شروع یادگیری پارکور

یادگیری پارکور را از کجا شروع کنیم؟ فواید و پیش نیازهای آن

چطور می توان یادگیری پارکور را شروع کرد، فواید آن چیست و ایمن ماندن در تمرینهای پارکور چطور امکان پذیر است؟ در این مقاله از نیکارو بررسی می کنیم.

پارکور چه ورزشی است؟

پارکور از پر جنب و جوش ترین ورزش های ممکن است. یادگیری پارکور برای بهره مندی از هیجان و فواید آن، باید به صورت حرفه ای دنبال شود تا ضمن بهره مندی از فواید و لذت آن، تا حد ممکن از آسیب ها و خطرات احتمالی دوری کنید. در ضمن این فواید صرفا شامل فواید جسمی نمی شود و یادگیری پارکور فواید روحی و ذهنی مهمی را برای شما به دنبال می آورد.

پارکور ترکیبی است از مهارت های دویدن، پرش، حرکات آکروباتیک و… که در آن فرد قصد دارد از مبدا مشخص به مقصدی برسد که مسیر رسیدن به آن عموما از پیش تعیین نشده است و فرد باید با حرکات سریع و بی تعلل بر موانع پیش بینی نشده بر سر راهش غلبه کند و به مسیرش ادامه دهد. به کسانی که این ورزش را دنبال می کنند و از آن بهره می برند تراسور (traceur) می گویند. پارکور ورزشی سخت و چالشی است که برای انجام آن به توان جسمی و فیزیکی بالایی نیاز است و میزان آمادگی جسمانی شما می تواند در روند یادگیری پارکور شما تاثیرگذار باشد.

برای دانستن بیشتر درباره تاریخچه و چیستی پارکور، می توانید مقاله انگلیسی زبان “پارکور چیست؟” را مطالعه کنید.

چه کسانی می توانند یادگیری پارکور را شروع کنند؟

به صورت کلی همه افرادی که از نظر توان حرکتی مشکلی ندارند می توانند یادگیری پارکور را شروع کنند. در واقع مهمترین چیزی که در یادگیری پارکور مورد توجه است توان حرکتی و انگیزه و علاقه فرد است.

تفاوتی ندارد که چه جنسیتی داشته باشید، در چه سن سالی باشید یا قد و وزن شما چقدر باشد؛ همین که برای شروع یادگیری پارکور انگیزه و اراده کافی داشته باشید، می توانید از آن لذت ببرید و از مزایای آن که در ادامه بررسی می کنیم، بهره مند شوید. البته نمی توان گفت که این عوامل کاملا بی تاثیر هستند؛ برای مثال شروع یادگیری پارکور از سن های پائین تر کمک می کند فرد به دلیل تحرک بالا، رشد جسمانی سریع تری را تجربه کند و به دلیل یادگیری سریع تر و انعطاف بالاتر، پیشرفت بیشتری در این ورزش داشته باشد. یا افرادی با قد بلندتر و اندام متناسب تر پیشرفت بیشتری در این ورزش دارد؛ اما نکته این است که در هر صورت تمرین و پشتکار فرد است که به او کمک می کند بر این ورزش مسلط شود.

برای شروع یادگیری پارکور، ورزش هایی هستند که اگر از قبل در آنها فعالیت کرده باشید، می توانند در روند یادگیری و پیشرفت شما تاثیرگذار باشند مانند ژیمناستیک و دو میدانی؛ اما اگر تا به حال ورزش خاصی را به صورت حرفه ای دنبال نکرده اید و می خواهید برای اولین بار به سراغ پارکور بیایید، جای نگرانی نیست و می توانید مستقیما از پارکور شروع کنید چرا که یک ورزش کامل است که اگر آن را اصولی و حرفه ای دنبال کنید به دیگر ورزش ها بی نیاز خواهید بود.

یادگیری پارکور

فواید پارکور

از آنجا که پارکور ورزشی سنگین و پر جنب و جوش است، فواید جسمی و روحی زیادی نصیب شما می کند.

  • پارکور یک تمرین کامل برای تمام بدن است.

تمرین های پارکور منحصر به بخش خاصی از بدن نمی شود و همزمان تمام اعضای شما را درگیر می کند. مثلا وقتی یک تراسور در حال دویدن و تقویت عضلات پا و پائین تنه خود است، با رسیدن به موانع از عضلات دست و بالاتنه خود برای غلبه و عبور از آنها استفاده می کند که باعث می شود در یک زمان تمام بدن او درگیر این تمرین شوند و تقویت آنها به صورت همزمان انجام شود. این مزیت به فرد کمک می کند به تناسب اندام برسد.

  • استقامت را بهبود می بخشد.

در تمرینات پارکور شخص باید تمام فعالیت ها را بدون توقف و با حداکثر سرعت انجام دهد که همین نکته موجب بهبود استقامت در فرد می شود. بهبود استقامت می تواند به این صورت در شما نمود پیدا کند:
انرژی صبحگاهی شما بیشتر می شود،
سرعت و انرژی کار شما بهبود پیدا می کند،
تصمیم گیری سریع تر و اشتباهات کمتری خواهید داشت،
و خودباوری و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

  • مهارت ها و خلاقیت های شما را افزایش می دهد.

در پارکور فرمول قطعی و ثابتی برای عبور از موانع وجود ندارد و حتی تراسور از موانع موجود سر راه اطلاع ندارد و تنها مقصد برای او مشخص است، به همین دلیل تراسور در هر موقعیت نیاز به تصمیم گیری سریع برای در پی گرفتن یک رویکرد منحصر به فرد در عبور از مانع پیش رو دارد و همین نکته، در افزایش خلاقیت تاثیر بسیاری دارد. علاوه بر این، پارکور به بهبود هماهنگی اعضای بدن، تعادل، قدرت و سرغت در حین دویدن کمک می کند و این مهارت ها را در فرد بهبود می بخشد.

برای کلاس پارکور نیاز به راهنمایی دارید؟ اطلاعات خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ پایین صفحه ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم.

 

  • افزایش شادی و نشاط در فرد.

فعالیت های فیزیکی مانند پارکور با افزایش گردش خون و سلامت جسمی، به سلامت روحی فرد نیز کمک می کنند و در افزایش حس شادی و نشاط تاثیرگذار هستند.

  • افزایش سلامت و استحکام استخوان ها.

برخی حرکات و تمرینات در پارکور تاثیر بسیاری روی سلامت و استحکام افراد دارند و می توانند باعث تقویت ستون فقرات شوند.  همانقدر که پارکور اصولی و حرفه ای می تواند تراکم استخوانی را بهبود ببخشد و باعث افزایش قدرت و اندازه استخوان ها شود، انجام تمرینات پارکور به صورت غیر حرفه ای می تواند برای فرد و ستون فقرات ا خطرناک و آسیب زننده باشد؛ پس ضروری است که یادگیری پارکور را از طریق یک مربی کاربلد و به صورت تخصصی دنبال کنید.

  • قدرت ذهنی شما را افزایش می دهد.

همانطور که قبل تر هم گفتیم، در پارکور یکی از مهمترین موارد تصمیم گیری سریع و حرکت بدون توقف است. تراسور در مواجهه با موانع باید در سریع ترین زمان ممکن، ایمن ترین و کم دردسرترین راه را برای عبور از مانع انتخاب کند.

  • افزایش گردش خون و سلامت قلب

حرکت سریع و بدون توقف در پارکور باعث می شود ماهیچه ها فرصتی برای استراحت ندشاته باشند و در نتیجه آن نیاز بیشتری به اکسیژن رسانی پیدا کنند؛ پس تنفس سریع تر می شود و فعالیت قلب بالاتر می رود تا گردش خون را افزایش داده و اکسیژن بیشتری به عضلات برساند.

فواید یادگیری پارکور

ایمن ماندن در تمرین های پارکور

اینطور نیست که پارکور در دسته ورزش های پرخطر قرار بگیرد اما به دلیل پر جنب و جوش بودن و مشخص نبودن مسیر و موانع، یک تصمیم اشتباه می تواند عواقب جبران ناپذیری برای تراسور در پی داشته باشد. به همین دلیل است که شرکت در کلاس پارکور برای شروع یادگیری پارکور به صورت اصولی اهمیت دارد و انتخاب یک مربی حرفه ای تاثیر زیادی روی ایمن ماندن شما دارد.

اما مهمترین نکته برای ایمن ماندن در تمرین های پارکور، تمرین و استمرار است.
برای تراسور حرفه ای شدن، باید تمرین و یادگیری پارکور را به عنوان بخشی مهم از برنامه روزانه خود قرار دهید و از تمرینات اولیه و ساده که حتی شاید برایتان کسل کننده باشند شروع کنید و پس از تسلط به آنها، آرام آرام به سمت حرکات حرفه ای تر و سخت تر و طبعا پرخطرتر بروید. فراموش نکنید که برای انجام کارهای بزرگ، باید از انجام کارهای کوچک شروع کنید. به قول ضرب المثل های ایرانی، “کار نیکو کردن از پر کردن است”.

شما با یک سرچ کوچک در گوگل یا یوتیوب می توانید ویدئو های زیادی از تراسورهای حرفه ای و حرکات هیجان انگیز پارکور پیدا کنید. افراد زیادی هستند که با دیدن این ویدئو ها تحت تاثیر قرار می گیرند و تلاش می کنند تا مانند تراسورهای حرفه ای، حرکات پارکور داخل ویدئو ها را انجام دهند اما آنها فقط چیزی را می بینند که دوربین به آنها نشان می دهد. در پشت صحنه این ویدئو ها قطعا سال ها سعی و تلاش و تمرین و حتی شکست برای یادگیری پارکور و خوابیده است و هیچ تراسوری با دیدن ویدئوهای یوتیوب و گشتن در گوگل در پارکور حرفه ای نشده است.

پس برای ایمن ماندن در این ورزش مطمئن شوید که برای شروع یادگیری پارکور از تمرینات مبتدی و در سطح خودتان شروع می کنید و پله پله به کمک یک مربی کاربلد به سمت حرفه ای شدن قدم برمیدارید.

چهار مهارت پایه که در یاگیری پارکور به آنها نیاز دارید

  • رول یا غلت زدن صحیح

یکی از تمرینات اولین چیزهایی که یک تراسور باید به روش صحیح آن مسلط شود حرکات رول یه غلت زدن است. رول یکی از حرکاتی است که برای فرود پس از پرش به کار می رود و اگر به صورت اصولی انجام شود، ضربه فرود را در نقاط مختلف بدن پراکنده می کند تا به ستون فقرات فرد آسیب نرسد، پس تسلط به اصول و انجام صحیح ان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • حفظ تعادل

واضح است که حفظ تعادل در پارکور از اهمیتی بالا برخوردار است و افرادی که در حفظ تعادل مشکل دارند، باید قبل از شروع جدی پارکور، روی کسب این مهارت کار کنند. تمرینات مختلفی برای بالا بردن توانایی حفظ تعادل در افراد وجود دارد؛ شما می توانید از کارهای کوچکی مثل راه رفتن لب جداول شروع کنید و پس از ان به کمک گرفتن از مربی پارکور خود، به سراغ تمرینات حرفه ای تر بروید.

  • مهارت پرش دقیق

پرش از مهارت های اولیه در روند یادگیری پارکور است و از آنجا که بخش بزرگی از تمرینات پارکور را تشکیل می دهد و انجام ناصحیح آن می تواند موجب اسیب های جبران ناپذیر شود، توجه به انجام صحیح و دقیق ان اجتناب ناپذیر است. شما در روند یادگیری پارکور باید روی مهارت پرش خود حساسیت زیادی به خرج دهید تا قبل از شروع تمریناا حرفه ای تر اطمینان پیدا کنید که در هنگام پرش، توانایی فرود در نقطه دلخواه و مورد انتظار خود را دارید تا به مشکل نخورید و آسیب نبینید.

  • دویدن

دویدن را نمی توان از پارکور جدا کرد و یکی از مهمترین مهارت هایی که یک تراسور برای یادگیری پارکور به ان احتیاج دارد، توانایی بالا در دویدن است. برای اینکه بتوانید سریع و بدون توقف بدوید و کمتر خسته شوید یا پس از تمرین درد عضلانی کمتری را در روند شروع یادگیری پارکور تجربه کنید، بهتر است تمرینات پیاده روی سریع و دویدن را به روتین روزانه خود اضافه کنید و تمریناتی که به تقویت عضلات و ماهیچه های پای شما کمک می کنند را دنبال کنید.

.

همانطور که گفتیم، یادگیری پارکور پیش نیاز خاصی ندارد و تقریبا هر کسی می تواند آن را شروع کند. تنها چیزهایی که برای تراسور شدن نیاز دارید، یک کفش مناسب، یک مربی حرفه ای و انگیزه و اراده کافی است. اگر تصمیم خود را برای شروع یادگیری پارکور و تراسور شدن گرفته اید، تنها کافی است بدون توجه به سن، آمادگی جسمانی و پیش زمینه های وزشی خود، آموزشگاه مناسبی پیدا کنید که با فضای مناسب و مربی متخصص، یادگیری آن را حرفه ای و ایمن شروع کنید. البته یادگیری پارکور به تنهایی نیز امکان پذیر است اما به دلیل خطرات و آسیب های احتمالی که می توانند غیرقابل جبران باشند، توصیه می شود برای شروع این ورزش از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر با بهترین کلاس های پارکور در شهر و منطقه خود آشنایی ندارید، می توانید با استفاده از دکمه نارنجی رنگ گوشه صفحه، از نیکارو کمک بگیرید تا در کمترین زمان ممکن شما را با برترین و نزدیکترین آموزشگاه پارکور آشنا کند. 

مقاله “معرفی کلاس پارکور مشهد” از نیکارو نیز می تواند برای شما مفید باشد.

آپارات نیکارو

اگر سوال یا ابهامی دارید، در کامنت ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

4.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی