شغل مناسب من چیست؟

شغل مناسب من چیست؟

خیلی از افراد در سنین نوجوانی و جوانی از خودشون می پرسند: شغل مناسب من چیست؟ چه شغلی انتخاب کنم؟ چه شغلی مناسب من است و در چه کاری استعداد بیشتری دارم؟ برای انتخاب شغل آینده ام چه مواردی را باید در نظر بگیرم؟

اگر شما هم چنین سوالاتی دارید با ما همراه باشید چون تلاش کردیم توی این مطلب به همه اونها پاسخ دهیم.

معیارهای شغل مناسب

برای اونکه بدونید یک شغل مناسب شماست یا نه باید سه تا معیار یا سنگ محک داشته باشید. این سه عبارتند از:

علاقه

استعداد

نیاز بازار

که ما همه این موارد رو در اینجا برای شما توضیح خواهیم داد.

شغل مناسب من چیست؟ |معیار اول: علاقه

وقتی شما می خواهید شغلی رو انتخاب کنید مهمه ببینید که بهش علاقه دارید یا نه. چرا؟ خب واضح هست. شما قراره وقت زیادی رو در طول روز صرف کار کردن در این شغل بکنید. پس مهمه که این لحظات برای شما خسته کننده و شکنجه آور نباشه.

ساعتهای کاری افراد بسته به شغل افراد متفاوت هست اما اغلب افراد حداقل 8 تا 12 ساعت در روز رو به کار کردن اختصاص میدن. این ساعت ها برای شغلی مثل پزشکی ممکنه تا 24 ساعت هم افزایش پیدا کنه (زمانی که شیفت دارن).

میبینید؟ عملا قسمت اعظم زندگیتون رو قراره با شغلتون سپری کنید برای همینه که در این زمینه هم مانند بقیه انتخاب های مهم زندگیتون (مثلا ازدواج) دقت زیادی به خرج بدید.

چرا علاقه به شغل مهمه؟

انجام شغلی که بهش علاقه ندارید به اندازه ازدواج با کسی که دوسش ندارید می تونه آزار دهنده باشه. برای همین در انتخاب شغل فقط درآمد رو مد نظر قرار ندید.

بذارید دوباره از مثال شیرین ازدواج استفاده کنم. اگر با کسی ازدواج کنید که دوسش ندارید اما خیلی پول داره علی رغم اینکه همیشه همه چیز دارید اما ته دلتون دلبستگی به اون زندگی ندارید. براش مایه نمیذارید، حس خوبی به خودتون و انتخابتون ندارید و حتی ممکنه افسرده و دلزده باشید.

ممکنه هر چند وقت یک بار با کوچکترین بحثی که با همسرتون می کنید به این فکر کنید که توی این زندگی چیکار می کنید؟ چرا با فلان آدمی که دوسش داشتید ازدواج نکردید؟ چرا طلاق نمی گیرید؟ و …

در نتیجه مدام دلتون میخواد از اون زندگی بیرون بیاید و از اونجا فرار کنید. و اگر هم جدایی بخواد اتفاق بیفته تلاشی برای نگه داشتن زندگیتون ندارید.

در شغلی که درآمد بالایی داره اما بهش علاقه ندارید هم احساسات مشابهی رو تجربه می کنید. همه شغل ها مشکلات، تنش ها و سختی های خودشون رو دارند. وقتی شما به شغلی علاقه ندارید تحمل اون مشکلات براتون خیلی خیلی سخت تر میشه.

با هر تنش خودتون رو سرزنش می کنید که من الان اینجا چیکار میکنم؟ چرا فلان شغل که بهش علاقه رو داشتم دنبال نکردم؟ چرا هر روز باید بای این مسایل تکراری سر و کله بزنم؟ مگه چندبار قراره زندگی کنم که اینجوری دارم عمرمو می گذرونم و ….

فاکتور علاقه چیزی هست که شما رو در مسیری که قراره برید مستحکم می کنه و بهتون کمک می کنه راحت تر از پس مشکلات کاری تون بر بیاید.

علاقه باعث میشه حتی اگر شغلتون درآمد زیادی نداره از کاری که می کنید لذت ببرید. و در واقع فارغ از مقصد با مسیرتون عشق کنید و حالتون خوب باشه.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
شغل مناسب

شغل مناسب من چیست؟|معیار دوم: استعداد

دومین فاکتور مهمی که برای پاسخ به سوال “شغل مناسب من چیست؟” باید بهش دقت کنید استعداد هست. اما اول ببینیم استعداد چیه؟

 استعدادهای ما توانایی های ذاتی ای هستند که خداوند در وجود ما قرار داده تا به کمک اون ها بتونیم در یک زمینه خاص یادگیری بهتری داشته باشیم.

همون طور که می بینید یک استعداد سه تا ویژگی داره. 1- ذاتی هست و از بدو تولد در شما وجود داره. 2- در یک زمینه خاص هست و همه افراد این استعداد رو ندارند. 3- یادگیری رو تسهیل می کنه و باعث میشه شما سرعت یادگیری و پیشرفت بالایی در اون زمینه داشته باشید.

خب روشنه که وقتی شما شغلی رو انتخاب می کنید که توش استعداد دارید اولا انرژی کمتری صرف یادگیری اون شغل و مهارت های مربوط به اون می کنید. در ثانی توی مسیر شغلیتون سریع تر پیشرفت می کنید و حرفه ای می شید و به موفقیت می رسید. و اینها باعث میشه حس رضایت بیشتری نسبت به خودتون، کارتون و در کل زندگیتون داشته باشید.

سوال: یعنی اگر در شغلی استعداد نداشته باشیم توش موفق نمیشیم؟

جواب: احتمال موفقیتتون پایین میاد و تازه اگر هم موفق بشید باید چندین برابر کسی که در اون حرفه استعداد داره تلاش کنید.

برای همین بعضی از افراد قبل از انتخاب شغل از تست های استعدادیابی شغلی استفاده می کنند که به اصطلاح به این کار هدایت شغلی گفته میشه.

این تست ها ابعاد مختلفی از شما رو می سنجند. ابعادی مثل هوش، شخصیت، علاقه، نقاط قوت و ضعف، ارزش های کاری و حرفه ای و … و شناخت خوبی از خودتون بهتون میده.

خدمات استعدادیابی نیکارو

ما در نیکارو تلاش کرده ایم برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان مجموعه ای از بهترین  و بروز ترین بسته های استعدادیابی را فراهم کنیم. هدف ما این است تا افراد با شناخت بهتر خود و استعداد هایشان، مهارت هایی را یاد بگیرند که مطابق علایق و استعداد آنها بوده و بتواند به آنها برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

برای آشنایی با خدمات استعدادیابی نیکارو همین الان روی دکمه زیر کلیک کنید:

شغل مناسب من چیست؟| معیار سوم: نیاز بازار

خب به سومین فاکتور که باید در انتخاب شغل آینده بهش دقت کنیم رسیدیم یعنی نیاز بازار.

 نیاز بازار یعنی اینکه شما در نظر بگیرین آیا شغلی که بهش علاقه و در اون استعداد دارید، فرصت های شغلی مناسبی داره؟

فرض کنید شما به نقاشی علاقه دارید و در اون استعداد هم دارید. اما در یک روستای کوچک زندگی می کنید که فرصت شغلی زیادی برای یک نقاش در اون فراهم نیست. خب اگر امکان مهاجرت هم ندارید این گزینه نمی تونه برای شما شغل مناسبی باشه.

یا مثلا کسی که به رشته ادبیات علاقه و در اون استعداد داره باید این مطلب رو مد نظر قرار بده آیا بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه می تونه کار پیدا کنه یا نه.

به هر حال اگر شما به یک شغل علاقه داشته و در اون به اندازه کافی بااستعداد باشید اما نتونید شغلی گیر بیارید و ازین طریق درآمدس داشته باشید، چه سودی براتون داره؟

این به معنی این نیست که شما در انتخاب شغل مجبورید دوتای قبل رو نادیده بگیرید. بلکه اغلب اوقات با یک تغییر کوچولو می تونید در گرایشی نزدیک به علاقه اصلیتون مشغول به کار بشید.

سخن آخر

برگردیم یه سوالی که در ذهن شما بود:

شغل مناسب من چیست؟

الان دیگه باید بتونید تا حدودی در ذهنتون به پاسخی برای سوالات اول مطلب رسیده باشید.به نظر می رسه شغل مناسب شما شغلی هست که بهش علاقه دارید، در اون استعداد دارید و در بازار فرصت های شغلی خوبی در اون زمینه موجود هست.

یادآوری میکنم انتخاب شغل یکی از مهمترین انتخاب های هر شخص در زندگی هست. بنابراین خوبه که قبل از تصمیم گیری برای شغل درباره خودتون، نیازهاتون، استعدادها و ارزش هاتون به شناخت درستی دست پیدا کرده باشید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟