نویسندگی

5 توصیه ساده برای نویسنده شدن | اهمیت کلاس نویسندگی

در این مطلب، پنج پیشنهاد ساده اما بسیار مهم برای موفقیت در نویسندگی مطرح می کنیم که پیگیری اونها میتونه به شما در مسیر حرفه ای شدن در نویسندگی به شما کمک کننده باشه در آخر بررسی می‌کنیم که شرکت تو کارگاه‌ها و کلاس‌های نویسندگی می‌تونن مفید باشن یا خیر.

چرا این مطلب مهمه؟

نویسندگی از مهارت هایی هست که همه ما به اون احتیاج داریم. یکم به زندگی روزمره خودتون توجه کنین تا بیشتر دستتون بیاد که نویسندگی و نوشتن چقدر میتونه برای هممون مهم باشه. وقتی میخواید برای پست کردن عکس تعطیلاتتون تو اینستاگرام کپشن بنویسید، وقتی میخواید برای دوستتون پیام دعوت بفرستید برای مهمونی آخر هفته، وقتی مجبور میشید گزارش کار بفرستید برای کارفرما یا وقتی تصمیم می گیرید ایمیل دعوت به همکاری بفرستید برای پیشرفت کارتون، توی تمام این موقعیت ها و خیلی موقعیت های دیگه که توی زندگی روزمره بارها تکرار میشن و بی مقدمه سراغمون میان، نیاز به مهارت نوشتن داریم.

شاید نویسندگی شغل پردرآمدی به نظر نرسه ولی آدم های زیادی بودن که از همین راه، هم مشهور شدن و هم درآمد زیادی به دست آوردن، پس نویسندگی میتونه هم در زندگی روزمره برای ما مفید و کمک کننده باشه و هم میتونیم بهش به چشم یک شغل دوست داشتنی نگاه کنیم. البته برای نویسندگی وجود یک مقدار استعداد ذاتی بی تاثیر نیست اما مهمتر از استعداد، تمرین و استمراره. 

5 پیشنهاد ساده برای بهبود مهارت نویسندگی

پیشنهادهایی که بهشون می پردازیم، بی شک از مهمترین کارهایی هستن که برای پیشرفت در بهبود مهارت هاتون در نویسندگی باید جدی بگیرین. این کارها ساده هستن اما به ما اعتماد کنین و یک مدت انجامشون بدید تا پیشرفت مهارت نویسندگیتون شما رو شگفت زده کنه.

1. مطالعه، مهمترین توصیه نویسندگان بزرگ

بی شک یکی از مهمترین کارهایی که به شما برای بهبود مهارت نویسندگیتون کمک می کنه، مطالعه هست. هر کتاب فاخری که شما مطالعه می کنید میتونه براتون یک دانشگاه نویسندگی باشه. البته مطالعه به قصد بهبود مهارت نویسندگی، کمی با مطالعه به قصد لذت متفاوت هست. وقتی برای بهبود مهارتتون مطالعه می کنید باید به تمام جزئیات دقت کنید. شخصیت پردازی ها، راوی و شیوه روایت، سیر داستانی، فضاسازی و تمام چیزهایی که در انتقال احساسات و مفاهیم به خواننده اثرگذار هستن و در یک کلاس نویسندگی خوب می تونید اهمیت و تکنیک های مختلف اون ها رو یاد بگیرید.

برای اینکه نویسنده خوبی بشید، سعی کنید تا جایی که امکان داره در معرض نوشته های خوب و با کیفیت قرار بگیرید. علاوه بر اینکه مطالعه زیاد به شما کمک می کنه با تکنیک های نویسندگی و شیوه های نگارش مختلف آشنا بشید و با آزمون و خطا بتونید به بهترین خودتون تبدیل بشید، با بالا بردن اطلاعات عمومی و بازتر کردن ذهن شما، باعث میشه نوشته هاتون پربار تر بشن.

و اما دلیل مهم دیگه ای که باعث میشه نویسندگان بزرگ جهان روی این این موضوع تاکید زیادی داشته باشن این هست که هر چقدر شما کتاب های بیشتری خونده باشید و داستان های بیشتری شنیده باشید، ایده های بیشتری هم به ذهنتون می رسن و اگر تا به حال نوشتن رو امتحان کرده باشید، میدونید که پیدا کردن ایده های خوب چقدر مهم هستن و البته سخت… . مطالعه زیاد باعث میشه که شما راحت تر بتونید ایده هایی که به ذهنتون میرسن روی کاغذ بیارید و بنویسید.

اگر قصدتون برای بهبود مهارتتون در نویسندگی جدی هست و حتی رویای نویسنده حرفه ای شدن در سر دارین، از عضویت در کتابخونه های عمومی شهرتون غافل نشید. کتابخونه های محلی گنجینه هایی با ارزش و از در دسترس ترین و به صرفه ترین منابعی هستند که برای نویسنده شدن به اون احتیاج دارید. برای پیدا کردن نزدیک ترین و در دسترس ترین کتابخانه عمومی به خودتون در هرکجای ایران که هستین، می تونید از فهرست پرتال کتابخانه ها کمک بگیرید.

2. روزانه نویسی، تضمین کننده پیشرفت شما در نویسندگی

امکان نداره درباره نویسنده شدن و نوشتن جستجو کرده باشین و با این توصیه رو به رو نشده باشین. اول به این خاطر که تکراری به نظر می رسید قصد داشتم از آوردنش تو این لیست صرف نظر کنم یا آخرای لیست بهش اشاره کنم؛ اما بعد با خودم فکر کردم چی مهمتر از این؟

مثل تمام مهارت های دیگه، نویسندگی هم نیاز به تمرین و ممارست خیلی زیادی داره. اگر نویسندگی رو در روتین روزمرتون اضافه کنید، خیلی زودتر از حالتی نتیجه می گیرید که نوشتن رو صرفا بذارید برای روزهایی که وقت و حس و حالش رو دارید. البته برای کسی که واقعا به نویسندگی علاقه داشته باشه، این کار چندان هم سخت به نظر نمیرسه و نوشتن میتونه براش مثل یک سرگرمی روزانه باشه.

نوشتن های روزانه باعث میشن وقتی یک ایده خوب به ذهنتون می رسه و تصمیم به نوشتنش می گیرید، راحت تر بتونید بنویسید و افکار واضح تری داشته باشید. شما برای روزانه نویسی حتی میتونید به نوشتن اتفاقات و احساسات روزمرتون هم اکتفا کنید، چیزی که مهم هست اینه که خودتون رو مجاب کنید به نوشتن و تمرین. میتونید برای داشتن معیار مشخص، خودتونو متعهد کنید به اینکه هر روز مثلا هزار کلمه می نویسید. این کار باعث میشه ذهنتون برای سنجش عملکرد روزانتون در نویسندگی، راحت تر عمل کنه.

توصیه هایی برای نویسندگی
3. بلاگ نویسی، سریع ترین راه نویسنده شدن

داشتن یک وبلاگ در دنیای امروز اصلا کار سختی نیست. شما به راحتی و می تونید سایت شخصی خودتون رو داشته باشید و نوشته هاتون رو در اون منتشر کنید یا با ایجاد یک حساب کاربری رایگان، صفحه وبلاگ خودتون رو داشته باشید؛ سرویس های زیادی مثل بلاگفا هستن که این امکان رو به شما میدن. مقاله معرفی بهترین سایت های ساخت وبلاگ رایگان از سایت آن دیجیتال می تونه برای انتخاب یک سرویس وبلاگ مناسب به شما کمک کنه.

اگر ایده ای ندارین که تو وبلاگتون درباره چه چیزهایی بنویسید، نگران نباشید؛ این یک مشکل کاملا عادی برای هرکسی هست که قصد نوشتن داره. از نوشتن درباره افکارتون یا موضاعات مورد علاقتون که احتمالا اطلاعات زیادی درباره اونها دارید شروع کنید تا به مرور زمان مسیری که دوست دارید طی کنید برایتان روشن و مشخص شود.

 

4. هدف، چراغ راه نویسنده

نویسندگی فقط نوشتن رمان های عاشقانه و داستان های اجتماعی و مانند این های نیست. یک نویسنده می تواند در قالب های مختلفی بنویسد و اهداف مختلفی از نوشتن داشته باشد مثل داستان نویسی و متون روایی، تبلیغ نویسی و تولید محتوای تجاری، فیلمنامه نویسی و رویکردهای دیگه ای که این روزها افراد در دنیای نویسندگی میتونن دنبال کنن.

پس برای اینکه از همین حالا، بدونید که باید چه مسیری طی کنید و چه قالبی به نوشته هاتون بدید، هدف خودتون از نوشتن رو مشخص کنید تا بتونید در همون حوزه آموزش ببینید، تمرین کنید و حرفه ای بشید؛ خصوصا در زمینه تولید محتوای تجاری که سبکی از نوشتن هست که به دلیل پر رقابت بودن، برای تسلط بر اون ممکن هست نیاز به آموزش دیدن و مطالعه بیشتری داشته باشید و مهارت های مختلفی برای حرفه ای شدن در اون کسب کنید، پس بهتره هر چه زودتر شروع کنید.

 

5. کمال گرایی منفی، دشمن بزرگ شما در نویسندگی

به عنوان کسی که خودش، هم دچار کمال گرایی منفی هست و هم عاشق نویسندگی، از مهمترین توصیه هایی که میتونم بهتون بکنم همینه. برای من کمال گرایی اصلی ترین عامل شروع نکردن یا تکمیل نکردن کارهای مختلف هست. ایده های خیلی زیادی بودن که به خاطر وسواس زیاد و کمال گرایی منفی رهاشون کردم و بعد دیدم که به دست افراد دیگه ای تبدیل به داستان های موفق شدن!

باید قبول کنیم که خیلی کم پیش میاد فردی در ابتدای کار بتونه بهترین باشه. اگر کمی واقع بینانه تر نگاه کنیم، تا وقتی نوشتن رو شروع نکنید و مطالب و داستان های ضعیف و شاید کمی احمقانه ننویسید، چطور می تونید نقاط ضعف نوشته های خودتون رو پیدا کنید و بفهمید که چطور و در چه سبکی می تونید بهتر بنویسید؟!

در ضمن واضحه که قرار نیست تمام نوشته های شما منتشر یا چاپ بشه، بی پروا بنویسید و از بد نوشتن و غلط نوشتن نترسید. یک ایده احمقانه میتونه مدت ها بعد پس از پخته شدن و تکمیل، تبدیل به ایده پرطرفدارترین نوشته شما بشه. فراموش نکنید امکان ویرایش، همیشه همراه شما هست و هر زمان اراده کنید، میتونید جزئیات یا کلیات نوشته های خودتون رو تغییر بدید، حتی اگر قبلا منتشر شده باشن.

علاوه بر این پیشنهادها، نکات دیگه ای هم هستن که میتونن در این مسیر به شما کمک کنن که همه اونها بارها در کتاب ها و مقالات مختلف تکرار شدن و به راحتی می تونید پیداشون کنید. به عنوان آخرین توصیه، فکر می کنم لازم هست که درباره شرکت در کارگاه و کلاس نویسندگی هم صحبت کنیم. کلاس نویسندگی قطعا نمیتونه به تنهایی کسی رو نویسنده کنه اما کمک می کنه که فرد راحت تر مسیرش رو پیدا کنه و از سردرگمی های اوایل کار برای شروع نویسندگی در امان باشه. تجربه من از شرکت در کارگاه های نویسندگی، دیدگاه مثبتی نسبت به این مسئله به من داده و نگاه من نسبت به نوشته های مختلف رو ریزبینانه و جزءنگرانه تر کرده. البته همونطور که قبل تر هم گفتیم، هدف شما از نوشتن نکته مهمی هست که برای انتخاب کلاس نویسندگی هم به کمکتون میاد. قبل از ثبت نام در کارگاه های نویسندگی یا انتخاب کلاس نویسندگی مناسب، باید مطمئن بشید که اون کلاس با هدف و رویکردی که شما در نوشتن دارید تطابق داره یا خیر.

پیشنهاد می کنم به نوشتن جدی تر نگاه کنید و از اهمیت و تاثیراتی که در کار و حرفه و حتی سلامت روان شما میتونه داشته باشه غافل نشید.

بهترین کلاس نویسندگی در تهران

برای مشاهده برترین کلاس‌های نویسندگی در تهران روی دکمه زیر کلیک کنید.
5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی