انواع مراحل خیاطی

انواع مراحل خیاطی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع” انواع مراحل خیاطی چیست؟ ” بپردازیم ، آموزش کامل خیاطی دارای مراحل مختلفی است که برای یاد گیری آن باید آموزش های لازم را ببینید همچنین دارای روش های زیادی است که در ادامه به این موضوع بیشتر می پردازیم. اما ابتدا بیایید ببینیم اصلا خیاطی چیست؟!

خیاطی چیست؟

اگر به پارچه و مد و لباس علاقه زیادی داشته و فرد منظم و دقیقی هستید، این شغل مناسب شماست. خیاطی هنر و حرفه دوخت انواع لباس، پرده و … است. خیاط فردی است که بر اساس سفارشات مشتریان به دوخت انواع لباس، پرده و … می پردازد. برخی از خیاط ها به صورت فردی و برخی در کارگاه های خیاطی یا شرکت های تولید لباس، همراه گروهی از خیاط ها کار می کنند.

هنر خیاطی در بسیاری موارد با هنرهای دیگر مانند بافتني، رودوزي، تكه دوزي، قلاب بافي، سنگ دوزي، مرواريد دوزي و … در ارتباط است و خیاط در دوخت سفارشات خود از آنها استفاده می کند.

خیاط باید انواع پارچه را شناخته و در دوخت و دوز مهارت داشته باشد. همچنین داشتن خلاقیت و مهارت در طراحی برای این شغل لازم است. در کنار همه این ها شاید بتوان داشتن تجربه را مهم ترین عامل موفقیت در شغل خیاطی دانست. هرچه خیاط تجربه بیشتری داشته باشد، در کارش موفق تر خواهد بود. برای ورود به این شغل می توانید آموزش رسمی دیده و مدرک معتبر دریافت کنید و یا اینکه از راه کارآموزی و کار با یک استاد کار در این شغل ماهر شوید.

ساعت کار خیاط معمولا به صورت تمام وقت است. البته برای برخی سفارشات و در برخی زمان های سال مانند اعیاد، ساعات کاری او بیشتر و فشرده تر خواهد شد. به طوری که گاهی در شب ها و روز های تعطیل نیز مجبور به انجام کار می شود. البته برخی از خیاط ها به خصوص خانم های خیاط، به صورت پاره وقت به این کار مشغول هستند. محل کار خیاط در کارگاه های خیاطی یا شرکت های تولید لباس می باشد.  

چگونه به یک خیاط کامل تبدیل شویم

همانطور که گفته شد برای اینکه بتوانیم انواع لباس ها، پرده ها و… را بدوزیم باید توانمندی های مختلفی کسب کنیم. برای کسب این توانمندی ها لازم است در دوره های خیاطی شرکت کنیم.

شاید برای شما سوال باشد که دوره کامل خیاطی چند ماه است؟ این موضوع بستگی به این دارد که منظور شما از دوره کامل خیاطی چیست. دوره هایی مثل نازک دوزی و ضخیم دوزی بین 6 تا 9 ماه زمان می‌برند. دوره های دیگر نیز هریک طی یک الی دو ترم آموزش داده می‌شوند. بنابراین اگر سوال شما این است که مجموع تمام این دوره ها چه مدت زمان میبرد، باید بدانید یادگیری تمامی این حوزه ها به چندین سال آموزش نیاز دارد. شما برای شروع به کار با گذراندن تنها یکی از این دوره ها به صورت تخصصی می‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید.

انواع دوره های خیاطی

در ادامه تعدای از کاربردی ترین و پرطرفدارترین های دوره خیاطی را می‌بینید.

نازک دوزی

نازک دوزی اولین دوره خیاطی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. خیاطی دارای دوره های مختلفی است، قبل از هر چیز باید در یک آموزشگاه ثبت نام کرده و مرحله نازک دوزی را شروع کنید. اگر برای شما نیز سوال است که دوره نازک دوزی چقدر زول می‌کشد، باید بدانید که این دوره تقریباً ۶ تا ۹ ماه طول می کشد.

بعد از گذراندن این مرحله خیاطی، مدیر آموزشگاه باید هنرجوها را به سازمان فنی و حرفه ای معرفی کند تا از آنها در دو مرحله آزمون بگیرند. در آزمون اول، امتحان کتبی سراسری که بر پایه کتاب های سازمان فنی و حرفه ای است برگزار می شود و همه هنرجویان آموزشگاه ها در آن حضور دارند. بعد از آزمون کتبی، یک امتحان عملی از هنرجوها گرفته می شود، در این امتحان هنرجو باید تمام لوازم خیاطی مانند: چرخ خیاطی و لوازم مورد نیاز دیگر به همراه داشته باشد و بتواند مدلی را که در آزمون مشخص می شود دوخته و ارائه دهد تا نمره قبولی کسب کند.

ضخیم دوزی

 در این مرحله خیاطی، هنرجو آموزش می بیند که بر اساس الگو هایی که آموزش می بیند، انواع پارچه های پاییزی و زمستانی را بدوزد.

لباس شب و لباس عروس

 در این مرحله خیاطی، دوخت های تزیینی و انواع تکنیک های مربوط به دوخت لباس های مجلسی آموزش داده می شود، هنرجو باید مهارت زیادی داشته باشد تا بتواند لباس های مجلسی و با کیفیت عالی بدوزد.

 ابریشم دوزی

 ابریشم دوزی، شیوه های متفاوتی دارد اما بطور کلی باید بتوانید اشکال مختلف را روی لباس پیاده کنید، در این مرحله خیاطی به شما آموزش داده می شود که بتوانید از نخ های ابریشمی و سوزن های خاص استفاده کنید.

منجوق دوزی

 در این مرحله خیاطی، شما می آموزید چگونه از منجوق برای تزیین لباس یا تابلو استفاده کنید، البته باید در کار خود حوصله و سلیقه زیادی را به کار ببرید تا نتیجه عالی داشته باشد.

نکات آموزشی خیاطی

همانطور که می دانید در هر کاری نکاتی وجود دارد که سبب تمایز افراد ماهر می شود در ادامه مهمترین نکات انواع مراحل خیاطی را به شما خواهیم گفت.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

مراحل آموزش خیاطی

خیاطی مراحلی دارد که با دنبال کردن آن می‌توانید تبدیل به یک حیاط حرفه ای شوید. در ادامه مراحل آموزش خیاطی را مشاهده می‌کنید.

استفاده از پایه دوخت مناسب:

یکی از اشتباهاتی که ممکن است در خیاطی برای شما بوجود آید استفاده نادرست از پایه دوخت می باشد،

برای جلوگیری از این مشکل باید پایه دوخت را با پارچه ای که از قبل ثابت شده است هماهنگ کنیدو سپس اقدام به دوخت کنید.

انواع مراحل خیاطی چیست؟چرخ خیاطی

اندازه گیری و برش:

 شما باید بر اساس یک الگوی صحیح پارچه را برش دهید، پارچه را روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید و با قرار دادن الگو روی آن، برش خود را انجام دهید. فراموش نکنید که الگوها با خطوط راه پارچه، موازی باشند و قبل از اینکه آن را برش دهید باید با کمک سنجاق آن ها را محکم کنید.

 دوخت درز ها:

در این مرحله باید تمام درز ها را به صورت درست دوخت بزنید و اتو کنید، قبل از اینکه درز هارا به هم متصل کنید آن ها را اتو کنید، زیرا با اتو کردن پارچه و درز در پایان کار نتیجه مطلوبی می بینید. اگر قبل از برش، پارچه چروک باشد در پایان کار دوخت تمیزی نخواهید داشت.

تنظیم کردن صفحه مدرج و کشش نخ و ماسوره:

برای انجام دوخت ابتدا باید صفحه مدرج کشش را تنظیم کنید، زیرا بعضی اوقات سبب نامنظم و یا سفت شدن کوک ها می شود. بنابراین قبل از دوخت، به نخ ماسوره و قرار گیری ماسوره در جای ماسوره توجه کنید و آنها را تنظیم کنید.

استفاده از پارچه مناسب:

 برای شروع آموزش خیاطی بهتر است از پارچه مناسب استفاده کنید، پارچه خوب باید مناسب برای دوخت باشند.

 یادگیری خواندن الگوی دوخت:

 هر کدام از نماد ها و برچسب هایی که روی الگو می بینید دارای معنی خاصی هستند، قبل از اینکه خیاطی را شروع کنید باید تمام اصطلاحات روی الگو را یاد بگیرید.

 چک کردن نخ و سوزن:

 سعی کنید نخ و سوزنمناسب با پارچه را انتخاب کنید، نخ ها انواع گوناگونی دارند بعضی از آن ها برای دوخت لباس مناسب نیستند که از جمله آنها: نخ ابریشم، نخ لحاف دوزی و نخ ابریشم مصنوعی می باشد.

 همانطور که نخ ها انواع مختلفی دارند، سوزن ها دارای انواعی هستند مثلاً سوزن هایی وجود دارد که برای پارچه های کشی مناسب هستند و به آنها سوزنی کشی می گویند، نمونه دیگر سوزن های سر گرد و کشتباف هستند که برای دوخت با کاموا مورد استفاده قرارمی گیرند. توجه کنید که باید بر اساس وزن پارچه، سوزن خود را انتخاب کنید و همیشه آن را تعویض کنید زیرا باعث می شود در پایان کار دوخت صاف و مرتبی داشته باشید.

 استفاده از ابزارهای مناسب:

 با کمک ابزار های مناسب می‌توانیم خیلی از اشتباهات خیاطی خود را برطرف کنیم، مثلاً باید از قیچی مخصوص خیاطی استفاده کنیم زیرا برش پارچه خیلی مهم است و اگر از قیچی کند استفاده کنیم پارچه براحتی بریده نمی شود و خراب می شود.

 آماده سازی پارچه مورد نظر:

 بعضی از پارچه ها طی مراحل خیاطی، قبل از اینکه دوخته شوند باید شستهشوند زیرا ممکن است پارچه آب رفته و کوچک شو،د اگر به این موضوع توجه نکنید لباس تان بعد از دوخت اندازه شما نمی شود.

انواع روش های خیاطی

 بیشتر افراد تازه کار به دنبال این هستند که روش مناسب و آسانی برای خیاطی پیدا کنند، متد های مختلفی در خیاطی وجود دارد، مهم آن است با آن روشی که کار می کنید تسلط کافی داشته و با آن راحت باشید.

خیاطی به روش گرلاوین

این متد جزء قدیمی ترین روش های خیاطی می باشد و دارای پیچیدگی های بسیاری است.

خیاطی به روش مولر

این روش با اینکه دارای پیچیدگی هایی است ولی خیلی دقیق بوده و در اکثر موارد نیاز به پرو لباس نیست.

خیاطی به روش سایز بندی

این روش با کمک الگو هایی انجام می شود که از قبل آماده شده اند و بسیار ساده و راحت است.

خیاطی به روش متریک

این روش خیلی دقیق است ولی نیازمند محاسبات دقیقی می باشد و دستورالعمل های سختی دارد.

وسایل مورد نیاز امتحان عملی خیاطی

وسایل مورد نیاز آزمون عملی خیاطی بسته به دوره خیاطی که گذراندید متفاوت است. کافی است سری به خرازی های بزرگ شهر بزنید و بگویید چه امتحانی دارید تا شما را برای خرید وسایل راهنمایی کنند. برای آزمون خیاطی از پارچه های ارزان قیمت استفاده کنید. پارچه چیت، دکمه، قزن، زیپ و و سایل دیگر در امتحان عملی خیاطی کاربرد دارند.

لینک مرتبط :

آموزش نمد دوزی
خیاطی مشهد
معرفی بهترین اموزشگاه های خیاطی مشهد
آپارات نیکارو

4.2/5 - (14 امتیاز)

5 دیدگاه دربارهٔ «انواع مراحل خیاطی چیست؟»

  1. خیلی عالییییی بود
    هم مقالتون هم آموزش هاتون که بصورت فیلم بود
    وقتی فیلم آموزشی رو نگاه کنی بهتر یاد میگیری به عنوان یک هنرآموز.
    🌈🌷

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      ممنون که سوالتون رو اینجا در نیکارو مطرح کردید.

      به زودی موسسات جهت پاسخ گویی اعلام آمادگی خواهند کرد
      منتظر باشید

      نیکارو در جریان یادگیری

  2. سلام خسته نباشيد، به يه خياط حرفه ايي احتياج داريم براى كار مانتو و شوميز براى مزون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی