها در مورد مقدار وقتی که صرف بازی کرده اند سوال میپرسید، به شما حمله می کنند. این امر نشانه ای است از اینکه چیزی اشتباه است، به خصوص اگر آنها نسبت به اینکه دوستان و خانواده شان در زندگیشان سهمی ندارند بی تفاوت باشند.

اگر نوجوان معتاد شود رفتار او ممکن است به شدت تغییر کند. حتی اگر نوجوان شما دو یا سه نمونه از الگوهای رفتاری فوق را نشان دهد شما باید مداخله کنید.

راههای برخورد با اعتیاد به بازی های ویدئویی درکودکان

بازی کردن پاتولوژیک باید همانند سایر اعتیادها درمان شود.  چگونه مبارزه با اعتیاد را آغاز کنید؟ در اینجا چند راه برای برخورد با اعتیاد به بازی های ویدیویی در میان نوجوانان وجود دارد.  .

  • با نوجوان خود صحبت کنید:

کمک کنید فرزندتان رفتار جبری خود را تشخیص بدهد. آنها ممکن است مقاومت کرده و انکار کنند که یک جای کارشان می لنگد، اما امید و صبرتان را از دست ندهید. به آنها بگویید که چقدر از اینکه ساعات طولانی را صرف بازی می کنند نگران هستید. سعی کنید قضاوت نکنید. آنها ممکن است شرمنده شوند.

  • زمان را محدود کنید:

برای حل کردن مشکلشان کنسول بازی یا رایانه آنها را دور نیندازید. ممکن است لج کنند و همچنان در بیرون از خانه بازی کنند، که حتی می تواند مشکل آفرین تر باشد. بلکه  با فرزندتان صحبت کنید و محدودیت های زمانی تنظیم کنید. هر روز زمانی را برای بازی آنها اختصاص دهید. شما می توانید زمان بازی کردن آنها را از سه ساعت به روز به دو، یک و همینطور کمتر کاهش دهید.

فرزندتان را تشویق کنید تا به برنامه ریزی پایبند بوده و با دور نگه داشتن لپ تاپ و گوشی های هوشمند خود الگوی مناسبی باشید

  • با یک درمانگر مشورت کنید:

اگر تلاش های شما در خانه کارساز نیست، آنها را به یک درمانگر معرفی کرده یا در برنامه اعتیاد زدایی ثبت نام کنید. مشاوره آنها را به مسیر بهبودی هدایت می کند.

  • درمان شناختی رفتاری یا CBT:

درمانگر ممکن است درمان شناختی رفتاری را پیشنهاد کند که بر تغییر افکار و احساسات کودک تمرکز دارد. این رویکرد محبوب ترین روش برای درمان اعتیاد به بازی های ویدئویی است که شامل جایگزین کردن افکار سازنده به جای اندیشه های ناسالم در مورد بازی و نیز کاهش زمان صرف شده برای بازی ها می شود. شما باید با دادن پاداش برای پیروی از قوانین جدید، یادآوری های مداوم برای متوقف کردن بازی و درگیر کردن نوجوان در فعالیت های دیگر در این مسیر پیش بروید.

کلام آخر: اگر بازی های ویدیویی به طور محدود و با محتوای مطلوب بازی شوند بد یا مضر نیستند، اما آن ها لازم وضروری هم نیستند. بازی بسیار زیاد می تواند کودک را از زندگی واقعی جدا کند. اگر نوجوانتان بازی ویدیویی می کند، شما مسؤلیت دارید که بدانید که چه نوع بازی هایی را بازی می کند و مدت زمان بازی او چقدر است.

با فرزندتان مخالفت نکنید  یا آنها را از انجام آنچه دوست دارند محروم نکنید. در عوض، سعی کنید فعالیت های سازنده دیگر را به زندگی آنها اضافه کنید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی