گلدوزی روی پارچه

ما در این مقاله به مقدمات اولیه گلدوزی روی پارچه خواهیم پرداخت. تاانتها با ما همراه باشید.

گلدوزی روی پارچه

گلدوزی نوعی صنایع دستی می باشد که با استفاده از نخ و سوزن انجام می شود. این هنر یکی از شناخته ترین و معروف ترین هنرها به شمار می رود که افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است و اکنون هنرمندان زیادی مشغول گلدوزی های مختلف می باشند. این کار توسط دست انجام می شود و هنرمندان در هنگام انجام این کار برای اینکه بتوانند نظر بقیه را جلب کنند در بین نخ ها از مروارید و دیگر تجهیزات استفاده می کنند.

معمولا نمونه های گلدوزی را می توانید روی مانتو، کلاه، روسری و … مشاهده نمایید. با توجه به این که بسیاری از افراد به گلدوزی می پردازند اما هنوز هم پاسخ بسیاری از سوال ها را نمی دانند. ما در این مطلب می خواهیم شما را با گلدوزي روي پارچه آشنا کنیم و به برخی از سوال هایی که ممکن است پاسخ آن ها را ندانید را برای شما بیان می کنیم با ما همراه باشید و این مطالب مفید را مطالعه نمایید.

تاریخچه گلدوزی روی پارچه

گلدوزي روي پارچه برای نخستین بار در قرن نهم و دهم در سوئد پدید آمد و حدود دو قرن بعد یعنی در سال 1000 میلادی هنر گلدوزی در اروپا فراگیر شد. در این دوران بود که کلیسای مسیح رشد کرده بود و روی دیوار ها و میز ها پارچه هایی که گلدوزی شده بود آویزان می کردند. که یکی از معروف ترین آثار گلدوزی در جهان، پرده‌ نقش‌ دار Bayeux، می باشد.

چه مواد و ابزاری برای گلدوزی تهیه کنیم؟

بسیاری از افراد در ابتدای کار نمی دانند که برای گلدوزی کردن چه مواد و ابزاری لازم است تا بتوانند با استفاده از آن ها اقدام به گلدوزی نمایند. ما در این مطلب می خواهیم شما را با ابزار و مواد آن آشنا کنیم.

پارچه

با توجه به سلیقه خودتان می توانید انواع جنس پارچه ها را انتخاب کنید.

کارگاه

کارگاه به شکل حلقه می باشد و از دو بخش تشکیل می شود که پارچه را میان کارگاه قرار می دهند تا پارچه روی کارگاه ثابت بماند.

نخ

نخ های گلدوزی در رنگ های متنوعی در بازار وجود دارد که یکی از با کیفیت ترین نخ ها،  نخ دمسه می باشد که از شش لایه تشکیل شده است و شبیه به نخ های کوبلن است. برخی دیگر از نخ های گلدوزی، نخ عمامه، نخ پشمی، نخ ابریشمی می باشد که برای گلدوزی استفاده می شود.

  • سوزن

معمولا سوزن های گلدوزی چشم بزرگ تری دارند تا به راحتی بتوان اندازه نخ را تنظیم کرد.

گلدوزی روی پارچه به چند صورت انجام می شود؟

برای گلدوزی کردن روی پارچه دو راه وجود دارد که یکی از راه ها گلدوزی کامپیوتری و راه دیگر گلدوزی دستی می باشد که هر کدام از این گلدوزی ها در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. گلدوزی کامپیوتری با استفاده از چرخ خیاطی انجام می شود و گلدوزی دستی با استفاده از دست صورت می گیرد که هر کدام از آن ها را روی لباس، کلاه، روسری، شال و … به کار می برند.

پارچه مناسب برای گلدوزی چیست؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که نوع و جنس پارچه به طرح گلدوزی تاثیری ندارد اما اشتباه می کنند زیرا پارچه و نوع نخ به طرح گلدوزي که صورت می گیرد بستگی دارد. پارچه ای که برای گلدوزی انتخاب می کنید باید با طرح گلدوزی شما مناسب باشد و طرح مورد نظر به پارچه لطمه ای وارد نکند. به عنوان مثال می توان گفت که طرح گلدوزي روی شلوار لی با لباس ساده کاملا متفاوت است و با تغییر پارچه گلدوزی باید سوزن آن نیز تغییر کند و برای پارچه هایی که کمی ضخیم هستند باید از سوزن بیتوین با شماره های مختلف استفاده کرد اما برای پارچه های بسیار ضخیم باید از سوزن چنایل برای گلدوزی استفاده کرد. همچنین برای گلدوزی روی پارچه های حریر نیز باید از سوزن شارپ و برای گلدوزی روی پارچه های توری باید از سوزن تاپستری استفاده کرد.

چگونه با دست گلدوزی کنیم؟

گلدوزی دستی روی پارچه هنر زیبایی است که برای انجام آن باید سه کار را که در زیر برای شما بیان می کنیم انجام دهید.

  • در مرحله اول باید طرح مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. طرح ها را می توانید از اینترنت و یا به صورت آماده از بازار تهیه کنید و اگر علاقه به طراحی دارید می توانید طرح گلدوزي مورد نظر خودتان را با دست بکشید.
  • در مرحله دوم باید شما انواع دوخت های مورد استفاده در گلدوزی با دست را آموزش ببینید و سپس انواع آن را انتخاب نمایید. دوخت های گلدوزی شامل گره فرانسوی، گره رکوکو، دوخت بولین، دوخت ساده و دوخت مورب، دوخت زنجیره و … می باشد.
  • در مرحله سوم باید پارچه مناسب انتخاب نمایید و سپس الگوی مورد نظرتان را روی آن بکشید و سپس اقدام به دوخت طرح مورد نظرتان کنید.

نکته مهم در گلدوزی با دست این است که گلدوزی دستی روی پارچه به دو صورت ساده و برجسته انجام می شود. به گلدوزی که به صورت برجسته انجام می شود گلدوزی برزیلی می گویند.

کاربرد گلدوزی روی پارچه

گلدوزي روي پارچه کاربرد های زیادی دارد که نمی توان به همه آن ها اشاره کرد و هر هنرمندی با توجه به سلیقه و ایده ای که دارد می توان از آن استفاده نماید. ما در این مطلب می خواهیم به برخی از کاربردهای آن ها اشاره کنیم.

  • یکی از مهم ترین کاربردهای آن برای زیبا کردن لباس ها می باشد که با استفاده از گلدوزی می توان لباس های ساده را شیک و زیبا کرد. همچنین برای زیبا کردن برخی از لباس ها می توان از دکمه های گلدوزی شده استفاده کرد.
  • با استفاده از این هنر می توانید پیکسل ها و گیفت های زیبایی را درست کنید و به دوستان خود هدیه دهید.
  • برای زیبا کردن دکوراسیون می توانید هنر گلدوزی را روی کوسن ها و رومیزی های خود استفاده نمایید.
  • همچنین می توانید پارچه های مختلفی را تهیه کنید و با هنر گلدوزی روی آن ها برای خودتان زیر لیوانی درست کنید.
  • به منظور زیبا شدن پرده های منزلتان می توانید از طرح های مختلف گلدوزی روی پرده هایتان استفاده کنید.

لینک مرتبط :

قالی بافی
روبان دوزی
آپارات نیکارو

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی