کلاس تقویتی ریاضی

کلاس تقویتی ریاضی

در این مقاله با موضوع کلاس تقویتی ریاضی با شما هستیم و به بررسی مزایا و فواید این کلاس برای دانش آموزان می پردازیم.

اکثر دانش آموزان درس ریاضی را یکی از سخت ترین درس های خود دانسته و معمولا در یادگیری و کسب نمرات خوب در آن مشکل دارند.

درس ریاضی یکی از دروس علوم پایه و بسیار مهم می باشد، اما به دلایلی مثل شیوه تدریس نامناسب، حجم زیاد مطالب، فضای خشک و جدی کلاس و … درس مورد علاقه ی اکثر دانش آموزان نیست، و معمولا آن ها به سختی این درس را می گذرانند و گاهی ممکن است نمرات خوبی کسب نکنند.

درس ریاضی باعث تقویت و افزایش خلاقیت در دانش آموزان می شود و قدرت تجزیه و تحلیل آن ها را بالا می برد. اما با این وجود، دانش آموزان برای یادگیری این درس علاقه و انگیزه کافی از خود نشان نمی دهند و برخی از آن ها در این درس بسیار ضعیف هستند.

برخی از دلایل افت دانش آموزان در درس ریاضی:

  • عدم علاقه دانش آموزان به درس ریاضی
  • سنگین بودن و دشوار بودن مطالب درسی
  • درس ریاضی به تمرین فراوان نیاز دارد اما معمولا دانش آموزان برای این کار وقت کافی نمی گذارند.
  • مدرسین یک روش جالب و کاربردی برای تدریس این درس به کار نمی برند
  • جمعیت کلاس درس بالاست و معلم فرصت ارزیابی تمام دانش آموزان و درک اشکالات و ضعف های آن ها را ندارد.

مزیت های شرکت در کلاس تقویتی ریاضی:

کلاس های تقویتی ریاضی به دانش آموزان کمک می کند که این درس را با روش های جدید و جالبی یاد بگیرند، و از آن جایی که فضای کلاس تقویتی مانند کلاس های مدرسه خشک و خسته کننده نیست، دانش آموزان در این کلاس ها علاقه و انگیزه بیشتری مطالب درسی را فرا می گیرند.

کلاس های تقویتی فرصتی برای دانش آموزان ضعیف فراهم می کند تا درس ریاضی را به خوبی یاد بگیرند و همگام با سایر همکلاسی های خود جلو بروند، البته این کلاس ها مختص دانش آموزان ضعیف نیست و سایر دانش آموزان هم می توانند با شرکت در کلاس های تقویتی مهارت های ریاضی و توانایی های خود را ارتقا دهند.

هر فردی در هر سطح و یا وضعیت تحصیلی می تواند در کلاس های تقویتی شرکت کند و درس ریاضی را به صورت کاملا مفهومی و عمیق یاد بگیرد. در این کلاس ها در صورتی که دانش آموزان ایراداتی در مطالب و درس های گذشته یا حتی درس های مربوط به سال قبل داشته باشند برطرف خواهد شد.

شرکت در کلاس های تقویتی ریاضی علاوه بر اینکه باعث پیشرفت تحصیلی و افزایش توانایی و مهارت دانش آموز در درس ریاضی می شود، به افزایش اعتماد به نفس او نیز کمک می کند. وقتی که دانش آموز متوجه شود مهارت های ریاضی را تا حد بالایی به خوبی یاد گرفته با اعتماد به نفس بیشتری در کلاس های اصلی مدرسه حاضر می شود و از طرف دیگر، زمانی که نمره او در امتحانات با تغییرات مثبت زیادی مواجه شود حس بسیار بهتری نسبت به خود پیدا کرده و به خود افتخار می کند.

همچنین در کلاس های تقویتی امکان پرسش و پاسخ فراوان وجود دارد و به این ترتیب هم به فهم بهتر دانش آموزان کمک می شود و هم موجب بالا رفتن توانایی برقراری روابط اجتماعی در دانش آموزان خواهد شد.

نکاتی که در تشکیل کلاس های تقویتی ریاضی باید مورد توجه قرار گیرند:

در تشکیل کلاس های تقویتی باید به نکات خاصی توجه کرد تا بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند. مدرس این کلاس ها باید از مهارت های خاص و برخی تکنیک های تدرس آگاه باشد تا بتواند انگیزه و علاقه کافی در دانش آموزان ایجاد کرده و مطالب را به بهترین شیوه به آن ها بیاموزد.

توجه به نکات زیر که توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی ارائه شده است، باعث پربار تر شدن کلاس های تقویتی خواهد شد:

  1. مدرسین کلاس های تقویتی باید تمام تلاش خود را به کار برده و طوری برنامه ریزی کنند که در هر دوره تمام مطالب آموزشی را به دانش آموزان ارائه دهند، به گونه ای که همین دوره برای دانش آموزان کافی باشد و نیازی به معلم خصوصی، کتاب و سی دی های کمک درسی و … پیدا نکنند. حتی اگر هم دانش آموزان همزمان از معلم خصوصی یا والدین خود کمک می گرفت، باز هم مدرس حق کم کاری کردن را ندارد و باید بدون توجه به چنین مواردی آموزش خود را به طور کامل ارائه دهد.
  2. ممکن است برخی از دانش آموزان شرکت کننده در کلاس های تقویتی، به یک برنامه آموزشی اضافه نیاز داشته باشند تا با استفاده از آن، خود را به برنامه از پیش تعیین شده برسانند. به این ترتیب تمام دانش آموزان کلاس تقویتی تقریبا در یک سطح قرار می گیرند.
  3. مدرسین کلاس های تقویتی باید با استفاده از روش های مختلفی سعی در ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانش آموزان، برای شرکت در برنامه های آموزش تقویتی داشته باشند. زیرا این برنامه ها با برنامه های رسمی مدرسه کاملا متفاوت است.
  4. مدرسین باید با روش های خلاقانه تلاش کنند دانش آموزان را به حضور دائمی در کلاس های تقویتی تشویق نمایند. برای مثال می توانند یک جشن برای پایان دوره در نظر بگیرند و به دانش آموزان اعلام کنند فقط کسانی که همیشه در کلاس حضور داشته اند حق شرکت در این جشن را دارند. یا اینکه با استفاده از شیوه های تدریس نوین و جذاب ریاضی فضای کلاس را شاد نگه دارند تا دانش آموزان اشتیاق کافی برای شرکت در کلاس را داشته باشند.
  5. مدرسین برای یادگیری بهتر دانش آموزان می توانند از شیوه تدریس کاربردی کمک بگیرند. یعنی با رسیدن به هر مبحث جدید از درس ریاضی، کاربرد آن در زندگی را توضیح دهند تا دانش آموزان توجه بیشتری از خود نشان دهند.
  6. بهتر است یک برنامه دقیق برای برگزاری تعداد جلسات تقویتی و زمان دقیق آن ها، همچنین مطالبی که قرار است در هر جلسه ذکر شود را تهیه کرده و در اختیار والدین قرار داده شود.
  7. مدرس کلاس تقویتی باید بسیار وقت شناس باشد و لازم است قبل از تشکیل کلاس تقویتی، برای تعیین زمان و مکان آن هماهنگی های لازم با دانش آموزان شرکت کننده انجام شود.
  8. بعد از اینکه زمان و مکان برگزاری کلاس ها مشخص شد، بهتر است مدرس و یا مسئولین مربوطه چند دقیقه قبل از شروع کلاس در آن جا حضور یافته و از مناسب بودن شرایط مطمعن شوند.
  9. توجه کنید که ماهیت درس ریاضی به خودی خود بسیار خشک و خسته کننده می باشد، پس بهتر است ساعت برگذاری کلاس را به گونه ای انتخاب کنید که دانش آموزان انرژی کافی برای شرکت در کلاس را داشته باشند.
  10. اگر در روز های خاصی همه دانش آموزان در کلاس حاضر نبودند، مدرس نباید به بهانه ی به حد نصاب نرسیدن کلاس آن را تعطیل کند. بلکه باید به احترام افرادی که در کلاس حضور یافته اند (حتی اگر یک نفر باشد) کلاس را ادامه دهد. البته مدرس می تواند در چنین شرایطی از آموزش بخش های اصلی درس ریاضی بپرهیزد و در عوض توضیحات  و تمرینات بیشتری از بخش های قبلی ارائه دهد.

توصیه هایی به دانش آموزان برای استفاده بهتر از کلاس های تقویتی:

  1. شما با هدف بالا بردن مهارت های ریاضی و پیشرفت تحصیلی در این کلاس ها شرکت کرده اید. پس بهتر است به کلاس تقویتی اهمیت داده و از غیبت کردن بپرهیزید زیرا عدم حضور در کلاس فقط به ضرر خود شما تمام خواهد شد.
  2. قبل از شروع هر جلسه مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده و با امادگی کامل در کلاس حضور یابید.
  3. توجه داشته باشید که یادگیری بهتر ریاضی نیاز به تمرین و حل مسائل مختلف دارد. پس تمرینات ارائه شده در کلاس تقویتی را به دقت حل نمایید. توجه کنید که بسیاری از این تمرین ها در کلاس اصلی مدرسه به علت کمبود وقت ارائه نمی شوند.
  4. اگر در طول کلاس درس با سوالات زیادی مواجه شدید می توانید آن سوالات را یادداشت کرده و در کلاس تقویتی از مدرس خود بپرسید. زیرا در کلاس تقویتی زمان بیشتری برای پاسخ به سوالات شما توضیحات بیشتر وجود دارد.
  5. مثال ها و مسائل ارائه شده در کلاس تقویتی را یادداشت کنید تا در زمان امتحان ریاضی آن ها را مرور کرده و به کمک ان ها مطالب را بهتر یاد بگیرید.
  6. در کلاس تقویتی ساکت نباشید و در بحث ها شرکت کنید. همچنین اگر جواب تمرینی را می دانستید برای پاسخ به آن داوطلب شوید.
  7. شرکت در کلاس های تقویتی به شما کمک می کند که با بخش های مهم و امتحانی و حتی طرز فکر یک طراح سوال آشنا شوید. بنابراین بهترین کار این است که با دقت به توضیحات مدرس خود گوش دهید.
  8. خود را با سایر دانش آموزان مقایسه کنید و تمام تلاش خود را به کار ببرید تا همگام با آن ها حرکت کنید.
  9. سعی کنید به توضیحات معلم تقویتی خود توجه داشته باشید و به او احترام بگذارید. همچنین او را در جریان پیشرفت های خود قرار داده و از او قدردانی کنید.
لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی