روبان دوزی

هنر روبان دوزی یکی از هنرهای بسیار جذاب و در عین حال ساده می باشد که از این هنر بیشتر برای تزیینات روی لباس و پارچه استفاده می کنند و بیشتر با استفاده از روبان های ساتن و توری انجام می شوند. در این هنر اگر کمی استعداد و ذوق داشته باشید حتما موفق خواهید شد. با همه این مطالبی که گفته شد بسیاری از افراد هستند که با این هنر آشنایی ندارند و حتی نمی دانند که برای چه استفاده می شود. ما در این مطلب می خواهیم شما را با این هنر آشنا کنیم.

روبان دوزی چیست؟

هنر روبان دوزی از زیرشاخه های سوزن دوزی است که با استفاده از روبان و نخ گلدوزی انجام می شود. برای انجام این کار بهتر است در مرحله اول پارچه ای مناسب انتخاب کنید زیرا اگر پارچه مناسبی انتخاب نکنید ممکن است روبان دوزی شما به خوبی انجام نشود و کثیف دیده شود. بهتر است پارچه ای را انتخاب نمایید که سوزن به راحتی از پارچه عبور کند تا کار شما بهتر و زیباتر دیده شود. نخ هایی که برای روبان دوزي باید استفاده نمایید نخ های dmc گلدوزی می باشند که برای کار شما مناسب می باشد اما شما می توانید از نخ های عمامه ای و دیسکو نیز استفاده نمایید. پهنی روبان را با توجه به نقشه ای که دارید می توانید انتخاب کنید و روبان های پهن برای گل های درشت و روبان های باریک برای گل های ریز مناسب هستند. به طور کلی می توان گفت که دوره آموزشی این هنر حدود یک الی دو ماه است.

تاریخچه‌ هنر روبان دوزی

قدمت هنر روبان دوزی مربوط به سال 1700 میلادی است که بیشتر برای تزیین دکور منزل و لباس استفاده می شده است. این هنر متعلق به کشورهای فرانسه و هلند می باشد که در ایران سابقه زیادی نداشته است اما امروزه در ایران نیز هنرمندان زیادی به این هنر پرداخته اند و با آن کسب درآمد می کنند زیرا که این هنر نیز از پوسته خود خارج شده و برای موارد بسیاری از آن استفاده می کنند و روز به روز نیز در حال گسترش می باشد.

انواع روبان

روبان ها نیز انواع مختلفی دارند که هر کدام برای طرح های خاصی استفاده می شوند. در ادامه شما را با انواع روبان آشنا خواهیم کرد.

روبان حریر هابوتان

روبان های حریر هابوتان نازک و نرم هستند و دارای لبه پرداخت شده می باشند. از این نوع روبان ها هنگامی استفاده می شود که یک یا دو سمت روبان دیده شود.

روبان توری

این نوع روبان ها نازک و بدن نما و کدر هستند که سطحی درخشان و براق دارند و بسیار نرم هستند و جنس آن ها از نخ مصنوعی می باشد. از این روبان ها بیشتر در مواقعی که روبان در امتداد طول خود جمع می شود، استفاده می کنند زیرا که هدف از این کار این است که دو طرف روبان دیده شود.

روبان لبه دوزی شده

این نوع روبان ها مانند روبان های ساتن دارای لبه های حاشیه دار می باشند که کمی زبر هستند و جنس نخ آن ها از کتان و نخ مصنوعی می باشد و بیشتر برای طرح هایی که فقط یک طرف آن ها دیده می شود استفاده می شود.

روبان ژاگارد

روبان ژاگارد که یکی از انواع روبان ها می باشد دارای طرح پیچیده ای است و معمولا زبر می باشند و جنس نخ آن ها کتان و یا نخ مصنوعی است. استفاده از این روبان ها هم برای طرح هایی مناسب است که فقط یک سمت روبان دیده می شود.

روبان گروگرین

بافت این نوع روبان ها شبیه به کشباف است و زبری آن ها متوسط است همچنین جنس نخ این روبان ها از کتان یا نخ مصنوعی است و بیشتر برای طرح هایی که دو طرف آن ها دیده می شود مناسب می باشند.

روبان ساتنی دوطرفه

هر دو طرف این نوع روبان ها درخشان هستند و گاهی نیز هر طرف آن ها از یک رنگ متفاوت می باشد و زبری آن ها متوسط است و جنس نخ آن ها کتان و یا نخ مصنوعی می باشد. این روبان ها برای طرح هایی مناسب هستند که دو طرف روبان دیده شود.

روبان گلدار

این نوع روبان ها از لحاظ جنس تنوع بالایی دارند و دارای لبه های با حاشیه پرداخت شده می باشند.

روبان حریر

روبان حریر یکی از معروف ترین انواع روبان ها می باشد که از پارچه های حریری تولید می شود و جنس نخ آن ها طبیعی و یا مصنوعی است.

روبان سیم دار

معمولا روبان های سیم دار از نخ مصنوعی تولید می شوند.

روبان تافته

این روبان ها دارای تار و پودی با رنگ های مختلف می باشد که حالت نرمی و زبری آن ها متوسط است و در هنگام استفاده روبان در امتداد طول خود جمع می شود و یک یا دو طرف آن دیده می شود.

روبان مخملی

یک طرف این نوع روبان ها دارای بافت مخملی می باشند و طرف دیگر آن ها کدر و مات می باشند. زبری آن ها متوسط است و جنس آن ها از نخ مصنوعی، کتان و ریون می باشد و برای طرح هایی که یک یا دو طرف روبان دیده می شود مناسب می باشند.

کاربرد روبان دوزی

روبان دوزی کاربردهای فراوانی دارد که یکی از مهم ترین کاربردهای روبان دوزی استفاده روی لباس است که شما می توانید با استفاده از روبان دوزی، لباس های ساده خود را زیباتر کنید. یکی دیگر از کاربردهای روبان دوزی، رومیزی روبان دوزی شده است و همچنین ست روبان دوزی هم یکی از زیباترین طرح هایی است که نوعروسان آن را انتخاب می کنند. همچنین از روبان دوزي در انواع تابلوها، کوسن، جانماز سجاده، کیسه های کوچک و بزرگ، گل های سر تسبیح و … استفاده می کنند.

چگونه بدانیم پارچه نخ و روبان رنگی ثابت دارند

بهتر است در هنگام روبان دوزي، روبانی را انتخاب نمایید که رنگ ثابتی داشته باشد. شما می توانید برای اینکه تشخیص دهید که روبان شما رنگ ثابتی دارد یا خیر؟ باید روبان را کمی خیس کنید و سپس بر روی پارچه سفیدی بکشید اگر پارچه سفید رنگ روبان را گرفت نباید از این نوع روبان استفاده کنید اما اگر رنگ پارچه سفید تغییری نکرد این نوع روبان برای کار شما مناسب است و رنگ ثابتی دارد. حتی برای تشخیص ثابت بودن رنگ روبان می توانید کمی اتو روی آن بکشید و نتیجه کار را مشاهده نمایید.

 

چند پیشنهاد برای درآمدزایی از روبان دوزی

  1. با روبان دوزی روی حاشیه شال و مانتوها و لباس های ساده، ارزش آن ها را چندین برابر کنید.
  2. جواهرات روبان دوزی شده این روزها طرفداران زیادی دارند و شکیل و زیبا هستند.
  3. می توانید روتختی و سرویس های آشپزخانه ساده را روبان دوزی کنید و به عنوان سرویس عروس به فروش با قیمت بیتری از قیمت اولیه به فروش برسانید.
  4. گل های روبانی درست کنید و به صورت کلی و جزئی به خرازی ها یا تولیدی ها به فروش برسانید.
  5. با ربان یا پارچه های ساتن گل سر، تل، کلیپس و… درست کنید و بفروشید.
  6. کوسن ها و رومیزی های ساده بدوزید یا بخرید و آن ها را روبان دوزی کنید.
  7. سرویس های نماز برای جشن تکلیف مدارس یا مساجد بدوزید و روبان دوزی کنید.
  8. حتی کیف ها و کفش های نازک و ساده نیز می توانند با ربان دوزی ارزشمندتر و پرطرفدارتر شوند.

 

لینک مرتبط :

گلدوزی روی پارچه
معرفی بهترین اموزشگاه های خیاطی مشهد

لطفا امتیاز دهید

3 دیدگاه دربارهٔ «روبان دوزی»

  1. خیلی قشنگ
    ممنون بابت همه توضیحات
    مقاله خوبی بود
    نمونه این کاراتون سایت هنرآموز .فرادرس بود
    محتوای مطالب اموزشی شما هم خیلی خوب بود ممنونم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی